Graspop Metal Meeting 2023

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.348
2.822
Heel eerlijk. Jij vindt dat zonde, maar dit is volgens mij éxact de kracht van dit forum geweest de afgelopen maanden. Het feit dat hier een mooie metal bubbel gecreëerd is, waar absoluut wat te vaak nutteloze opvulling in komt als 'vandaag is de dag' maar verder gewoon een heerlijke plaats voor alles binnen onze niche.
Metal is zoooo breed als genre dat ik vooral op festileaks zit om daarbinnen de hot bands, nieuwe albums en leuke concerten te ontdekken. Terwijl het me niks kan schelen of Billie eilish een fantastisch nieuw fluisteralbum heeft uitgebracht of waar Merol 'hou je bek en bef me' ten gehore brengt.

Wij hebben die bubbel hier, bewust of onbewust, gecreëerd en wie in metal geïnteresseerd is, met veel of weinig kennis, mag zich aansluiten. Maar ik zou afhaken als dat allemaal gemixt wordt met de andere genres en over 10 verschillende topics.


Net zoals veel andere forumleden hier niet zitten, zitten veel graspop-leden ook niet / weinig in andere fora (uitz Alcatraz uiteraard). Dat is echt niet toevallig...
Volgens mij is dit het exact Nikita. Iets met een spijker en een kop. En een spijker is dus ook weer metal😜
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
147
309
Terwijl het me niks kan schelen of Billie eilish een fantastisch nieuw fluisteralbum heeft uitgebracht of waar Merol 'hou je bek en bef me' ten gehore brengt.

Grappig, ik ben fan van zowel Billie Eilish als Merol. Met name die laatste zet ik met vaste regelmaat op tijdens het werken. Maar ik kom niet naar dit forum om over haar of Billie te lezen.

Dit is een breed topic, en soms lees ik berichten amper of niet. Ik vind het prima zoals het nu is, persoonlijk. Maar net als bij sommige basfora die ik volg, zou ik ook hier gewoon beslissen welke topics ik wel of niet volg. En misschien daalt mijn interesse en haak ik volledig af. Kan allemaal.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.348
2.822
Maar even zonder gekheid. Is dat ook niet precies wat we bedoelen? We willen als metalheads heel ruimdenkend zijn binnen ons genre en in het algemeen. Maar ik denk dat we juist de "bubbel" van gelijkgestemden ook wel heel fijn vinden. Ik bijvoorbeeld ben binnen een bedrijf van rond de 180 man de enigste echte metalfan. De rest van mijn collega's zijn meer van de piratenplaten. Oosten van Nederland heb je dat en ik kom uit het noorden. Dat je dan op dit forum met allemaal mede metalheads uit alle windstreken kan delen over ons favoriete onderwerp is dan ook wel een fijne uitlaatklep. Zoiets van: ik ben toch niet de enige die dit leuk vind......
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.430
4.570
Hoe dan ook blijf ik er bij dat we volgend jaar veel minder pagina's gaan hebben, meer dan 4 maanden tussen de line-up aankondiging en de laatste 2 headliners. Ik denk dat dit makkelijk 2-300 pagina's scheelt als die ook in november aangekondigd waren.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.171
2.973
Heel eerlijk. Jij vindt dat zonde, maar dit is volgens mij éxact de kracht van dit forum geweest de afgelopen maanden. Het feit dat hier een mooie metal bubbel gecreëerd is, waar absoluut wat te vaak nutteloze opvulling in komt als 'vandaag is de dag' maar verder gewoon een heerlijke plaats voor alles binnen onze niche.
Metal is zoooo breed als genre dat ik vooral op festileaks zit om daarbinnen de hot bands, nieuwe albums en leuke concerten te ontdekken. Terwijl het me niks kan schelen of Billie eilish een fantastisch nieuw fluisteralbum heeft uitgebracht of waar Merol 'hou je bek en bef me' ten gehore brengt.

Wij hebben die bubbel hier, bewust of onbewust, gecreëerd en wie in metal geïnteresseerd is, met veel of weinig kennis, mag zich aansluiten. Maar ik zou afhaken als dat allemaal gemixt wordt met de andere genres en over 10 verschillende topics.


Net zoals veel andere forumleden hier niet zitten, zitten veel graspop-leden ook niet / weinig in andere fora (uitz Alcatraz uiteraard). Dat is echt niet toevallig...
Genoteerd.
Kan goed zijn hoor, dat ik te veel vanuit eigen perspectief denk (over alle genres willen lezen etc), en dat daar vanuit de andere kant minder interesse voor is. Dat is alleszins al een interessant inzicht dat ik vandaag heb gekregen, dat dat bubbelgevoel hier blijkbaar wel belangrijk is, dus da's zeker nuttig.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.348
2.822
Genoteerd.
Kan goed zijn hoor, dat ik te veel vanuit eigen perspectief denk (over alle genres willen lezen etc), en dat daar vanuit de andere kant minder interesse voor is. Dat is alleszins al een interessant inzicht dat ik vandaag heb gekregen, dat dat bubbelgevoel hier blijkbaar wel belangrijk is, dus da's zeker nuttig.
Wat misschien ook wel echt bij "metal" past Thijs, als ik even naar mijzelf refereer. Ik kom uit de tijd dat metal echt underground was.( Jaren 80). We waren er toen trots op om met onze patches op de jas en angstaanjagende shirts rond te lopen. We waren "anders". In de jaren 90 werd Metallica mega en Nirvana bracht metal in de hitparade. Persoonlijk voelde dat destijds voor mij alsof mijn kleine wereldje ineens van iedereen werd. Iedereen vond metal in een keer hip. Maar dat is nooit de boodschap van deze muziek geweest. Dus als het zo lijkt dat het een "bubbel" is dan snap ik dat terdege. Maar andersom wil ik toch inderdaad dat zoveel mogelijk mensen van de zelfde muziek kunnen genieten als ik. En dat ze er net zoveel uit kunnen halen als ik al die tijd al heb gedaan. Dus aan de ene kant is de metal Community heel beschermend, maar we willen ook dat eigenlijk nog veel meer mensen meekijken/luisteren. Dat is volgens mij ook de tegenstrijdigheid in dit muziekgenre. We willen zoveel mogelijk zieltjes winnen, maar toch ook wel een beetje de outcast blijven
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
480
1.507
Nu t nog kan, over cannibal Corpse review gesproken, ben je geweest deze week? Zo ja, hoe was t? Ik ben morgen aanwezig in Hengelo! Door reistijd zullen we wel vooral Dark Funeral en Cannibal Corpse alleen zien.
Nee, volgens mij is morgen ook de eerste dag van hun Europese tour. Ik kan wel o.b.v. ervaringen uit het verleden zeggen dat Corpsegrinder een fucking beest is op het podium met zijn kenmerkende non-stop windmills.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.545
7.180
Genoteerd.
Kan goed zijn hoor, dat ik te veel vanuit eigen perspectief denk (over alle genres willen lezen etc), en dat daar vanuit de andere kant minder interesse voor is. Dat is alleszins al een interessant inzicht dat ik vandaag heb gekregen, dat dat bubbelgevoel hier blijkbaar wel belangrijk is, dus da's zeker nuttig.

Ik merkte zelf dat er vanuit de metalcommunity maar weinig werd meegedaan in iets als de Festileaks Ten, waar ik soms het gevoel had, dat ik de enige was die metal in de lijst probeerde te zetten en mijn eigen stemlijst in stand probeerde te houden.

Ik lees wel zo veel mogelijk mee in andere topics, maar een echt nuttige mening zal ik niet snel hebben buiten de metalwereld. En zelfs daar zit ik relatief vastgeroest in mijn eigen bubbel; al gaat dat steeds breder.

Voor mij een goede realisatie in ieder geval dat er genoeg mensen toch willen meelezen of het interessant vinden wat hier gebeurd.

Zo herinner ik mij ook dat @Brian het had opgegeven om het te volgen in het afgelopen najaar.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
809
2.301
Tijd zitten twijfelen om hier nog iets aan toe te voegen, het meeste lijkt me wel gezegd.

Ben het volledig eens met de boodschap van Nikita. Juist prettig om hier over Graspop te kunnen lullen, en met een veilige groep metalfans ook te kunnen uitweiden over concerten, bands en het laatste metalnieuws.

Juist daarvoor heb ik onlangs dit account aangemaakt. Wel ben ik schuldbewust, en neem ik mij voor minder “vandaag is de dag” te posten. Vind het zelf wel geinig, maar heb inmiddels door dat het mensen toch echt irriteert.

Ik snap ook dat de rest van het forum ons enthousiasme kan gebruiken. Maar ben zelf ook niet zo geneigd om buiten dit forum actief te zijn. Ik ga dit jaar niet naar Pinkpop, en ook over andere mainstream festivals heb ik weinig te melden.

Ten slotte lijkt het mij ook zonde om alle onderwerpen in dit forum, die niet specifiek Graspop line up updates zijn te versplinteren. Wellicht voor het GMM2024 forum een poll houden onder de (actieve) gebruikers van dit forum?

Mand.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.863
6.013
Maar andersom wil ik toch inderdaad dat zoveel mogelijk mensen van de zelfde muziek kunnen genieten als ik.
Het punt is dat dat niet per se allemaal in één enkel topic hoeft, maar verdeeld kan worden. Dat werkt volgens mij wel drempelverlagend.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
809
2.301
Het punt is dat dat niet per se allemaal in één enkel topic hoeft, maar verdeeld kan worden. Dat werkt volgens mij wel drempelverlagend.
Waarom zou dat drempelverlagend werken? Voor mij maakt alles in dit ene forum de drempel lager, het sluit op die manier altijd wel aan bij wat er al gepost wordt. En er zijn hier zoveel verschillende actieve gebruikers, dat er altijd wel wat leuke interactie uit komt.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.348
2.822
Het punt is dat dat niet per se allemaal in één enkel topic hoeft, maar verdeeld kan worden. Dat werkt volgens mij wel drempelverlagend.
Ik snap je standpunt. Weet alleen niet zo goed hoe ik dat zou moeten verwoorden in bijvoorbeeld een Lowlands of Werchter topic. Misschien heb ik dan wel het (onterechte) gevoel dat ik dan met andersdenkenden leden te maken heb?
Klinkt heel kortzichtig. Ik zie het mijzelf typen, maar is ook een persoonlijk gevoel en ervaring na heel veel jaren.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.348
2.822
Maar even weer on topic. Zijn er hier nog mensen die ook naar Fleddy gaan in het hoge Noorden. 28 April? Daar ben ik dan ook wel weer nieuwsgierig naar.😜
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.171
2.973
Wat misschien ook wel echt bij "metal" past Thijs, als ik even naar mijzelf refereer. Ik kom uit de tijd dat metal echt underground was.( Jaren 80). We waren er toen trots op om met onze patches op de jas en angstaanjagende shirts rond te lopen. We waren "anders". In de jaren 90 werd Metallica mega en Nirvana bracht metal in de hitparade. Persoonlijk voelde dat destijds voor mij alsof mijn kleine wereldje ineens van iedereen werd. Iedereen vond metal in een keer hip. Maar dat is nooit de boodschap van deze muziek geweest. Dus als het zo lijkt dat het een "bubbel" is dan snap ik dat terdege. Maar andersom wil ik toch inderdaad dat zoveel mogelijk mensen van de zelfde muziek kunnen genieten als ik. En dat ze er net zoveel uit kunnen halen als ik al die tijd al heb gedaan. Dus aan de ene kant is de metal Community heel beschermend, maar we willen ook dat eigenlijk nog veel meer mensen meekijken/luisteren. Dat is volgens mij ook de tegenstrijdigheid in dit muziekgenre. We willen zoveel mogelijk zieltjes winnen, maar toch ook wel een beetje de outcast blijven
Mooie anekdote waarin ik me ook wel kan herkennen hoor, denk dat dat niet metal specifiek is. Ik ga nu zelf ook even schuldig zijn en helemaal offtopic gaan met een woord dat hier waarschijnlijk niet veel valt: k-pop. Daar zie je ook veel fans die volop hun favoriete groep promoten, maar dan ook wel wat teleurgesteld zijn als het community gevoel verandert door stijgende populariteit. Ik kan uit persoonlijke ervaringzeggen dat die wereld wellicht nog meer een bubbel is dan de metalwereld. Die dynamieken en het gevoel van 'anders' te zijn, is inderdaad iets heel mooi, en bovendien ook iets universeel in veel subculturen. Zie bijvoorbeeld ook emocultuur en anime-fans.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.863
6.013
Waarom zou dat drempelverlagend werken? Voor mij maakt alles in dit ene forum de drempel lager, het sluit op die manier altijd wel aan bij wat er al gepost wordt. En er zijn hier zoveel verschillende actieve gebruikers, dat er altijd wel wat leuke interactie uit komt.
Je behoudt overzicht en mensen kunnen makkelijker meevolgen? De notie die je schept om een community op die manier te beschermen, voelt heel erg gesloten wanneer je als buitenstaander die op een lager putje interesse hebt en tracht mee te volgen. Ik haak af wanneer ik dertig pagina's moet inhalen ookal ben ik hier dagelijks actief. Bovendien heb ik het gevoel dat deze subthread, want dat is het uiteindelijk, op de totaal verkeerde manier wordt gebruikt - het is en blijft een FL-forum, geen GMM-forum. Een forum heeft subthreads, die dan ook weer subthreads heeft enzovoorts. Nu wordt één subthread voor alles gebruikt. Gemakkelijk voor wie énkel deze subthread leest, moeilijk bij te houden voor wie overal actief is. Afin, made my two cents. Mods doen ermee wat ze willen.
 

Ties23

Randprogramma
7 nov 2022
111
212
Nee, volgens mij is morgen ook de eerste dag van hun Europese tour. Ik kan wel o.b.v. ervaringen uit het verleden zeggen dat Corpsegrinder een fucking beest is op het podium met zijn kenmerkende non-stop windmills.
Ah, vergeet wat ik net heb gevraagd haha. Ik zie nu dat morgen de eerste datum is inderdaad. Ik dacht helemaal dat ze al in Leiden hadden gestaan. Heb ze ook wel in t verleden gezien hoor, je zou denken dat z'n hoofd er af vliegt met zijn windmills.
 
  • Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.171
2.973
Ik snap je standpunt. Weet alleen niet zo goed hoe ik dat zou moeten verwoorden in bijvoorbeeld een Lowlands of Werchter topic. Misschien heb ik dan wel het (onterechte) gevoel dat ik dan met andersdenkenden leden te maken heb?
Klinkt heel kortzichtig. Ik zie het mijzelf typen, maar is ook een persoonlijk gevoel en ervaring na heel veel jaren.
Ik denk dat we hier op het hele forum meer 'gelijkdenkend' dan 'andersdenkend' zijn met elkaar. Vooral dus geen schrik hebben van de andere kant. Jullie connecteren hier lokaal met metal, maar uiteindelijk connecteert iedereen op het forum met muziek in het algemeen. Klinkt melig, I know, maar je begrijpt het punt vast wel.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
480
1.507
Toevallig zat ik gisteren een beetje het Zware Metalen forum te browsen nadat Joslittel hier de website noemde, maar dan ga je wel echt waarderen wat wij hier hebben. De sfeer hier is feestelijker en vriendelijker, en de website veel gebruiksvriendelijker. Dat forum is opgesplitst in 1000+ topics waarvan de meeste er dood bij liggen. Daarbij is het visuele aspect van het Zware Metalen forum verouderd en optisch irritatief dat je na 10 berichten lezen een migraineaanval voelt opkomen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken