Graspop Metal Meeting 2025 - Bands introductie

Royke

Support act
Sfeerbeheer
2 jul 2018
1.104
1.864
Om de voorpret te vergroten, hierbij weer een topic om bands voor te stellen aan de mede festivalgangers! Claim ook je band als je wil, anders doet iemand misschien nodeloos werk!

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Om bij te houden wie wat doet zal ik in deze post alle bands en degene die daar introductie tekst van wilt schrijven erachter zetten!
  • Airbourne
  • Alcest
  • Alestorm
  • Alien Ant Farm
  • Amenra
  • Amira Elfeky
  • Angelus Apatrida
  • Apocalyptica
  • As Everything Unfolds
  • Aviva
  • Bad Wolves
  • Beast In Black
  • Behemoth
  • Beyond The Black
  • Blood Incantation
  • Bloodhunter
  • British Lion
  • Brutus --> @Royke
  • Bullet For My Valentine
  • Carcass
  • Cattle Decapitation
  • Charlotte Wessels --> @Jamel
  • Creeper
  • Crossfaith
  • Currents
  • Dayseeker
  • Dead Poet Society
  • Deafhaven
  • Deafheaven
  • Death Angel --> @MarcoReusel
  • Dethklok
  • Dirty Honey
  • Dødheimsgard
  • DragonForce
  • Dream Theater
  • Eagles Of Death Metal
  • Eisbrecher --> @Koekdoos
  • Employed to Serve
  • Epica
  • Falling In Reverse --> @Ghostattack
  • Filter
  • Fit For An Autopsy
  • Fleshwater
  • Flogging Molly
  • From Ashes To New
  • Gloryhammer
  • Grandson
  • Green Lung
  • Halocene
  • Hardy
  • Hatebreed
  • Heaven Shall Burn
  • Hot Milk
  • House Of Protection
  • Imminence
  • In Flames --> @jvandeweyer
  • Iron Maiden
  • Jerry Cantrell
  • Jinjer
  • Judas Priest
  • Julie Christmas --> done by @johanra (Introductie Julie Christmas)
  • Katatonia
  • Kim Dracula
  • King Diamond
  • Kittie
  • Knocked Loose
  • Korn
  • Krokus
  • Lagwagon
  • Landmvrks
  • Last Train
  • Lorna Shore
  • Mass Hysteria
  • Massacre
  • Me First & The Gimme Gimmes
  • Motionless In White
  • Municipal Waste
  • Myles Kennedy
  • Nine Inch Nails
  • Northlane
  • Nothing More
  • Nova Twins --> @Royke
  • Novelists
  • Oomph!
  • Opeth --> @Jamel
  • Orange Goblin
  • Orbit Culture
  • Paleface Swiss
  • Paradise Lost
  • Perturbator
  • Peyton Parrish
  • Polaris
  • Poppy
  • Power Trip
  • Powerwolf
  • Primordial
  • Psychonaut
  • Rise Of The Northstar
  • Sacred Reich
  • Savatage
  • Self Deception
  • Seven Hours After Violet
  • Signs of the Swarm --> @jasper79
  • SiM
  • Skillet
  • Skindred
  • Slipknot --> @jvandeweyer
  • Smash Into Pieces --> @Royke
  • Soen
  • Soulfly
  • Spectral Wound
  • Speed
  • Spiritbox
  • Starset
  • Static Dress
  • Stick To Your Guns
  • Stray From The Path
  • Sun Dont Shine
  • Sylosis
  • Terror
  • The Dead Daisies
  • The Ghost Inside
  • The Hu
  • The Raven Age
  • The Warning
  • Thrice
  • Till Lindemann
  • Trash Boat
  • Tremonti
  • Triptykon
  • Ugly Kid Joe
  • Unprocessed
  • Unto Others
  • Vandenberg
  • Villagers Of Ioannina City
  • Vowws
  • Warkings
  • Whitechapel --> @jasper79
  • Windhand
  • Yellowcard

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Als we ook verzoekjes mogen doen, ik zou heel graag een stuk zien over Nine Inch Nails. Zou graag meer te weten komen over deze band.

Heb het idee dat ze voor zo'n unieke headliner nog erg ondergewaardeerd zijn op het forum, zie ze zelfs in weinig lijstjes voorkomen.

Tof! Ik wil sowieso wel wat schrijven over Opeth en Charlotte Wessels.

Verder is het natuurlijk altijd gaaf om nieuwe stukjes te lezen van gepassioneerde fans. Maar ik zou ook zeker willen wijzen op bijdragen van de voorgaande twee jaren. Zo heb ik zelf vorig jaar nog een stuk geschreven over Brutus. En in het 2023 topic zie ik mooie stukjes over Beast in Black, Soen, Epica, Orbit Culture, Behemoth, In Flames, Lorna Shore, The Ghost Inside en Spiritbox.

Ik wil graag iets schrijven over In Flames, mogelijks ook wel over Slipknot (hoewel de meesten onder jullie deze band wel al kennen) als ik er de tijd voor vind :)

Julie Christmas is een Amerikaanse zangeres met één van de meest unieke stemgeluiden in de heavy muziek, met haar kenmerkende combinatie van screams, fluisteren, en engelachtige melodieën brengt ze emoties over die variëren van teder en breekbaar tot rauw en woedend.

Ze begon als frontvrouw van Made Out of Babies (2004-2012), deze band combineerde post-hardcore en sludge met haar intense, vaak onheilspellende stemgebruik.

Later werd ze ook de stem van Battle of Mice (2005-2009), een project met oa Josh Graham (ex-Neurosis) waarin haar vocals en emotionele diepgang nog beter tot hun recht kwamen.

In 2010 bracht ze haar eerste soloalbum "The Bad Wife" uit, dit album heeft misschien iets minder brute kracht dan eerder werk maar dit wordt ruim gecompenseerd door een verstikkende intensiteit. Wanhoop, verdriet, woede en uitzichtloosheid wisselen elkaar af.
De tweede track op dit album "If You Go Away" is een cover van "Ne me quitte pas" van Jacques Brel

Op mijn radar kwam ze pas in 2016 door haar samenwerking met post-metalband Cult of Luna met wie ze het album Mariner uitbracht wat één van mijn favoriete albums ooit is.

In 2024 volgt dan na jaren van stilte "Ridiculous and Full of Blood", waarmee ze nogmaals haar status als unieke en grensverleggende artieste bevestigd. Het album bevat een mix van sludge, post-metal en experimentele rock met daar bovenop haar unieke vocals die wisselen tussen etherische schoonheid en destructieve intensiteit.
Tracks zoals "Supernatural", "Not Enough" en "Thin Skin" tonen zowel haar rauwe kracht als haar kwetsbare kant, iets wat haar muziek altijd zo bijzonder maakt voor mij.

Op andere tracks zoals "End Of The World" is er dan weer de mooie wisselwerking met Johannes Persson van Cult of Luna die ook aan dit album meegewerkt heeft en er ook op Graspop zal bij zijn.

De show op Graspop is 1 van de 4 shows die ze in 2025 doet en ik verwacht op die donderdag in de Metal Dome niets minder dan de meest intense show van het weekend.

De live registratie van Hellfest '24 geeft al een idee wat te verwachten.

Niet zozeer introducties, maar wellicht ook leuk voor hier:

Ik wil toch ook wel even een lansje breken voor enkele van de namen die (nog) op de hatelijke nul zijn blijven steken:

Krokus
  • Wie?: Zwitserse band (opgericht 1975, vieren 50-jarig bestaan) met hoogtijdagen in de 80s
  • Wat?: hard rock, heavy metal, glam metal, progressive rock
  • Voor fans van: AC/DC, Survivor, Judas Priest, Def Leppard, Dokken, Quiet Riot, Whitesnake

Oomph!
  • Wie?: Duitse band (opgericht 1989, ruim vóór Rammstein en Eisbrecher) uit Wolfsburg, grondleggers van de Neue Deutsche Härte
  • Wat?: Neue Deutsche Härte, industrial metal, alternative metal, EBM
  • Voor fans van: Eisbrecher, Rammstein, Lord Of The Lost, ASP

Eagles Of Death Metal
  • Wie?: Amerikaanse band (opgericht 1998) uit de Palm Desert Scene in Californië, met Josh Homme (van QOTSA en Kyuss, maar hier als drummer) en Jesse Hughes (zang/gitaar)
  • Wat?: garage rock, hard rock, alternative rock, desert rock, blues rock, rockabilly
  • Voor fans van: Queens Of The Stone Age, Kyuss, The Rolling Stones, Foo Fighters, The White Stripes, Tenacious D, bands met humor

The Raven Age
  • Wie?: Engelse band (opgericht 2009) uit Londen, met gitarist George Harris, zoon van Steve Harris van Iron Maiden
  • Wat?: alternative metal, groove metal, melodic metalcore
  • Voor fans van: Trivium, Tremonti, Black Veil Brides, Bad Wolves, While She Sleeps, (Iron Maiden)

Warkings
  • Wie?: Duitse/Oostenrijkse/Zwitserse band (opgericht 2018) uit het Alpengebied met zanger Georg Neuhauser van Serenity
  • Wat?: power metal
  • Voor fans van: Brothers Of Metal, Gloryhammer, Grailknights, Majestica, Wind Rose, Serenity, verkleedpartijen, vroege feestjes

• Leuk
Waarderingen: johanra en MarcoReusel
Ik had niks te doen tijdens mijn avond dienst op werk dus ik heb direct maar even tijd gestoken in wat schrijfwerk, het is een beetje een uitgebreid verslag geworden, dus bij deze:

Fit For an autopsy kwam bij mij op mijn weg door een vriend op school waarmee ik in de pauze altijd stond te headbangen op Metal, ik was in die tijd groot fan van andere metalbands waaronder In Flames, Thy Art is Murder,Sylosis, Whitechapel (als mijn FFAA verslag goed wordt opgepakt wil ik deze misschien ook wel doen) etc.

Fit for an autopsy is een heerlijke Deathcore band uit het grote United States of America, Jersey City om precies te zijn, gevormd in 2008 door de heren:
-Will Putney
-Pat Sheridan.
-Brian Mathis, Drummer
-Nate Johnson, Vocalist/Frontman
De huidige bandleden zijn:
-Will Putney, Gitarist.
-Pat Sheridan, Gitarist.
-Tim Howley, Gitarist.
-Josean Orta, Drummer.
-Joe Badolato, Vocalist/Frontman.
-Peter Spinazola, Bassist.

Will Putney wordt gezien als de main producer/songwriter van Fit For An Autopsy al zullen we hem niet zien op de festival weide in Dessel, door zijn drukke agenda als Producer tourt hij niet met de band. velen zullen hem kennen van zijn andere werk als producer/mixer of masterer van bands zoals, Body count, Thy art is Murder, Northlane,Gojira,Knocked loose, Stray from the path of Counterparts, Leuk Feitje: Body count Frontman Ice-T noemt Putney zelfs "The Dr.Dre of metal"

Genoeg gepraat, Muziek tijd.

in 2008 brachten de heren hun eerste Demo, hiermee werden ze gesigned bij het Label BMA en konden hun eerste Studio album uitbrengen, The Process of Human Extermination, Dit album werd goed genoeg ontvangen om de band door te kunnen zetten naar hun 2e Studio Album in 2013, Hellbound, onder Label eOne Music, Helaas kwam een korte tijd later het nieuws naar buiten dat Vocalist Nate Johnson de band zou verlaten, hierna kwam Greg Wilburn van de band Devastated als Johnson's tijdelijke vervanging.

2015, Greg Wilburn kondigt zijn vertrek aan om plaats te maken voor de nieuwe Vocalist/Frontman, Joe Badolato, tegelijkertijd kwam ook het nieuws dat een nieuw album eraan zat te komen, het derde Album, Absolute Hope Absolute Hell, kwam uit in Oktober 2015.Mijn persoonlijke top 3 van dit album:
1.Absolute Hope Absolute Hell
2.Saltwound
3.Swing the Axe

2016, Fit For An Autopsy kwam met nog meer nieuws, namelijk een gesplitste EP genaamd "The Depression Sessions" met Deathcore bands Thy Art is Murder en The Acacia Strain, hier kwam tiener Energydrank achter de band, met een absolute knaller als "They Will Know Another" begon kleine Energydrank zijn hoofd te bangen en wild te gaan,een absolute banger en eentje die we hopelijk op de weide krijgen te horen. Dan komt Flatlining, het 2e nummer van FFAA, werkelijk een prachtig nummer met strak gitaar werk, heerlijke aggresieve drums en prachtige lyrics en vocaal werk van Badolato.

Tijd alweer voor het 4e album, The Great Collapse. Uitgebracht in 2017, met weer heerlijke gitaar riffjes en heerlijke brute lyrics, Mijn persoonlijke top 3 van dit Album:
1.Black Mammoth
2.Heads will Hang
3.Hydra

In 2018 kondigde Fit For An Autopsy aan dat ze gesigned waren bij Nuclear Blast, hierna kwam het 5e Album, The Sea of Tragic Beasts, in 2019, met de titletrack met een lekker tempo, een mix van clean vocals en screams terwijl het tegelijk ook een beetje meer ruimte geeft aan de melodieen in mijn ogen. Mijn top 3:
1.The Sea of Tragic Beasts
2.Warfare.
3.Your Pain is Mine

Dan arriveren we in een wat meer donkere tijd, de Corona Periode, iedereen kent het nog wel, binnen opgesloten, geen festivals, alleen maar Spotify (of voor mij en misschien een kenner hier op het Forum, Oldschool runescape!), Fit For An Autopsy heeft niet stil gezeten, ondanks de corona periode en het waarschijnlijk alsnog hele drukke schema van meneer Putney is er dat jaar alsnog een standalone single uitgekomen, Fear Tomorrow.

De Corona Periode heeft waarschijnlijk wat roet in het eten gegooid bij Fit For An Autopsy want Fans moesten wachten tot 2022 voor het volgende album, Oh What the Future Holds. Het Album wat ik het vaakste voorbij zie komen op T-shirts van Fans, met uiteraard weer heerlijke nummers om op te headbangen, dit album heeft dan ook bij Loudwire op een lijstje gestaan voor “Best Rock + Metal Albums of 2022.”, Mijn top 3 van dit album::
1. Two Towers
2.A Higher Level of Hate
3.Conditional Healing.
Hiermee was 2022 nog niet helemaal compleet, een Cover van het Lamb of God nummer, Walk With me In Hell kwam nog uit, met een meer Deathcore jasje.

Gelukkig hadden de Fans geen geduld nodig, want in 2023 was het weer raak, Fit For An Autopsy kwam weer met nieuw materiaal, een zelfde stijl EP als The Depression sessions, dit keer genaamd, The Aggression Sessions, Ditmaal wordt The Acacia Strain vervangen door Malevolence. Een britse metalcore band die in 2023 op graspop stond (ook een aanrader in mijn boekje).

En dan komen we alweer aan in het Heden, Fit For An Autopsy als absolute Deathcore fabriek komt wederom uit met een Album, The Nothing That is. Wat moet ik hier nou nog over zeggen? Het is meer van hetzelfde, heerlijke riffjes, prachtige vocals en drums waarbij je niet stil kan staan. Mijn top 3 van dit album:
1.Savior of None/ Ashes Of All
2.Hostage
3.Lust For The Severed Head

Conclusie/Top 5 nummers om bekend mee te worden.
All in all is Fit For An Autopsy dus een Deathcore band met heerlijk strak gitaar werk, een aanrader als je houdt van bands zoals Malevolence, The Acacia Strain, Thy Art is Murder, Sylosis of Whitechapel

Om een top 5 te maken om bekend te worden met de band (al lijkt dit een onmogelijke opgave) raadt ik de volgende nummers aan(in geen specifieke Volgorde):
1.Flatlining
2.Warfare
3.Two Towers
4.Black Mammoth
5.Swing the Axe

Nog een aantal voor als je de bovenstaande hebt geluisterd en zin hebt gekregen om meer dingen te slopen:
A Higher Level of Hate
Conditional Healing
Heads will hang

TLDR:
De pit hier moet je meemaken, heerlijke energie en geweldige nummers op compleet op los te gaan.

gezien dit mijn eerste poging is tot een introductie van een band hoor ik graag feedback op wat jullie vinden wat beter zou kunnen/wat jullie goed vonden.

Laatst bewerkt:
gezien dit mijn eerste poging is tot een introductie van een band hoor ik graag feedback op wat jullie vinden wat beter zou kunnen/wat jullie goed vonden.

Het enige dat ik zou toevoegen nog zijn wat YouTube links naar nummers die je gaaf vindt. Je kan tot 5 nummers toevoegen, waarbij de video dan gewoon tussen de tekst staat

Ik had niks te doen tijdens mijn avond dienst op werk dus ik heb direct maar even tijd gestoken in wat schrijfwerk, het is een beetje een uitgebreid verslag geworden, dus bij deze:

Fit For an autopsy kwam bij mij op mijn weg door een vriend op school waarmee ik in de pauze altijd stond te headbangen op Metal, ik was in die tijd groot fan van andere metalbands waaronder In Flames, Thy Art is Murder,Sylosis, Whitechapel (als mijn FFAA verslag goed wordt opgepakt wil ik deze misschien ook wel doen) etc.

Fit for an autopsy is een heerlijke Deathcore band uit het grote United States of America, Jersey City om precies te zijn, gevormd in 2008 door de heren:
-Will Putney
-Pat Sheridan.
-Brian Mathis, Drummer
-Nate Johnson, Vocalist/Frontman
De huidige bandleden zijn:
-Will Putney, Gitarist.
-Pat Sheridan, Gitarist.
-Tim Howley, Gitarist.
-Josean Orta, Drummer.
-Joe Badolato, Vocalist/Frontman.
-Peter Spinazola, Bassist.

Will Putney wordt gezien als de main producer/songwriter van Fit For An Autopsy al zullen we hem niet zien op de festival weide in Dessel, door zijn drukke agenda als Producer tourt hij niet met de band. velen zullen hem kennen van zijn andere werk als producer/mixer of masterer van bands zoals, Body count, Thy art is Murder, Northlane,Gojira,Knocked loose, Stray from the path of Counterparts, Leuk Feitje: Body count Frontman Ice-T noemt Putney zelfs "The Dr.Dre of metal"

Genoeg gepraat, Muziek tijd.

in 2008 brachten de heren hun eerste Demo, hiermee werden ze gesigned bij het Label BMA en konden hun eerste Studio album uitbrengen, The Process of Human Extermination, Dit album werd goed genoeg ontvangen om de band door te kunnen zetten naar hun 2e Studio Album in 2013, Hellbound, onder Label eOne Music, Helaas kwam een korte tijd later het nieuws naar buiten dat Vocalist Nate Johnson de band zou verlaten, hierna kwam Greg Wilburn van de band Devastated als Johnson's tijdelijke vervanging.

2015, Greg Wilburn kondigt zijn vertrek aan om plaats te maken voor de nieuwe Vocalist/Frontman, Joe Badolato, tegelijkertijd kwam ook het nieuws dat een nieuw album eraan zat te komen, het derde Album, Absolute Hope Absolute Hell, kwam uit in Oktober 2015.Mijn persoonlijke top 3 van dit album:
1.Absolute Hope Absolute Hell
2.Saltwound
3.Swing the Axe

2016, Fit For An Autopsy kwam met nog meer nieuws, namelijk een gesplitste EP genaamd "The Depression Sessions" met Deathcore bands Thy Art is Murder en The Acacia Strain, hier kwam tiener Energydrank achter de band, met een absolute knaller als "They Will Know Another" begon kleine Energydrank zijn hoofd te bangen en wild te gaan,een absolute banger en eentje die we hopelijk op de weide krijgen te horen. Dan komt Flatlining, het 2e nummer van FFAA, werkelijk een prachtig nummer met strak gitaar werk, heerlijke aggresieve drums en prachtige lyrics en vocaal werk van Badolato.

Tijd alweer voor het 4e album, The Great Collapse. Uitgebracht in 2017, met weer heerlijke gitaar riffjes en heerlijke brute lyrics, Mijn persoonlijke top 3 van dit Album:
1.Black Mammoth
2.Heads will Hang
3.Hydra

In 2018 kondigde Fit For An Autopsy aan dat ze gesigned waren bij Nuclear Blast, hierna kwam het 5e Album, The Sea of Tragic Beasts, in 2019, met de titletrack met een lekker tempo, een mix van clean vocals en screams terwijl het tegelijk ook een beetje meer ruimte geeft aan de melodieen in mijn ogen. Mijn top 3:
1.The Sea of Tragic Beasts
2.Warfare.
3.Your Pain is Mine

Dan arriveren we in een wat meer donkere tijd, de Corona Periode, iedereen kent het nog wel, binnen opgesloten, geen festivals, alleen maar Spotify (of voor mij en misschien een kenner hier op het Forum, Oldschool runescape!), Fit For An Autopsy heeft niet stil gezeten, ondanks de corona periode en het waarschijnlijk alsnog hele drukke schema van meneer Putney is er dat jaar alsnog een standalone single uitgekomen, Fear Tomorrow.

De Corona Periode heeft waarschijnlijk wat roet in het eten gegooid bij Fit For An Autopsy want Fans moesten wachten tot 2022 voor het volgende album, Oh What the Future Holds. Het Album wat ik het vaakste voorbij zie komen op T-shirts van Fans, met uiteraard weer heerlijke nummers om op te headbangen, dit album heeft dan ook bij Loudwire op een lijstje gestaan voor “Best Rock + Metal Albums of 2022.”, Mijn top 3 van dit album::
1. Two Towers
2.A Higher Level of Hate
3.Conditional Healing.
Hiermee was 2022 nog niet helemaal compleet, een Cover van het Lamb of God nummer, Walk With me In Hell kwam nog uit, met een meer Deathcore jasje.

Gelukkig hadden de Fans geen geduld nodig, want in 2023 was het weer raak, Fit For An Autopsy kwam weer met nieuw materiaal, een zelfde stijl EP als The Depression sessions, dit keer genaamd, The Aggression Sessions, Ditmaal wordt The Acacia Strain vervangen door Malevolence. Een britse metalcore band die in 2023 op graspop stond (ook een aanrader in mijn boekje).

En dan komen we alweer aan in het Heden, Fit For An Autopsy als absolute Deathcore fabriek komt wederom uit met een Album, The Nothing That is. Wat moet ik hier nou nog over zeggen? Het is meer van hetzelfde, heerlijke riffjes, prachtige vocals en drums waarbij je niet stil kan staan. Mijn top 3 van dit album:
1.Savior of None/ Ashes Of All
2.Hostage
3.Lust For The Severed Head

Conclusie/Top 5 nummers om bekend mee te worden.
All in all is Fit For An Autopsy dus een Deathcore band met heerlijk strak gitaar werk, een aanrader als je houdt van bands zoals Malevolence, The Acacia Strain, Thy Art is Murder, Sylosis of Whitechapel

Om een top 5 te maken om bekend te worden met de band (al lijkt dit een onmogelijke opgave) raadt ik de volgende nummers aan(in geen specifieke Volgorde):
1.Flatlining
2.Warfare
3.Two Towers
4.Black Mammoth
5.Swing the Axe

Nog een aantal voor als je de bovenstaande hebt geluisterd en zin hebt gekregen om meer dingen te slopen:
A Higher Level of Hate
Conditional Healing
Heads will hang

TLDR:
De pit hier moet je meemaken, heerlijke energie en geweldige nummers op compleet op los te gaan.

Leuke introductie! Heerlijk om jouw enthousiasme uit de tekst te zien spatten. Dit werkt aanstekelijk, ik zal aan de hand van jouw tips me nog wat meer inluisteren in Fit For An Autopsy.

Eisbrecher
Guten Morgen! Guten Morgen! Vandaag gaan we het hebben over een van mijn nieuwe favorieten op de line-up. Natuurlijk stonden ze al eerder op Graspop in 2018, 2019 en 2022, dus velen zullen ze misschien al wel kennen, maar voor mij is het bijvoorbeeld een band die ik pas daarna echt heb leren kennen. Dus ook voor jullie nu een fijne introductie!

Eisbrecher valt onder het genre Deutsche Neue Härte en is opgericht in 2003. Nu denk je misschien dat ze opgericht zijn met Rammstein als grote inspiratiebron, aangezien Rammstein de grootste en bekendste band uit het genre is, maar niets is minder waar. Oprichters Alexander Wesselsky en Noel Pix hebben de band opgericht nadat ze uit hun eerdere band Megaherz zijn gestapt (Alexander was daar ook oprichter). Megaherz is een van de grondleggers van het genre samen met Rammstein en Oomph! (die tweede staat mooi op dezelfde dag geprogrammeerd!)

Goed, de muziek. Geen chronologische volgorde in de discografie, want ik ken ook nog niet alles. Inmiddels hebben ze 9 albums, maar ik zit nog een beetje bij de laatste albums en greatest hits. We beginnen met het nummer dat ik het gaafst vind en dat ik destijds ook heb ontdekt via de Graspop website. Het nummer FAKK stond op het destijds meest recente album Liebe Macht Monster uitgebracht in 2021. Aan wie precies weet ik niet, maar uit het nummer kan je in ieder geval opmaken dat hij aan een bepaald type persoon een enorme grafhekel heeft. Verder vind ik het ook gewoon een heel gaaf gemaakte videoclip. Nog steeds mijn favoriete Eisbrecher nummer.

Dan springen we door naar het nieuwe album. Daar staat een nummer op dat ik inmiddels wel grijs heb gedraaid, of eigenlijk is wit gedraaid toepasselijker. Het nummer Kaltfront van het album Kaltfront. Geweldig vind ik het! Er zal ongetwijfeld een diepere betekenis achterzitten (klimaatverandering, verkeerde levenstyle, zoiets denk ik dan), maar gewoon al de beschrijving van een sneeuwstorm vind ik al machtig. Heerlijk nummer met een heerlijke sound, die mij ook doet denken aan iets als Rob Zombie met Dragula.

Tussendoor een nummer dat niet per se heel speciaal is, maar ik vond het vooral grappig dat het nummer voorbij kwam terwijl ik in de auto zat. Ik heb geen automaat, en dat er dan gezongen wordt Ich bin kein Automat, vond ik leuk.

Ander nummer dat veelal voorbij is gekomen in huize Koekdoos, is de volgende. Met een gave live video, waarbij veel stukken vanaf Graspop zijn opgenomen (tenminste ik denk veel te herkennen, maar al die festivals lijken ook zo op elkaar). Het lijkt een nummer dat een vaste plek heeft aan het einde van de set van Eisbrecher, dus bereid je voor op een geweldige afsluiting van hun set op de zaterdag.

Voor mij is eigenlijk Eisbrecher een soort mini Rammstein zonder de nostalgie van een nummer als Du Hast en met een veel fijnere frontman. Helaas dit jaar geen zaterdag Graspop voor mij, dus een echt live debuut van Eisbrecher wordt voor mij nog even uitgesteld, maar misschien pak ik nog wel een zaalshow van ze mee voor een langere set. De muziek is heerlijk en als je geen problemen hebt met Duitstalige zang, dan is dit zeker een aanrader om mee te pakken op die zaterdag!

Falling in Reverse
Misschien wel de meest controversiële naam op de line-up. Zijn ze nou wel of geen headliner? En zo wel, verdienen ze dat als band die nog nooit op Graspop heeft gestaan? De discussie is regelmatig langs gekomen hier op het forum. En bij de naam FiR begint iedereen alweer te zuchten.. "daar gaan we weer". Deze band lijkt twee kampen te hebben: Of je bent fan en kan de muziek waarderen, of je krijgt al een beroerte bij de naam Falling in Reverse (of Ronnie). Misschien is deze introductie dan wel meer bedoeld voor kamp 2; om ze toch even een kans te geven.

Voor de mensen die werkelijk geen idee hebben van Falling in Reverse.. Buckle down, giddy-up, here we go.. Because

De belangrijkste naam die je moet weten voor deze band is Ronnie Radke, frontman en vocals voor Falling in Reverse. Voorheen vocalist van Escape the Fate. In 2008 richtte hij de band op, vanuit zijn cel in de gevangenis. In eerste instantie noemde hij de band "From Behind These Walls", maar wegens copyright is dit vrij snel veranderd naar Falling in Reverse. Ronnie zat in de gevangenis omdat hij betrokken was bij een vechtpartij waarbij iemand is overleden. Een belangrijke note is dat Ronnie niet schuldig is bevonden aan de dood van deze persoon, noch hieraan heeft bijgedragen. Hij is veroordeeld wegens het in bezit hebben van "brass knuckles", in combinatie met zijn verleden met drugs heeft dit geleid tot een gevangenisstraf. Deze straf heeft hij netjes uitgezeten en hij heeft dan ook vanuit de gevangenis zijn eerste demo gereleased. In 2010 is Ronnie vrijgelaten en kon hij verder gaan met zijn nieuw gevormde band.

Het eerste album van Falling in Reverse is: The Drug in Me is You. Alle nummers op dit album zijn geschreven door Ronnie in zijn gevangenisperiode. De meest bekende hiervan zijn I'm Not a Vampire & The Drug in Me is You. Beide nummers hebben miljoenen views op Youtube. Het volgende album Fashionably Late kwam kort hierna, maar sloeg iets minder aan. Bekende nummers van dit album zijn onder andere Fashionably Late, Bad Girls Club & Alone. En niet heel veel later komt Falling in Reverse alweer met het derde album Just Like You. Waarvan het nummer Just Like You het beste aanslaat. Geen grap, maar Ronnie heeft er nogal een handje van om albums dezelfde naam te geven als een van de nummers. En alsof we nog niet genoeg muziek hadden uitgebracht, komt hierna het album Coming Home. Kun je al raden welk nummer populair is? Precies, Coming Home. Maar ook Fuck You and All Your Friends slaat enorm aan. Om de twee jaar maakt Radke met zijn band een nieuw album, diverse genres maar toch ook weer vergelijkbaar. Op dit moment is Falling in Reverse in de USA een redelijke band, maar de echte populariteit laat nog even op zich wachten.

Met het laatste album uit 2017, komt Ronnie nog een paar keer met losse singles. Losing My Mind, Losing My Life & Drugs. Alle drie toffe nummers die aan elkaar gelinkt zijn. Daarna horen we een tijdje niks van FiR of Ronnie zelf.. Zijn ze het momentum kwijt?

Tot daar ineens in 2019 het nummer Popular Monster verscheen op Youtube. En dit was het moment dat FiR ontplofte. Het nummer ging viral, tientallen Youtubers maakten react video's. Waar komt dit ineens vandaan?! In korte tijd staan FiR en Ronnie bekend als "That band with movie-like video clips". En dat klopt als een bus, want holyshit wat een budget is hier op los gelaten. En breakdowns, get ready for breakdowns!
https://www.youtube.com/watch?v=jakpo7tj7Qw

En dit is ook het punt waar ik begin met het linken van Youtube video's, want uitgaande van de setlist van Falling in Reverse zullen vanaf Popular Monster de meeste nummers naar voren komen.

Mensen zijn lyrisch over Ronnie zn vocals; deze man kan echt van alles! What's next? Waar veel mensen hadden verwacht dat dit de teaser was voor een nieuw album, blijft het lange tijd stil.. Alweer. In 2020 komt daar dan ineens een Reimagined versie uit van The Drug in Me Is you. Hier showt Ronnie zijn piano en vocal skills, gewoon omdat het kan en omdat de lyrics van het nummer op deze manier harder binnen komen. Helaas wordt deze versie nooit live gespeeld..

Een aantal jaar gaat voorbij. Stilte in kamp Falling in Reverse..... Maar in 2022 wordt de band weer wakker. Met de release van Zombified schieten de react videos op Falling in Reverse weer uit de grond. Daar zijn ze weer! En ook nu weer een gave muziekvideo en catchy choruses met breakdowns. Een deepdive in de lyrics kan ook geen kwaad trouwens.

Het momentum hebben ze weer te pakken! Want enkele maanden later gooien ze Voices in My Head eruit, waarbij de video verschillende versies van Ronnie laat zien. De lyrics in combinatie met de visuals zijn heel knap gemaakt, elke keer wordt er een oude versie van Ronnie vermoord. En ook hier weer catchy chorus en breakdowns. Het begint inmiddels een herkenbaar ding te worden. Langzaam introduceert Ronnie steeds meer rap en andere genres in de nummers... Be prepared.

En de band blijft releasen, want begin 2023 komt daar ineens Watch The World Burn om de hoek kijken. Na de vorige nummers waren ze al populair, maar dit nummer heeft de band echt een enorme boost gegeven. De eerste keer luisteren denk je waarschijnlijk "wtf is dit?", vooral het begin slaat niet direct aan bij veel mensen. We waren hier toch voor metal muziek? Ik zou zeggen, geeft het een kans. Bekijk de video goed, luister naar de lyrics en wait for it.

Tussendoor komt Ronnie nog even met een Reimagined versie van Papa Roach's Last Resort. Deze krijgt veel kritiek, omdat men de versie van Papa Roach natuurlijk kent en gewend is. Ronnie maakt er een kwetsbare piano versie van. Persoonlijk vind ik deze versie veel krachtiger. Ronnie heeft zijn versie persoonlijk aan Jacoby van Papa Roach laten horen, die onwijs onder de indruk was. Hoewel deze niet live gespeeld wordt, krijgt hij wel een honorable mention:
https://youtu.be/ESOjt2_yJrU?si=RVDPv1m0mpS1vNG8

We springen naar begin 2024. Iedereen die dacht dat er wel snel een nieuw album zou komen heeft het fout. We gaan gewoon door met losse nummers releasen. En daar is dan ineens Ronald in samenwerking met Alex Terrible van Slaughter to Prevail en Tech N9ne. Bijzondere combinatie wel he? Maar het werkt zooooo verdomd goed, holy shit. Overigens is Ronald de echte naam van onze grote vriend Ronnie. Niet je volume te hoog zetten trouwens, want dit nummer begint wel gelijk goed. Eigenlijk totaal het tegenovergestelde van Watch the World Burn. Ronnie showt in dit nummer ook weer bizarre vocal skills.

Vervolgens wordt All My Life uitgebracht. What de fuck is dit? De muziekwereld staat even op z'n kop hoor, want dat Ronnie graag diverse genres gebruikt was inmiddels wel duidelijk. Maar deze stond niet op de bingokaart.... Of wel? Het geeft wel perfect weer waar Falling in Reverse voor staat qua genres, dus give it a shot! Ik vind hem persoonlijk hilarisch en ik kijk er naar uit om dit live te horen:
https://www.youtube.com/watch?v=GB9jFPUb7HA

En halverwege 2024 is daar dan eindelijk het lang verwachte vijfde album. Genaamd..... Popular Monster. You see what he did there?
De helft van de tracklist kennen we inmiddels al, want dat zijn alle bovenstaande gelinkte video's. Beetje flauw Ronnie, we hadden iets meer onbekende dingen gewild. Om het goed te maken releaset Ronnie voor de openingstrack Prequel een videoclip die de Youtube wereld weer op z'n kop zet. Waar haalt deze man het geld vandaan zeg? Lyrics van dit nummer zijn ook de moeite waard, eigenlijk.. Is het gewoon een keiharde reflectie op zichzelf.

Honorable mentions:
- Bad Guy
- NO FEAR
- I'm Not a Vampire Revamped

TLDR
Producer: What genres is this?
Ronnie: Yes

Producer: What is the budget for the videoclip?
Ronnie: Yes

Sidenote: Overal waar Ronnie staat, wordt tegelijkertijd ook de band Falling in Reverse genoemd. Echter heeft Ronnie zo'n attitude, dat vaak wordt vergeten dat het niet alleen hij is maar ook de rest van de band. Daarentegen is Ronnie wel het muzikale genie die zorgt voor deze bizarre muziek. Ook staat hij inmiddels bekend als 'die guy die zomaar concerten cancelt'.. In de afgelopen jaren heeft Falling in Reverse namelijk diverse concerten op hun tour zomaar ineens gecanceld, op de dag zelf of kort van tevoren. Het is inmiddels een meme geworden, dus bij deze alvast de waarschuwing als je FiR wil zien op Graspop: Als ze uberhaupt komen........

Daarbij is dit een band met een frontman met een enorme geschiedenis, het is bijna niet in een introductie samen te vatten helaas. Ronnie wordt altijd weg gezet als de Bad Guy (pun intended) en hoewel hij zeker een nare attitude heeft, kun je niet ontkennen dat deze man ontzettend getalenteerd is. Durf eens langs de naam en slechte dingen te kijken en stel je open voor Ronnie z'n masterpieces.

Het enige dat ik zou toevoegen nog zijn wat YouTube links naar nummers die je gaaf vindt. Je kan tot 5 nummers toevoegen, waarbij de video dan gewoon tussen de tekst staat
Ik wist dat ik iets vergeten was haha! ik zal hem zo eventjes updaten!

Ook een heerlijk stuk over Eisbrecher en @Ghostattack met falling in reverse, mooi werk!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Users who are viewing this thread