Graspop Metal Meeting 2024

stengels

Playlistbediener
19 okt 2022
12
30
Ik vraag me soms af wat een Graspopper verwacht. Zoveel headlinewaardige bands zijn er niet.

Ik zie hier boven wat antwoorden die een andere kant opgaan dan wat in mijn hoofd speelt. Het festival-landschap is aardig verzadigd aan het raken en de keuze is reuze. Ik zeg ook elk jaar voor de undercard bands te gaan, maar zoals mensen in onze groep terecht zeggen: die bands zie je al overal (alcatraz, dynamo, helldorado, desertfest etc etc) - is het niet dit jaar dan volgend jaar, en gemiddeld voor de helft van de prijs vergeleken met wat je aan Graspop kwijt bent. Het zijn juist de grote headliners die graspop anders maken dan pak-em-beet een Alcatraz. Dit jaar, met concurrentie van (zoals het er naar uit ziet) losse concerten van AC/DC en Metallica in Europa, met een goede Alcatraz line-up en een voor mij minder aansprekende start van de line up van GMM zou ik voor het eerst sinds 2008 kunnen beslissen niet meer te gaan. En in onze groep van een man of 11 is dat de algemene tenneur, inc 2 man die al vanaf 2002 geen editie gemist hebben... Dus ja, er zijn wellicht minder headline-bands op tour, maar deze namen zijn nou net wel wat GMM onderscheidt van de 100 andere net wat kleinere festivals
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.663
7.421
Ik zie hier boven wat antwoorden die een andere kant opgaan dan wat in mijn hoofd speelt. Het festival-landschap is aardig verzadigd aan het raken en de keuze is reuze. Ik zeg ook elk jaar voor de undercard bands te gaan, maar zoals mensen in onze groep terecht zeggen: die bands zie je al overal (alcatraz, dynamo, helldorado, desertfest etc etc) - is het niet dit jaar dan volgend jaar, en gemiddeld voor de helft van de prijs vergeleken met wat je aan Graspop kwijt bent. Het zijn juist de grote headliners die graspop anders maken dan pak-em-beet een Alcatraz. Dit jaar, met concurrentie van (zoals het er naar uit ziet) losse concerten van AC/DC en Metallica in Europa, met een goede Alcatraz line-up en een voor mij minder aansprekende start van de line up van GMM zou ik voor het eerst sinds 2008 kunnen beslissen niet meer te gaan. En in onze groep van een man of 11 is dat de algemene tenneur, inc 2 man die al vanaf 2002 geen editie gemist hebben... Dus ja, er zijn wellicht minder headline-bands op tour, maar deze namen zijn nou net wel wat GMM onderscheidt van de 100 andere net wat kleinere festivals

Ben wel benieuwd of later in de week met de grote groep aan acts erbij men er nog steeds zo over denkt. Zal mij ook niet verbazen als de donderdag aardig snel en als eerste het bordje uitverkocht erbij krijgt
 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
261
405
Zelf ben ik erg blij met de HL dit jaar. Tool is natuurlijk redelijk exclusief aangezien die nie vaak touren. Verder JP en 5FDP prima namen. Ben zelf geen fan van 5FDP maar wel van JP. Niet heel speciaal maar prima namen die wel wat tickets verkopen. BMTH & A7X erg veel zin in. Best wel fan van beide en dus erg blij ermee
Scorpions nog nooit gezien dus zoals al eerder gezegd blij dat ik ze van m'n lijstje af kan halen, en zal vast wel wat leuks in de Marque staan. MH is best gaaf snap dat niet iedereen blij is met HL op herhaling, maar MH heeft 10 jaar geen festivals gedaan en vorig jaar was t een erg gave show.
En als je de HL niks vind zal er vast wat leuks overdag spelen (of ga je naar Alcatraz.)
Al met al ga ik nie klagen over de nu bekende namen en kan ik niet wachten tot de rest van de namen bekend worden gemaakt.
Ik hoop nog op
Rob zombie,
Skillet
 

Keyos

Playlistbediener
8 mei 2023
28
30
Ik merk dat iedereen na vandaag toch de lichte teleurstelling gelijk weer vervalt in het extreem negatieve. Tool is uitzonderlijk op graspop en we hebben daarmee de directe concurrenten afgetroefd. bmth en a7x is een ijzersterk duo om een dag af te sluiten wat een hoop nieuwe fans trekt en waarschijnlijk zo uitverkoopt. Uiteindelijk zijn de headliners maar 2-3 uur van de 12 uur durende dag. Het dagprogramma maakt of breekt een festival. Of willen jullie zoiets als power trip op graspop met alleen maar grote headliners maar geen dagprogramma niks en nog veel duurder? nee dankje

Kunnen er denk ik niet omheen dat bovenkant van schema objectief bezien minder is dan de line-up van vorig jaar (ook even uitgaande dat Metallica inderdaad die donderdag niet komt). Daar mogen mensen gewoon teleurgesteld over zijn.

Feit blijft natuurlijk ook wel dat GMM moet varen met de riemen die ze hebben. Dit jaar is het aanbod aan headliners eenmaal minder dan vorig jaar. Komt er ook nog bij dat MH en PWD beide deze zomer beschikbaar zijn maar ook vorig jaar op het schema stonden. Dat maakt het voor GMM een nog lastigere puzzel.

Wat mij op persoonlijk vlak helaas vooral tegenstaat is dat ik de undercard voor de reeds aangekondigde juni-metalfestivals mij enigszins tegenvalt. Ik hoop dat GMM hier wat parels uit de hoge hoed gaat toveren. Maar dat zullen we eenmaal gewoon af moeten wachten… Denk voor mijzelf wel dat dit zomaar eens voor het eerst gaat zijn dat bij doorgaande editie van beide festivals de undercard voor Alcatraz interessanter zou kunnen gaan worden.

Wat overigens helemaal niet erg is. Alleen niet iets dat ik gewend ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.556
4.474
das de luxe van belgenland 2 mooie festivals
Klopt dan ga je inderdaad beter naar de minder dure festivals
Ik zie hier boven wat antwoorden die een andere kant opgaan dan wat in mijn hoofd speelt. Het festival-landschap is aardig verzadigd aan het raken en de keuze is reuze. Ik zeg ook elk jaar voor de undercard bands te gaan, maar zoals mensen in onze groep terecht zeggen: die bands zie je al overal (alcatraz, dynamo, helldorado, desertfest etc etc) - is het niet dit jaar dan volgend jaar, en gemiddeld voor de helft van de prijs vergeleken met wat je aan Graspop kwijt bent. Het zijn juist de grote headliners die graspop anders maken dan pak-em-beet een Alcatraz. Dit jaar, met concurrentie van (zoals het er naar uit ziet) losse concerten van AC/DC en Metallica in Europa, met een goede Alcatraz line-up en een voor mij minder aansprekende start van de line up van GMM zou ik voor het eerst sinds 2008 kunnen beslissen niet meer te gaan. En in onze groep van een man of 11 is dat de algemene tenneur, inc 2 man die al vanaf 2002 geen editie gemist hebben... Dus ja, er zijn wellicht minder headline-bands op tour, maar deze namen zijn nou net wel wat GMM onderscheidt van de 100 andere net wat kleinere festivals
Tja wat wil je dan wel? Voor de miljoenste keer Iron Maiden. GMM doet er goed aan om wat frisse aanwas in combinatie met oude rockers te combineren. Toch belangrijk wil je in 20 jaar nog steeds bestaan. Dat er daarbij een deel van de ´oude´ generatie andere oorden opzoekt is spijtig, maar onvermijdelijk.
Daarnaast zijn het niet enkel die grote headliners zoals je zegt, maar ook dat je heel veel grote namen kan zien in het dagprogramma, die op andere plaatsen headlinen. Zo had je Epica, Arch Enemy, Alter Bridge bvb en dan nog de 2 headliners. Dus ik zou zeggen dat dit het verschil maakt samen met grote headliners tegenover kleinere festivals
Ik hoop in ieder geval voor jullie dat er in de drop nog genoeg moois zit en je voor de zoveelste keer op GMM bent te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Black Hammer

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
499
1.231
Voor mij persoonlijk is dit 1 van de betere bovenkanten van de afgelopen jaren. Dit kan beter worden nog dan 2023 voor mij. 2023 wilde ik 4 van de 8 headliners zien en nu al 4 van de 7.

Ik hoor ook bij de bezoekers die vindt dat Metallica maar voor Werchter blijft kiezen want voor mij hoeven ze niet op Graspop te staan. Prima band maar ik heb het niet zo op de hype eromheen.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.511
3.003
2024: Tool - Bring Me The Horizon - Avenged Sevenfold - Machine Head
2023: Ghost - Machine Head - Gojira - Slipknot
2022: Iron Maiden - Volbeat - Within Temptation - Korn - Deftones
2019 (3 dagen): Within Temptation - Slayer - Slipknot - Lamb of God
2018: Guns N' Roses (grote ontgoocheling) - Iron Maiden - Volbeat - Ozzy Osbourne - A Perfect Circle

Deze headliners liggen ook voor mij behoorlijk in de lijn met andere jaren. Met als gegeven dat Tool alles overklast voor mij. Dus best prima setje en nu op naar de undercard en de headliner naast Tool!
 

stengels

Playlistbediener
19 okt 2022
12
30
Klopt dan ga je inderdaad beter naar de minder dure festivals

Tja wat wil je dan wel? Voor de miljoenste keer Iron Maiden. GMM doet er goed aan om wat frisse aanwas in combinatie met oude rockers te combineren. Toch belangrijk wil je in 20 jaar nog steeds bestaan. Dat er daarbij een deel van de ´oude´ generatie andere oorden opzoekt is spijtig, maar onvermijdelijk.
Daarnaast zijn het niet enkel die grote headliners zoals je zegt, maar ook dat je heel veel grote namen kan zien in het dagprogramma, die op andere plaatsen headlinen. Zo had je Epica, Arch Enemy, Alter Bridge bvb en dan nog de 2 headliners. Dus ik zou zeggen dat dit het verschil maakt samen met grote headliners tegenover kleinere festivals
Ik hoop in ieder geval voor jullie dat er in de drop nog genoeg moois zit en je voor de zoveelste keer op GMM bent te zien.

Ik wil dit topic / deze discussie niet te veel kapen, maar om nog even antwoord te geven op 1 van de vragen hierboven (en dan kruip ik weer in mijn hok): "wat wil je dan wel" is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zou zeggen vanuit mezelf gezien (a) liever kwaliteit dan kwantiteit - voor mij is 3 dagen (en evt een namiddag met Belgische/NL bands op de donderdag als opwarmer) genoeg, en 6 ipv 8 headliners per jaar maakt meteen dat je headliners minder vaak moet laten terugkomen; (b) meer exclusieve dingen - vorig jaar kon Machine Head exclusief ingevlogen worden. Unieke show tov de concurrerende festivals, super geslaagd optreden. Meer van dat dus :)
En er moet zeker vernieuwing zijn, en echt niet alleen maar Maiden om het jaar. Wat mij betreft had je vorig jaar al Lorna Shore op het hoofdpodium mogen zetten... maar dat wordt dan meer een discussie van smaak
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh en Rockbeer

Slyder73x

Gouden Tip
4 jun 2022
340
606
2024: Tool - Bring Me The Horizon - Avenged Sevenfold - Machine Head
2023: Ghost - Machine Head - Gojira - Slipknot
2022: Iron Maiden - Volbeat - Within Temptation - Korn - Deftones
2019 (3 dagen): Within Temptation - Slayer - Slipknot - Lamb of God
2018: Guns N' Roses (grote ontgoocheling) - Iron Maiden - Volbeat - Ozzy Osbourne - A Perfect Circle

Deze headliners liggen ook voor mij behoorlijk in de lijn met andere jaren. Met als gegeven dat Tool alles overklast voor mij. Dus best prima setje en nu op naar de undercard en de headliner naast Tool!
was met het zelfde bezig om alles effe in perspectief te zien want valt echt wel mee

Iron Maiden vs Guns n Roses vs Tool

Scorpions - Within Temptation vs Machinehead - Gojira vs 5FDP - Judas Priest

Judas Priest - Korn vs Slipknot - PWD vs A7X - BMTH

Deftones - Sabaton vs Def Leppard - Motley vs Scorpions - Machinehead
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.511
3.003
Ik wil dit topic / deze discussie niet te veel kapen, maar om nog even antwoord te geven op 1 van de vragen hierboven (en dan kruip ik weer in mijn hok): "wat wil je dan wel" is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zou zeggen vanuit mezelf gezien (a) liever kwaliteit dan kwantiteit - voor mij is 3 dagen (en evt een namiddag met Belgische/NL bands op de donderdag als opwarmer) genoeg, en 6 ipv 8 headliners per jaar maakt meteen dat je headliners minder vaak moet laten terugkomen; (b) meer exclusieve dingen - vorig jaar kon Machine Head exclusief ingevlogen worden. Unieke show tov de concurrerende festivals, super geslaagd optreden. Meer van dat dus :)
En er moet zeker vernieuwing zijn, en echt niet alleen maar Maiden om het jaar. Wat mij betreft had je vorig jaar al Lorna Shore op het hoofdpodium mogen zetten... maar dat wordt dan meer een discussie van smaak
Een van de problemen van de grote hype bands is dat ze in een heel vroeg stadium, vaak voor de hype nog, al geboekt zijn. Dan is het lastig om ze nog een andere plek op de affiche te geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: stengels

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
Ik snap het toch even niet hoor. Je kunt zeker zeggen dat er betere affiches (athans de bovenkant, want enkel dit is bekend) geweest zijn. Maar kijk toch even rondom.

Kijk eens naar een Sweden Rock, Hellfest, Download, RaR, .... Welke naam had GMM dan nog moeten boeken als headliner??
Rekening houdend met wat er tourt EN dat we ook nog Rock Werchter hebben (FF bv.) + al z'n nevenfestivals (Boutique, Classic). EN als je dan nog leest dat Metallica niet mogelijk was, kan ik geen één naam noemen die niet geboekt is die headliner zou kunnen zijn.

(En we hebben er nog één te goed. Avantasia zou trouwens passen bij Tool imo)
 

Joe_Crimson

Randprogramma
6 nov 2023
135
206
Vier dagen GMM is inderdaad wel wat veel van het goede maar als ze het kunnen backen met een solide lineup waarom dan niet? Er zijn festivals die nog veel langer duren dan dat. Ik denk dat we met wat we nu hebben toch echt niet kunnen klagen eerlijk gezegd. Gewoon 7 toch zeer gevarieerde headliners die allemaal toch wel op zon plek horen, of je ze leuk vind of niet. En van wat ik zo verwacht gaat de rest van de affiche ook nog veel goeds met zich meebrengen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken