Corona Virus en concerten/festivals

jarne

Support act
14 feb 2013
950
282
In België begint de Live-sector alleszins toch een heel klein beetje terug recht te komen met Rock Werchter zomerbar (Selah Sue, Tourist Lemc, Bazart) en nog andere dingen zoals OLT rivierenhof met oa Brutus, Blackwave,..., Dranouter met Brihang en andere. In Leuven zullen in augustus ook 12 concertavonden gehouden worden die georganiseerd worden door het depot en dan spreken we nog niet over de kleinere organisaties die ook dingen kunnen regelen.
Financieel zal het niet veel helpen op grote schaal maar psychologisch denk ik dat dit wel een groot verschil kan maken. Ik hoop alleszins dat ik voor enkele dingen tickets kan scoren want het zal hard gaan.
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
Exit heeft dus de helft van de normale capaciteit stond er. Even opgezocht, dat is grofweg 27500 mensen per dag ipv 55000. Ik zie verder niets over verplicht afstand houden of wat dan ook, dat kan ook niet met zo'n massa en podia die openzijn met namen als "all night" en "dance", dus dat wordt gewoon een 100% normaal festival alleen met "maar" bijna 30.000 mensen. Voor iedereen die het normale leven mist: de organisatie maakt reclame op de site/benadrukt dat iedereen uit heel Europa mag komen en zonder irritante test of quarantine regels om Servië binnen te komen eerst, en tickets zijn maar net onder de 100 euro. Waarom gaat iedereen uit Nederland (of een stuk of 500-1000 moet zeker kunnen) die de festivals zo mist, niet gewoon lekker daarheen? :)
 

jarne

Support act
14 feb 2013
950
282
ven opgezocht, dat is grofweg 27500 mensen per dag ipv 55000. Ik zie verder niets over verplicht afstand houden of wat dan ook, dat kan ook niet met zo’n massa en podia die openzijn met namen als “all night” en “dance”, dus dat wordt gewoon een 100% normaal festival alleen met “maar” bijna 30.000 mensen. Voor iedereen die het normale leven mist: de organisatie maakt reclame op de site/benadrukt dat iedereen uit heel Europa mag komen en zonder irritante test of quarantine regels om Servië binnen te komen eerst, en tickets zijn maar net onder de 100 euro. Waarom gaat iedereen uit Nederland (of een stuk of 500-1000 moet zeker kunnen) die de festivals zo mist, niet gewoon lekker daarheen? ?

Om dat er ook nog ethische aspecten zijn die mee spelen vermoed ik :) Wil niemand judgen die ernaar toe gaat gaan maar er is natuurlijk wel een reden waarom dat het enige festival in Europa is dat door gaat. Is gewoon een beetje onverantwoord om vanuit heel europa mensen naar 1 plek te trekken en ze dan allemaal terug naar huis laten gaan. Landen waar het virus dan zo goed als weg is kunnen dan weer een mooie injectie krijgen.
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
ukefudanshi wrote:
ven opgezocht, dat is grofweg 27500 mensen per dag ipv 55000. Ik zie verder niets over verplicht afstand houden of wat dan ook, dat kan ook niet met zo’n massa en podia die openzijn met namen als “all night” en “dance”, dus dat wordt gewoon een 100% normaal festival alleen met “maar” bijna 30.000 mensen. Voor iedereen die het normale leven mist: de organisatie maakt reclame op de site/benadrukt dat iedereen uit heel Europa mag komen en zonder irritante test of quarantine regels om Servië binnen te komen eerst, en tickets zijn maar net onder de 100 euro. Waarom gaat iedereen uit Nederland (of een stuk of 500-1000 moet zeker kunnen) die de festivals zo mist, niet gewoon lekker daarheen? ?

Om dat er ook nog ethische aspecten zijn die mee spelen vermoed ik ? Wil niemand judgen die ernaar toe gaat gaan maar er is natuurlijk wel een reden waarom dat het enige festival in Europa is dat door gaat. Is gewoon een beetje onverantwoord om vanuit heel europa mensen naar 1 plek te trekken en ze dan allemaal terug naar huis laten gaan. Landen waar het virus dan zo goed als weg is kunnen dan weer een mooie injectie krijgen.

Yep, en ik hoop dat als Oost Europa steeds meer toestaat, zie ook die clubs daar nu bv op reddit, en trouwens West Europa pok, Frankrijk binnenkort voetbalfans in stadium, België ddiscotheken na augustus, etc. Dat mooi wat druk zet op de regering hier om ook meer toe te staan al vóór het vaccin komt.

Anders gaan mensen namelijk toch wel. En dat is epidemiologisch idd veel erger, er is geen fuck aan te doen, dus in godsnaam dan maar in nl meer toestaan wordt dan misschien aantrekkelijker.

Zeker nu de wet wordt afgeschoten van alle kanten, en meer dan 70% van bevolking tegen 1,5 meter in wet is, (en 15% twijfelt), en er -muhaha- verkiezingen aankomen. ?

Voor rutte wordt de keuze: halen we die 1,5 meter weg, of laten we pvv en fvd (basically nazi's BTW) de verkiezingen winnen volgend jaar?

En dan met de kennis dat nu al 90+% niets aantrekt van die 1,5meter, en dat iedereen die wil zo naar een club kan in Oost eeuropa. Ik zie facebookreclames van een touroperator die nu tours aanbied langs clubs in Oost Europa voor danceparties, gericht op Nederlanders, voor de komende maanden. Te zien aan de Facebook reacties loopt het storm. Hilarisch echt.

Geloof me, als straks na augustus beurzen weer mogen in België, als dat inclusief anime conventies is (waarschijnlijk wel) "dan ga ik daar hoor, en echt niet nog anderhalf jaar wachten op een vaccin ? doooeeeiiiii
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
In Servië, waar Exit festival plaatsvindt, waren afgelopen weekend verkiezingen. Die uitspraken van de politiek leiders en soepele maatregelen aldaar kun je misschien niet helemaal los van elkaar zien. Vorige week aanzienlijk aantal nieuwe besmettingen rond een tennistoernooi van Djokovic en de derby van Belgrado die in een volgepakt stadion werd gespeeld. Lijkt me voorbarig om te zeggen dat Exit en alles daar doorgaat, de druk vanuit buurlanden en de rest van de EU op Servië zal erg toenemen. Het virus neemt er duidelijk in omvang toe.

Iedereen wil heel graag die 1,5 meter kwijt en weer alles kunnen doen, Rutte en het kabinet inclusief. Maar het geval wil juist dat we die maatregelen sneller kwijt zijn als we ze nu nog wat langer volhouden. Die 1,5 meter werkt zeer goed om besmettingen te voorkomen en mocht je toch besmet raken is het aantal virusdeeltjes dat je binnen hebt gekregen waarschijnlijk lager waardoor klachten milder zijn. Voor de volksgezondheid en economie is een nieuwe opleving van het virus rampzaliger dan nu de basismaatregelen (1,5 meter afstand / vermijd drukte) wat langer volhouden.

Over de effecten op lange termijn en de duur van immuniteit is nog niet veel bekend, terwijl CT-scans inmiddels laten zien dat er ook bij (zeer) milde covidgevallen longschade is. En dat een groep voorheen gezonde mensen na een aantal maanden nog steeds last van aanhoudende vermoeidheidsklachten heeft. Je hebt dit virus echt liever niet, ook jongere mensen lopen risico. Lijkt me één van de eerste taken van de overheid om de gezondheid van burgers in bescherming te nemen. Als je ziet hoe snel het virus momenteel wereldwijd om zich heen slaat. En dat hier in februari / maart deed.

Lijkt wel alsof sommige mensen dat nu alweer vergeten zijn. Van waarschijnlijk een paar honderd introducties in het zuiden in twee maanden tijd naar plusminus een miljoen besmettingen en overbelasting van de zorg in heel Nederland.

 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
In Servië, waar Exit festival plaatsvindt, waren afgelopen weekend verkiezingen. Die uitspraken van de politiek leiders en soepele maatregelen aldaar kun je misschien niet helemaal los van elkaar zien. Vorige week aanzienlijk aantal nieuwe besmettingen rond een tennistoernooi van Djokovic en de derby van Belgrado die in een volgepakt stadion werd gespeeld. Lijkt me voorbarig om te zeggen dat Exit en alles daar doorgaat, de druk vanuit buurlanden en de rest van de EU op Servië zal erg toenemen. Het virus neemt er duidelijk in omvang toe.

Iedereen wil heel graag die 1,5 meter kwijt en weer alles kunnen doen, Rutte en het kabinet inclusief. Maar het geval wil juist dat we die maatregelen sneller kwijt zijn als we ze nu nog wat langer volhouden. Die 1,5 meter werkt zeer goed om besmettingen te voorkomen en mocht je toch besmet raken is het aantal virusdeeltjes dat je binnen hebt gekregen waarschijnlijk lager waardoor klachten milder zijn. Voor de volksgezondheid en economie is een nieuwe opleving van het virus rampzaliger dan nu de basismaatregelen (1,5 meter afstand / vermijd drukte) wat langer volhouden.

Over de effecten op lange termijn en de duur van immuniteit is nog niet veel bekend, terwijl CT-scans inmiddels laten zien dat er ook bij (zeer) milde covidgevallen longschade is. En dat een groep voorheen gezonde mensen na een aantal maanden nog steeds last van aanhoudende vermoeidheidsklachten heeft. Je hebt dit virus echt liever niet, ook jongere mensen lopen risico. Lijkt me één van de eerste taken van de overheid om de gezondheid van burgers in bescherming te nemen. Als je ziet hoe snel het virus momenteel wereldwijd om zich heen slaat. En dat hier in februari / maart deed.

Lijkt wel alsof sommige mensen dat nu alweer vergeten zijn. Van waarschijnlijk een paar honderd introducties in het zuiden in twee maanden tijd naar plusminus een miljoen besmettingen en overbelasting van de zorg in heel Nederland.

Wel het doorgaan van exit was een persoonlijk verzoek van de pm aan de organisatie, dus ik denk het toch wel... en als het doorgaat... Tickets zijn maar 97 euro ?

Maar @gesp wanneer denk jij dan dat die 1,5 meter er af gaat en alles weer mag? Die term nieuw normaal stoort me, al zeggen ze steeds tijdelijk. Daar het overduidelijk maar tijdelijk is en kabinet en elke regering en expert wereldwijd daar ook steeds op hamert, waarom denk je eigenlijk dat ze die dan steeds gebruiken? Gek toch? Mijns inziens moedigt het paniek en complottheorieën aan, en daarmee ook verzet. Maar goed hoe lang denk je voordat alles weer mag zonder afstandsregels? Toch maar gewoon tot een vaccin en/of behandeling, dus dat we ergens tweede helft volgend jaar of vanaf begin 2022 weer normaal kunnen doen met events, free hugs etc?

Ik wil m'n anime conventies en free hugs toch, en ik kan best nog anderhalf jaar zonder (maaar ALS er een ergens in Oost Europa gehouden wordt eerder, IK GA!), maar ik wil toch in 2022 uiterlijk wel weer die dingen/m'n leven/vrijheid terug. Maar in 2022 moet dat ook wel weer lukken met wat vaccins en behandelingen die gevonden zullen zijn als ik het nieuws volg toch?
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
In Servië, waar Exit festival plaatsvindt, waren afgelopen weekend verkiezingen. Die uitspraken van de politiek leiders en soepele maatregelen aldaar kun je misschien niet helemaal los van elkaar zien. Vorige week aanzienlijk aantal nieuwe besmettingen rond een tennistoernooi van Djokovic en de derby van Belgrado die in een volgepakt stadion werd gespeeld. Lijkt me voorbarig om te zeggen dat Exit en alles daar doorgaat, de druk vanuit buurlanden en de rest van de EU op Servië zal erg toenemen. Het virus neemt er duidelijk in omvang toe.

Iedereen wil heel graag die 1,5 meter kwijt en weer alles kunnen doen, Rutte en het kabinet inclusief. Maar het geval wil juist dat we die maatregelen sneller kwijt zijn als we ze nu nog wat langer volhouden. Die 1,5 meter werkt zeer goed om besmettingen te voorkomen en mocht je toch besmet raken is het aantal virusdeeltjes dat je binnen hebt gekregen waarschijnlijk lager waardoor klachten milder zijn. Voor de volksgezondheid en economie is een nieuwe opleving van het virus rampzaliger dan nu de basismaatregelen (1,5 meter afstand / vermijd drukte) wat langer volhouden.

Over de effecten op lange termijn en de duur van immuniteit is nog niet veel bekend, terwijl CT-scans inmiddels laten zien dat er ook bij (zeer) milde covidgevallen longschade is. En dat een groep voorheen gezonde mensen na een aantal maanden nog steeds last van aanhoudende vermoeidheidsklachten heeft. Je hebt dit virus echt liever niet, ook jongere mensen lopen risico. Lijkt me één van de eerste taken van de overheid om de gezondheid van burgers in bescherming te nemen. Als je ziet hoe snel het virus momenteel wereldwijd om zich heen slaat. En dat hier in februari / maart deed.

Lijkt wel alsof sommige mensen dat nu alweer vergeten zijn. Van waarschijnlijk een paar honderd introducties in het zuiden in twee maanden tijd naar plusminus een miljoen besmettingen en overbelasting van de zorg in heel Nederland.

Wel het doorgaan van exit was een persoonlijk verzoek van de pm aan de organisatie, dus ik denk het toch wel... en als het doorgaat... Tickets zijn maar 97 euro ?

Maar @gesp wanneer denk jij dan dat die 1,5 meter er af gaat en alles weer mag? Die term nieuw normaal stoort me, al zeggen ze steeds tijdelijk. Daar het overduidelijk maar tijdelijk is en kabinet en elke regering en expert wereldwijd daar ook steeds op hamert, waarom denk je eigenlijk dat ze die dan steeds gebruiken? Gek toch? Mijns inziens moedigt het paniek en complottheorieën aan, en daarmee ook verzet. Maar goed hoe lang denk je voordat alles weer mag zonder afstandsregels? Toch maar gewoon tot een vaccin en/of behandeling, dus dat we ergens tweede helft volgend jaar of vanaf begin 2022 weer normaal kunnen doen met events, free hugs etc?

Ik wil m'n anime conventies en free hugs toch, en ik kan best nog anderhalf jaar zonder (maaar ALS er een ergens in Oost Europa gehouden wordt eerder, IK GA!), maar ik wil toch in 2022 uiterlijk wel weer die dingen/m'n leven/vrijheid terug. Maar in 2022 moet dat ook wel weer lukken met wat vaccins en behandelingen die gevonden zullen zijn als ik het nieuws volg toch? Het zal nooit helemaal weggaan, maar dat het genoeg onder controle is dat we gewoon weer normaal kunnen leven?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Volgens het NOS wordt morgen bekend gemaakt dat er geen maximum van 100 personen in bijeenkomsten zal zijn vanaf 1 juli: De limieten worden losgelaten zolang er 1,5 meter afstand is. Lijkt me behoorlijk voorbarig en iets te vroeg....
 

Maurice van de M

Randprogramma
6 jan 2016
185
48
https://nos.nl/artikel/2338268-vanaf-1-juli-geen-maximum-aan-bezoekers-meer-bij-bijeenkomsten.html

Dat is wel redelijk goed nieuws
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
Zowel buiten als binnen, en het verbod op evenementen ook!!!!

Dat betekent dus dat bv die 2500 mensen in de ziggo dome gewoon mag vanaf 1juli!

???????????

En vanaf september mogen ook studenten weer in de spits met ov trouwens!

Nu nog een vaccin dat ik iedereen weer mag huggen en ik ben happy!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Dit voelt allemaal echt enorm vroeg....
Laten we hopen dat dit allemaal positief uitpakt.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.368
10.203
I don't care.
Nee, doe ik enigszins wel, maar zolang het volgens de richtlijnen gaat, lijkt me dat het wel kan. Of doel je op dusdanige versoepelingen?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.947
1.993
Mja, zolang je niet en masse kan genieten van een goed concert zonder mooi in een vakje te blijven staan of braaf aan een tafeltje te blijven zitten is er toch ook maar weinig aan?
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.286
1.285

Ja en nee. Hij heeft ook duidelijk gezegd dat de 1.5 meter pas wordt opgeheven nadat er een vaccin OF medicatie is. Dat laatste stemt mij al iets positiever maar ik zie het nog wel gebeuren dat het zeker wel effect zal hebben op volgend jaar festivals.

Ongetwijfeld al een keer gevallen wat ik hierboven heb gezegd, maar geen zin om terug te lezen.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.286
1.285
Mja, zolang je niet en masse kan genieten van een goed concert zonder mooi in een vakje te blijven staan of braaf aan een tafeltje te blijven zitten is er toch ook maar weinig aan?

Dit. Daarnaast mag er in stadions niet gejuicht worden, dus in concerten waarschijnlijk ook niet gezongen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.368
10.203
Mja, zolang je niet en masse kan genieten van een goed concert zonder mooi in een vakje te blijven staan of braaf aan een tafeltje te blijven zitten is er toch ook maar weinig aan?
Ik vind dat dus helemaal niet zo erg. Zat het liefst toch al bij concerten. Enige jammere zou de bar zijn. Weet niet hoe dat in z'n werk gaat, maar lijkt me niet dat je zo op kan staan.
 

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
Joe wrote:
Mja, zolang je niet en masse kan genieten van een goed concert zonder mooi in een vakje te blijven staan of braaf aan een tafeltje te blijven zitten is er toch ook maar weinig aan?

Dit. Daarnaast mag er in stadions niet gejuicht worden, dus in concerten waarschijnlijk ook niet gezongen.

Wat ik me afvraag is hoe men dit alles in vredesnaam gaat handhaven?
Denken ze nu echt dat alle mensen bij een goed rock concert na 12 bier in de mik netjes 1,5 uit elkaar blijven staan en de lippen stijf op elkaar?
Krijgt iedereen een persoonlijke bewaker of zoiets?

En zodra er in een stadion een lied wordt gezongen, gaat de ME dan meteen het vak leeg vegen?

Ik zie nu al dat er in winkels en horeca door bezoekers nauwelijks met de 1,5 meter rekening wordt gehouden dus ik ben heel benieuwd hoe dit straks gaat in concertzalen en evenementen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken