Corona Virus en concerten/festivals

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
https://nos.nl/artikel/2356416-half-januari-mogelijk-proeven-met-bioscopen-en-evenementen.html
Half januari mogelijk proeven met bioscopen en evenementen

Half januari kunnen er proeven in testsituaties worden gedaan om weer voetbalwedstrijden, concerten en bioscoopbezoek met meer publiek mogelijk te maken. Staatssecretaris Keijzer heeft hierover vanmorgen gesproken met de evenementenbranche.

Voorwaarde is wel dat in de regio waar zo'n proefevenement wordt georganiseerd het risiconiveau 1 is, dat wil zeggen waakzaam.

De branche had verschillende situaties aangedragen, om daar te testen of deze evenementen veilig georganiseerd kunnen worden. De sector wil samen met onderzoeksinstituut TNO en de TU Delft gegevens verzamelen over het besmettingsrisico in verschillende situaties, van kleine groepen binnen tot grote groepen bezoekers buiten.

Er wordt dan gekeken naar het gedrag van bezoekers, maar ook naar de luchtkwaliteit in een gebouw, het gebruik van mondkapjes, desinfectie en de gevolgen voor kwetsbare groepen.

Risiconiveau 1
Keijzer heeft met twee voorstellen ingestemd: voetbalwedstrijden en concerten waar het publiek moet zitten, en bioscopen. Voor festivals en concerten waarbij het publiek rondloopt komt nog geen toestemming.

De evenementensector wil ook werken met een toegangsbeleid voor het publiek. Mensen moeten in ieder geval een recente negatieve PCR-coronatest hebben.

Keijzer: "Dit is goed voor de Nederlandse bevolking. Die snakt naar weer met elkaar naar de film of een evenement gaan."
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
wenteldave wrote:
Ik kon een lach toch niet onderdrukken.
https://nos.nl/artikel/2356330-rivm-heel-nederland-vaccineren-gaat-zeker-een-jaar-duren.html

beetje raar artikel, lijkt me gericht op enkel de prognose van de af te leveren dosis van Pfizer?
Wederom, ik blijf er bij, de berichtgeving in de media over vaccins vind ik bijzonder terughoudend en heel erg voorzichtig gebracht? Pessimistisch als het ware…

Liever nu wat meer realisme inderdaad dan de mafkezen op hoge posities die ongefundeerd dingen roepen. Gelukkig nemen we over 2 maanden afscheid van een van de oppermafkezen.

Mochten de autoriteiten nu te pessimistisch zijn, dan valt het straks alleen maar mee.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
313

Ach, de artsen zullen hun duurbetaalde injecties toch niet aan een ander overlaten.
Ik werk in de ouderenzorg en in principe zouden wij gewoon de griepinjecties kunnen zetten bij de verzorgingshuis en thuiszorgcliënten.
Maar het schijnt dat er behoorlijk wat gedeclareerd kan worden per injectie bij de zorgverzekeraars door de huisartsen.
Daarom doen zij het zelf en komen er extra contactmomenten bij de ouderen, terwijl je die contactmomenten het liefst zo klein mogelijk ziet.

Dus in principe zouden de ouderen in rap tempo geïnjecteerd kunnen worden wanneer mensen eens niet aan hun eigen verdienmodel denken.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.452
6.116
Ziggo Dome op Facebook:

Vanochtend tijdens het voortgangsgesprek met de ministeries van OCW, EZK, VWS, Justitie en Veiligheid met de Alliantie van Evenementenbouwers en Eventplatform bleek dat de evenementenbranche nog niet op korte termijn mag beginnen met de zogenaamde testevenementen waaronder 2 in de #ZiggoDome. Die stonden in de steigers voor begin december. De testevenementen mogen pas plaatsvinden als Nederland in fase ‘waakzaam’ zit.
Dat wij nu niet mogen testen en geen stappen ter voorbereiding kunnen zetten, is een teleurstelling. Wij verliezen nu weer veel tijd en moeten wachten op het verkrijgen van data die noodzakelijk zijn om de evenementenbranche die kennis te verschaffen waarmee de gehele branche sneller zou kunnen opstarten.

Hopen dat het januari wel weer kan!
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.711
1.876
Veilige evenementen: zo wordt een concert of congres coronaproof - https://nos.nl/l/2356458

Ben benieuwd......
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.981
2.024
Als je gewoon kan doen en laten wat je wil, waarom ook niet.

Anders wacht ik wel wat langer.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
https://www.hln.be/muziek/concerten-dorpsfeesten-grote-festivals-wat-zal-er-volgende-zomer-wellicht-wel-en-niet-kunnen~a76b9fa0/
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.016
Poppodia en festivals willen alleen toegang voor gevaccineerde
Als er binnenkort een vaccin beschikbaar is, moeten festivals en poppodia onderscheid kunnen maken tussen wie gevaccineerd is en wie niet. Dat zegt de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals in Trouw.

Directeur Berend Schans van de vereniging ziet in de mogelijkheid om kaartjes te weigeren aan niet-gevaccineerden een gelegenheid om festivals weer te laten doorgaan en poppodia te openen: "Voor het overleven van onze organisaties is het cruciaal dat er weer wat meer kan." Schans krijgt bijval uit de evenementenbranche, zoals van de RAI in Amsterdam en Ahoy in Rotterdam.

Gisteren werd bekend dat een aantal theaters, bioscopen en stadions toestemming heeft gekregen van het kabinet om proeven te doen met meer publiek, mits het aantal besmettingen de komende tijd afneemt. Zo moet onderzocht worden hoe veilig dit soort activiteiten zijn. Maar concerten en festivals mogen vooralsnog niet meedoen aan die experimenten.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
954
284
Zo'n systeem waarbij je mensen alleen binnenlaat als ze het vaccin hebben gekregen kan je toch alleen toepassen als iedereen ook effectief de mogelijkheid heeft gekregen om een vaccin te krijgen. In België wordt er gedacht om eerst het zorgpersoneel en de risicogroepen te vaccineren. Jongeren en jongvolwassenen zouden dan pas als laatste een prikje krijgen. Ga je dan al deze mensen de toegang ontzeggen? Ook bij een ander voorstel waarbij de actieve bevolking eerst een prikje krijgt (jongeren en werkende mensen) is het toch redelijk onethisch om andere te weren omwille van een gebrek aan genoeg vaccin's.

Maar ik begrijp de denkpiste wel, maar amai ik kan me niet voorstellen hoe rot ik het zou vinden om in het nieuws beelden te zien van concerten en festivals die terug beginnen en dat ik er niet naartoe mag omdat ik niet in de groep zit die een vaccin kan verkrijgen.
In combinatie met sneltesten kan het mss wel werken aangezien daar iedereen dan wel voor in aanmerking komt.

 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Ondertussen zegt de topman van Pfizer dat hij hoopt tegen volgend jaar in de winter weer naar normaal te gaan. Zou snelste piste zijn indien alles goed loopt...
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.950
1.729
Ik zou er vierkant achter staan om enkel en alleen gevaccineerden toegang te verschaffen, uiteraard onder voorbehoud dat iedereen ook daadwerkelijk de mogelijkheid moet hebben (gehad) om zich te laten vaccineren. Vaccinaties zijn het wereldwijd breed gedragen, wetenschappelijke antwoord op ziektegolven en pandemieën, en DE oplossing om de maatschappij weer in het gareel te krijgen. Alhoewel de evenementenbranche natuurlijk altijd ondergeschikt is aan branches als zorg en onderwijs, vind ik ook hier dat je groepen/mensen die zich niet willen laten vaccineren ten alle tijden buiten mag sluiten.

Betreffende komend festivalseizoen: het lijk mij dat het vaccin er vermoedelijk wel zal zijn, maar nog niet op zo'n grote schaal zodat het voor iedereen al beschikbaar en inzetbaar is. Dus lijkt het me praktisch onmogelijk om met een dergelijke uitsluiting van niet-gevaccineerden te werken. Wel verwacht ik dat met het voltooien van het vaccin en de start van de productie ervan, gestart zal worden met het uitrollen van de een reparatieplan van de samenleving, en dat er in redelijk rap tempo maatregelen kunnen worden afgeschaald. Hopelijk rap genoeg om het eerste grote festival (Paaspop 2 april?) doorgang te kunnen laten geven...
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.711
1.876
Het blijft vooralsnog stil rond grote acts als Nick Cave, Céline Dion en Queen welke allemaal concerten op de rol hebben staan in April en Mei. Wanneer die hun tours weer gaan verzetten kan ik me ook niet voorstellen dat er festivals in mei al zullen doorgaan......
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
Fabrikant Moderna heeft zojuist voorlopige cijfers van hun vaccin naar buiten gebracht: 94,5% effectiviteit (95 coronagevallen; 5 in gevaccineerde groep, 90 in controlegroep). Bovendien 0 ernstige coronagevallen in de gevaccineerde groep, tegen 11 in de controlegroep.

Dit bedrijf werkt met eenzelfde techniek als Pfizer/BionTech en laat dus eenzelfde hoge effectiviteit zien.

Ook wat info over bijwerkingen, graad 3 zijn toch wel ernstige bijwerkingen die ook nog eens relatief vaak voorkomen.

The interim analysis included a concurrent review of the available Phase 3 COVE study safety data by the DSMB, which did not report any significant safety concerns. A review of solicited adverse events indicated that the vaccine was generally well tolerated. The majority of adverse events were mild or moderate in severity. Grade 3 (severe) events greater than or equal to 2% in frequency after the first dose included injection site pain (2.7%), and after the second dose included fatigue (9.7%), myalgia (8.9%), arthralgia (5.2%), headache (4.5%), pain (4.1%) and erythema/redness at the injection site (2.0%). These solicited adverse events were generally short-lived. These data are subject to change based on ongoing analysis of further Phase 3 COVE study data and final analysis.

Persbericht: https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/modernas-covid-19-vaccine-candidate-meets-its-primary-efficacy
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Fabrikant Moderna heeft zojuist voorlopige cijfers van hun vaccin naar buiten gebracht: 94,5% effectiviteit (95 coronagevallen; 5 in gevaccineerde groep, 90 in controlegroep). Bovendien 0 ernstige coronagevallen in de gevaccineerde groep, tegen 11 in de controlegroep.

Dit bedrijf werkt met eenzelfde techniek als Pfizer/BionTech en laat dus eenzelfde hoge effectiviteit zien.

Ook wat info over bijwerkingen, graad 3 zijn toch wel ernstige bijwerkingen die ook nog eens relatief vaak voorkomen.

The interim analysis included a concurrent review of the available Phase 3 COVE study safety data by the DSMB, which did not report any significant safety concerns. A review of solicited adverse events indicated that the vaccine was generally well tolerated. The majority of adverse events were mild or moderate in severity. Grade 3 (severe) events greater than or equal to 2% in frequency after the first dose included injection site pain (2.7%), and after the second dose included fatigue (9.7%), myalgia (8.9%), arthralgia (5.2%), headache (4.5%), pain (4.1%) and erythema/redness at the injection site (2.0%). These solicited adverse events were generally short-lived. These data are subject to change based on ongoing analysis of further Phase 3 COVE study data and final analysis.

Persbericht: https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/modernas-covid-19-vaccine-candidate-meets-its-primary-efficacy
NL zou hier maar 3,1 mlj dosis van krijgen, dat is niet veel, maar alle beetjes helpen
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken