Alcatraz Open Air 2026

Geen idee of dit telt, maar Bury Tomorrow speelde in 2019 noodgedwongen op de Swamp omdat ze hun vroege set op de Prison niet konden spelen. Er was toen best veel wind die dag en uit veiligheidsredenen moesten ze hun concert afgelasten, maar door een wissel met Carnation (die dan één of twee dagen later speelden) kon hun optreden op Alcatraz nog doorgaan.
Haha nouja het “telt” in de zin dat het aantoont dat het fysiek mogelijk is om metalcore te spelen in de Swamp, maar daar twijfelde niemand aan geloof ik :P het klinkt nog steeds niet alsof het ooit de bedoeling is geweest van de organisatie om metalcore in de Swamp te programmeren…

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Heeft er eigenlijk ooit al eens een metalcore band in de Swamp gestaan? Wel wat deathcore, maar metalcore? Alcatraz heeft sowieso geen uitgebreide geschiedenis met dat genre, maar alles wat ik me kan herinneren, stond op de main (Bury Tomorrow, As I Lay Dying, Bleed From Within, Unearth, Spiritbox,...) of sinds kort op Helldorado.

Swamp is toch meer de locatie voor de extremere kant, de old school genres als death, black & doom. Als daar al iets staat wat minder zwaar is, dan is 't meestal een "arthouse" project van iemand die normaal hardere dingen speelt.
Heaven Shall Burn heeft wel wat raakvlakken, en wordt vaak onder het label metalcore geplaatst, maar zelf zou ik ze niet meteen als typische metalcore beschouwen.

Grappig hoe dingen in eigen land zo groot kunnen zijn en dan hier op een klein festival in de kleinste lettertjes.

Dat rise of the northstar is blijkbaar in Frankrijk best wel huge, die speelden de laatste editie van Hellfest een subheadlineset in het donker tussen Till Lindemann en Korn in.

Verder kan ik er trouwens op muzikaal gebied helemaal niks mee, maar wel een leuk random feitje.
Heaven Shall Burn heeft wel wat raakvlakken, en wordt vaak onder het label metalcore geplaatst, maar zelf zou ik ze niet meteen als typische metalcore beschouwen.
Dat is zeker wel een metalcore band ja, al hebben ze inderdaad meer hun oorsprong in de melodeath is het tegenwoordig toch wel gewoon metalcore

• Leuk
Waarderingen: RubenJS en Joslittel
Zelf nog niets nageteld: maar hoe ver zouden we trouwens zitten in de line up? Vroeger werden vaak percentages op gekleefd bij aankondigingen?

Vrijdag heeft nog beduidend minder bands, daar verwachten we dus nog enkele namen. Hoe zou dat zitten voor zaterdag/zondag? Lijkt mij al redelijk volzet?

Zelf nog niets nageteld: maar hoe ver zouden we trouwens zitten in de line up? Vroeger werden vaak percentages op gekleefd bij aankondigingen?

Vrijdag heeft nog beduidend minder bands, daar verwachten we dus nog enkele namen. Hoe zou dat zitten voor zaterdag/zondag? Lijkt mij al redelijk volzet?
Elke dag telt normaal 36 bands (de donderdag is een vraagteken door de opening van Prison)

ik denk nog een 30-35 tal bands, maar dit zal voornamelijk belgisch zijn. Daar wachten ze meestal mee tot wanneer ze weten welke gaten er gevuld moeten worden.

Ik heb een 'Clashfinder' gemaakt om ons mogelijk een idee te geven van het herstel van groepen in de scènes EN het aantal resterende groepen.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Zo, dan maak ik mijn lijstje ook maar

Donderdag
Must See: Alien Weaponry, Channel Zero
Interessant: Alestorm, Soulfly, Imminence, Sacred Reich
Mocht er niks anders spelen: Mikkey Dee

Vrijdag
Must See: Body Count, Amenra, Igorrr, Soen,
Interessant: Thy Art Is Murder, Bleed From Within, Alien Ant Farm
Mocht er niks anders spelen: Slaughter To Prevail, Savatage, 200 Stab Wounds

Zaterdag
Must See: Hatebreed, Orbid Culture, Miracle of Sound,
Interessant: Testament, Biohazard, Municipal Waste, Kittie, Alcest, Immolation
Mocht er niks anders spelen: Metal Church, Arch Enemy, Psychonaut, Carach Angren

Zondag
Must See: Powerwolf, Lamb of God, The Ghost Inside, Saxon, Luna Kills, Bloodbound
Interessant: Gutalax, Satyticon, Nevermore, Rose Tattoo, Kylesa
Mocht er niks anders spelen: Animals as Leaders, Rise of the Northstar

Vetgedrukt = first time

Ik wilde dit vorige week al doen, maar hij is in mijn concepten blijven staan

Uit het persbericht: De laatste 30+ namen voor het op één na grootste outdoor "heavy" festival van de Benelux volgen spoedig.

Ik ben er komend jaar weer bij, wederom op Eagle Plaza! Kijk o.a. uit naar:
Imminence
Blackbraid (!)
Amorphis
Soen
Alcest
Orbit Culture
Lamb of God
Combichrist
The Ghost Inside
...en duim nog even door samen met @Jamel in de hoop dat Saor en Draconian nog op 't affiche komen. En in algemene zin nog wat prog en doom toegevoegd. Ook Destinity zou ik graag eens live zien.
Verder een hoop nieuwe namen en dus ook veel voor te luisteren en te ontdekken. 👌

Bloodstock (UK) (6-9 Augustus) met 10 nieuwe namen vooral in de kleine lettertjes
Black Label Society - Fit For An Autopsy - Mantis Defeats Jaguar - Blood countess - GURT - Outergods - Noisepicker - Alunah - Flayed Disciple - Acid Throne
With Halloween just around the corner, we have some early treats to share...another 10 bands added to the line up!
🔥 Striding onto the Ronnie James Dio main stage on Sunday, will be the mighty Black Label Society
🔥 Not ones to be intimidated by that hefty gut punch, main stage Friday sees prime deathcore dealers Fit For An Autopsy join the bill.
Over on the Sophie Lancaster stage..
🔥Thursday welcomes back Birmingham’s previous Metal 2 The Masses winners, boisterous lads Mantis Defeats Jaguar
🔥 Friday confirms sanguine-soaked black metal squad Blood Countess
🔥Also on Friday party sludge noiseniks GURT
🔥 Keeping the metal heavy on Saturday, bear witness to the bleak sounds of blackened death & grind alchemists Outergods
🔥Abrasive doom/punk/blues fans Noisepicker on Sunday
🔥Stoner doomsters Alunah
🔥Death/thrash beasts Flayed Disciple
🔥 Norwich doom trio Acid Throne are fully committed to ensuring you round up your best metal weekender ever in blistering style!
558447828_1337544061066835_1166636269527140688_n.jpg

black label society komt zo wel dichter en dichter. ik hoop dat uitstel geen afstel is en dat die gewoon subheadliner van de zaterdag zijn

black label society komt zo wel dichter en dichter. ik hoop dat uitstel geen afstel is en dat die gewoon subheadliner van de zaterdag zijn
Staan in hetzelfde weekend enkel nog op Leyendas en op de zondag van Bloodstock dus de zaterdag waar ze op de Body Count leak staan kan perfect. Alcatraz zal net als Bloodstock ook nog wel wat iets grotere namen achter de hand houden om een aankondiging met kleinere namen wat op te smukken

Ik zie een paar keer doom staan, zet maar in de morgue dan gaan we wel zien of het wat is :)
Het lijkt mij de typische "kleine uk bands"-aankondiging dus de kans dat deze de oversteek maken lijkt mij vrij klein ken er in ieder geval weinig van wat op zich ook wel goed is :)

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Het lijkt mij de typische "kleine uk bands"-aankondiging dus de kans dat deze de oversteek maken lijkt mij vrij klein ken er in ieder geval weinig van wat op zich ook wel goed is :)
Ja eens, al kunnen "kleine uk bands" nog steeds erg leuk zijn dus de uitnodiging van mijn kant staat ;)

• Leuk
Waarderingen: johanra
ik ben er nog niet aan uit als pukkelpop die door livenation overgenomen wordt een goede of een slechte zaak is voor alcatraz.
Langs de ene kant kan alcatraz wel fluiten naar elke band die aan het boomen is. langs de andere kant draait metal op pukkelpop voor geen meter, er staat nauwelijks volk voor best wel grote bands. Iets in mij hoopt dan dat de commerciële kant van livenation beslist van het backyard project te stoppen of om daar wat anders te zetten.

ik ben er nog niet aan uit als pukkelpop die door livenation overgenomen wordt een goede of een slechte zaak is voor alcatraz.
Langs de ene kant kan alcatraz wel fluiten naar elke band die aan het boomen is. langs de andere kant draait metal op pukkelpop voor geen meter, er staat nauwelijks volk voor best wel grote bands. Iets in mij hoopt dan dat de commerciële kant van livenation beslist van het backyard project te stoppen of om daar wat anders te zetten.
Mja, ik heb ook niet het gevoel dat Pukkelpop echt een grote concurrent was van Alcatraz. Af en toe staat er wel iets interessant bij (I Prevail, Paleface Swiss), maar de Backyard bestaat nu al voor 2/3 uit aanverwanten van punk, garage en noise. En de meer commerciële namen als Papa Roach of Electric Callboy riskeer je altijd wel kwijt te geraken aan de majors, LN of niet.

Dan wegen die 5-6 jaarlijkse metalbands op de Lokerse imo zwaarder door voor Alcatraz.

Users who are viewing this thread