Julie Christmas is een Amerikaanse zangeres met één van de meest unieke stemgeluiden in de heavy muziek, met haar kenmerkende combinatie van screams, fluisteren, en engelachtige melodieën brengt ze emoties over die variëren van teder en breekbaar tot rauw en woedend.
Ze begon als frontvrouw van
Made Out of Babies (2004-2012), deze band combineerde post-hardcore en sludge met haar intense, vaak onheilspellende stemgebruik.
Later werd ze ook de stem van
Battle of Mice (2005-2009), een project met oa Josh Graham (ex-Neurosis) waarin haar vocals en emotionele diepgang nog beter tot hun recht kwamen.
In 2010 bracht ze haar eerste soloalbum "
The Bad Wife" uit, dit album heeft misschien iets minder brute kracht dan eerder werk maar dit wordt ruim gecompenseerd door een verstikkende intensiteit. Wanhoop, verdriet, woede en uitzichtloosheid wisselen elkaar af.
De tweede track op dit album "
If You Go Away" is een cover van "
Ne me quitte pas" van
Jacques Brel
Op mijn radar kwam ze pas in 2016 door haar samenwerking met post-metalband
Cult of Luna met wie ze het album
Mariner uitbracht wat één van mijn favoriete albums ooit is.
In 2024 volgt dan na jaren van stilte "
Ridiculous and Full of Blood", waarmee ze nogmaals haar status als unieke en grensverleggende artieste bevestigd. Het album bevat een mix van sludge, post-metal en experimentele rock met daar bovenop haar unieke vocals die wisselen tussen etherische schoonheid en destructieve intensiteit.
Tracks zoals "
Supernatural", "
Not Enough" en "
Thin Skin" tonen zowel haar rauwe kracht als haar kwetsbare kant, iets wat haar muziek altijd zo bijzonder maakt voor mij.
Op andere tracks zoals "
End Of The World" is er dan weer de mooie wisselwerking met
Johannes Persson van
Cult of Luna die ook aan dit album meegewerkt heeft en er ook op Graspop zal bij zijn.
De show op Graspop is 1 van de 4 shows die ze in 2025 doet en ik verwacht op die donderdag in de Metal Dome niets minder dan de meest intense show van het weekend.
De live registratie van Hellfest '24 geeft al een idee wat te verwachten.