Graspop Metal Meeting 2024

ChrisV

Dagopener
21 jan 2017
514
480
ZO. iedereen wel thuis alvast. het zal vast genieten zijn geweest. De Line-up was retesterk als je het mij vraagt. Wellicht in de toekomst toch eens naar Dessel afreizen.

Voor degenen die het hebben gezien; Hoe was Brutus?? ben erg benieuwd naar de Werchter passage op de Main.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hopper en Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
ZO. iedereen wel thuis alvast. het zal vast genieten zijn geweest. De Line-up was retesterk als je het mij vraagt. Wellicht in de toekomst toch eens naar Dessel afreizen.

Voor degenen die het hebben gezien; Hoe was Brutus?? ben erg benieuwd naar de Werchter passage op de Main.
Ja Brutus was zoals verwacht enorm goed én enorm druk. Heb zelf 3/4 show gezien want was toen ff klaar met de warmte. Maar nummers als War en What Have we Done zijn zo ongelofelijk goed. België mag trots zijn op deze band.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
291
604
Goedemorgen beste mensen! We kunnen weer terugkijken op een geslaagde editie al zeg ik het zelf! Het was memorabel ondanks én dankzij de regen en blubber. De lokale gemeenschap heeft massaal de helpende hand gereikt voor parkeren en zelfs onderdak. Wat een aardige, lieve mensen daar in Dessel, dat maakte deze editie nog specialer.

Ben dus donderdag en zaterdag geweest. Lastig om een top 5 te maken, ik heb eigenlijk geen slechte band gezien (afgezien van de laatste 5 minuten van Steel Panther, die trek ik echt niet). Ga me er dan ook niet aan wagen, gewoon per band een korte 'recensie'.


Donderdag:

Dag begon goed met Bury Tomorrow. Gewoon goede show, stellen nooit teleur. Ook hun nieuwe werk komt goed over, was zelfs de soundtrack van het dagoverzicht dat GMM had gemaakt! De nieuwe cleanzanger past ook naadloos, heeft zijn plek meteen veroverd.

Health was de Rivella van de dag: een beetje vreemd, maar wel lekker! A-typische muziek, beetje soundtrack achtig, maar toch fijn om te horen en te zien.

Daarna Textures in de Marquee, precies de juiste stage! Begon met death metal, ging daarna door naar meer prog/math. Erg goede band, heel strak gespeeld en wat een geweldige zanger hebben ze!

Babymetal was de minste van de 8 bands die ik heb gezien die dag, al vond ik het toch vermakelijk. Toch voelt het alsof je naar een Studio100 meiden(metal)band zit te kijken en doet het wat koddig aan dat een Japans meisje van twee turven hoog vraagt of we alsjeblieft willen zitten en een circlepit willen doen.

Dan door naar misschien wel het hoogtepunt van die dag: Ne Obliviscaris! Heel bijzonder, alsof je naar één lang nummer zit te luisteren dat continu van richting verandert. Heb me mee laten voeren door ze, je wordt naar binnen getrokken voor een heerlijke metal-trip. Dit was buitengewoon goed!

Minder verfijnd maar ook erg vermakelijk was Underoath. Enorme bak energie en ook nog de pit in gedoken, voor het eerst die dag. Niks mis mee!

Door naar de Main voor de headliners. Eerst Alice Cooper. Nog nooit gezien maar leuk om mee te pikken. Was positief verrast, goede show en gewoon een vakman (met hele goede band). Op zijn leeftijd gewoon knap als je dat nog kan brengen. Hij was goed bij stem ook.

Tijd voor de onbetwiste headliner: Tool! Een band die in a league of their own speelt, niet in een hokje te plaatsen ook. Muzikaal en visueel een lust voor het oor en oog. Denk niet dat ze gezellig zijn op feestjes, maar je weet ook dat je niet naar een feestband staat te kijken. Klasse apart!


Zaterdag:

Op tijd bij de main voor Ice Nine Kills. Vorig jaar heb ik ze bij Jupiler Stage gezien en bliezen me toen omver. Nu naar de main, waar hun set en show min of meer een copy-paste waren. Gewoon een goede show hoor, maar vraag me wel af hoe houdbaar de 'Horrorwood' formule is. Alle horrorclassics en clichés zijn al gebruikt, lijkt me lastig voor volgende albums om dit thema door te trekken.

Door naar Mr. Bungle. Een band in topvorm die er zin in had! Van tevoren al beetje ingeluisterd, kreeg ook ingefluisterd dat de setlist deze tour wel in mijn straatje paste. Dat bleek, erg vermakelijke en strakke show van een superband vol vakmensen.

Hierna de beurt aan While She Sleeps. Wat een bak energie! Vlogen uit de startblokken met Rainbows, van hun nieuwe album. Dit zette meteen de toon, vol gas van begin tot eind. De zanger had er ook zin in, mooi om hem crowdsurfend langs te zien komen! Vond ze verrassend sterk, zeker top 3 van de dag!

Na WSS was het de beurt aan hun vakbroeders en genregenoten uit Brighton, Architects. Inmiddels de 4e keer dat ik ze op Graspop zie passeren en de 7e keer in totaal, maar het verveelt nooit. Opvallend dat ze alleen maar uit recenter werk putten, helemaal niks van voor 2018! Jammer, want daar komen m.i. hun beste nummers van. Ook opvallend dat niet de laatste LP maar de voorlaatste veel meer bijdroeg aan de setlist, alsof ze het zelf ook niet hun sterktste werk vinden (wat ik kan beamen).

Tijd voor een nostalgisch metalfeest, party like it's '99: Limp Bizkit! Is het hoogstaand? Nee! Maar wat boeit het, werkelijk alle klassiekers kwamen langs (Break Stuff zelfs twee keer) en dat is waar we allemaal voor kwamen. Fred Durst heeft tegenwoordig meer zelfspot en neemt zichzelf niet meer zo serieus, spreekt enorm in zijn voordeel. Hij kent zijn plek en weet heel goed waar iedereen voor komt, en dat werd ook gebracht. Heel vermakelijk!

Dan is de eerste headliner aan de beurt: Avenged Sevenfold. Behoudens een paar nummers van hun laatste album (waar ik niet in kan komen) goede setlist. Muzikaal dik in orde, ook visueel vond ik het mooi om te aanschouwen. M. Shadows heeft een heel eigen stijl en zanggeluid, ik hou daar wel van. Heeft ook begenadigde muzikanten in dienst, heel strak gespeeld.

Afsluiter en wat mij betreft onbetwiste headliner was Bring Me The Horizon. Ex aequo met WSS de winnaar van de dag. Ze droegen hun headliner-status met verve, en wat een frontman hebben ze met Oli Sykes! Fijne setlist met goede mix tussen oud en nieuw werk. De energie werd ook op het veld overgebracht, kon me nog in een goede moshpit storten ook!
 
Laatst bewerkt:

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.370
2.712
Wat een geweldige editie weeral.

Qua weer alles gehad wat we konden hebben, muzikaal heel fijn en 4 dagen feest alsof het alweer een jaar geleden was.

Vooral ook hulde aan de organisatie dat een aantal zeer onpopulaire beslissingen moest nemen, daardoor ook financieel een kleine kater ondergingen maar kosten noch moeite bespaarden om ons zeker de laatste 2 dagen een zo goed als mogelijk terrein te bezorgen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Voor degenen die het hebben gezien; Hoe was Brutus?? ben erg benieuwd naar de Werchter passage op de Main.
Ongelooflijk goed. De enige band die mij heeft doen twijfelen of Tool de beste act van het weekend was.

Was natuurlijk wel heerlijk om die in een volgepakte Dome te zien ook. Op een open veld verwaait die energie misschien wat meer, net als bij Stake hier op main. Maar nog steeds absoluut gaan kijken, onwijs sterke live band!
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
204
400
Enkel zaterdag geweest, hier al alvast mijn indrukken:

  • Spoil Engine. De heenreis met OV verliep wonderbaarlijk vlot dus konden we deze nog meepikken aan de Main. Ik kende ze niet maar hebben me wel aangenaam verrast. Er zaten zeker enkele stevige knallers in hun set. Leg ik zeker nog eens op in de toekomst!

  • Fleddy Melculy. De reden waarom we zeker op tijd wilden zijn. Helemaal voorin mee kunnen volgen en zoals verwacht het eerste feestje van de dag. Jammer dat ze maar 1 nummer van het laatste album speelden, maar wat mij betreft stonden ze verdiend op de Main dit jaar. Denk niet dat ze bij de start van dit project verwacht hadden hier te kunnen staan. Het is gewoon altijd in orde: stevige gitaren en goede humor - I like it.

  • VOLA. Zoals door anderen hier ook al aangehaald: Dit was een van de absolute hoogtepunten. De sound die ze creëren neemt je helemaal mee op een bepaalde flow waar je zelfs na de laatste noot nog niet meteen uit geraakt. Complexe nummers simpel gebracht. De afsluiter Straight Lines was epic. Denk dat de Metal Dome ook echt de goede locatie was voor deze band. Het plaatje paste perfect.

  • PAIN. Op naar het volgende feestje! We stonden opnieuw goed vooraan en wauw, ze hadden het publiek echt meteen mee. De cartoons tussen nummers zouden er bij andere optredens voor zorgen dat de schwung eruit wordt gehaald maar dat was hier zeker niet het geval. Opnieuw een goeie combinatie van humor en feestelijke gitaarlijnen.

  • Rotting Christ. Nu werd het toch wat serieuzer, al wisten de Grieken ons meteen in te pakken. Dit zijn het soort bands die ik thuis niet snel zal opleggen, maar live wel kan smaken. Zeker als ze op deze manier komen spelen! Blij dat ze Like Father, Like Son speelden van het nieuwe album. Toen we de donkere Marquee uitliepen was het toch even bekomen onder de - op dat moment - stralende zon.

  • Uriah Heep. Heerlijke setlist! Toch ook 2 nieuwe nummers gespeeld (top), aangevuld met een hele reeks klassiekers. Rainbow Demon de positieve verrassing voor mij, July Morning het hoogtepunt. Wat een nummer. Easy Livin' deed de weide nog eens swingen op het einde. Gewoon een heel leuk optreden om mee te pikken.

  • Architects. Plan was Brutus maar we geraakten de Dome niet meer binnen. Jammer, maar Architects is echt wel een waardig alternatief, zij het in een totaal andere sfeer uiteraard. Vond ze vorig jaar net iets beter, maar dat ligt wellicht meer aan mij dan aan hun performance. Heeeel benieuwd om hun headlineshow te zien op Alcatraz!

  • Limp Bizkit. Feest nr. 3 van de dag. We stonden al aan de A7X kant opgesteld, maar ook daar ging iedereen uit de bol. De ene schijf na de andere, ongelooflijk. Het gezever van Fred moet je erbij nemen en vond ik niet zo heel storend nu. Mooi om te zien hoe Gabriel zijn droom in vervulling zag komen. Een goeie opwarmer voor de 2 afsluiters van de dag!

  • Avenged Sevenfold. Het gevoel dat mijn omstaanders wat meer tijd nodig hadden om erin te komen dan ikzelf. Maakt wellicht een verschil als je de nieuwe nummers ook goed vindt. Je kan zeggen wat je wil, maar live waren nummers als Nobody en We Love You gewoon top. Het summum voor mij was A Little Piece of Heaven. De weide was helemaal mee op dat moment. Daarna volgde nog Save Me, een zalige combo. Mijn verwachtingen hebben ze alleszins ingelost en ik denk dat ze voor de gemiddelde fan ook voldoende klassiekers hebben gespeeld naast het nieuwere werk. De keuze voor Cosmic als laatste nummer was misschien vreemd, had zelf ook voor een andere gekozen. Hoe dan ook, ben er zeker bij als ze terugkomen!

  • Bring Me Te Horizon. Je kan fan zijn of niet, ze weten het wel neer te zetten. Indrukwekkende productie, strak optreden, veel verschillende elementen om de aandacht aan te houden. Ze speelden 4! nummers van Sempiternal. Het album waarmee ik ze toch heb leren kennen en die ik nog steeds kan appreciëren. De nieuwere nummers klonken live beter dan op album. Ja, ze komen terug en ja, ook dan zijn ze headliner!
Ik besef net dat we 10 volledige optredens hebben gezien. Wat een dag! Hopelijk volgend jaar terug combi.

Mijn top 3:

1 - VOLA
2 - A7X
3 - PAIN

Aan iedereen een vlotte terugreis gewenst!
 

Hopper

Playlistbediener
6 sep 2023
26
96
ZO. iedereen wel thuis alvast. het zal vast genieten zijn geweest. De Line-up was retesterk als je het mij vraagt. Wellicht in de toekomst toch eens naar Dessel afreizen.

Voor degenen die het hebben gezien; Hoe was Brutus?? ben erg benieuwd naar de Werchter passage op de Main.

Brutus was echt enorm goed. Zo enorm jammer dat ze in de Dome stonden ipv Marquee, het was veel te druk en door al dat continue geduw blijf je toch lastiger in de zone van de muziek... Maar lekker dus dat ze op de main stain op Werchter :)
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
368
752
Wilde een top 10 maken, maar had te veel namen die ik zeker in het lijstje wilde, dus het is een top 20.

1. Brutus
2. Tool
3. Machine Head
4. Fear Factory
5. Electric Callboy

6. Rotting Christ
7. Slaughter To Prevail
8. Bring Me The Horizon
9. Skynd
10. Make Them Suffer

11. Ice Nine Kills
12. Dying Wish
13. Night Verses
14. Babymetal
15. Megadeth

16. Defects
17. Alien Weaponry
18. Bruce Dickinson
19. Turnstile
20. Health

1 en 2 zijn quasi gelijk, maar misschien te makkelijk om mijn favoriete band (Tool) op 1 te zetten en Brutus had betere chemistry met het publiek, dus.... Verder veel leuke, sympathieke bands in de Metal Dome. Vond ook die dekselse Scorpions goed meevallen, terwijl ik er eigenlijk geen zin in had.

De kleine minpuntjes waren Avenged Sevenfold (ben iemand die hun recentste album wel goed vindt, maar er was weinig beleving), Body Count (vind Ice-T maar een oude zeur en zijn optreden maar een rommeltje) en Limp Bizkit (het half uur dat ze speelden, was goed, maar het half uur dat ze stonden te lullen en niets te doen, was weer vervelend). Maar ook dan kon ik die shows niet slecht noemen, eerder een iets te nipte voldoende.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Kom allemaal met de trein zeggen ze en dan rijdt de helft van de treinen niet. Ik vraag me toch af waar ze de grote breinen vinden die bij de NMBS werken

Edit: ik neem mijn woorden terug, afgezegde treinen zijn terug 'onafgezegd'
 
Laatst bewerkt:

wsk

Playlistbediener
7 dec 2023
14
59
De laatste top 5 vant festival gister toch ff meedelen, man wat een feest en een absolute prachteditie!

5: Future Palace: Heel blij datk eerder naar de wei was gegaan om deze te zien en een heel pak had hetzelfde idee want wat een volk om 12u in de dome! Speelde gewoon een strakke energie set die heel de crowd kon apprecieren, top gewoon

4: Ereb Altor: De goden toch nog eens live kijken en ze speelden toch weer een goede show, vooral de 2e helft van de setlist leek heel de tent mee te zijn

3: Dream State: Toch een verassing dat ze zo hoog bij mij komen, maar als traditie van deze editie speelt gewoon elke band het beste van zichzelf. Top crowd weer en een ontlading na elk nummer, stak heel goed in elkaar!

2: IGORRR: Na een paar keer scorpions al live gezien te hebben toch besloten om Igorrr mee te pakken, met een idee van hoe hij dat in godsnaam live klaar zou kunnen spelen. Maar wat een enorm feest brak daar los! Alles klopte gewoon, de juiste afwisselingen qua nummers, het ophemelen van de crowd en het moet gezegd worden wat eeen heeeerlijke opera stem toch! Dit was echt een ervaring om meegemaakt te hebben, geniaal gewoon!

1: Karnivool: Episch, een heeeeerlijke set die de climax bereikt met NEW DAAAAAAY, de band waarvoor ik het meeste naar uitkeek vandaag en dit was weeral een prachtoptreden om in te kaderen en lang van nagenieten!

Eervolle vermeldingen:

Machine Head: Heel straffe show vorig jaar al gezien en dus op een afstandje na het bekomen van het fenomeen igorrr, ze leken weer het beste van zich te geven en qua stem was dat dik in orde! Bevestiging dat vorig jaar dus niet de uitzondering maar de standaard wordt lijkt me!

Skynd: Eens meegepakt en kon het heel goed appreciëren, vond telkens de intro met de newsreports wel een nice concept. Ook het nummer eens opzoeken van "the party goes oooonnn" refrein want dat was toch hennig aanstekelijk live!

Vukovi: Wat was dat gister toch een lekker sfeertje in de dome van begin tot eind van de dag en Vukovi maakte daar goed deel van, kende ze niet maar de schotten konden er wat van!

De Top 5 van het gehele festival is nu ook al rond en het ligt allemaal zo dicht bijeen dat ze elk van plaats kunnen veranderd worden, ongelofelijk wat een optredens er waren!:

1. Pendulum
2. Blind guardian
3. Avantasia
4. NeO
5. Karnivool

Met de beste dag van begin tot eind misschien wel de vrijdag voor mij

Al bij al echt een geweldige editie weeral en tis al aftellen naar volgend jaar hier met hier en daar al naar de weergoden bidden zodat volgend jaar in orde komt qua weer!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken