Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.209
GMM staat inderdaad niet bekend om grote risicos te nemen, toch zeke rniet voor de mainstage acts. De meest ballsy move dat ik ze recent heb weten maken is emperor op de main voor rammstein zetten. Maar dat was waarschijnlijk ook gedeeltelijk om geld uit te sparen :D
Opzich nemen ze wel vaker risico's voor de northstage/ms2 headliner.
Ieder jaar deden ze wel zoiets, Ghost en Parkway Drive een mainstage laten afsluiten in 2018 (beiden hebben inmiddels meer een headliner status maar in 2018 hadden ze die nog niet), Lamb of God in 2019, Deftones in 2022

Alleen zijn de south stage headliners altijd maar een heel klein clubje bands die om het jaar terug komen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik heb het wellicht niet helemaal goed verwoord, ligt inderdaad niet aan het genre. Ik heb gewoon het gevoel dat Graspop te conservatief is om zo'n band een headline slot te geven. Zie het bijvoorbeeld eerder op Hellfest gebeuren. Graspop zal eerder zo'n vaste huisband opbellen om op herhaling te komen dan dat ze een nieuwe band bomarderen tot headliner. In de catagorie 'north stage headliner' of voorheen ms2 headliner nemen ze wel graag risico's, maar de bovenste band van de dag (southstage headliner) is altijd wel uit hetzelfde rijtje.

ik heb niets met porcupine tree maar zou het toch heel tof vinden als de organisatie zo'n risico durft te nemen en porcupine tree die headline slot geeft. zie het alleen zelf niet gebeuren op dit moment
Daar ben ik het al wel meer mee eens ja. Ik zie ze ook uitsluitend als headliner eindigen als de omstandigheden niets anders toelaten, eerste keuze van de organisatie zou het nooit zijn, en de tweede en derde waarschijnlijk ook niet. Het enige wat ik blijf zeggen, is dat mocht er een situatie ontstaan dat zij toch geboekt worden in het kader van “beter iets dan niets”, als ook de huisbands en alle andere veiligere opties wegvallen, dat ze dan die positie met verve zouden kunnen vullen.

Inderdaad, volgens mij zijn die echt niet groot/populair. Zullen wel wat volgers hebben natuurlijk, maar lijkt me zeker geen grote zalen te kunnen vullen hier.
Het blijft een beetje giswerk waarom ze vooralsnog niks in België hebben staan sinds de reünie, maar het lijkt me toch sterk dat ze in heel Europa grote zalen zouden vullen, behalve uitgerekend in België? Het is wel typisch een band die buiten de fanbase nauwelijks gekend wordt, dus makkelijk te onderschatten denk ik.

Aangezien de zondag nog net iets minder namen heeft dan de rest van de dagen, kan ik mij ook nog een scenario indenken dat PT eigenlijk als Marquee headliner voor die dag geboekt is (een logischere positie voor ze, dat moet ik alle PT-headline-sceptici nageven) maar dat er gewacht wordt met die aankondiging zodat ze hen in uiterste nood toch door kunnen schuiven? Maar dat wordt erg speculatief allemaal. Ik zal het onderwerp voorlopig laten rusten, we worden niet veel wijzer van “welles-nietes” blijven roepen op dit punt.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.410
4.537
GMM staat inderdaad niet bekend om grote risicos te nemen, toch zeke rniet voor de mainstage acts. De meest ballsy move dat ik ze recent heb weten maken is emperor op de main voor rammstein zetten. Maar dat was waarschijnlijk ook gedeeltelijk om geld uit te sparen :D
graspop was de eerste om volbeat, avenged sevenfold, within temptation tot headliner te dopen, denk dat die net wel gekend staan om risico's te nemen op headlinerstatus
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Inverso

Playlistbediener
11 jan 2023
47
73
Sleep Token is inmiddels door gegroeid naar meer dan 2 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify en The Summoning heeft 21,3 miljoen streams. Waar verwachten jullie Sleep Token? Jupiler lijkt me inmiddels flink te klein voor deze aantallen, dat zagen we vorig jaar ook met Spiritbox
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Sleep Token is inmiddels door gegroeid naar meer dan 2 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify en The Summoning heeft 21,3 miljoen streams. Waar verwachten jullie Sleep Token? Jupiler lijkt me inmiddels flink te klein voor deze aantallen, dat zagen we vorig jaar ook met Spiritbox
Overdag in de Marquee
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.073
10.220
Sleep Token is inmiddels door gegroeid naar meer dan 2 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify en The Summoning heeft 21,3 miljoen streams. Waar verwachten jullie Sleep Token? Jupiler lijkt me inmiddels flink te klein voor deze aantallen, dat zagen we vorig jaar ook met Spiritbox
Ik verwachtte ze oorspronkelijk in de Metal Dome, wat afwijkende acts staan vaak daar. Maar met de populariteitsgroei zou Marque wel passend zijn. Of het nog aangepast kan worden is wel wat anders.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.410
4.537
Sleep Token is inmiddels door gegroeid naar meer dan 2 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify en The Summoning heeft 21,3 miljoen streams. Waar verwachten jullie Sleep Token? Jupiler lijkt me inmiddels flink te klein voor deze aantallen, dat zagen we vorig jaar ook met Spiritbox
marquee maar waar idk, best laag vermoed ik omdat die al vroeg geboekt waren
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.452
7.027
Dat is een nieuwe voor mij, qua genre ongeschikt? Kun je die mening toelichten? Het is meer “metal” dan een band als Def Leppard, en ze staan op Hellfest ook op een hoge mainstage positie, dus waarom zou het qua genre ongeschikt zijn?

Als er een editie is om Porcupine Tree tot headliner te dopen is het 2023.
PT heeft wel een aantal nummers met stevige riffs en/of instrumentals. Bijvoorbeeld: Blackest Eyes, Strip The Soul, Shallow, Anesthetize, en dit zijn allemaal (vrij) bekende nummers.
Def Leppard moet het echt hebben van hun Pyromania album om met stevigere, arena rockers aan te komen, hun laatste album was tenenkrommend slecht en had niks te bieden qua stevige rock/metal. Als ik door de tracklist ga en 4 titels op moet noemen: Gimme A Kiss, Goodbye For Good This Time, Open Your Eyes en U Rok Mi.
Als ik puur op de voorgenoemde songtitels moet afgaan zou ik gokken dat Porcupine Tree blackened death metal was, en bij Def Leppard zou ik denken dat Robbie Williams op Graspop staat, of dat Steel Panther een nieuwe plaat heeft uitgebracht.

Voor een festival als Graspop is Def Leppard gewoon een veel logischere headliner dan PT. Meer mainstream, miljoenen albums verkocht en ruim voldoende hits om het nieuwe album te kunnen negeren.

Maar uiteraard alleen headliner door de co-tour met Mötley Crüe.

En of de ene metalband “meer metal” is dan de andere maakt uiteraard ook niks uit. Populariteit en/of toegankelijkheid is veel belangrijker
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.209
graspop was de eerste om volbeat, avenged sevenfold, within temptation tot headliner te dopen, denk dat die net wel gekend staan om risico's te nemen op headlinerstatus
Ik heb het idee dat Graspop één van minst risiconemende metalfestivals van Europa is als het gaat om headliners (en dan heb ik het dus over de grootste naam/southstage headliner, niet over de tweede mainstage)

Kan zijn dat ze in 2014 weinig aanbod hadden qua headliners en daardoor paar bands hebben gepromote. Maar dan nog, Avenged Sevenfold en Volbeat waren op andere metal festivals ook al headliner in 2014. Dus niet het idee dat Graspop de eerste was.

Within Temptation wel inderdaad, maar dat is meer een regionaal dingetje. Die zijn hier gewoon veel groter dan in de rest van Europa.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Voor een festival als Graspop is Def Leppard gewoon een veel logischere headliner dan PT. Meer mainstream, miljoenen albums verkocht en ruim voldoende hits om het nieuwe album te kunnen negeren.

Maar uiteraard alleen headliner door de co-tour met Mötley Crüe.

En of de ene metalband “meer metal” is dan de andere maakt uiteraard ook niks uit. Populariteit en/of toegankelijkheid is veel belangrijker
Ik betwist de headline status van Def Leppard ook niet, haalde ze alleen maar even aan om aan te geven dat PT in ieder geval niet te soft kon zijn voor Graspop. Maar dat bleek ook helemaal niet te zijn wat Loek zeggen wilde, achteraf, dus alles okay.

Verder blijven we toch allemaal een beetje vanuit onze subjectieve smaak redeneren. Wat in iemands ogen een "logische" headliner voor Graspop is, hangt natuurlijk sterk samen met wat je zelf van een festival als Graspop zou willen. Uiteindelijk kan het festival heel veel verschillende kanten op, en kunnen zowel glam als prog fans er de meeste edities wel wat toffe bands zien. Dat maakt het ook weer mooi :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Ik verwachtte ze oorspronkelijk in de Metal Dome, wat afwijkende acts staan vaak daar. Maar met de populariteitsgroei zou Marque wel passend zijn. Of het nog aangepast kan worden is wel wat anders.
Sleep Token is echt een typische Metal Dome-band, en daar verwacht ik ze ook dit jaar.
Natuurlijk zou hun groei kunnen betekenen dat ze gepromoveerd worden tot de Marquee, maar op GMM gebeurt dat vaak niet (mogelijk door onderschatting, mogelijk om organisatorische/logistieke/contractuele redenen).
Zo had bv. Zeal & Ardor qua populariteit/hype ook wel in de Marquee kunnen staan, lijkt me.
En Jinjer had gewoon op main stage moeten staan (mits dat een mogelijkheid was natuurlijk).
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en jasper79

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
441
233
Ik betwist de headline status van Def Leppard ook niet, haalde ze alleen maar even aan om aan te geven dat PT in ieder geval niet te soft kon zijn voor Graspop. Maar dat bleek ook helemaal niet te zijn wat Loek zeggen wilde, achteraf, dus alles okay.

Verder blijven we toch allemaal een beetje vanuit onze subjectieve smaak redeneren. Wat in iemands ogen een "logische" headliner voor Graspop is, hangt natuurlijk sterk samen met wat je zelf van een festival als Graspop zou willen. Uiteindelijk kan het festival heel veel verschillende kanten op, en kunnen zowel glam als prog fans er de meeste edities wel wat toffe bands zien. Dat maakt het ook weer mooi :)
Subjectief ja en nee, uiteindelijk draait het bij GMM (zoals bij elk festival) om hoeveel tickets ze kunnen verkopen door bepaalde acts te boeken, en voor veel mensen zijn de headliners nu eenmaal de doorslaggevende factor voor het al dan niet kopen van een ticket.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.410
4.537
Sleep Token is echt een typische Metal Dome-band, en daar verwacht ik ze ook dit jaar.
Natuurlijk zou hun groei kunnen betekenen dat ze gepromoveerd worden tot de Marquee, maar op GMM gebeurt dat vaak niet (mogelijk door onderschatting, mogelijk om organisatorische/logistieke/contractuele redenen).
Zo had bv. Zeal & Ardor qua populariteit/hype ook wel in de Marquee kunnen staan, lijkt me.
En Jinjer had gewoon op main stage moeten staan (mits dat een mogelijkheid was natuurlijk).
zeal and ardor was inderdaad een veel te volle metaldome
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Subjectief ja en nee, uiteindelijk draait het bij GMM (zoals bij elk festival) om hoeveel tickets ze kunnen verkopen door bepaalde acts te boeken, en voor veel mensen zijn de headliners nu eenmaal de doorslaggevende factor voor het al dan niet kopen van een ticket.
Maar ook dat blijft subjectief. Iedere festivalorganisator zal voor zichzelf moeten uitmaken welke acts voor hun specifieke festival de meeste tickets zal verkopen. Dat is voor ieder festival verschillend.
Organisatoren kunnen zich wel deels op cijfers baseren, maar die zijn ook niet alleszeggend.
Voor een groot deel zal het toch ook aankomen op 'gevoel', en tevens de durf om een investering/gok te doen met nieuwe headliners.
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
228
391
Daar ben ik het al wel meer mee eens ja. Ik zie ze ook uitsluitend als headliner eindigen als de omstandigheden niets anders toelaten, eerste keuze van de organisatie zou het nooit zijn, en de tweede en derde waarschijnlijk ook niet. Het enige wat ik blijf zeggen, is dat mocht er een situatie ontstaan dat zij toch geboekt worden in het kader van “beter iets dan niets”, als ook de huisbands en alle andere veiligere opties wegvallen, dat ze dan die positie met verve zouden kunnen vullen.


Het blijft een beetje giswerk waarom ze vooralsnog niks in België hebben staan sinds de reünie, maar het lijkt me toch sterk dat ze in heel Europa grote zalen zouden vullen, behalve uitgerekend in België? Het is wel typisch een band die buiten de fanbase nauwelijks gekend wordt, dus makkelijk te onderschatten denk ik.

Aangezien de zondag nog net iets minder namen heeft dan de rest van de dagen, kan ik mij ook nog een scenario indenken dat PT eigenlijk als Marquee headliner voor die dag geboekt is (een logischere positie voor ze, dat moet ik alle PT-headline-sceptici nageven) maar dat er gewacht wordt met die aankondiging zodat ze hen in uiterste nood toch door kunnen schuiven? Maar dat wordt erg speculatief allemaal. Ik zal het onderwerp voorlopig laten rusten, we worden niet veel wijzer van “welles-nietes” blijven roepen op dit punt.
De marquee headliner op de laatste dag is vaak stevig en counterd dan echt de classic rock op de mainstages. Het laatste album van PT net even 4/5 nummers snel van door geluisterd maar dat kun je met de grootste creativiteit niet eens noemen … laat staan metal😂😂. Dus die de marquee laten afsluiten lijkt me sterk dat de organisatie dat doet. Dan valt iedereen te vroeg in slaap🤪 Alleen rats return en herd calling hebben een verdwaalde riff maar verder is het echt geen GMM type band.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.073
10.220
De marquee headliner op de laatste dag is vaak stevig en counterd dan echt de classic rock op de mainstages. Het laatste album van PT net even 4/5 nummers snel van door geluisterd maar dat kun je met de grootste creativiteit niet eens noemen … laat staan metal😂😂. Dus die de marquee laten afsluiten lijkt me sterk dat de organisatie dat doet. Dan valt iedereen te vroeg in slaap🤪 Alleen rats return en herd calling hebben een verdwaalde riff maar verder is het echt geen GMM type band.
Let's agree to disagree zou ik dan zeggen. Of luister vooral ook wat ouder werk. Deze band heeft de voeten dik in de metal staan. En daarnaast programmeert Graspop ook simpelweg breder waar altijd een plek is geweest voor progrock en progmetal. En in dat 'vakje' past PT in ieder geval.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken