Graspop Metal Meeting 2025

Wil ook dat de meeste muziek een eerste live ervaring gaat zijn. Zeker bij de bands die nieuw voor me zijn.
Grappig, ik heb iets gelijkaardigs maar net even anders.
Ik luister wel graag de muziek in, zelfs op basis van meest recente setlists zodat ik echt al bekend ben met veel van de nummers uit de set, maar ik probeer bij bands die ik nieuw ontdek door een aankondiging zo weinig mogelijk live versies te luisteren, en al helemaal geen beelden te zien van live shows. Omwille van hetzelfde gevoel als jij beschrijft; die eerste live ervaring volledig 'live' te hebben.
Dat zorgt soms voor bijzondere ontdekkingen qua grootte van de band of podiumaankleding of (naar mijn gevoel minder leuk) statische en gemaskerde bands. Ook qua instrumenten soms erg verrassend wat er wel of niet live wordt meegebracht (ook de ene keer positief en de andere keer negatief). Net doordat ik de nummers wel ken, geeft dat voor mij ook meer inzicht in hoe ze iets live brengen qua sound en aanpassingen.

Altijd leuk om te lezen hoe iedereen daar toch weer anders mee omgaat.
clashfinder categorie "daar wil ik niet dood gevonden worden"
Names, we want names now!

Laatst bewerkt:
Ik heb dit jaar heel veel nieuwe bands ontdekt (zie mijn vorige post) :D de grootste ontdekking voor mij is toch wel Self Deception, ik ben in een paar dagen tijd echt helemaal fan geworden! Daarnaast is ook Nothing More voor mij een nieuwe ontdekking waar ik erg naar uit kijk. Ook al kende ik deze bands nog niet voor ze aangekondigd werden, staan ze nu allebei in mijn top 3'tjes per dag!
Oh ik heb net hetzelfde met Self Deception! Zo meebrulbaar. Ook nog nooit van gehoord hiervoor en nu al fan 🥰

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Steph85 en MandyRose
Het klinkt ongetwijfeld enorm tegensprekend/-stellend (paradox misschien?) dat een concert leuker is om alles te kennen, maar niet inluisteren of nieuwe dingen proberen te vinden, maar het werkt ook wel prima voor mij op deze manier.
Ik snap het wel. Eén van mijn beste herinneringen aan Graspop blijft toen ik als jonge(re) knaap in 2008 een kijkje ging nemen bij het voor mij onbekende Arch Enemy. Volledig weggeblazen en sindsdien wel fan te noemen. Zo zitten er elk jaar wel bands tussen, zoals vorig jaar nog All Them Witches.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Smaken zijn als sterren aan de hemel; ze stralen allemaal anders, maar zijn allemaal even waardevol.

Okee ik ga weer. Vrede!
Ze kunnen zeker ook evolueren. Brutus kon mij vroeger niet echt bekoren, maar op een gegeven moment klikt het gewoon ofzo. Dan duik je terug in die back catalog en ervaar je diezelfde dingen plots anders. Moeilijk uit te leggen.

• Leuk
Waarderingen: johanra en Dr. Hannibal
Meebrullen kan ik al bij de bands doen die ik al ken.
Dus ben daar toch al de halve dag mee bezig, dus mag voor de rest wel verrast worden
Ik moet wel eerlijk bekennen. Dream Theater is zo een band. Die hebben een nummer van 3 minuten ofzo. Voor de rest niks onder de 6 minuten. Dus ik stel bij hen zo echt zo een heel lange set voor. Van 3 h. Wat zowat bijna een Guns N' Roses set is. En toch ongeveer 1/4 van de dag. Maar eigenlijk gaan die al blij mogen zijn vrees als die een uurtje krijgen en dus amper 5 nummers kunnen spelen ...

Bij wijze van spreken eh die minuten van de nummers. Van buiten weet ik het niet dus kom nu niet af als er een nummer is van 5.59 eh. Jullie snappen het punt wel 😉

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Ik probeer voor een keertje een jaartje niets nieuw meer te ontdekken voor op graspop :p mijn schema dit jaar ziet er overvol uit dit jaar, dat ik sowieso waarschijnlijk wel al wat ga moeten snoeien/knippen voor te eten :p Dat ik op vlak van muziek een echte "nerd" ben helpt ook niet echt om nog eens iets nieuws te ontdekken dat me van mijn sokken blaast.

• Leuk
Waarderingen: won666 en MarcoReusel
Ik ben nog niet bezig met inluisteren voor GMM (begin ik aan na Durbuy).
Maar wat ik doe is meestal 2 random nummers luisteren van bands die ik niet ken, als dat tegen valt, dan stopt het.
Als het mee valt, ga ik verder luisteren, is het mwaw, dan kan er nog een derde nummertje komen of te beslissen.

En als dan de timetable bekend wordt, dan ga ik echt inluisteren om een spoorboekje te maken
(dus ook nog geen top 3 van mij, want nog niets ingeluisterd)
Tot ziens in Durbuy! op zaterdag voor Enslaved, Ihsahn, Eluveitie en Co!!!

• Leuk
Waarderingen: Ceeweb en johanra
Ik wil toch ook wel even een lansje breken voor enkele van de namen die (nog) op de hatelijke nul zijn blijven steken:

Krokus
  • Wie?: Zwitserse band (opgericht 1975, vieren 50-jarig bestaan) met hoogtijdagen in de 80s
  • Wat?: hard rock, heavy metal, glam metal, progressive rock
  • Voor fans van: AC/DC, Survivor, Judas Priest, Def Leppard, Dokken, Quiet Riot, Whitesnake

Oomph!
  • Wie?: Duitse band (opgericht 1989, ruim vóór Rammstein en Eisbrecher) uit Wolfsburg, grondleggers van de Neue Deutsche Härte
  • Wat?: Neue Deutsche Härte, industrial metal, alternative metal, EBM
  • Voor fans van: Eisbrecher, Rammstein, Lord Of The Lost, ASP

Eagles Of Death Metal
  • Wie?: Amerikaanse band (opgericht 1998) uit de Palm Desert Scene in Californië, met Josh Homme (van QOTSA en Kyuss, maar hier als drummer) en Jesse Hughes (zang/gitaar)
  • Wat?: garage rock, hard rock, alternative rock, desert rock, blues rock, rockabilly
  • Voor fans van: Queens Of The Stone Age, Kyuss, The Rolling Stones, Foo Fighters, The White Stripes, Tenacious D, bands met humor

The Raven Age
  • Wie?: Engelse band (opgericht 2009) uit Londen, met gitarist George Harris, zoon van Steve Harris van Iron Maiden
  • Wat?: alternative metal, groove metal, melodic metalcore
  • Voor fans van: Trivium, Tremonti, Black Veil Brides, Bad Wolves, While She Sleeps, (Iron Maiden)

Warkings
  • Wie?: Duitse/Oostenrijkse/Zwitserse band (opgericht 2018) uit het Alpengebied met zanger Georg Neuhauser van Serenity
  • Wat?: power metal
  • Voor fans van: Brothers Of Metal, Gloryhammer, Grailknights, Majestica, Wind Rose, Serenity, verkleedpartijen, vroege feestjes
Krokus, Warkings en Oomph! staan niet in mijn top 3, maar voor mij zijn het wel musthaves! vooral Krokus! verrassend genoeg is het een groep die ik al kende vóór Pantera of Slayer! (dankzij een uitstekende compilatie genaamd "Heavy Metal Master", uitgebracht begin jaren 2000)

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ze kunnen zeker ook evolueren. Brutus kon mij vroeger niet echt bekoren, maar op een gegeven moment klikt het gewoon ofzo. Dan duik je terug in die back catalog en ervaar je diezelfde dingen plots anders. Moeilijk uit te leggen.
Ik weet dat het geen populaire mening is, maar ik vond Brutus echt tof op de radio, keek er megahard naar uit op de lokerse feesten en ik viel bijna in slaap. Mijn vrienden die erbij waren hadden net hetzelfde gevoel. Zo teleurgesteld dat ik echt nooit meer wil gaan kijken

• Winning
Waarderingen: Steph85
Ik weet dat het geen populaire mening is, maar ik vond Brutus echt tof op de radio, keek er megahard naar uit op de lokerse feesten en ik viel bijna in slaap. Mijn vrienden die erbij waren hadden net hetzelfde gevoel. Zo teleurgesteld dat ik echt nooit meer wil gaan kijken
zelfde gevoel, leuke groep om naar te luisteren maar live werkt het niet... velen waarderen het en goed voor ze, maar persoonlijk wil ik gewoon slapen!

• Geweldig
Waarderingen: N1tje
zelfde gevoel, leuke groep om naar te luisteren maar live werkt het niet... velen waarderen het en goed voor ze, maar persoonlijk wil ik gewoon slapen!
Heel benieuwd hoe dit gaat werken op de main stage. Vorig jaar niet in Metal Dome geweest maar kan me zomaar voorstellen dat dat veel magischer is. Brutus leent zich meer voor een zaal dan open lucht met daglicht. Ze clashen waarschijnlijk met Imminence, mocht het tegenvallen geeft dat een escape.

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en Nutellica
Dit vind ik echt bizar om te lezen. Ik vond het juist op plaat een beetje moeilijk om in te komen, maar ik werd live echt omver geblazen. Wat een intensiteit en emotie! Was direct de beste show van de editie voor mij. En dat terwijl Tool een van mijn favoriete bands aller tijden is. Ik kan me echt niet voorstellen hoe hun live show je onberoerd kan laten, als je de muziek op album al zo waardeert…

Dit vind ik echt bizar om te lezen. Ik vond het juist op plaat een beetje moeilijk om in te komen, maar ik werd live echt omver geblazen. Wat een intensiteit en emotie! Was direct de beste show van de editie voor mij. En dat terwijl Tool een van mijn favoriete bands aller tijden is. Ik kan me echt niet voorstellen hoe hun live show je onberoerd kan laten, als je de muziek op album al zo waardeert…
Is absoluut bizar, maar je hebt ook bizarre types op dit forum 😉.

Ja blijkbaar is het een onpopulaire mening, maar na de lokerse was ik zo teleurgesteld. Mss dat ze op graspop beter waren, maar na dat optreden heb ik gezegd dat ik ze nooit meer live wou zien. Waarschijnlijk moet ik het nog een kans geven, maar dat is moeilijk na zo een teleurstellend optreden

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Het is grappig dat je Tool noemt, want het is ook een band die ik saai vind en die ik vorig jaar heb vermeden 🤣🤣🤣
Wees voorzichtig, ik zeg niet dat het een slechte groep is! Muzikaal gezien is het monsterlijk, maar het is een van die zeldzame groepen waar ik helemaal niet van hou! 😅

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: pisser en Dr. Hannibal

Users who are viewing this thread