Alcatraz Open Air 2026

Als ik het goed op heb was Lorna shore de originele vrijdag headliner en toen die Tour weggevallen is en een deel festivals al gesetteld hadden op een deathcore headliner is Slaughter to prevail in dat gat gesprongen. Met andere woorden Lorna shore zal dus niet komen.

Dit is precies de fantastische "inside" informatie waar ik telkens naar uitkeek bij de zogenaamde Muzieklab podcast met Vic. HƩƩl erg bedankt om dit te delen!
Voor mij eerlijk gezegd ook niet de beste ruil, maar anderzijds ook wel logisch dat Slaughter to Prevail meteen op de kar springt. Dat is inderdaad een mooie verklaring voor alle headlineshows.

Na Inluisteren zie ik toch een verborgen parel in miracle of sound
Ja eens hiermee. Had niet verwacht nog eens op een metalfestival een act tegen te komen die ik totaal niet kende en plots een nummer blijkt te hebben met meer dan 120 miljoen streams. Komt me op de mainstream festivals nog wel geregeld over haha. Eerste indruk was zeker positief maar gaf me ook een beetje het idee naar de publieksvriendelijke versie van Wardruna te luisteren. Ben benieuwd hoe de hele playlist zal beklijven!

Ja eens hiermee. Had niet verwacht nog eens op een metalfestival een act tegen te komen die ik totaal niet kende en plots een nummer blijkt te hebben met meer dan 120 miljoen streams. Komt me op de mainstream festivals nog wel geregeld over haha. Eerste indruk was zeker positief maar gaf me ook een beetje het idee naar de publieksvriendelijke versie van Wardruna te luisteren. Ben benieuwd hoe de hele playlist zal beklijven!

Je hebt vorig jaar Feuerschwanz gezien dacht ik, dan heb je die hit in ieder geval in hun coverversie gehoord! (Ga ervan uit dat het Valhalla Calling is)

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Zo, de playlist is helemaal bijgewerkt! Al met al erg tevreden met wat er staat en ga er mooie schema's van kunnen maken. Al blijft het gevoel wel dat post/prog en doom er wel erg bekaaid vanaf komt dit jaar ten faveure van de core en death metal bands. Maar goed.

Ik ben benieuwd hoe ze de programmering op de zondagavond gaan doen. Powerwolf is de headliner en we weten dat Gutalax de Swamp afsluit. Dan hebben we nog Lamb of God en Saxon die eigenlijk beide formaat sub zijn en daarnaast The Ghost Inside, Satyricon en Nevermore die ook allemaal een tent zouden kunnen afsluiten. Satyricon als Helldorado headliner met Nevermore ervoor en The Ghost Inside voor Gutalax? En Saxon dan maar in het licht voor Lamb of God en Powerwolf? Sterk geboekte avond dan wel weer hoor.

Zo, de playlist is helemaal bijgewerkt! Al met al erg tevreden met wat er staat en ga er mooie schema's van kunnen maken. Al blijft het gevoel wel dat post/prog en doom er wel erg bekaaid vanaf komt dit jaar ten faveure van de core en death metal bands. Maar goed.

Ik ben benieuwd hoe ze de programmering op de zondagavond gaan doen. Powerwolf is de headliner en we weten dat Gutalax de Swamp afsluit. Dan hebben we nog Lamb of God en Saxon die eigenlijk beide formaat sub zijn en daarnaast The Ghost Inside, Satyricon en Nevermore die ook allemaal een tent zouden kunnen afsluiten. Satyricon als Helldorado headliner met Nevermore ervoor en The Ghost Inside voor Gutalax? En Saxon dan maar in het licht voor Lamb of God en Powerwolf? Sterk geboekte avond dan wel weer hoor.
Hoezo weet je dat gutalax swamp afsluit?

Ik wou net hetzelfde vragen šŸ˜„
Ze staan niet eens als logo-band op de poster, dus zou me wel verbazen als ze de Swamp afsluiten.
Ze mogen dit jaar wƩl in de Swamp geprogrammeerd worden. De Helldorado stond stampvol (ten koste van Pig Destroyer, die nochtans ook een stevige Ʃn goede set speelden).

Op basis van de poster zou ik vroege Prison spot verwachten (afgaande op de drukte vorig jaar ook)

Dat Gutalax afsluit, betekent niet dat ze automatisch headliner zijn. Soms is er nog een epiloog na de echte headliner.

Zou ook nergens op slaan om Gutalax de Swamp "echt" te laten headlinen. Alcatraz zelf zet ze bij alle aankondigingen ook ergens onopvallend in 't midden.

Herinner me nog 2017, waar Wolves in the Throne Room ook als aftershow stond van Abbath, de feitelijke headliner van de Swamp.

Dat Gutalax afsluit, betekent niet dat ze automatisch headliner zijn. Soms is er nog een epiloog na de echte headliner.

Zou ook nergens op slaan om Gutalax de Swamp "echt" te laten headlinen. Alcatraz zelf zet ze bij alle aankondigingen ook ergens onopvallend in 't midden.
Zal wel hetzelfde zijn als de vorige editie waar Emperor de Swamp headliner was met Rotting christ nog daarna met een kortere set als afsluiter

• Leuk

Herinner me nog 2017, waar Wolves in the Throne Room ook als aftershow stond van Abbath, de feitelijke headliner van de Swamp.
Huhw? Wie noemt Gutalax headliner dan?

Niemand, maar er wordt gesuggereerd om Nevermore of Satyricon naar Helldorado te verschuiven en dat lijkt me niet nodig als Gutalax ergens diep in de nacht in de Swamp speelt.
Voorstel kwam van mij en geboren uit het feit dat Alcatraz hun podia redelijk op genre programmeert. Dan vind ik een act als The Ghost Inside voor Gutalax logischer dan Satyricon

• Leuk
Waarderingen: Jamel
The Ghost Inside als swamp headliner zou me inderdaad ook niet verbazen, die stonden afgelopen jaar ook al zo bizar hoog op Graspop
Of Saxon als headliner van ƩƩn van de tenten met TGI voor LOG op de main, dat lijkt me ook nog wel een optie

• Leuk
Ik vind The Ghost Inside juist een typische Mainstage naam. Zij passen voor mij helemaal in het beeld wat ik van generieke metalcore bandjes heb. En dus is het automatisch een 'open lucht' band voor mij. Maar misschien zit ik dan teveel met Graspop in m'n hoofd.

Heeft er eigenlijk ooit al eens een metalcore band in de Swamp gestaan? Wel wat deathcore, maar metalcore? Alcatraz heeft sowieso geen uitgebreide geschiedenis met dat genre, maar alles wat ik me kan herinneren, stond op de main (Bury Tomorrow, As I Lay Dying, Bleed From Within, Unearth, Spiritbox,...) of sinds kort op Helldorado.

Swamp is toch meer de locatie voor de extremere kant, de old school genres als death, black & doom. Als daar al iets staat wat minder zwaar is, dan is 't meestal een "arthouse" project van iemand die normaal hardere dingen speelt.

Heeft er eigenlijk ooit al eens een metalcore band in de Swamp gestaan? Wel wat deathcore, maar metalcore? Alcatraz heeft sowieso geen uitgebreide geschiedenis met dat genre, maar alles wat ik me kan herinneren, stond op de main (Bury Tomorrow, As I Lay Dying, Bleed From Within, Unearth, Spiritbox,...) of sinds kort op Helldorado.

Swamp is toch meer de locatie voor de extremere kant, de old school genres als death, black & doom. Als daar al iets staat wat minder zwaar is, dan is 't meestal een "arthouse" project van iemand die normaal hardere dingen speelt.

Geen idee of dit telt, maar Bury Tomorrow speelde in 2019 noodgedwongen op de Swamp omdat ze hun vroege set op de Prison niet konden spelen. Er was toen best veel wind die dag en uit veiligheidsredenen moesten ze hun concert afgelasten, maar door een wissel met Carnation (die dan ƩƩn of twee dagen later speelden) kon hun optreden op Alcatraz nog doorgaan.

Users who are viewing this thread