Graspop Metal Meeting 2024

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
63
115
Ik ben het met je eens dat Rammstein veel meer tickets verkoopt dan Tool en iedere andere headliner op Graspop, maar je verkeerde info geeft wel een beetje een vertekend beeld.

Rammstein was in 2017 namelijk helemaal geen stadion band. De grootste shows die ze op dat moment hadden gedaan was Ahoy in Nederland en Sportpaleis in België.

2017 Rammstein is totaal niet te vergelijken met Rammstein in 2022-2024.
Dan nog zie ik Tool dezelfde ontwikkeling niet doorlopen in hetzelfde tijdbestek.
 

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
63
115
Vind het mooi dat jij benelux zegt, want ik ben naar Rammstein in Groningen geweest en hoorde meer Duits in de rijen dan Nederlands! Oftewel zou mij niks verbazen als een groot gedeelte Duitsers waren
Dat werk beide kanten op he. Nederlanders, belgen en Luxemburgers gaan ook naar duitsland voor optredens.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
858
2.517
Dat werk beide kanten op he. Nederlanders, belgen en Luxemburgers gaan ook naar duitsland voor optredens.
Heb toch wel t idee dat er meer Duitsers naar NL optredens net over de grens gaan dan andersom. Bij Rammstein in Groningen was de voertaal rondom mijn plekje ook Duits.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Rammstein is inderdaad nog een maat groter dan Tool, maar Tool is ook gewoon groter dan Volbeat of Iron Maiden. Eerder vergelijkbaar met RATM of SOAD.
Volgens mij verkoopt Iron Maiden met redelijk wat gemak gewoon de Ziggo Dome uit en is dat bij Tool de vorige keren niet het geval geweest. Volbeat is ook een stuk toegankelijker voor mensen dan Tool wat dat betreft, heb de cijfers zo niet bij de hand.

Tool is een hele vette boeking maar heb wel het idee dat het een klein beetje overschat wordt hier en vergeten wordt dat het nog best niche is. Vrijwel elke band die je noemt komt namelijk nog wel eens in een 'beste aller tijden' lijstje ofzo voorbij op een radio. Tool heb ik nog nooit gehoord.
 
  • Thinking
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo en Alma

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
63
115
Rammstein is inderdaad nog een maat groter dan Tool, maar Tool is ook gewoon groter dan Volbeat of Iron Maiden. Eerder vergelijkbaar met RATM of SOAD.
Nog een maat.groter? Eerder 6 maten groter. RaTM en SOAD kun je vergelijken puur op je gevoel, maar daar kun je geen cijfers tegenover zetten.
Laatste keer (2015) stonden SOAD in de Lotto. En de ziggo.
Ratm staat amper in zalen. Ze stonden de laatste keer (2010) in een uitverkocht Gelredome.
Ik schat Soad groter in dan Tool.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
125
170
Volgens mij verkoopt Iron Maiden met redelijk wat gemak gewoon de Ziggo Dome uit en is dat bij Tool de vorige keren niet het geval geweest. Volbeat is ook een stuk toegankelijker voor mensen dan Tool wat dat betreft, heb de cijfers zo niet bij de hand.

Tool is een hele vette boeking maar heb wel het idee dat het een klein beetje overschat wordt hier en vergeten wordt dat het nog best niche is. Vrijwel elke band die je noemt komt namelijk nog wel eens in een 'beste aller tijden' lijstje ofzo voorbij op een radio. Tool heb ik nog nooit gehoord.
Eens. Ik denk ook dat Tool hier zwaar overschat wordt. Ze hebben het voordeel dat ze weinig optreden.
SoAD zou dat voordeel ook hebben als ze weer gaan touren. Maar ik denk dat SOAD het gelredome en het sportpaleis (of groter) uitverkoopt. Tool zie ik dat niet snel doen.
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
465
254
Misschien een domme vraag, iemand ervaring met de Vip plaatsen? Is dat de meerprijs waard ?
Naar mijn mening totaal niet, maar is persoonlijk neem ik aan. Enige meerwaarde is zitplaatsen en drank uit glas, die je nog steeds moet betalen. Ik verkies de sfeer van de weide, maar je kan er even rustig zitten als je wilt.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.426
6.123
Volgens mij verkoopt Iron Maiden met redelijk wat gemak gewoon de Ziggo Dome uit en is dat bij Tool de vorige keren niet het geval geweest. Volbeat is ook een stuk toegankelijker voor mensen dan Tool wat dat betreft, heb de cijfers zo niet bij de hand.

Tool is een hele vette boeking maar heb wel het idee dat het een klein beetje overschat wordt hier en vergeten wordt dat het nog best niche is. Vrijwel elke band die je noemt komt namelijk nog wel eens in een 'beste aller tijden' lijstje ofzo voorbij op een radio. Tool heb ik nog nooit gehoord.
Het is duidelijk dat jij niet hebt geprobeerd tickets te kopen voor Tool in de Ziggo Dome laatste paar keren. Dat was binnen enkele minuten totaal uitverkocht. Voor het komende concert gaat het iets langzamer, maar dat is vooral te wijten aan de debiel hoge ticketprijzen. Er zijn alleen nog “platinum” stoelen voor honderden euros per stuk beschikbaar, rest is wederom stijf uitverkocht.

Je hebt gelijk dat het iets meer niche is dan een Iron Maiden ofzo hoor, die hebben een bredere naamsbekendheid. Maar onderschat de Tool fanbase niet.
 

Crusader

Randprogramma
12 jun 2021
172
253
Volgens mij verkoopt Iron Maiden met redelijk wat gemak gewoon de Ziggo Dome uit en is dat bij Tool de vorige keren niet het geval geweest.
De vorige twee keer was Ziggo Dome binnen het uur uitverkocht voor Tool.Iron maiden in de Ziggo Dome de laatste keer verkocht pas kort voor het concert uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
465
254
Nog een maat.groter? Eerder 6 maten groter. RaTM en SOAD kun je vergelijken puur op je gevoel, maar daar kun je geen cijfers tegenover zetten.
Laatste keer (2015) stonden SOAD in de Lotto. En de ziggo.
Ratm staat amper in zalen. Ze stonden de laatste keer (2010) in een uitverkocht Gelredome.
Ik schat Soad groter in dan Tool.
Soad stond in een uitverkocht Vorst nationaal, maar die zaal is qua grootte wel vergelijkbaar met de lotto arena natuurlijk.
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
507
1.243
Met alle respect hoor, maar Tool kun je niet met Rammstein vergelijken. Zowel toen (2017) niet, en in het heden helemaal niet.
Tool zie ik in 2017, maar ook nu geen Gelredome (34.000) of een Kuip (50.000) uitverkopen.
Rammstein is al jaren een stadionband en de rek is er nog altijd niet uit.
in 2022 2x stadspark groningen (100.000) + 2x oostende (ongeveer 100.000) = 200.000 in 2022
Het is niks voor niks dat ze Rammstein voortaan 2 keer in het Goffertpark zetten (120.000 kaarten) + 2 keer park de nieuwe Koers Oostende ( 70.000 tot 100.000 toeschouwers)
En ik schat dat ze ook dit jaar met gemak in Oostende die 100.000 halen hoor, maar laten voor het gemak die 70,000 aanhouden. 260.000 kaarten in de Benelux (een markt van ongeveer 30 miljoen inwoners) is dat wel iets unieks te noemen.
Tool verkocht afgelopen passage (2022) het sportpaleis en Ziggodome uit, goed voor 40.000 kaarten. Dus Tool zou dit moeten vermenigvuldigen met 6 en dan zijn ze er nog niet.
Tool en Rammstein zijn geen bands van hetzelfde kaliber.
Tool is qua ticketverkoop eerder vergelijkbaar met Volbeat en Iron Maiden in de Benelux

Voor de beeldvorming het zaalshowsoverzicht:
Volbeat laatste passage in 2022 (verkleind Gelredome) 25.000 (Sportpaleis niet uitverkocht) +- 20,000 (rockhall niet uitverkocht +- 6000) 51.000
Within Temptation
staan in 2024 in 3 zalen in de Benelux voor 31500 mensen als ze uitverkopen. (vorige passage was een co-headline met Evanescene waardoor vergelijk lastiger wordt)
Bring Me The Horizon in 2023 in 2 zalen in het totaal (25,000 mensen)
Slipknot
in hun laatste passage 2 zalen in het totaal 23500 mensen
Scorpions
laatste passage (2018) 2 zalen +- 19.000 mensen
Avenged Sevenfold
laatste passage (2017) 1 zaal 17.000 mensen
Machine Head passage (2022) 2 zalen (6000 + niet uitverkochte Vorst +- 8000(?) = 14.000 in een gunstige schets)
Judas Priest laatste passage (2022) 2 zalen - minder dan 10.000 (in 2015) idem
FFDP laatste passage (2022) 1 zaal >10.000 en (in 2020 2 zalen) idem
Alle andere door jouw genoemde bands, behalve Rammstein, zijn in principe geen headliner voor een major festival als Werchter. Tool is dat wel (eventueel in een co constructie). De rest komt maximaal als sub in aanmerking of staat ergens in de middag.

Als je zo gaat redeneren dan tikt Tool 90k tickets aan voor Werchter. Tool kiest er zelf voor om niet in stadions te spelen. Waarmee ik niet beweer dat ze die makkelijk zouden uitverkopen.

Rammstein is gewoon buitencategorie net als ACDC en de band wiens naam we hier niet noemen maar Tool valt makkelijk in het rijtje met SOAD en RATM en is echt wel een maatje groter dan Within Temptation, Volbeat en dergelijke.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.269
7.593
Dan nog zie ik Tool dezelfde ontwikkeling niet doorlopen in hetzelfde tijdbestek.
Je gaat je eigen punt een beetje voorbij, hoe groot Rammstein op dit moment is is totaal niet relevant voor deze discussie, het gaat er om hoe groot ze in 2017. Hoe hard Tool gaat groeien is ook niet relevant, want ze zijn nu geboekt.
Nog een maat.groter? Eerder 6 maten groter. RaTM en SOAD kun je vergelijken puur op je gevoel, maar daar kun je geen cijfers tegenover zetten.
Laatste keer (2015) stonden SOAD in de Lotto. En de ziggo.
Ratm staat amper in zalen. Ze stonden de laatste keer (2010) in een uitverkocht Gelredome.
Ik schat Soad groter in dan Tool.
Nogmaals, Rammstein is nu 6 maten groter dan Tool. Maar in 2017 waren ze dat niet.
Volgens mij verkoopt Iron Maiden met redelijk wat gemak gewoon de Ziggo Dome uit en is dat bij Tool de vorige keren niet het geval geweest. Volbeat is ook een stuk toegankelijker voor mensen dan Tool wat dat betreft, heb de cijfers zo niet bij de hand.
Iron Maiden deed er dit jaar juist extreem lang over om de ziggo dome uit te verkopen terwijl Tool dit in enkele minuten deed vorige keer.

Zoals je nu op ticketmaster kunt zien is de ziggo dome alweer zo goed als uitverkocht en dat tegen die belachelijk hoge prijzen.
Nog een maat.groter? Eerder 6 maten groter. RaTM en SOAD kun je vergelijken puur op je gevoel, maar daar kun je geen cijfers tegenover zetten.
Laatste keer (2015) stonden SOAD in de Lotto. En de ziggo.
Ratm staat amper in zalen. Ze stonden de laatste keer (2010) in een uitverkocht Gelredome.
Ik schat Soad groter in dan Tool.
Tool, RATM en SOAD zijn alle 3 inderdaad verdomd moeilijk in te schatten omdat ze zo weinig optreden. Alle drie verkopen ze in een vingerknip de ziggo dome uit als ze een tijdje niet in Europa hebben gestaan. De vraag is is of ze dit ook zou lukken als ze ieder jaar hier zouden optreden.

Ik denk ook niet dat Tool groter is dan Iron Maiden of SOAD trouwens hoor, maar denk dat jij en @Akephalos die band wel te laag inschatten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JK79

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.426
6.123
Nog een maat.groter? Eerder 6 maten groter. RaTM en SOAD kun je vergelijken puur op je gevoel, maar daar kun je geen cijfers tegenover zetten.
Laatste keer (2015) stonden SOAD in de Lotto. En de ziggo.
Ratm staat amper in zalen. Ze stonden de laatste keer (2010) in een uitverkocht Gelredome.
Ik schat Soad groter in dan Tool.
Soad stond in een uitverkocht Vorst nationaal, maar die zaal is qua grootte wel vergelijkbaar met de lotto arena natuurlijk.
Ik lees dat Vorst Nationaal een capaciteit van een goeie 8.000 man heeft. Ziggo Dome is 17.000 man, wat Tool dus tot twee keer toe in minuten tijd uitverkocht heeft. Als we dan toch met cijfers gaan smijten lijkt het me zeer duidelijk wie er groter is.

Edit: voor de duidelijkheid, ik denk niet echt dat Tool zoveel groter is dan SOAD, deze cijfers zeggen niet alles. Maar dat met deze voorbeelden het omgekeerde beweerd wordt is helemaal ridicuul.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
125
170
Ik denk eerder deze volgorde
ACDC
Rammstein/Metallica
Greenday/System of a Down/Iron Maiden/Foofighters/RaTM
Volbeat/Tool/Slipknot/A7x/Sabaton

Ik denk dat Tool meer de "speciaalheidsfactor" heeft, maar die minder lang vasthoudt. Dat zie je bij Maiden, die staan best vaak in europa, waardoor ze van Gelredome naar Ziggodome zijn gegaan.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
125
170
Ik lees dat Vorst Nationaal een capaciteit van een goeie 8.000 man heeft. Ziggo Dome is 17.000 man, wat Tool dus tot twee keer toe in minuten tijd uitverkocht heeft. Als we dan toch met cijfers gaan smijten lijkt het me zeer duidelijk wie er groter is.
Ik denk niet dat het zo werkt. SOAD zal denk ik in grotere zalen staan dan de ziggo.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Nog een maat.groter? Eerder 6 maten groter. RaTM en SOAD kun je vergelijken puur op je gevoel, maar daar kun je geen cijfers tegenover zetten.
Laatste keer (2015) stonden SOAD in de Lotto. En de ziggo.
Ratm staat amper in zalen. Ze stonden de laatste keer (2010) in een uitverkocht Gelredome.
Ik schat Soad groter in dan Tool.
Het ging uiteindelijk niet door, maar Rage Against the Machine stond in 2022 in het Sportpaleis, net als Tool en die shows verkochten ongeveer even snel uit. Mijn gevoel zegt me dat System of a Down ongeveer hetzelfde zouden doen. En het zijn alle drie bands die ook op Werchter headliner zouden zijn en voor Graspop een serieuze stunt (zouden) zijn, ik vind ze op dit moment erg gelijkaardig.

En Maiden en Volbeat (waarmee jij Tool vergeleek), verkopen het Sportpaleis niet uit, ook niet na een half jaar, daar moet een ring gesloten worden. En die zijn ook geen headliners op Werchter, ook Maiden niet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JK79 en Dr. Hannibal

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Eens. Ik denk ook dat Tool hier zwaar overschat wordt. Ze hebben het voordeel dat ze weinig optreden.
SoAD zou dat voordeel ook hebben als ze weer gaan touren. Maar ik denk dat SOAD het gelredome en het sportpaleis (of groter) uitverkoopt. Tool zie ik dat niet snel doen.

Wat is dan snel? Want Tool verkocht het sportpaleis uit op een minuut of 10. Snel is alleen 3 minuten?
 
  • Haha
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.426
6.123
Ik denk niet dat het zo werkt. SOAD zal denk ik in grotere zalen staan dan de ziggo.
Zie mijn edit voor verduidelijking wat ik wilde zeggen met mijn reactie. Dat jij denkt dat ze in grotere zalen staan is verder niet echt relevant, totdat ze laten zien dat het werkelijk zo is natuurlijk.

Ik weet niet waarom het nu zo nodig is om opeens de grootte van Tool in twijfel te trekken trouwens. Het staat als een paal boven water dat het al jaren een droomheadliner van Graspop is, die hoog op de verlanglijstjes van de organisatie stond. Geen enkele vergelijking met verkoopcijfers van andere bands gaat daar iets aan veranderen.

Het is duidelijk dat sommigen enorm fan zijn van Tool, en anderen duidelijk niet. Dat is prima. Maar de negatieve tendens die nu ontstaat heeft meer te maken met persoonlijke perceptie dan met de werkelijke situatie, terwijl er naarstig gezocht wordt naar feiten (waar of onwaar) die het onderbuikgevoel objectiever kunnen doen lijken. Die indruk wekt het op mij althans.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Soad stond in een uitverkocht Vorst nationaal, maar die zaal is qua grootte wel vergelijkbaar met de lotto arena natuurlijk.

Het is natuurlijk wel zo dat, indien het wel de Lotto Arena was geweest en indien die zo snel was uitverkocht als Vorst toen, dat die show dan gewoon was verhuisd naar het Sportpaleis, aangezien dat ongeveer 20 meter verder ligt.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.184
5.516
Het is natuurlijk wel zo dat, indien het wel de Lotto Arena was geweest en indien die zo snel was uitverkocht als Vorst toen, dat die show dan gewoon was verhuisd naar het Sportpaleis, aangezien dat ongeveer 20 meter verder ligt.
Ja zo eenvoudig is dat nu ook weer niet :unsure:...
 
  • Haha
Waarderingen: Koekdoos

Gebruikers die dit onderwerp bekijken