Ik vraag me soms af wat een Graspopper verwacht. Zoveel headlinewaardige bands zijn er niet.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar enkel voor mezelf en die +- 20 man waarmee ik ieder jaar naar het festival trek.
Wij snappen dat het niet zo eenvoudig is om voor iedereen goed te doen. Daarom dat we blij zijn dat er nieuwe bands gaan headlinen. Gojira in 2023, Parkway drive in 2018 of Lamb Of God in 2019 zijn logische en vooral hele geslaagde keuzes gebleken. Het zorgde er zelfs voor dat ik me meer in PWD ben gaan verdiepen. Iets wat voor 2024 nu al aan het gebeuren is met Bring Me The Horizon. Gisteren hele dag naar geluisterd, terwijl ik er amper iets van kende. Suicide Season.. woah! Dikke schijf! Ik ken de bands live reputatie al, dus dat wordt gegarandeerd weer een goede zet van GMM, net als Avenged Sevenfold, een band die absoluut niet mijn dada is. Het zijn echter logische headliners.
Vernieuwing is nodig want de oude succesvolle headliners (Slayer, Motorhead, Ozzy, Iron Maiden, Aerosmith, Guns 'n Roses etc) zijn gestopt of gaan niet zo gek lang meer mee kunnen. En Slipknot kan je niet ieder jaar boeken natuurlijk. Komt daar nog eens bij dat wanneer je een band voor de tigste keer aankondigt of te zien krijgt er gewenning optreedt. De waaw voor een Judas Priest-optreden is helaas niet meer zo groot in 2023 als deze was in 2004 toen Halford terugkeerde naar de band. Hoe goed ik de band ook vind. Kan Graspop verder niets aan doen.
Daarom zijn bands als Pantera, Megadeth, Saxon, Machine Head, Sepultura, Iced Earth, Paradise Lost, Korn, Limp Bizkit, etc zo belangrijk. Dit soort bands kan (in goede dagen... looking at you Korn/Bizkit) ook de rol van headliner aan, maar is daar door omstandigheden nooit echt in geslaagd. Te lang bleven ze achter oudere bands geprogrammeerd staan, waardoor niemand ze vandaag als een echte headliner bekijkt en dat is jammer. Megadeth of Pantera zouden altijd een volwaardige headliner moeten zijn imho.
Veel te lang werden/worden bands als Alice Cooper, Scorpions, Kiss, Whitesnake, Def Leppard, Mötley Crüe, Deep Purple of Twisted Sister helemaal bovenaan geplaatst. Rijk, succesvol verleden en soms met een grote show errond, dat wel, maar dit soort bands mist binding met een jongere generatie, zelfs met veertigers als ik.
Wanneer die bands vervolgens afhaken laten ze dan een gat achter. Wie moet nu headlinen? Die bands die er jaren achter stonden geprogrammeerd en iedereen als affichebands aanziet? Nee, nu werd gecreëerd dat deze bands niet goed genoeg zijn als headliner. En jongere bands zijn meestal nog te jong om die stap te zetten. Of althans, zo worden deze vaak bekeken.
Graspop (en andere festivals) creëerden dit volgens mij zelf een beetje. Het gemis van een echte, sterke headliner. Volbeat en Sabaton werden als jongere bands wel naar voren geduwd en hoewel ik binnensmonds moet kotsen van deze twee, geef ik tegelijk ook toe dat het volwaardige headliners waren. Ze trekken een bepaald publiek aan en hebben het terrein mee. Faut le faire. Deze bands zijn echter de uitzonderingen en maakten de sprong doordat ze toegankelijke muziek maken, gecombineerd met veel vlammen en show.
Waarom was bv Gojira pas dit jaar een volwaardige headliner? Terwijl zelfs dove mensen bij wijze van overdrijving al in 2012 na het verschijnen van L'enfant sauvage wisten dat deze band klaar was voor de stap? Wat een show speelde die band in 2016 in de marquee zeg! Ik was al lang fan van Gojira, maar zag vrienden rond mij toen ook overstag gaan. In 2017 stond de band vervolgens in de late namiddag in volle zon geprogrammeerd. Er ging veel verloren toen. De band had dezelfde kansen moeten krijgen als een Volbeat imo.
Dus als u mij vraagt wat de Graspopper verwacht?
1/ Minder van die over-the-top oude zakken bands als Scorpions of Deep Purple als headliner. Het zijn bands die live echt niet meer klinken, waarop niemand nog zit te wachten en BELANGRIJKSTE VAN ALLEMAAL: het zijn bands die het vernieuwingsproces vertragen, die jongere bands in de weg staan en hierdoor onrechtstreeks mee het probleem creëeren alsof er geen echte, waardige headliners meer zouden bestaan. Het omgekeerde is waar. Er is talent ten over. Bands als Avatar, Ghost (niet mijn muziek nochtans), Amon Amarth, Mastodon, Meshuggah, Opeth en veel anderen zijn het waard om een kans te geven.
2/ Dat Graspop een inspanning doet en af en toe eens vol voor een band gaat die er nog nooit of zeer zelden stond. Dat TOOL dit jaar headlinet is echt fantastisch hoor. Dankuwel! Wordt niet vergeten. Waarom niet eens vol voor Queens Of The Stone Age gaan? Is een jongere band met headliner status. Net als Foo Fighters. Zelfde verhaal met System of a Down. Blijkbaar probeerde men al vaker. Wordt eveneens geapprecieerd. De ultieme bands zijn natuurlijk Metallica of AC/DC. Daarmee krijg je zelfs de grootste klagers een jaar stil.
Graspop is mijn favoriete festival en ik ben het lang niet altijd eens met alle andere klagers, maar ik denk dat de bovenstaande twee punten veel onvrede zouden wegnemen (of niet, want TOOL komt dit jaar en er wordt nog geklaagd en gezaagd). Ik kijk de laatste jaren vooral naar Hellfest. Ze zijn daar in Frankrijk het mooiste en grootste metal- en rockfestival ter wereld aan het uitbouwen en Graspop had ook dat potentieel. Meer doen zoals Hellfest zou ik zeggen.
Laatst bewerkt: