Graspop Metal Meeting 2024

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Ik vraag me soms af wat een Graspopper verwacht. Zoveel headlinewaardige bands zijn er niet.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar enkel voor mezelf en die +- 20 man waarmee ik ieder jaar naar het festival trek.

Wij snappen dat het niet zo eenvoudig is om voor iedereen goed te doen. Daarom dat we blij zijn dat er nieuwe bands gaan headlinen. Gojira in 2023, Parkway drive in 2018 of Lamb Of God in 2019 zijn logische en vooral hele geslaagde keuzes gebleken. Het zorgde er zelfs voor dat ik me meer in PWD ben gaan verdiepen. Iets wat voor 2024 nu al aan het gebeuren is met Bring Me The Horizon. Gisteren hele dag naar geluisterd, terwijl ik er amper iets van kende. Suicide Season.. woah! Dikke schijf! Ik ken de bands live reputatie al, dus dat wordt gegarandeerd weer een goede zet van GMM, net als Avenged Sevenfold, een band die absoluut niet mijn dada is. Het zijn echter logische headliners.

Vernieuwing is nodig want de oude succesvolle headliners (Slayer, Motorhead, Ozzy, Iron Maiden, Aerosmith, Guns 'n Roses etc) zijn gestopt of gaan niet zo gek lang meer mee kunnen. En Slipknot kan je niet ieder jaar boeken natuurlijk. Komt daar nog eens bij dat wanneer je een band voor de tigste keer aankondigt of te zien krijgt er gewenning optreedt. De waaw voor een Judas Priest-optreden is helaas niet meer zo groot in 2023 als deze was in 2004 toen Halford terugkeerde naar de band. Hoe goed ik de band ook vind. Kan Graspop verder niets aan doen.

Daarom zijn bands als Pantera, Megadeth, Saxon, Machine Head, Sepultura, Iced Earth, Paradise Lost, Korn, Limp Bizkit, etc zo belangrijk. Dit soort bands kan (in goede dagen... looking at you Korn/Bizkit) ook de rol van headliner aan, maar is daar door omstandigheden nooit echt in geslaagd. Te lang bleven ze achter oudere bands geprogrammeerd staan, waardoor niemand ze vandaag als een echte headliner bekijkt en dat is jammer. Megadeth of Pantera zouden altijd een volwaardige headliner moeten zijn imho.

Veel te lang werden/worden bands als Alice Cooper, Scorpions, Kiss, Whitesnake, Def Leppard, Mötley Crüe, Deep Purple of Twisted Sister helemaal bovenaan geplaatst. Rijk, succesvol verleden en soms met een grote show errond, dat wel, maar dit soort bands mist binding met een jongere generatie, zelfs met veertigers als ik.

Wanneer die bands vervolgens afhaken laten ze dan een gat achter. Wie moet nu headlinen? Die bands die er jaren achter stonden geprogrammeerd en iedereen als affichebands aanziet? Nee, nu werd gecreëerd dat deze bands niet goed genoeg zijn als headliner. En jongere bands zijn meestal nog te jong om die stap te zetten. Of althans, zo worden deze vaak bekeken.

Graspop (en andere festivals) creëerden dit volgens mij zelf een beetje. Het gemis van een echte, sterke headliner. Volbeat en Sabaton werden als jongere bands wel naar voren geduwd en hoewel ik binnensmonds moet kotsen van deze twee, geef ik tegelijk ook toe dat het volwaardige headliners waren. Ze trekken een bepaald publiek aan en hebben het terrein mee. Faut le faire. Deze bands zijn echter de uitzonderingen en maakten de sprong doordat ze toegankelijke muziek maken, gecombineerd met veel vlammen en show.

Waarom was bv Gojira pas dit jaar een volwaardige headliner? Terwijl zelfs dove mensen bij wijze van overdrijving al in 2012 na het verschijnen van L'enfant sauvage wisten dat deze band klaar was voor de stap? Wat een show speelde die band in 2016 in de marquee zeg! Ik was al lang fan van Gojira, maar zag vrienden rond mij toen ook overstag gaan. In 2017 stond de band vervolgens in de late namiddag in volle zon geprogrammeerd. Er ging veel verloren toen. De band had dezelfde kansen moeten krijgen als een Volbeat imo.

Dus als u mij vraagt wat de Graspopper verwacht?

1/ Minder van die over-the-top oude zakken bands als Scorpions of Deep Purple als headliner. Het zijn bands die live echt niet meer klinken, waarop niemand nog zit te wachten en BELANGRIJKSTE VAN ALLEMAAL: het zijn bands die het vernieuwingsproces vertragen, die jongere bands in de weg staan en hierdoor onrechtstreeks mee het probleem creëeren alsof er geen echte, waardige headliners meer zouden bestaan. Het omgekeerde is waar. Er is talent ten over. Bands als Avatar, Ghost (niet mijn muziek nochtans), Amon Amarth, Mastodon, Meshuggah, Opeth en veel anderen zijn het waard om een kans te geven.

2/ Dat Graspop een inspanning doet en af en toe eens vol voor een band gaat die er nog nooit of zeer zelden stond. Dat TOOL dit jaar headlinet is echt fantastisch hoor. Dankuwel! Wordt niet vergeten. Waarom niet eens vol voor Queens Of The Stone Age gaan? Is een jongere band met headliner status. Net als Foo Fighters. Zelfde verhaal met System of a Down. Blijkbaar probeerde men al vaker. Wordt eveneens geapprecieerd. De ultieme bands zijn natuurlijk Metallica of AC/DC. Daarmee krijg je zelfs de grootste klagers een jaar stil.

Graspop is mijn favoriete festival en ik ben het lang niet altijd eens met alle andere klagers, maar ik denk dat de bovenstaande twee punten veel onvrede zouden wegnemen (of niet, want TOOL komt dit jaar en er wordt nog geklaagd en gezaagd). Ik kijk de laatste jaren vooral naar Hellfest. Ze zijn daar in Frankrijk het mooiste en grootste metal- en rockfestival ter wereld aan het uitbouwen en Graspop had ook dat potentieel. Meer doen zoals Hellfest zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.113
IK STOP DUS MET FESTILEAKS NU
klaar mee,
1700492474527.jpeg
was met het zelfde bezig om alles effe in perspectief te zien want valt echt wel mee

Iron Maiden vs Guns n Roses vs Tool

Scorpions - Within Temptation vs Machinehead - Gojira vs 5FDP - Judas Priest

Judas Priest - Korn vs Slipknot - PWD vs A7X - BMTH

Deftones - Sabaton vs Def Leppard - Motley vs Scorpions - Machinehead
  • Festihuts can only be rented for 4 nights and up to 4 campers.
Vanaf donderdag of woensdag ?
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
De stijgende ticketprijzen zijn enigszins logisch, liever niet uiteraard, maar je krijgt nog altijd waar voor je geld.

Voor mij is het de prijs voor eten & drank die enigszins schandalig is (en vermoedelijk blijft), want dat komt in de allerverste verte niet eens in de buurt van waar voor je geld.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Doe Korn maar naar Werchter in de Barn. Lijkt mij wel wat tijdens Dua Lipa.

Hmmm, dan heb ik liever de Lokerse Feesten, dat zou voor mij een reden zijn om nog eens naar daar te gaan (naar de metaldag dan, ben dit jaar wel naar Blur geweest).
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Ik kan niet voor anderen spreken, maar enkel voor mezelf en die +- 20 man waarmee ik ieder jaar naar het festival trek.

Wij snappen dat het niet zo eenvoudig is om voor iedereen goed te doen. Daarom dat we blij zijn dat er nieuwe bands gaan headlinen. Gojira in 2023, Parkway drive in 2018 of Lamb Of God in 2019 zijn logische en vooral hele geslaagde keuzes gebleken. Het zorgde er zelfs voor dat ik me meer in PWD ben gaan verdiepen. Iets wat voor 2024 nu al aan het gebeuren is met Bring Me The Horizon. Gisteren hele dag naar geluisterd, terwijl ik er amper iets van kende. Suicide Season.. woah! Dikke schijf! Ik ken de bands live reputatie al, dus dat wordt gegarandeerd weer een goede zet van GMM, net als Avenged Sevenfold, een band die absoluut niet mijn dada is. Het zijn logische headliners.

Vernieuwing is nodig want de oude succesvolle headliners (Slayer, Motorhead, Ozzy, Iron Maiden, Aerosmith, Guns 'n Roses etc) zijn gestopt of gaan niet zo gek lang meer mee kunnen. En Slipknot kan je niet ieder jaar boeken natuurlijk. Komt daar nog eens bij dat wanneer je een band voor de tigste keer aankondigt of te zien krijgt er gewenning optreedt. De waaw voor een Judas Priest-optreden is helaas niet meer zo groot in 2023 als deze was in 2004 toen Halford terugkeerde naar de band. Hoe goed ik de band ook vind. Kan Graspop verder niets aan doen.

Daarom zijn bands als Pantera, Megadeth, Saxon, Machine Head, Sepultura, Iced Earth, Paradise Lost, Korn, Limp Bizkit, etc zo belangrijk. Dit soort bands kan (in goede dagen... looking at you Korn/Bizkit) ook de rol van headliner aan, maar is daar door omstandigheden nooit echt in geslaagd. Te lang bleven ze achter oudere bands geprogrammeerd staan, waardoor niemand ze vandaag als een echte headliner bekijkt en dat is jammer. Megadeth of Pantera zouden altijd een volwaardige headliner moeten zijn imho.

Veel te lang werden/worden bands als Alice Cooper, Scorpions, Kiss, Whitesnake, Def Leppard, Mötley Crüe, Deep Purple of Twisted Sister helemaal bovenaan geplaatst. Rijk, succesvol verleden en soms met een grote show errond, dat wel, maar dit soort bands mist binding met een jongere generatie, zelfs met veertigers als ik.

Wanneer die bands vervolgens afhaken laten ze dan een gat achter. Wie moet nu headlinen? Die bands die er jaren achter stonden geprogrammeerd en iedereen als affichebands aanziet? Nee, nu werd gecreëerd dat deze bands niet goed genoeg zijn als headliner. En jongere bands zijn meestal nog te jong om die stap te zetten. Of althans, zo worden deze vaak bekeken.

Graspop (en andere festivals) creëerden dit volgens mij zelf een beetje. Het gemis van een echte, sterke headliner. Volbeat en Sabaton werden als jongere bands wel naar voren geduwd en hoewel ik binnensmonds moet kotsen van deze twee, geef ik tegelijk ook toe dat het volwaardige headliners waren. Ze trekken een bepaald publiek aan en hebben het terrein mee. Faut le faire. Deze bands zijn echter de uitzonderingen en maakten de sprong doordat ze toegankelijke muziek maken, gecombineerd met veel vlammen en show.

Waarom was bv Gojira pas dit jaar een volwaardige headliner? Terwijl zelfs dove mensen bij wijze van overdrijving al in 2012 na het verschijnen van L'enfant sauvage wisten dat deze band klaar was voor de stap? Wat een show speelde die band in 2016 in de marquee zeg! Ik was al lang fan van Gojira, maar zag vrienden rond mij toen ook overstag gaan. In 2017 stond de band vervolgens in de late namiddag in volle zon geprogrammeerd. Er ging veel verloren toen. De band had dezelfde kansen moeten krijgen als een Volbeat imo.

Dus als u mij vraagt wat de Graspopper verwacht?

1/ Minder van die over-the-top oude zakken bands als Scorpions of Deep Purple als headliner. Het zijn bands die live echt niet meer klinken, waarop niemand nog zit te wachten en BELANGRIJKSTE VAN ALLEMAAL: het zijn bands die het vernieuwingsproces vertragen, die jongere bands in de weg staan en hierdoor onrechtstreeks mee het probleem creëeren alsof er geen echte, waardige headliners meer zouden bestaan. Het omgekeerde is waar. Er is talent ten over. Bands als Avatar, Ghost (niet mijn muziek nochtans), Amon Amarth, Mastodon, Opeth en veel anderen zijn het waard om een kans te geven.

2/ Dat Graspop een inspanning doet en af en toe eens vol voor een band gaat die er nog nooit of zeer zelden stond. Dat TOOL dit jaar headlinet is echt fantastisch hoor. Dankuwel! Wordt niet vergeten. Waarom niet eens vol voor Queens Of The Stone Age gaan? Is een jongere band met headliner status. Net als Foo Fighters. Zelfde verhaal met System of a Down. Blijkbaar probeerde men al vaker. Wordt eveneens geapprecieerd. De ultieme bands zijn natuurlijk Metallica of AC/DC. Daarmee krijg je zelfs de grootste klagers een jaar stil.

Graspop is mijn favoriete festival en ik ben het lang niet altijd eens met alle andere klagers, maar ik denk dat de bovenstaande twee punten veel onvrede zouden wegnemen (of niet, want TOOL komt dit jaar en er wordt nog geklaagd en gezaagd). Ik kijk de laatste jaren vooral naar Hellfest. Ze zijn daar in Frankrijk het mooiste en grootste metal- en rockfestival ter wereld aan het uitbouwen en Graspop had ook dat potentieel. Meer doen zoals Hellfest zou ik zeggen.
Mooi gesproken.

Ik vind het echter wel grappig dat ik nu al 27 reacties heb gezien met: "mAaR tOoL kOmT!". Jaja helemaal leuk hoor, maar 1 bijzondere naam wil toch niet zeggen dat we nu Satan op onze blote knieen mogen bedanken? Al helemaal niet als op de zondag een ronduit slechte act en een herhaling moeten komen om het allemaal rond te breien. En dan te zien dat een festival op een kwart van het formaat van Graspop, Tool + Metallica weet te regelen. En ik verwacht Tool eigenlijk nog wel op Hellfest.

Het zal vast niet zo zijn, maar Graspop komt op mij soms gewoon over als lui en rommelig. Vandaag was het ook weer zo'n bende met communicatie. Het terrein zelf is ook allemaal niet zo bijzonder als je het vergelijkt met Hellfest, en het komt langzaam over als een cashgrab. Minimal effort, maximum price. En dit zal dus vast niet zo zijn in werkelijkheid, maar zo komt het gewoon over. Als ik het dan vergelijk met vroeger; er was meer te doen, zelfs meer aankleding, gratis trein included, gratis parking, beter eten, en dezelfde bandjes als nu (jajaa uitzondering van Tool). En dat voor maar €120.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Hi Jimmy, momenteel houdt Graspop het enkel op hard rock en harder en dus kleinere Pool van groepen. Enig idee of de organisatie al gedacht heeft om breder te gaan voor de headliners en waarom dan niet. Genres als Prodigy, QOTSA, Placebo,.... . Tuurlijk is er aan alles een pro en con

Rock Werchter werd Pop Werchter dus van Graspop een Grasrock maken zou ik persoonlijk wel zien zitten ja. Alles tussen black metal en alternative rock heeft iets :)
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Mercyful Fate is aangekondigd voor een festival in Brazilië in april. Indien zij ook Europa aandoen zou het wellicht ook een Graspop kanshebber kunnen zijn (hoewel hun show van 2022 min niet veel deed).
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
2/ Dat Graspop een inspanning doet en af en toe eens vol voor een band gaat die er nog nooit of zeer zelden stond. Dat TOOL dit jaar headlinet is echt fantastisch hoor. Dankuwel! Wordt niet vergeten. Waarom niet eens vol voor Queens Of The Stone Age gaan? Is een jongere band met headliner status. Net als Foo Fighters. Zelfde verhaal met System of a Down. Blijkbaar probeerde men al vaker. Wordt eveneens geapprecieerd. De ultieme bands zijn natuurlijk Metallica of AC/DC. Daarmee krijg je zelfs de grootste klagers een jaar stil.
Dan vergeet je even het bestaan van Rock Werchter natuurlijk 😉 FF en QoTSA zijn headliners die altijd daar zullen staan.
De organisator van Graspop zei het zelf al eerder (omtrent de heisa Volbeat-Rammstein op RW) : de capaciteit maakt ook gewoon een verschil voor de bands zelf.

omtrent je eerste puntje, volledig akkoord.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.518
3.018
Mooi gesproken.

Ik vind het echter wel grappig dat ik nu al 27 reacties heb gezien met: "mAaR tOoL kOmT!". Jaja helemaal leuk hoor, maar 1 bijzondere naam wil toch niet zeggen dat we nu Satan op onze blote knieen mogen bedanken? Al helemaal niet als op de zondag een ronduit slechte act en een herhaling moeten komen om het allemaal rond te breien. En dan te zien dat een festival op een kwart van het formaat van Graspop, Tool + Metallica weet te regelen. En ik verwacht Tool eigenlijk nog wel op Hellfest.

Het zal vast niet zo zijn, maar Graspop komt op mij soms gewoon over als lui en rommelig. Vandaag was het ook weer zo'n bende met communicatie. Het terrein zelf is ook allemaal niet zo bijzonder als je het vergelijkt met Hellfest, en het komt langzaam over als een cashgrab. Minimal effort, maximum price. En dit zal dus vast niet zo zijn in werkelijkheid, maar zo komt het gewoon over. Als ik het dan vergelijk met vroeger; er was meer te doen, zelfs meer aankleding, gratis trein included, gratis parking, beter eten, en dezelfde bandjes als nu (jajaa uitzondering van Tool). En dat voor maar €120.
Welke tourende acts had Graspop dan als headliners moeten boeken in jouw ogen, die ze nu niet hebben weten te strikken? Volgens mij is wat er nu staat het maximum haalbare. En zelfs meer dan dat, want Tool...
 

Yyperi

Campingartiest
14 nov 2023
67
127
The English version of GMM-site sells tickets to wrong days nad festihut only for 4 nights... That has to be a mistake, right? Do we have to leave Sunday morning?

1700495483091.png1700495385890.png
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
261
405
my biggest dream is Pantera or Lamb of god (or both of course)...
Ik hoop het ook. Bij pantera vooraan waar ik niet kon genieten, want werd hele tijd geduwd en kreeg ook een paar keer bijna geen lucht. Uitendlijk opgegevne en maar doormiddel van crowdsurfen heel stuk verderop gaan staan. (Hielp ook niet dat ik diezelfde dag een blauw oog kreeg in een moshpit.)
En LoG nog nooit gezien 🙂
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en Jone69

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Welke tourende acts had Graspop dan als headliners moeten boeken in jouw ogen, die ze nu niet hebben weten te strikken? Volgens mij is wat er nu staat het maximum haalbare. En zelfs meer dan dat, want Tool...
Ik heb dit nu heel vaak gezegd zien worden, maar dan kom ik gewoon terug op mijn mening dat GMM gewoon niet 4 dagen moet zijn. Als er 2 jaar op rij moeite is met headliners boeken, niet vanwege geld, maar omdat RW ook bestaat en dus meesnoept van het Metal genre (maar GMM niet andersom) dan is dat voor mij overduidelijk een teken dat Graspop gewoon 3 dagen zou moeten zijn.

Er is zat op tour, en bands als LoG of Megadeth als headliner zetten had ik nog meer begrepen dan 2 jaar hetzelfde.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en duck

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.680
7.443
Ik heb dit nu heel vaak gezegd zien worden, maar dan kom ik gewoon terug op mijn mening dat GMM gewoon niet 4 dagen moet zijn. Als er 2 jaar op rij moeite is met headliners boeken, niet vanwege geld, maar omdat RW ook bestaat en dus meesnoept van het Metal genre (maar GMM niet andersom) dan is dat voor mij overduidelijk een teken dat Graspop gewoon 3 dagen zou moeten zijn.

Er is zat op tour, en bands als LoG of Megadeth als headliner zetten had ik nog meer begrepen dan 2 jaar hetzelfde.

Wie zou je dan als headliner zetten op 3 dagen Graspop?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.164
Ik heb dit nu heel vaak gezegd zien worden, maar dan kom ik gewoon terug op mijn mening dat GMM gewoon niet 4 dagen moet zijn. Als er 2 jaar op rij moeite is met headliners boeken, niet vanwege geld, maar omdat RW ook bestaat en dus meesnoept van het Metal genre (maar GMM niet andersom) dan is dat voor mij overduidelijk een teken dat Graspop gewoon 3 dagen zou moeten zijn.

Er is zat op tour, en bands als LoG of Megadeth als headliner zetten had ik nog meer begrepen dan 2 jaar hetzelfde.
Zelf ook niet zo'n fan van headliners op herhaling maar het gaat toch niet alleen om de headliners? Als zo'n dag prima gevuld kan worden met een mooie undercard zou het toch zonde zijn als die dag wegvalt?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken