Best Kept Secret 2023

En toch blijf ik er bij dat ze ondanks geen headliners nog altijd kaarten hebben kunnen verkopen als ze eerder gestart waren met de verkoop.

De gemiddelde festivalganger gaat met de huidige festivalprijzen gewoon niet meer dan 1 hooguit 2 festivals per seizoen. Alle concurrenten hadden al kaarten in de verkoop, en dat zijn op dat moment gewoon alle verloren kansen lijkt me.
Had dat zin? Dan zouden ze de voorverkoop zijn gestart zonder headliners, met misschien een Interpol of een Christine & the Queens als grote naam die al wel bekend was, net als een deel van de undercard. Had dat meer kaartverkoop opgeleverd? Bovendien: LL en DTRH verkochten direct uit, en zouden dat ook hebben gedaan als BKS wel een Bon Iver, Blur of Ben Howard had geboekt.

Een maand geleden hadden ze bovendien een ander pakket aan headliners in beeld. Als ze toen hadden geweten dat ze bij Oscar en zijn wolf uit zouden komen hadden ze misschien een andere afweging gemaakt.

Als ik het zo hoor is er bij de start van de boeking op een aantal headliners ingezet die stuk voor stuk zijn afgevallen. En hebben in die periode de typische BKS-headliners die wel in de buurt waren andere afwegingen gemaakt. TWOD als sub naar Pinkpop, Phoenix als sub naar DTRH, Blur met een exclusiviteitsclausule naar Primavera Porto en Bon Iver in Denemarken en Zweden. Als vervolgens je opties wegvallen kom je bij Oscar en Chemical Brothers uit. Waarbij die laatste overigens best een prima headliner is, maar geen logische match met BKS.

En toch blijf ik er bij dat ze ondanks geen headliners nog altijd kaarten hebben kunnen verkopen als ze eerder gestart waren met de verkoop.

De gemiddelde festivalganger gaat met de huidige festivalprijzen gewoon niet meer dan 1 hooguit 2 festivals per seizoen. Alle concurrenten hadden al kaarten in de verkoop, en dat zijn op dat moment gewoon alle verloren kansen lijkt me.
Zeker eens, maar had jij de verkoop en line-up al vrij gegeven als er in pak 'm beet november nog geen énkele headliner had vast gelegen? Gewoon pakketje van een naam of twintig, geen headliner en de grootste namen daaruit zijn The 1975, Royksopp, Caroline Polachek en Interpol bv.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Zeker eens, maar had jij de verkoop en line-up al vrij gegeven als er in pak 'm beet november nog geen énkele headliner had vast gelegen? Gewoon pakketje van een naam of twintig, geen headliner en de grootste namen daaruit zijn The 1975, Royksopp, Caroline Polachek en Interpol bv.
Mezelf kennende had ik dan waarschijnlijk wel weekendkaarten gekocht ja.

EDIT: omdat ik er dan vanuit zou zijn gegaan dat ze zouden volgen met degelijke headliners.

• Leuk
Waarderingen: noid
Hoop stiekem best wel dat Belle & Sebastian bij de 2e portie namen zit. Als al de headliners al last minute geregeld kunnen worden waarom niet zou ik zeggen. Lijkt ook alsof het van hun kant een late beslissing is om naar het Europese vaste land (lees België) te komen.
Hoop ik ook. Zie die liever anderhalf uur lange set spelen dan Oscar. Prachtig oeuvre.

Had dat zin? Dan zouden ze de voorverkoop zijn gestart zonder headliners, met misschien een Interpol of een Christine & the Queens als grote naam die al wel bekend was, net als een deel van de undercard. Had dat meer kaartverkoop opgeleverd? Bovendien: LL en DTRH verkochten direct uit, en zouden dat ook hebben gedaan als BKS wel een Bon Iver, Blur of Ben Howard had geboekt.

Een maand geleden hadden ze bovendien een ander pakket aan headliners in beeld. Als ze toen hadden geweten dat ze bij Oscar en zijn wolf uit zouden komen hadden ze misschien een andere afweging gemaakt.

Als ik het zo hoor is er bij de start van de boeking op een aantal headliners ingezet die stuk voor stuk zijn afgevallen. En hebben in die periode de typische BKS-headliners die wel in de buurt waren andere afwegingen gemaakt. TWOD als sub naar Pinkpop, Phoenix als sub naar DTRH, Blur met een exclusiviteitsclausule naar Primavera Porto en Bon Iver in Denemarken en Zweden. Als vervolgens je opties wegvallen kom je bij Oscar en Chemical Brothers uit. Waarbij die laatste overigens best een prima headliner is, maar geen logische match met BKS.
Ieder verkocht kaartje is er een.

Zelfs zonder namen had je een early bird kunnen starten. Je weet dat het vechten is om de namen, je weet dat de prijzen hoog gaan liggen in festivalland, je weet dat je ook een keer niet de headliners kan krijgen die je misschien niet wil. Ik zie dat ook een beetje los van de namen die er nu wel staan eigenlijk.

En het zal vast geen 10.000 kaarten meer opgeleverd hebben hoor. Maar enkele honderden misschien toch wel.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Black Lies
Ik vermoed dat de teleurstelling en frustratie groter zou zijn geweest als men bepaalde verwachtingen niet kan inlossen en schijnbaar teaset met een grootse line-up en dan bezoekers tevreden moet stellen met plan C, D en E. Want het kaartje is dan ook gewoon al gekocht.

• Leuk
Waarderingen: yannickd
Ieder verkocht kaartje is er een.

Zelfs zonder namen had je een early bird kunnen starten. Je weet dat het vechten is om de namen, je weet dat de prijzen hoog gaan liggen in festivalland, je weet dat je ook een keer niet de headliners kan krijgen die je misschien niet wil. Ik zie dat ook een beetje los van de namen die er nu wel staan eigenlijk.

En het zal vast geen 10.000 kaarten meer opgeleverd hebben hoor. Maar enkele honderden misschien toch wel.

Had dat 10.000e kaarten
Helemaal eens met zo'n early bird. Dat was dit jaar zinvoller geweest dan die pre-register.
Betekent wel dat je daarbij vertrouwen moet hebben van bezoekers dat het wel goed zit met je programma. Een Le Guess Who? verkoopt tegenwoordig 80% van de kaarten een jaar vantevoren, puur op basis van het vertrouwen van de vaste bezoekers.

• Leuk
Waarderingen: Yannick
Ik vermoed dat de teleurstelling en frustratie groter zou zijn geweest als men bepaalde verwachtingen niet kan inlossen en schijnbaar teaset met een grootse line-up en dan bezoekers tevreden moet stellen met plan C, D en E. Want het kaartje is dan ook gewoon al gekocht.
Volgens mij vallen de frustraties best mee, alleen mensen gaan nu gewoon niet.

We hebben wat gemopperd op Oscar & The Wolf en Goldband (dat mag ook) maar verder vind ik de kritiek hier best meevallen toch?

Ik vraag me af hoeveel van die mensen die DTRH of Lowlands binnen no-time doen uitverkopen terwijl die nog maar enkele namen op de poster hebben ook daadwerkelijk BKS zouden hebben overwogen als die eerder met een line-up waren gekomen. Ik denk een zeer gering aantal. De rest had al lang besloten dat ze naar DTRH en Lowlands wilden.

Ik hoopte na de line-up van vorig jaar, die echt precies in mijn straatje viel, wel op iets vergelijkbaars. Wilde dit jaar graag mijn eerste keer gaan, maar dat gaat nu wel afhankelijk zijn van dagindelingen en eventueel wat op ticketswap mogelijk is.

Ik vraag me af hoeveel van die mensen die DTRH of Lowlands binnen no-time doen uitverkopen terwijl die nog maar enkele namen op de poster hebben ook daadwerkelijk BKS zouden hebben overwogen als die eerder met een line-up waren gekomen. Ik denk een zeer gering aantal. De rest had al lang besloten dat ze naar DTRH en Lowlands wilden.
Ik denk dat er best wel wat mensen de overweging hebben gemaakt om maar gewoon DTRH tickets te kopen om ze niet mis te lopen en daardoor nu niet naar BKS gaan. Dat zie je hier op het forum ook al terug. Wellicht hadden die wel BKS tickets gekocht als die eerder met een klein lijstje namen waren gekomen.

We hebben wat gemopperd op Oscar & The Wolf en Goldband (dat mag ook) maar verder vind ik de kritiek hier best meevallen toch?
Ik doelde eerder op zoals @Processierups al zei van dat een pakketje bepaalde verwachtingen kweekt. "Als The 1975 geen headliner is, dan móeten ze wel iets groots in petto hebben" soort ding. Maar als dan blijkt dat een Bon Iver of Blur of weetikveel van de grote kanonnen niet blijken geboekt, dan veronderstel ik dat dat een grotere teleurstelling zou zijn. Dat mensen zich wat bekocht zouden voelen.

Ik heb ook het gevoel dat DTRH en Lowlands geschiktere festivals zijn voor (grote) vriendengroepen. Er is zoveel aan randactiviteiten dat men ook de minder grote muziekliefhebbers meekrijgt naar zo'n festival. Bij BKS ga je toch sneller als muziekliefhebber. Ik moet ook zeggen dat ik dat vorig jaar op DTRH ook wel ergerlijk vond soms, dat mensen vooral voor een Disclosure komen of een Moderat.

Er zullen wat weekend mensen wegvallen en wat dagjesmensen bijkomen. Die verhouding zie ik wel wat opschuiven. Met als gevolg wat meer volk voor de ONE en wat minder bij de Secret. Uiteindelijk zullen er wel weer net zoveel mensen rond lopen als de vorige jaren denk ik. Ik vraag me wel af of de hier bekritiseerde geboekte namen aan de bovenkant er alleen staan vanwege een gebrek aan beschikbare Indie alternatieven. Het zou toch ook (wat ik niet hoop) een koerswijziging kunnen zijn. Die uitspraak van Maurits dat Goldband perfect past bij BKS anno nu is wellicht exemplarisch.

Dat is het wel hoor. BKS is natuurlijk ook een voornamelijk indierock georiënteerd festival.

Lowlands en DTRH worden meer gezien als belevenis, los van je muzikale smaak. En ook breder geprogrammeerd. Commerciëler ook, die zijn niet vies van acts waarvan ze weten dat het een dikke party wordt.

Denk dat BKS ook een trouw publiek heeft dat ook zonder namen blind een kaart zou kopen, maar de omvang van die groep is natuurlijk talloze malen kleiner dan het publiek dat voor de totaalbeleving naar DTRH en LL gaat. Daar lopen ook heel veel echte muziekliefhebbers rond, voor alle duidelijkheid, maar er is ook een grote groep die voor sfeer en feesten gaat. Die groep voelt zich waarschijnlijk minder aangetrokken tot BKS. Maar er is echt ook een deel van de doelgroep van DTRH en LL die ook BKS overweegt. In onze groep eigenlijk iedereen.

Maar ik ben het wel met Indiaan eens: ik zou ook zonder namen of zonder alle headliners bekend toch eerder de vvk gestart zijn. Mensen bezoeken maar een of twee festivals per jaar en als BKS dan laat aansluit, loop je het risico dat mensen al eerder voor andere festivals kiezen.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik doelde eerder op zoals @Processierups al zei van dat een pakketje bepaalde verwachtingen kweekt. "Als The 1975 geen headliner is, dan móeten ze wel iets groots in petto hebben" soort ding. Maar als dan blijkt dat een Bon Iver of Blur of weetikveel van de grote kanonnen niet blijken geboekt, dan veronderstel ik dat dat een grotere teleurstelling zou zijn. Dat mensen zich wat bekocht zouden voelen.
Uiteindelijk valt dat ook allemaal wel mee lijkt me op den duur. Lowlands krijgt jaar op jaar dit soort kritieken. Maar verkoopt binnen een kwartiertje wel 65.000 of meer kaarten uit.

Er zullen wat weekend mensen wegvallen en wat dagjesmensen bijkomen. Die verhouding zie ik wel wat opschuiven. Met als gevolg wat meer volk voor de ONE en wat minder bij de Secret. Uiteindelijk zullen er wel weer net zoveel mensen rond lopen als de vorige jaren denk ik. Ik vraag me wel af of de hier bekritiseerde geboekte namen aan de bovenkant er alleen staan vanwege een gebrek aan beschikbare Indie alternatieven. Het zou toch ook (wat ik niet hoop) een koerswijziging kunnen zijn. Die uitspraak van Maurits dat Goldband perfect past bij BKS anno nu is wellicht exemplarisch.
Dat zou gunstig zijn voor de financiën van BKS, want dagkaarten zijn verhoudingsgewijs een stuk duurder.

Vooralsnog is het niet mijn soort muzieksmaak.
Gisteren in Paradiso geweest, bij The Murder Capital. Dat is een volwaardige BKS-act inmiddels. Ik dacht Maurits daar ook gezien te hebben trouwens. Maar het kan ook een dubbelganger zijn geweest.
Lijkt mij ook een prima act voor een later tijdstip op de TWO. maar als ik kijk naar hun schema doen ze pas de tweede helft van het festivalseizoen mee. Ik kwam zelf overigens niet helemaal lekker in de flow dinsdag, maar de zaal vond het prachtig. Dus dat zal aan mij hebben gelegen.

• Leuk
Waarderingen: Dirk Net
Lijkt mij ook een prima act voor een later tijdstip op de TWO. maar als ik kijk naar hun schema doen ze pas de tweede helft van het festivalseizoen mee. Ik kwam zelf overigens niet helemaal lekker in de flow dinsdag, maar de zaal vond het prachtig. Dus dat zal aan mij hebben gelegen.
Die zetten deze tour zichzelf wel echt op de kaart ja, die rustige nummers zijn ook van een bizar hoog niveau. Ze staan trouwens wel gewoon op Primavera, dus zou kunnen. Lijkt me echter dat je ze al eerder bekend zou maken (wel, Paradiso moest nog verkopen..). Zal DTRH worden

Users who are viewing this thread