Corona Virus en concerten/festivals

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.374
10.210
Op de site van de consumentenbond is een brief te vinden die gebruikt kan worden als je niet meer dan een jaar op je geld kan/wil wachten.

Daarmee overigens niet zeggende dat je dan je geld ook eerder krijgt, maar wel partijen geven aan deze handelswijze shady te vinden (de branche zelf eigenlijk ook).
Ben ik blind aan het worden? Verwacht niet dat ik 'm ga gebruiken, maar waar is ie dan te vinden?
 

Maurice van de M

Randprogramma
6 jan 2016
185
48
Oasiss wrote:
Op de site van de consumentenbond is een brief te vinden die gebruikt kan worden als je niet meer dan een jaar op je geld kan/wil wachten.

Daarmee overigens niet zeggende dat je dan je geld ook eerder krijgt, maar wel partijen geven aan deze handelswijze shady te vinden (de branche zelf eigenlijk ook).

Ben ik blind aan het worden? Verwacht niet dat ik ‘m ga gebruiken, maar waar is ie dan te vinden?

https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/haal-je-recht/andere-onderwerpen/geld-terug-bij-afgelast-concert.doc
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.690
1.613
Even een punt wat ik me net bedacht:

De afgelopen jaren hoor ik steeds meer signalen dat de gages van grote artiesten steeds hoger worden. Dit komt deels door de wildgroei aan festivals, maar ook door de ontbrekende inkomsten vanuit CD verkoop. Nou is er door het coronavirus een groot gat ontstaan in het huidige jaar, waar festivals en concerten geen doorgang vinden, waardoor artiesten en festivals in (mogelijk) economisch zwaar weer komen. Zou het kunnen zijn dat er grote veranderingen plaats gaan vinden in de gages die artiesten vragen? En zou dit dan hoger zijn (artiesten hebben het economisch zwaarder en vragen meer om het hoofd boven water te houden) of lager (de branche komt samen voor het behoud van cultuur/festivals).

Dit zijn natuurlijk uitersten, maar ben wel benieuwd naar wat jullie denken.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
https://dagblad070.nl/Uitgaan/zuiderparktheater-lucky-thrirty-festival

Op Tweede Pinksterdag - maandag 1 juni - vindt in het Zuiderparktheater het eerste Haagse popfestival van 2020 plaats. Dit ‘LUCKY THIRTY FESTIVAL’ biedt exact dertig bezoekers de kans om live te genieten van zes Haagse optredens. Alle bezoekers moeten minimaal anderhalve meter afstand houden van elkaar. De rest van Nederland kan gratis meekijken via een online livestream.

Om klokslag 12.00 uur (het moment dat deze versoepeling van de coronaregels ingaat) bijt cabaretier SJAAK BRAL het spits af van het eenmalige, unieke coronaproof festival. Naast de presentatie zal Bral zelf ook optreden met liedjes en sketches.

Vervolgens is het om 12.45 uur de beurt aan singer/songwriter HANNEKELAURA, om 13.30 uur gevolgd door Leidschendammer ED STRUIJLAART. Beide muzikanten lieten zich door de coronacrisis niet uit het veld slaan en verzorgden live vanuit hun eigen woning online-concerten.

Om 14.15 uur treedt de muzikant JHILANI WIJSMAN op, met onder meer zijn prachtige ode aan de Hofstad: ‘Den Haag, mijn stad’.

De formatie VAN WANKO, die onlangs debuteerde met de single ‘Waiting for a miracle’, staat vanaf 15.15 uur op het podium.

Zanger TIM AKKERMAN, die zich tijdens de coronacrisis verrassend ontpopte als een heuse bingobaas, sluit het Lucky Thirty Festival om 16.15 uur af.

Leuk initiatief!
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.181
2.101
Even een punt wat ik me net bedacht:

De afgelopen jaren hoor ik steeds meer signalen dat de gages van grote artiesten steeds hoger worden. Dit komt deels door de wildgroei aan festivals, maar ook door de ontbrekende inkomsten vanuit CD verkoop. Nou is er door het coronavirus een groot gat ontstaan in het huidige jaar, waar festivals en concerten geen doorgang vinden, waardoor artiesten en festivals in (mogelijk) economisch zwaar weer komen. Zou het kunnen zijn dat er grote veranderingen plaats gaan vinden in de gages die artiesten vragen? En zou dit dan hoger zijn (artiesten hebben het economisch zwaarder en vragen meer om het hoofd boven water te houden) of lager (de branche komt samen voor het behoud van cultuur/festivals).

Dit zijn natuurlijk uitersten, maar ben wel benieuwd naar wat jullie denken.

Als dat effect er is dan zal dat in ieder geval nog niet komend jaar zijn, want veel festivals en bands maken nu gewoon gebruik van het contract van dit jaar dat overgaat naar volgend jaar. Daarna gaat het een stuk lastiger worden. Door de huidige crisis is namelijk ook de verkoop van muziek flink teruggevallen en dat betekent dat bands naar andere inkomsten op zoek moeten. Tegelijkertijd loopt de hele keten nu tegen verliezen aan die komende jaren terugverdiend moeten worden.

De wildgroei aan festivals zal vast minder worden, maar voor de resterende festivals (en hopelijk is dat een groot deel van de huidige) en voor alle toeleverende bedrijven zullen tekorten gedicht moeten worden. En de ruimte om ticketprijzen en consumptieprijzen te verhogen zonder dat de bezoekers afhaken is natuurlijk ook beperkt...
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Mijn gedachtegang is dat minder festivals of een groter aanbod aan artiesten op tour resulteert in minder concurrentie om acts en lagere gages voor artiesten. Kwestie van vraag en aanbod. Beginnende bands en artiesten die normaal in de wat kleinere zalen spelen zullen hier het meest door getroffen worden. De top van de muziekindustrie waar veel vraag naar blijft zal hier minder last van ondervinden.

Denk alleen niet dat wij als consumenten minder gaan betalen en denk ook niet dat artiesten opeens extra betaald worden. Eerder andersom eigenlijk, dat percentueel gezien minder geld van het totaalbudget naar artiesten gaat. Om verliezen goed te maken en risico's af te dekken.


Kwam paar dagen geleden onderstaande link tegen, in het kader van de discussie over restitutie hierboven. Blijkt dat sommige festivaldirecteuren ook vreemd naar de handelswijze van andere festivalorganisaties kijken.

Bezoekers van het meerdaagse festival die hun geld terug willen, kunnen dat komende maand terugvragen, net als bezoekers van het kleinere festival Manana Manana. De uitbetaling vindt dan een paar weken later plaats. "We vinden dat vanzelfsprekend; er is dit jaar namelijk geen festival."

De organisatie is verbaasd dat sommige collega's in de branche het geld van bezoekers niet teruggeven. "We hebben er zelf twee minuten over vergaderd. Onze evenementen zijn laagdrempelig, en sommige bezoekers zitten nu waarschijnlijk financieel in zwaar weer. Iedereen moet het zelf weten, maar voor ons is het een principekwestie", zegt Holkenberg.


https://nos.nl/artikel/2334737-deze-festivals-geven-geld-terug-kwestie-van-principe.html
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.181
2.101
Voorzichtig de blik vooruit:

https://nos.nl/artikel/2335495-concert-en-sportevenementen-samen-voor-coronaproof.html

En ondertussen gaat TivoliVredenburg weer open voor 3 x 30 mensen in de Grote Zaal.
Voorzichtig komt het weer op gang.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
951
283
In belgie mogen vanaf 1 juli terug culturele events georganiseerd worden :) Hopelijk geeft dit wel genoeg ruimte om met toffe concepten te komen deze zomer. Met een publiek van 200 man kan je toch al iets doen :D
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.948
1.993
En we mogen tot 01uur op café met max 10 man per groepje.

WOEHOEW :-D
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.948
1.993
01uur is nog steeds vroeg maar 2 dagen geleden sprak men nog van 23uur.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.374
10.210
En we mogen tot 01uur op café met max 10 man per groepje.

WOEHOEW
1f600.svg
Wat is dit dan? Jullie hebben daar de hele tijd strenge(re) regels gehad en nu zijn de Belgen gewoon losser dan hier. Wat hebben ze daar gedronken bij de regering (oh...) dat dat opeens kan?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.948
1.993
Joe wrote:
En we mogen tot 01uur op café met max 10 man per groepje.

WOEHOEW
1f600.svg


Wat is dit dan? Jullie hebben daar de hele tijd strenge(re) regels gehad en nu zijn de Belgen gewoon losser dan hier. Wat hebben ze daar gedronken bij de regering (oh…) dat dat opeens kan?
Wat mag bij jullie dan?

Een Vlaamse politica kwam met de uitleg dat de Walen meer zuiderse gewoontes hebben en dus ook later eten, hetgeen ook wel klopt. En dus langer op restaurant willen gaan, café's krijgen zelfde uren.

10 personen ontmoeten is een versoepeling, we komen van 4 én het mogen week per week anderen zijn.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.374
10.210
wenteldave wrote:

Joe wrote:
En we mogen tot 01uur op café met max 10 man per groepje.

WOEHOEW
1f600.svg



Wat is dit dan? Jullie hebben daar de hele tijd strenge(re) regels gehad en nu zijn de Belgen gewoon losser dan hier. Wat hebben ze daar gedronken bij de regering (oh…) dat dat opeens kan?

Wat mag bij jullie dan?

Een Vlaamse politica kwam met de uitleg dat de Walen meer zuiderse gewoontes hebben en dus ook later eten, hetgeen ook wel klopt. En dus langer op restaurant willen gaan, café’s krijgen zelfde uren.

10 personen ontmoeten is een versoepeling, we komen van 4 én het mogen week per week anderen zijn.
Horecagelegenheden is maximaal vier man. Als je met twee bent, mag er wel eentje uit een ander huishouden komen zonder de 1,5 meter te bewaren. Je zou dus met een vriendin koffie kunnen drinken.
Concerten zijn tot 1 juli met 30 man op 1,5 meter uiteraard, daarna worden dat er honderd. Verder mogen we sinds 1 juni ook met zoveel mogelijk mensen bijeen komen, als ik dat goed heb begrepen, zolang de 1,5 meter maar gewaarborgd blijft.
 

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
Joe wrote:

wenteldave wrote:

Joe wrote:
En we mogen tot 01uur op café met max 10 man per groepje.

WOEHOEW
1f600.svg



Wat is dit dan? Jullie hebben daar de hele tijd strenge(re) regels gehad en nu zijn de Belgen gewoon losser dan hier. Wat hebben ze daar gedronken bij de regering (oh…) dat dat opeens kan?


Wat mag bij jullie dan?

Een Vlaamse politica kwam met de uitleg dat de Walen meer zuiderse gewoontes hebben en dus ook later eten, hetgeen ook wel klopt. En dus langer op restaurant willen gaan, café’s krijgen zelfde uren.

10 personen ontmoeten is een versoepeling, we komen van 4 én het mogen week per week anderen zijn.

Horecagelegenheden is maximaal vier man. Als je met twee bent, mag er wel eentje uit een ander huishouden komen zonder de 1,5 meter te bewaren. Je zou dus met een vriendin koffie kunnen drinken.
Concerten zijn tot 1 juli met 30 man op 1,5 meter uiteraard, daarna worden dat er honderd. Verder mogen we sinds 1 juni ook met zoveel mogelijk mensen bijeen komen, als ik dat goed heb begrepen, zolang de 1,5 meter maar gewaarborgd blijft.

Tenzij het een protest is, dan mag je gewoon met 5000 man bij mekaar staan zonder enig probleem.
Ik stel voor dat we onder het mum van "protest mars" gewoon festivals en openlucht concerten gaan organiseren deze zomer. :D

(sorry, kon het niet laten en ben nog steeds verontwaardigd over wat ik heb gezien afgelopen maandg in Mokum)
 

drazil

Playlistbediener
11 jul 2018
26
0
Wat denken jullie van Crammerock? Kan dit festival doorgaan en de festivalzomer enigzins "redden"? Liever een Belgische editie dan helemaal niets deze zomer...
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
wenteldave wrote:

Joe wrote:

wenteldave wrote:

Joe wrote:
En we mogen tot 01uur op café met max 10 man per groepje.

WOEHOEW
1f600.svg



Wat is dit dan? Jullie hebben daar de hele tijd strenge(re) regels gehad en nu zijn de Belgen gewoon losser dan hier. Wat hebben ze daar gedronken bij de regering (oh…) dat dat opeens kan?


Wat mag bij jullie dan?

Een Vlaamse politica kwam met de uitleg dat de Walen meer zuiderse gewoontes hebben en dus ook later eten, hetgeen ook wel klopt. En dus langer op restaurant willen gaan, café’s krijgen zelfde uren.

10 personen ontmoeten is een versoepeling, we komen van 4 én het mogen week per week anderen zijn.


Horecagelegenheden is maximaal vier man. Als je met twee bent, mag er wel eentje uit een ander huishouden komen zonder de 1,5 meter te bewaren. Je zou dus met een vriendin koffie kunnen drinken.
Concerten zijn tot 1 juli met 30 man op 1,5 meter uiteraard, daarna worden dat er honderd. Verder mogen we sinds 1 juni ook met zoveel mogelijk mensen bijeen komen, als ik dat goed heb begrepen, zolang de 1,5 meter maar gewaarborgd blijft.

Tenzij het een protest is, dan mag je gewoon met 5000 man bij mekaar staan zonder enig probleem.
Ik stel voor dat we onder het mum van “protest mars” gewoon festivals en openlucht concerten gaan organiseren deze zomer.
1f600.svg


(sorry, kon het niet laten en ben nog steeds verontwaardigd over wat ik heb gezien afgelopen maandg in Mokum)

Gelukkig kan ik het wel nagenoeg laten om hier op in te gaan.
 

davadude

Randprogramma
9 jan 2020
223
316
Wanneer denken jullie dat concerten en festivals weer toegelaten worden? Mede gezien de veranderingen in beleid die nu steeds sneller doorgevoerd worden en de dingen die de afgelopen weken zijn gebeurt lijkt het alsof een hoop teugels losgelaten worden. Vraag dit niet alleen om wat los te kunnen laten, maar ook omdat ik vandaag een melding kreeg van het concert van Woodkid dat blijkbaar in Januari 2021 plaats moet vinden in AFAS. Lijkt wel erg optimistisch, die datum.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.770
8.333
Wanneer denken jullie dat concerten en festivals weer toegelaten worden? Mede gezien de veranderingen in beleid die nu steeds sneller doorgevoerd worden en de dingen die de afgelopen weken zijn gebeurt lijkt het alsof een hoop teugels losgelaten worden. Vraag dit niet alleen om wat los te kunnen laten, maar ook omdat ik vandaag een melding kreeg van het concert van Woodkid dat blijkbaar in Januari 2021 plaats moet vinden in AFAS. Lijkt wel erg optimistisch, die datum.

Hoezo? We spreken al van volgend jaar. Als in: daar moet nog een kersmis tussen... Vind dat nog heel ver van ons afliggen.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.647
2.215
davadude wrote:
Wanneer denken jullie dat concerten en festivals weer toegelaten worden? Mede gezien de veranderingen in beleid die nu steeds sneller doorgevoerd worden en de dingen die de afgelopen weken zijn gebeurt lijkt het alsof een hoop teugels losgelaten worden. Vraag dit niet alleen om wat los te kunnen laten, maar ook omdat ik vandaag een melding kreeg van het concert van Woodkid dat blijkbaar in Januari 2021 plaats moet vinden in AFAS. Lijkt wel erg optimistisch, die datum.

Hoezo? We spreken al van volgend jaar. Als in: daar moet nog een kersmis tussen… Vind dat nog heel ver van ons afliggen.

Moeilijk te voorspellen natuurlijk, maar hoop dat de grote concerten vanaf januari/februari toch weer terug zullen kunnen. Al zal veel afhangen van of corona volgend jaar terugkeert (en in welke mate), want dan gaat de schade niet te overzien zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken