Corona Virus en concerten/festivals

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.919
6.151
Opvallend dat er geen enkel LN-festival tussen zit noch een Belgisch of Nederlands tussen zit.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Dan vond ik de BKS reactie echt beter: "fingers crossed, maar we weten het echt niet". Deze oproep laveert een beetje tussen naïviteit, arrogantie en ontkenning.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Vind het fascinerend dat sommige mensen zich thuis kennelijk zo moeilijk kunnen vermaken. Vind het zelf ook wat saai om hele tijd op één plek te zijn, maar er is zo belachelijk veel entertainment beschikbaar deze dagen dat ik nog nauwelijks ergens aan toe kom voor mijn gevoel.
 

eva84

Dagopener
30 jan 2019
536
600
Hahaha ja die is best groot. Gelukkig zijn we met z'n 2en. We hebben de tuintafel in de woonkamer gezet omdat hij negens op past. We zijn nu een week bezig en we zijn op de helft. Alleen het ergste gaat nu komen. De stukjes die allemaal op elkaar lijken hahaha

Het valt mij op in mijn vrienden en kennissen kring dat bijna iedereen terug valt op ouderwets vermaak. De puzzels zijn niet aan te slepen bij bol en ik zie veel mensen beginnen aan kleuren voor volwassenen bijvoorbeeld. Heel weinig die gebruik maken van de gelegenheid om Netflix te Bingen. Iets wat je toch eerder zou verwachten. Mensen zijn hun scherm beu?
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.101
324
Ben het niet met je eens dat het naïef is, wel dat festivals achteraan in de rij staan. Vind het goed dat de intentie er bij festivals is om samen te werken, is belangrijk omdat ze allemaal belang bij doorgang en optredende artiesten hebben.

De situatie in Nederland (en heel Europa) is trouwens verbeterende, alleen laat zich dat nog niet zien in de huidige cijfers. Het duurt 1 week voordat het effect van de huidige maatregelen zich laat zien in het aantal nieuwe besmettingen. En 2 weken voordat patiënten op de intensive care terecht komen (die daar ook nog 2-4 weken blijven liggen).

Het besef is in heel Europa dat het toch controle over het virus moet krijgen en daarbij vergaande maatregelen als verplicht thuiswerken, sluiten van horeca en buitengrenzen neemt.

Op die manier ga je verspreiding tegen en dat is de enige manier om dit virus een halt toe te roepen. Als elk nieuw virusgeval maximaal 1 iemand kan infecteren dooft dit virus uit. Dat kan heel snel gaan, helemaal als iedereen zich aan de huidige voorschriften van de overheid houdt. Houd zolang als nodig is 1.5 meter afstand, stel verjaardagen en feestjes uit, houd nieuwe sociale contacten beperkt, ga niet onnodig met het openbaar vervoer en was je handen regelmatig. Op die manier verspreidt het virus zich minder snel en komt weer in zicht waar besmettingen zijn opgelopen doordat het aantal sociale contacten beperkt is.

Elk virusgeval infecteert gemiddeld 2 gevallen: 2 - 4 - 8 - 16 - 32 - 64 - 128 - 256 - 512 - 1024 - 2048 - 4096 - 8192 (plak er gerust een 0 achter, idee blijft hetzelfde)
Elk virusgeval infecteert gemiddeld 1.5 geval: 2 - 3 - 4.5 - 6.8 - 10 - 15 - 23 - 34 - 51 - 77 - 114 - 172 - 258 (31x verschil na ongeveer 12 weken)

Ik denk zelfs dat het realistisch is dat het aantal nieuwe besmettingen per virusgeval met de huidige (en eventueel aanvullende) maatregelen binnen enkele weken onder de 1 komt. Het is een illusie om te denken dat het virus daarna weg is, maar dan kan iedereen met klachten getest worden, in isolatie worden gezet, contacten worden nagegaan, mensen in regio's met besmetting voorzichtig zijn. Op die manier blijft verspreiding beperkt (tot bijvoorbeeld 1.5 of zelfs lager) en kan het dagelijkse leven doorgang kan vinden. In dat scenario kunnen buitenfestivals gewoon plaatsvinden, helemaal in de wetenschap dat het virus zich vooral binnen verspreidt.

Zie de situatie voor komende zomer dus wel zonnig in, net als die genoemde festivals. Is ook gewoon realistisch. Meeste maatregelen worden om bovengenoemde reden ook voor een relatief korte periode genomen, de situatie kan er gewoon heel snel heel anders uitzien.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.992
2.038
Vind het fascinerend dat sommige mensen zich thuis kennelijk zo moeilijk kunnen vermaken. Vind het zelf ook wat saai om hele tijd op één plek te zijn, maar er is zo belachelijk veel entertainment beschikbaar deze dagen dat ik nog nauwelijks ergens aan toe kom voor mijn gevoel.
Ik ben amper thuis in normale omstandigheden.
In het weekend altijd wel iets te doen en door de week natuurlijk gaan werken.

Als dat allemaal wegvalt dan mis je dat gewoonweg.
Al was het maar een pint gaan pakken met de maten.

Nu een wandelingetje, een fietstochtje en 's avonds wat tv kijken en zowaar op tijd het bed in.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
selurxela wrote:
Vind het fascinerend dat sommige mensen zich thuis kennelijk zo moeilijk kunnen vermaken. Vind het zelf ook wat saai om hele tijd op één plek te zijn, maar er is zo belachelijk veel entertainment beschikbaar deze dagen dat ik nog nauwelijks ergens aan toe kom voor mijn gevoel.

Ik ben amper thuis in normale omstandigheden.
In het weekend altijd wel iets te doen en door de week natuurlijk gaan werken.

Als dat allemaal wegvalt dan mis je dat gewoonweg.
Al was het maar een pint gaan pakken met de maten.

Nu een wandelingetje, een fietstochtje en ’s avonds wat tv kijken en zowaar op tijd het bed in.

Ik ben eigenlijk elk weekend alvast minimaal een halve dag kwijt aan schoonmaken, huishouden en boodschappen. Tuurlijk, met ook thuiswerken erbij wordt het allemaal wat veel op 1 plek hangen de hele week nu, maar niet jezelf bezig kunnen houden snap ik gewoon echt niet. Desnoods ga je nu je voorjaarsopruiming en -schoonmaak plannen, de kozijnen schilderen of de tuin opnieuw inrichten. Zat te doen.
 

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
jefferke wrote:
We zijn een week ver. Ik ben het kotsbeu. En het gaat nog lang duren. Hoe houden jullie jezelf bezig deze dagen?

Ik ben weer minecraft gaan spelen haha

Juist, spellekes doen geen optie voor de rest hier?

MineCraft is ver na mijn tijd maar voor de liefhebbers is Doom Eternal sinds vrijdag uit: https://store.steampowered.com/app/782330/DOOM_Eternal/
Kost helaas €60,- en je hebt een krachtige PC nodig maar dan kun je wel wat agressie kwijt..

Verder hebben ze op https://www.gog.com/ een hele berg oude spellekes te koop voor weinig.

Uitstekend te combineren met Duvels thuis.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.429
642
Dr. Hannibal wrote:

jefferke wrote:
We zijn een week ver. Ik ben het kotsbeu. En het gaat nog lang duren. Hoe houden jullie jezelf bezig deze dagen?


Ik ben weer minecraft gaan spelen haha

Juist, spellekes doen geen optie voor de rest hier?

MineCraft is ver na mijn tijd maar voor de liefhebbers is Doom Eternal sinds vrijdag uit: https://store.steampowered.com/app/782330/DOOM_Eternal/
Kost helaas €60,- en je hebt een krachtige PC nodig maar dan kun je wel wat agressie kwijt..

Verder hebben ze op https://www.gog.com/ een hele berg oude spellekes te koop voor weinig.

Uitstekend te combineren met Duvels thuis.
De nieuwe Call Of Duty heeft een "Battle Royale" gamemode, die is gratis om te spelen. Het downloaden is wel 80(!!!) gb en je pc moet het aankunnen (ps4 en xbox kan vgm ook). Maar het is leuk om te doen en kost je helemaal niks verder! En de normale Call Of Duty Modern Warfare, het volledige spel is nu ook afgeprijsd voor €39 ipv €60 via de Blizzard shop. Zit ook genoeg gameplay in voor de mensen die van gamen en shooters houden.
Gewoon ff een leuke optie om de tijd door te brengen.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Ik vermoed dat de festivals hun ticketverkoop compleet zien stilvallen nu en dat ze daarom reageren. Maar hoe kan je gaan verklaren dat iets gaan doorgaan. Dat weet je gewoon niet en de kans is veel groter dat er gewoon niets mag deze zomer. De Spelen worden ook steeds moeilijker, als die niet doorgaan, de festivals zeker niet.
 

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
Ben het niet met je eens dat het naïef is, wel dat festivals achteraan in de rij staan. Vind het goed dat de intentie er bij festivals is om samen te werken, is belangrijk omdat ze allemaal belang bij doorgang en optredende artiesten hebben.

Tekst gedelete wegens te lang

Uw redenering klopt niet hoor.

Met of zonder maatregelen zal het aantal besmettingen hetzelfde zijn. Dat is de bedoeling.
Maar deze zullen verspreid worden in tijd.

Het blijft de bedoeling om zo veel mogelijk mensen te besmetten (60-70%) om een zo groot mogelijke groep immuun te maken.
De huidige maatregelen zijn er om die besmettingen te rekken in tijd, niet om het aantal te verminderen of te beperken.
Met als eenvoudige reden dat als nu ineens de hele of een te grote groep besmet raakt ziekenhuizen etc die groep niet de zorg kan bieden die nodig is (voor sommigen -> een minderheid).

Daarom hebben experts in België bv. gepleit om de scholen wel open te laten zodat via die weg veel mensen kunnen besmet worden die niet in een risicogroep zitten: kinderen hebben nl. geen symptomen en de meerderheid van ouders van jonge kinderen zijn ook bestand tegen dit virus (alleszins niet levensbedreigend voor de meesten).

De spreiding in tijd brengt ook extra tijd in het zoeken naar medicatie.

Voor de festivals moet je dus hopen dat tegen de zomer het grootste deel van de bevolking het virus heeft opgelopen. En gezien het bovenstaande, liefst niet teveel tegelijk.
 

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
Via deze instagram pagina morgen om 23u een concert van lucius en Courtney barnett met Nathaniel Rateliff, Lukas Nelson, Fred Armisen, Sheryl Crow, Sharon Van Etten, Emily King, Bedouine, Jonathan Wilson & more surprises

http://www.instagram.com/p/B9-o8PWBFn6/
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.163
gesp wrote:
Ben het niet met je eens dat het naïef is, wel dat festivals achteraan in de rij staan. Vind het goed dat de intentie er bij festivals is om samen te werken, is belangrijk omdat ze allemaal belang bij doorgang en optredende artiesten hebben.

Tekst gedelete wegens te lang

Uw redenering klopt niet hoor.

Met of zonder maatregelen zal het aantal besmettingen hetzelfde zijn. Dat is de bedoeling.
Maar deze zullen verspreid worden in tijd.

Het blijft de bedoeling om zo veel mogelijk mensen te besmetten (60-70%) om een zo groot mogelijke groep immuun te maken.
De huidige maatregelen zijn er om die besmettingen te rekken in tijd, niet om het aantal te verminderen of te beperken.
Met als eenvoudige reden dat als nu ineens de hele of een te grote groep besmet raakt ziekenhuizen etc die groep niet de zorg kan bieden die nodig is (voor sommigen -> een minderheid).

Daarom hebben experts in België bv. gepleit om de scholen wel open te laten zodat via die weg veel mensen kunnen besmet worden die niet in een risicogroep zitten: kinderen hebben nl. geen symptomen en de meerderheid van ouders van jonge kinderen zijn ook bestand tegen dit virus (alleszins niet levensbedreigend voor de meesten).

De spreiding in tijd brengt ook extra tijd in het zoeken naar medicatie.

Voor de festivals moet je dus hopen dat tegen de zomer het grootste deel van de bevolking het virus heeft opgelopen. En gezien het bovenstaande, liefst niet teveel tegelijk.

Volgens mij is dat juist absoluut niet de bedoeling....

Lees ook:
www.nu.nl/coronavirus/6038609/rutte-verduidelijkt-groepsimmuniteit-is-niet-het-doel.amp

Het beeld dat uit de toespraak opdoemde wil Rutte nu nuanceren. "Het doel is niet om mensen te besmetten", zei de premier die ook reflecteerde op de afgelopen weken. "
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.101
324
gesp wrote:
Ben het niet met je eens dat het naïef is, wel dat festivals achteraan in de rij staan. Vind het goed dat de intentie er bij festivals is om samen te werken, is belangrijk omdat ze allemaal belang bij doorgang en optredende artiesten hebben.

Tekst gedelete wegens te lang

Uw redenering klopt niet hoor.

Met of zonder maatregelen zal het aantal besmettingen hetzelfde zijn. Dat is de bedoeling.
Maar deze zullen verspreid worden in tijd.

Het blijft de bedoeling om zo veel mogelijk mensen te besmetten (60-70%) om een zo groot mogelijke groep immuun te maken.
De huidige maatregelen zijn er om die besmettingen te rekken in tijd, niet om het aantal te verminderen of te beperken.
Met als eenvoudige reden dat als nu ineens de hele of een te grote groep besmet raakt ziekenhuizen etc die groep niet de zorg kan bieden die nodig is (voor sommigen -> een minderheid).

Daarom hebben experts in België bv. gepleit om de scholen wel open te laten zodat via die weg veel mensen kunnen besmet worden die niet in een risicogroep zitten: kinderen hebben nl. geen symptomen en de meerderheid van ouders van jonge kinderen zijn ook bestand tegen dit virus (alleszins niet levensbedreigend voor de meesten).

De spreiding in tijd brengt ook extra tijd in het zoeken naar medicatie.

Voor de festivals moet je dus hopen dat tegen de zomer het grootste deel van de bevolking het virus heeft opgelopen. En gezien het bovenstaande, liefst niet teveel tegelijk.

Je doelt op groepsimmuniteit: dat is een middel om verdere verspreiding af te remmen en geen doel op zich. Net als dat handen wassen, afstand houden, thuis blijven bij klachten, opsporen en isolatie van mogelijke contacten en minder met het openbaar vervoer gaan middelen zijn om verspreiding af te remmen. Een virusgeval besmet minder mensen als al veel mensen het virus doorgemaakt hebben en immuun zijn. Het doel is om de mogelijkheid om nieuwe mensen te besmetten af te laten nemen, groepsimmuniteit is daar onderdeel van.

Die 60 tot 70% die daarvoor nodig is zal uiteindelijk pas bereikt worden als er een vaccinatie is. Daarom zie je berichten in de media dat we nog wel ruim een jaar met dit virus opgescheept zitten. Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat we een jaar lang in de huidige situatie zitten.

Zie ook: https://www.trouw.nl/politiek/groepsimmuniteit-het-kabinet-wil-vooral-tijd-kopen~b26a978f/
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.150
1.183
Ben het niet met je eens dat het naïef is, wel dat festivals achteraan in de rij staan. Vind het goed dat de intentie er bij festivals is om samen te werken, is belangrijk omdat ze allemaal belang bij doorgang en optredende artiesten hebben.

De situatie in Nederland (en heel Europa) is trouwens verbeterende, alleen laat zich dat nog niet zien in de huidige cijfers. Het duurt 1 week voordat het effect van de huidige maatregelen zich laat zien in het aantal nieuwe besmettingen. En 2 weken voordat patiënten op de intensive care terecht komen (die daar ook nog 2-4 weken blijven liggen).

Het besef is in heel Europa dat het toch controle over het virus moet krijgen en daarbij vergaande maatregelen als verplicht thuiswerken, sluiten van horeca en buitengrenzen neemt.

Op die manier ga je verspreiding tegen en dat is de enige manier om dit virus een halt toe te roepen. Als elk nieuw virusgeval maximaal 1 iemand kan infecteren dooft dit virus uit. Dat kan heel snel gaan, helemaal als iedereen zich aan de huidige voorschriften van de overheid houdt. Houd zolang als nodig is 1.5 meter afstand, stel verjaardagen en feestjes uit, houd nieuwe sociale contacten beperkt, ga niet onnodig met het openbaar vervoer en was je handen regelmatig. Op die manier verspreidt het virus zich minder snel en komt weer in zicht waar besmettingen zijn opgelopen doordat het aantal sociale contacten beperkt is.

Elk virusgeval infecteert gemiddeld 2 gevallen: 2 – 4 – 8 – 16 – 32 – 64 – 128 – 256 – 512 – 1024 – 2048 – 4096 – 8192 (plak er gerust een 0 achter, idee blijft hetzelfde)
Elk virusgeval infecteert gemiddeld 1.5 geval: 2 – 3 – 4.5 – 6.8 – 10 – 15 – 23 – 34 – 51 – 77 – 114 – 172 – 258 (31x verschil na ongeveer 12 weken)

Ik denk zelfs dat het realistisch is dat het aantal nieuwe besmettingen per virusgeval met de huidige (en eventueel aanvullende) maatregelen binnen enkele weken onder de 1 komt. Het is een illusie om te denken dat het virus daarna weg is, maar dan kan iedereen met klachten getest worden, in isolatie worden gezet, contacten worden nagegaan, mensen in regio’s met besmetting voorzichtig zijn. Op die manier blijft verspreiding beperkt (tot bijvoorbeeld 1.5 of zelfs lager) en kan het dagelijkse leven doorgang kan vinden. In dat scenario kunnen buitenfestivals gewoon plaatsvinden, helemaal in de wetenschap dat het virus zich vooral binnen verspreidt.

Zie de situatie voor komende zomer dus wel zonnig in, net als die genoemde festivals. Is ook gewoon realistisch. Meeste maatregelen worden om bovengenoemde reden ook voor een relatief korte periode genomen, de situatie kan er gewoon heel snel heel anders uitzien.

Bedankt voor dit inzicht! Want als ik sommige artikel op nieuwsblad.be of hln.be lees... dan hebben we in 2021 nog geen festivals.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken