Graspop Metal Meeting 2025

Hoe komt het dat je pull me under goed vind en toch geen enkele behoefte hebt om erachter te komen hoe de rest van hun muziek klinkt?

Als je het zo stelt, dan klinkt het wel heel bizar eigenlijk ja... Specifiek voor deze editie luister ik het niet echt in, omdat ik het toch wel daar live ga meepakken vanwege de nostalgie rondom Pull Me Under (Guitar Hero World Tour uit het hoofd). Met daarna Epica, Maiden en Powerwolf zou het hoe dan ook vanaf de tribune worden.

Waarom ik het dan buiten Graspop om nooit verder heb geluisterd, kan ik geen antwoord op geven en ook nooit echt over nagedacht. Zou zeggen dat het puur een nostalgie ding is. Het is ook niet zo dat ik Pull Me Under vaak aan heb staan, het was meer een "ohja, dat nummer is van hun" na de aankondiging.

Duiken jullie alle discographies in van elke artiest? Heb hier nu toevallig Britney Spears aan staan en zie dat daarna Ricky Martin met Livin' La Vida Loca voorbij gaat komen, maar daar heb ik ook niet per se de behoefte om andere nummers te ontdekken :LOL: (al zit er misschien best wat leuks tussen?)

Edit: ook beetje wat @Jamel laatst zei over dat je vroeger makkelijk zonder iets vooraf in te luisteren kon gaan bezoeken (op basis van het programma boekje), is eigenlijk wat ik nu doe met Dream Theater, al is dat bij mij dan een toevallige bijkomstigheid in plaats van dat je geen andere keuze hebt.

Ik zal hier dan ook maar eens mijn top 3 lijstje maken:
* is nog nooit gezien

Donderdag:
1. Hatebreed
2. Landmvrks
3. Alestorm

Vrijdag:

1. Falling In Reverse*
2. Northlane
3. Slipknot

Zaterdag:

1. Imminence
2. Spiritbox
3. Dragonforce

Zondag:

1. Crossfaith
2. heaven shall burn
3. Stray from the path

komt erop neer dat de meeste groepen die ik hoog zet, ik ook al wel gezien heb. Heb wel een redelijk drukke planning (10-15 bands per dag), wat eigenlijk altijd wel zo is bij mij, in mijn vriendengroep ben ik duidelijk de persoon die de meeste bands wil zien en ontdekken 😅

Ik denk niet dat er iemand echt door de volledige discography gaat, maar als ik bij het inlsuiteren van de gmm playlist iets leuks tegenkom ga ik zeker wel kijken of die artiest nog leuke nummers heeft. En daar komen soms toch wel heel toffe dingen uit

Ook wel logisch inderdaad. Vanuit dat oogpunt laat ik me graag ter plekke verrassen, omdat ik dus toch wel de set ga meepakken.

Een beetje zoals Sabaton in 2019. Ook niet ingeluisterd (al had ik vooraf ook niet bedacht het te gaan zien, maar je zit toch gewoon op KISS te wachten), gewoon lekker zittend vanaf de tribune, want KISS en Def Leppard moesten we de energie voor hebben om lekker vooraan te kunnen staan en dan flink verrast worden.

Shinedown in 2022 en Papa Roach 2023 waren ook leuke verrassingen en kende ik ook maar één nummer van. Ook Eisbrecher op Graspop ontdekt vanuit de signing sessions rij (al had ik deze wel wat meer ingeluisterd, maar sloeg het nog niet echt aan en inmiddels wel).

Is dan weer niet zo dat ik bewust niet inluister, om me te laten verrassen. Dat komt er gewoon toevallig bij. Maar als ik Beast in Black, Alestorm, Powerwolf en Iron Maiden allemaal staand wil meepakken, dan is het ook wel prima om Motionless in White, Dream Theater, Epica en eventueel de eerste drie mainstage namen zittend mee te pakken.

Ik ben nog niet bezig met inluisteren voor GMM (begin ik aan na Durbuy).
Maar wat ik doe is meestal 2 random nummers luisteren van bands die ik niet ken, als dat tegen valt, dan stopt het.
Als het mee valt, ga ik verder luisteren, is het mwaw, dan kan er nog een derde nummertje komen of te beslissen.

En als dan de timetable bekend wordt, dan ga ik echt inluisteren om een spoorboekje te maken
(dus ook nog geen top 3 van mij, want nog niets ingeluisterd)

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en Koekdoos
Als je het zo stelt, dan klinkt het wel heel bizar eigenlijk ja... Specifiek voor deze editie luister ik het niet echt in, omdat ik het toch wel daar live ga meepakken vanwege de nostalgie rondom Pull Me Under (Guitar Hero World Tour uit het hoofd). Met daarna Epica, Maiden en Powerwolf zou het hoe dan ook vanaf de tribune worden.
Als je van plan bent om toch het hele optreden te gaan kijken en je live graag verrast wilt worden kan ik het inderdaad wel begrijpen.
Het zou niet mijn persoonlijke aanpak zijn omdat ik zelf merk dat ik meer van optredens geniet als ik de muziek beter ken, maar begrijp nu wel jouw idee erachter.
Waarom ik het dan buiten Graspop om nooit verder heb geluisterd, kan ik geen antwoord op geven en ook nooit echt over nagedacht. Zou zeggen dat het puur een nostalgie ding is. Het is ook niet zo dat ik Pull Me Under vaak aan heb staan, het was meer een "ohja, dat nummer is van hun" na de aankondiging.

Duiken jullie alle discographies in van elke artiest? Heb hier nu toevallig Britney Spears aan staan en zie dat daarna Ricky Martin met Livin' La Vida Loca voorbij gaat komen, maar daar heb ik ook niet per se de behoefte om andere nummers te ontdekken :LOL: (al zit er misschien best wat leuks tussen?)

Edit: ook beetje wat @Jamel laatst zei over dat je vroeger makkelijk zonder iets vooraf in te luisteren kon gaan bezoeken (op basis van het programma boekje), is eigenlijk wat ik nu doe met Dream Theater, al is dat bij mij dan een toevallige bijkomstigheid in plaats van dat je geen andere keuze hebt.
Los van Graspop is niet echt wat ik bedoelde, ik bedoelde meer waarom je ze niet zou inluisteren wanneer je tickets hebt gekocht en je weet dat je de band live gaat zien. Wat je dus hierboven al beantwoord hebt.

Als je een hitje op de radio hoort ga je uiteraard niet direct de discografie luisteren, maar in jouw voorbeeld zou ik dus wel andere populaire nummers van Britney Spears gaan luisteren wanneer zij wordt aangekondigd voor een festival waar ik naar toe ga.

Een mooi voorbeeld hiervan voor mezelf is Alien Ant Farm met hun cover wat een grote radiohit was (Smooth Criminal)
Toen ze werden aangekondigd ben ik me gaan verdiepen in de rest van hun muziek, daarvoor had ik dat inderdaad nooit gedaan.
Dit heeft dan als resultaat gehad dat ik de band niet persee hoef te zien omdat de rest van hun discografie me niet zo aanspreekt.

Laatst bewerkt:
Nieuw voor mij:
  • Windhand
  • Villagers Of Ioannina City
  • Dødheimsgard
  • Julie Christmas
  • Mass Hysteria
  • Fit For An Autopsy
  • Seven Hours After Violet
  • SiM
  • Halocene
  • Peyton Parrish
Kende ik wel al een beetje, maar nu pas serieus aan het luisteren:
  • Savatage
  • Blood Incantation
  • Deafheaven
  • Spectral Wound
  • Triptykon
  • Paleface Swiss
  • Currents
  • Landmvrks
  • Novelists
  • Till Lindemann
Mooi lijstje! Ben dan toch benieuwd of je toevallig Imminence nog geluisterd hebt, had wel verwacht dat dit redelijk in je straatje zou liggen namelijk :)

Als je van plan bent om toch het hele optreden te gaan kijken en je live graag verrast wilt worden kan ik het inderdaad wel begrijpen.
Het zou niet mijn persoonlijke aanpak zijn omdat ik zelf merk dat ik meer van optredens geniet als ik de muziek beter ken, maar begrijp nu wel jouw idee erachter.

Live kan ik optredens ook veel beter volhouden als ik de muziek echt gaaf vind inderdaad, dat is dan wel weer een ding. Maar maakt me ook niet zo veel uit voor een band waar ik toch bij ga zitten. Avantasia gisteren ben ik ook wel echt fan van, maar dan is 2 uur en 45 minuten toch wel erg lang om te moeten staan... (zeker met een lange werkdag in de zorg met veel lopen en staan erbij)

Wat zijn voor jullie dé grote ontdekkingen op de line-up van dit jaar?

Voor mij Savatage en Soen! Ook zijn er een hoop bands die ik wel kende (of misschien zelfs live heb gezien), maar nu veel meer naar ben gaan luisteren: Iron Maiden, Airbourne, Dream Theater, etc.

Metropolis Pt. 2, Scenes from a Memory heeft ook wel echt een wereld voor me geopend! Iemand nog suggesties?
Nieuw voor mij:
Dream Theater
Opeth
Nine Inch Nails
Dodheimsgard
Green Lung
Peyton Parrish
Blood Incantation
Hot Milk
Deafheaven
SiM
Fit for an autopsy
Dayseeker
Oomph!
Halocene

Meer gaan luisteren:
Psychonaut (zou ze vorig jaar zien op Pelagic maar door een last minute cancellation nog niet live gezien)
Currents
The Hu
SHAV
Poppy
Soulfly

Savatage, Angelus Apertida, villagers of ionian city en Alcest zijn de bands die ik hiervoor nog niet kende en me het meest positief verrast hebben.

Ook positief maar in mindere maten Julie Christmas en Triptycon.

Het inluisteren doe ik echt met maar een paar nummers en daar maak voor mezelf mentale notes van of ik ze wil zien of juist niet.
Wil ook dat de meeste muziek een eerste live ervaring gaat zijn. Zeker bij de bands die nieuw voor me zijn.

Mijn clashfinder heeft straks naast must sees ook de categorie: hier wil ik niet dood gevonden worden.
De rest is groepsdynamica.

Ik wil toch ook wel even een lansje breken voor enkele van de namen die (nog) op de hatelijke nul zijn blijven steken:

Krokus
  • Wie?: Zwitserse band (opgericht 1975, vieren 50-jarig bestaan) met hoogtijdagen in de 80s
  • Wat?: hard rock, heavy metal, glam metal, progressive rock
  • Voor fans van: AC/DC, Survivor, Judas Priest, Def Leppard, Dokken, Quiet Riot, Whitesnake

Oomph!
  • Wie?: Duitse band (opgericht 1989, ruim vóór Rammstein en Eisbrecher) uit Wolfsburg, grondleggers van de Neue Deutsche Härte
  • Wat?: Neue Deutsche Härte, industrial metal, alternative metal, EBM
  • Voor fans van: Eisbrecher, Rammstein, Lord Of The Lost, ASP

Eagles Of Death Metal
  • Wie?: Amerikaanse band (opgericht 1998) uit de Palm Desert Scene in Californië, met Josh Homme (van QOTSA en Kyuss, maar hier als drummer) en Jesse Hughes (zang/gitaar)
  • Wat?: garage rock, hard rock, alternative rock, desert rock, blues rock, rockabilly
  • Voor fans van: Queens Of The Stone Age, Kyuss, The Rolling Stones, Foo Fighters, The White Stripes, Tenacious D, bands met humor

The Raven Age
  • Wie?: Engelse band (opgericht 2009) uit Londen, met gitarist George Harris, zoon van Steve Harris van Iron Maiden
  • Wat?: alternative metal, groove metal, melodic metalcore
  • Voor fans van: Trivium, Tremonti, Black Veil Brides, Bad Wolves, While She Sleeps, (Iron Maiden)

Warkings
  • Wie?: Duitse/Oostenrijkse/Zwitserse band (opgericht 2018) uit het Alpengebied met zanger Georg Neuhauser van Serenity
  • Wat?: power metal
  • Voor fans van: Brothers Of Metal, Gloryhammer, Grailknights, Majestica, Wind Rose, Serenity, verkleedpartijen, vroege feestjes

Laatst bewerkt:
Ook wel logisch inderdaad. Vanuit dat oogpunt laat ik me graag ter plekke verrassen, omdat ik dus toch wel de set ga meepakken.

Een beetje zoals Sabaton in 2019. Ook niet ingeluisterd (al had ik vooraf ook niet bedacht het te gaan zien, maar je zit toch gewoon op KISS te wachten), gewoon lekker zittend vanaf de tribune, want KISS en Def Leppard moesten we de energie voor hebben om lekker vooraan te kunnen staan en dan flink verrast worden.

Shinedown in 2022 en Papa Roach 2023 waren ook leuke verrassingen en kende ik ook maar één nummer van. Ook Eisbrecher op Graspop ontdekt vanuit de signing sessions rij (al had ik deze wel wat meer ingeluisterd, maar sloeg het nog niet echt aan en inmiddels wel).

Is dan weer niet zo dat ik bewust niet inluister, om me te laten verrassen. Dat komt er gewoon toevallig bij. Maar als ik Beast in Black, Alestorm, Powerwolf en Iron Maiden allemaal staand wil meepakken, dan is het ook wel prima om Motionless in White, Dream Theater, Epica en eventueel de eerste drie mainstage namen zittend mee te pakken.
Ik begrijp wel het laten verrassen maar is een concert ook niet leuker als het mogelijk is alles mee te brullen en de nummers te kennen? Is het dan niet een optie om bv de helft van de set (normaal veranderen die hun setlist niet tijdens een tour) in te luisteren en de helft te laten verrassen? Zo zou ik het dan eerlijk gezegd doen. Zoinzo ken ik ook niet elk Dream Theater nummer en ga ik niet genoeg tijd hebben om in te luisteren maar wie weet weten ze mij ook nog te verrassen zodus

Als iedereen een top 3 doet hier de mijne. Alle tips gebaseerd hierop waar mensen aan denken: dan moet je dat zeker ook doen, zeer welkom:
Donderdag:
Motionless in White
Soen
Iron Maiden

Vrijdag:
Smash into Pieces
Falling in reverse
Slipknot

Zaterdag: dat is een moelijke, ik heb heel veel 2´s in clashfinder, geen enkele 1
Oomph
Dirty Honey
NIN

Zondag:
Dayseeker
Katatonia
Judas Priest

Ik kom tot de constatatie dat zowel de Jupiler als de Marque niet echt mijn groepen zijn elk jaar. Vind pertans de leukste van locatie perspectief....

Users who are viewing this thread