Down the Rabbit Hole 2025

Misschien hebben we nu eindelijk de piek merrily (of eroverheen eigenlijk) dat mensen niet meer blindelings tickets kopen voor honderden euro’s. Benieuwd of Lowlands hetzelfde ‘probleem’ heeft in februari.
Als Lowlands Charli XCX, Marlon Hoffstadt & Goldband programmeert zijn ze gewoon binnen 10 seconden uitverkocht. Ik durf zelfs voorzichtig te poneren dat Lowlands zou uitverkopen als ze de ticketverkoop open zouden gooien zonder ook maar één naam bekend te maken. DTRH ging ook langzaam die kant op, tot deze eerste drop ben ik bang. Of dit echter gezond is voor je festival, is een tweede.

• Leuk
Waarderingen: jimmywe
Ja, best apart. Beste eerste drop in jaren.
Je zou nog kunnen beargumenteren dat DTRH met deze eerste drop een heel deel BKS-bezoekers wegkaapt voor zij met de eerste namen komen. Bij de tweede drop knal je de wat ‘hippere’ namen en je slaat twee vliegen in een klap. Al lijkt het me voor een organisatie toch het lekkerst om zo snel mogelijk uit te verkopen en ‘hype’ te creëren.

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar
Je zou nog kunnen beargumenteren dat DTRH met deze eerste drop een heel deel BKS-bezoekers wegkaapt voor zij met de eerste namen komen. Bij de tweede drop knal je de wat ‘hippere’ namen en je slaat twee vliegen in een klap. Al lijkt het me voor een organisatie toch het lekkerst om zo snel mogelijk uit te verkopen en ‘hype’ te creëren.
S10, Sam Fender, Jeugd van Tegenwoordig. Toch populaire namen al.

86% van de kaarten verkocht. Lijkt me toch voorbarig om te concluderen dat “het publiek” het niets vindt.

Het is een prima drop dus.
Uiteraard wel smaakgebonden. Maar denk dat we hier iets te veel in extremen denken. “Allerbeste drop” enerzijds en anderzijds “met dit programma jaag je je publiek weg”.

Het is wel iets genuanceerder allemaal blijkbaar.

86% van de kaarten verkocht. Lijkt me toch voorbarig om te concluderen dat “het publiek” het niets vindt.

Uiteraard wel smaakgebonden. Maar denk dat we hier iets te veel in extremen denken. “Allerbeste drop” enerzijds en anderzijds “met dit programma jaag je je publiek weg”.

Op zich is 14% wel meer dan 6000 tickets minder in eerste instantie, betekent natuurlijk niet dat het niet uit gaat verkopen, maar het is toch wel echt een groot verschil met vorige jaren. Zit toch iets achter, of dat nou aan de namen of iets anders is.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs en JamesV

De criticasters (waaronder ondergetekende) hebben vanaf het begin ook gewoon gezegd dat het vlot uit zou verkopen, maar die absolute ‘hype’ van de afgelopen jaren is dus wel een beetje gaan liggen. Eerder gemaakte vergelijking met Lowlands tien jaar geleden staat nog overeind; je bent goodwill van je publiek niet direct kwijt. Ik ben vooral benieuwd naar een tweede drop, en mocht die in dit zelfde straatje vallen; hoeveel tickets er dan op Ticketswap aangeboden gaan worden. Volgend jaar en het jaar daarna worden dan pas de echte test.

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar en dfrvanloon
Die absolute hype van de afgelopen jaren was in mijn optiek ook niet gezond en ik vraag me af of de organisatie dat wel wil voor de lange termijn. Het lijkt mij niet verkeerd dat de bezoekers van je festival een beargumenteerde keuze maken om het festival te bezoeken ipv uitsluitend vanuit fomo een kaartje te kopen. Dat komt de totaalbeleving van het festival ten goede en zorgt mijns inziens ook voor een duurzamere ‘fanbase’. Kortom, ik denk dat de organisatie binnen een weekend/week uitverkopen echt meer dan prima vindt.

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar en dfrvanloon
Die absolute hype van de afgelopen jaren was in mijn optiek ook niet gezond en ik vraag me af of de organisatie dat wel wil voor de lange termijn. Het lijkt mij niet verkeerd dat de bezoekers van je festival een beargumenteerde keuze maken om het festival te bezoeken ipv uitsluitend vanuit fomo een kaartje te kopen. Dat komt de totaalbeleving van het festival ten goede en zorgt mijns inziens ook voor een duurzamere ‘fanbase’. Kortom, ik denk dat de organisatie binnen een weekend/week uitverkopen echt meer dan prima vindt.
Blijf dit toch een lastige vinden hoor. Bij uitstek een festival met duurzame fanbase en mensen die echt ‘voor de line-up komen’ is Best Kept Secret, en die hebben alle nodige moeite om 25.000 tickets per jaar te schuiven.

Blijf dit toch een lastige vinden hoor. Bij uitstek een festival met duurzame fanbase en mensen die echt ‘voor de line-up komen’ is Best Kept Secret, en die hebben alle nodige moeite om 25.000 tickets per jaar te schuiven.
Met een duurzame fanbase bedoel ik niet per se mensen die echt voor de line-up komen, maar mensen die een bewuste keuze maken voor de totaalbeleving, waar de line-up een onderdeel van is.

Ik denk dat DTRH de afgelopen 2 jaar een net iets te grote groep mensen aansprak die eigenlijk nauwelijks nadachten over waar ze naartoe gingen, zolang ze er maar ongegeneerd drugs konden gebruiken en konden springen op goldband (beetje gechargeerd, weet ik).

Dat de line-up een iets groter onderdeel gaat worden van hun keuze is voor het muziekfestival dat DTRH uiteindelijk toch is denk ik wel een goeie ontwikkeling.

Laatst bewerkt:
Ik ben weer eens binnen. Na een paar RW jaren terug op DTRH. Line-up geeft de doorslag. Niets mis mee. Maar ik heb ook een enorme liefde voor Patti Smith. Iggy kwam ik op RW niet eens binnen dus daar een 2e kans.

Users who are viewing this thread