Dat heb ik ook nooit zo goed begrepen, dat nationalistische/chauvinistische aspect.
Ik ga in principe gewoon kijken naar de band die mij op dat moment het meeste aanspreekt, ongeacht land/streek/stad van herkomst.
Als die band dan toevallig Nederlands is, of zelfs Limburgs, dan is dat een leuke toevalligheid, maar niet veel meer dan dat.
....
Natuurlijk is het mooi om kleine, opkomende bands te steunen, door concerten te bezoeken, merch te kopen, een beetje te promoten, of wat dan ook.
Ik doe dat echter net zo lief voor pak 'm beet een Zweedse (Draconian, Orbit Culture), Franse (Aephanemer), Belgische (Psychonaut, Thurisaz, Wolvennest) of Moldavische (Infected Rain) band, als voor een Limburgse (Carach Angren, Shylmagoghnar) of het Groningse Walg waarover ik eerder nog postte.
Begrijp me niet verkeerd, er is natuurlijk helemaal niks mis met een beetje nationale/regionale trots, en dat kan soms ook bepaalde dingen gewoon leuker maken (bv. sport kijken). Maar grenzen kunnen ook vaak belemmerend of polariserend werken in meerdere opzichten, zelfs nu de meeste grenzen in Europa open zijn.
Een van de mooiste aspecten van de metal community vind ik dan ook het open, brede, internationale karakter ervan.