Graspop Metal Meeting 2026

Ga alleen de Zaterdag, maar zal zoiets worden;

P.O.D. - Malevolence - stukje Sepultura - Loathe - Three Days Grace - wellicht Ice Nine Kills en Babymetal, nog even de andere bands inluisteren, want niet heel veel interesse in beide - Architects - Bad Omens - Bring Me The Horizon

Geen hele spannende looproute, maar andere podia zijn voor mij niet heel interessant. En de paar bands die wel interessant zijn clashen met dingen die ik liever zie (Tesseract, Lacuna Coil bijv.)

Mijn looproute zoals ik het nu zie (eerste keer*, must see)

Donderdag
Distant*
Ankor*
Blackgold*
Dying Wish*
Thrown*
John Coffey
Bloodywood
Within Temptation

Beginnen bij Limp Bizkit, eindigen bij The Dillinger Escape Plan
The Offspring

Vrijdag
Infected Rain*
Thornhill*
Bark
Letlive.*
Guilt Trip*
Harakiri For The Sky*
Drain*
Breaking Benjamin*
Kublai Khan TX*
Knocked Loose
Volbeat

Zaterdag
The Pretty Wild*
Fleddy Melculy
Sinsaenum*
Rivers of Nihil*
Sepultura
Loathe*
Ice Nine Kills
Architects
Bad Omens*

Bring Me The Horizon

Zondag
Battle Beast
Life of Agony*
Wargasm*
Future Palace
Set It Off*
Electric Callboy (ik neem me nog voor om ook even naar Venom* te gaan kijken, maar ik ken mezelf... eens EC begint en we daar met heel de groep staan blijf ik wss toch daar)
Mastodon

Hier ook mijn spoorboekje:

Do

Mantha (als ik op tijd ben) - Ankor (als ik op tijd ben) - rusten op camping - Wind Rose - Sleep Theory - Hapje eten - A day to remember - Bloodywood - stukje Pennywise - Within Temptation (vooral om goede plaats te hebben bij de volgende) - Limp Bizkit - The Offspring

Vr

Drowning pool (als ik het haal) - triggerfinger - harakiri for the sky/ Cavalera (nog te kiezen) - Trivium - klein stukje sex pistols - we came as romans - Breaking Benjamin - Kublai Khan TX - einde Alter bridge - Knocked Loose/Lionheart (nog te kiezen) - Volbeat

Za

Fleddy Melculy (als ik het haal) - POD/Feuerschwanz (als ik het haal en keuze van het moment) - Malevolence - Primal Fear - korte pauze - Three Days Grace - Ice Nine Kills - Babymetal (vanop een afstand) - Architects - Bad Omens (als het tegenvalt stukje Avatar meepikken) - Bring Me The Horizon

Zo

Battle Beast. (Als ik zo vroeg haal) - Europe - pauze - stukje Foreigner - Set it off - langere pauze - Alice Cooper - Electric Callboy (sorry Bury Tomorrow 😭)- Def Leppard tijdens het wachten - The plot in you - Sabaton

Ik krijg zowaar nog meer zin in de afters dan in het normale festival...

Nee maar zonder dollen, wel heel leuk om te lezen. Ik ga op Werchter eigenlijk ook altijd naar de after op The Hive, terwijl me dat toch altijd een bak pleurisherrie was (desondanks goed vermaakt). Dus als het nu ook nog eens met goede muziek en leuke sfeer is, top!
Hahahahaha ik heb het ook al een paar weken met een vriendin van me waar ik altijd mee ga enkel over de afters. Het festival zelf is nog niet ter sprake gekomen :ROFLMAO:

• Haha
Waarderingen: Pommer
Hier ook mijn spoorboekje:

Do

Mantha (als ik op tijd ben) - Ankor (als ik op tijd ben) - rusten op camping - Wind Rose - Sleep Theory - Hapje eten - A day to remember - Bloodywood - stukje Pennywise - Within Temptation (vooral om goede plaats te hebben bij de volgende) - Limp Bizkit - The Offspring

Vr

Drowning pool (als ik het haal) - triggerfinger - harakiri for the sky/ Cavalera (nog te kiezen) - Trivium - klein stukje sex pistols - we came as romans - Breaking Benjamin - Kublai Khan TX - einde Alter bridge - Knocked Loose/Lionheart (nog te kiezen) - Volbeat

Za

Fleddy Melculy (als ik het haal) - POD/Feuerschwanz (als ik het haal en keuze van het moment) - Malevolence - Primal Fear - korte pauze - Three Days Grace - Ice Nine Kills - Babymetal (vanop een afstand) - Architects - Bad Omens (als het tegenvalt stukje Avatar meepikken) - Bring Me The Horizon

Zo

Battle Beast. (Als ik zo vroeg haal) - Europe - pauze - stukje Foreigner - Set it off - langere pauze - Alice Cooper - Electric Callboy (sorry Bury Tomorrow 😭)- Def Leppard tijdens het wachten - The plot in you - Sabaton
Def Leppard tijdens het wachten? Op Sabaton? Maar u gaat nog naar de Jupiler?

De clashfinder van @charlottekos ook maar even ingevuld. De acts waar ik het meeste naar uit kijk zijn groen gemaakt, jammer dat er dus een kleine overlap zit tussen WCAR/BB en grote overlap tussen Mastodon/The Plot In You. Wellicht bij die laatste beginnen bij Mastodon en halverwege naar The Plot In You... Verder valt op dat het een mooie verdeling tussen alle stages, behalve de Marquee. Dat gaat wellicht ook nog mee helpen in de keuze voor Mastodon.

1778144237587.png
1778144341598.png

Nou, de timetable-gemoederen zijn al wat sneller bedaard dan ik dacht. :)
Dan kunnen we wel door met:

Friday's Metal Dome​

1778147010677.png

Leprous:​

Voor fans van: Haken, Caligula's Horse, Soen, VOLA, Riverside, Ihsahn

Kadavar:​

Voor fans van: Elder, Graveyard, Witchcraft, Slomosa, Uncle Acid & the Deadbeats, The Vintage Caravan

Elder:​

Voor fans van: Kadavar, Sleep, King Buffalo, All Them Witches, Green Lung, YOB

(vervolg)

Harakiri for the Sky:​

Voor fans van: Heretoir, Deafheaven, Alcest, Agalloch, Der Weg einer Freiheit, Groza

Oranssi Pazuzu:​

Voor fans van: Enslaved, Blut Aus Nord, Dødheimsgard, The Ruins Of Beverast, A Forest Of Stars, Deathspell Omega

TX2:​

Voor fans van: Falling In Reverse, Yungblud, Black Veil Brides, Ice Nine Kills, Bring Me The Horizon, My Chemical Romance

Vower:​

Voor fans van: Black Peaks, Karnivool, Thrice, Deftones, Loathe, Mastodon

Ik vind het heel moeilijk om hierin geen rekening te houden met clashes, nu de timetables gekend zijn...

Leprous
Ga ik mss heel even meepikken, maar heb ze niet opgenomen in mijn loopschema omdat het al vrij vol zat voor vrijdag en het niet helemaal mijn smaak is. Het zou passen tussen Kublai Khan TX en Knocked Loose. Ik heb ze één keer gezien op Durbuy Rock pakweg 11-12 jaar geleden, en herinner me dat we ze toen unaniem tot band van het weekend hebben gekroond. Grote aanrader dus om eens te zien, maar ligt niet helemaal in lijn met mijn smaak, vandaar niet specifiek vermeld in het loopschema.

Harakiri For The Sky
Over het algemeen heb ik niet zo heel veel met Black Metal. Wat me heeft overtuigd dat ik deze band MOET zien, is de cover van Street Spirit die me van begin tot einde kippenvel gaf. Ik ben dan verder beginnen luisteren, en moet zeggen dat ik het wel kon pruimen. Ik hoop dus ook dat ze die cover live spelen.

Voor de rest geen Metaldome voor mij op vrijdag.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose en MetalLimbo
Nou, de timetable-gemoederen zijn al wat sneller bedaard dan ik dacht. :)
Dan kunnen we wel door met:

Friday's Metal Dome​

Bekijk bijlage 19893

Leprous:​

Voor fans van: Haken, Caligula's Horse, Soen, VOLA, Riverside, Ihsahn

Kadavar:​

Voor fans van: Elder, Graveyard, Witchcraft, Slomosa, Uncle Acid & the Deadbeats, The Vintage Caravan

Elder:​

Voor fans van: Kadavar, Sleep, King Buffalo, All Them Witches, Green Lung, YOB
Sterkste podium van het festival eigenlijk, al zou de zondag Marquee mij nog bijna een dagje naar het festival getrokken hebben staan hier eigenlijk de grootste parels bij elkaar. De onderste twee ken ik niet maar de rest zijn stuk voor stuk fantastische live bands, uitstekend verspreid over verschillende hoeken van mijn smaak. Gelukkig heb ik ze ook allemaal al eens live kunnen zien, sommige meerdere keren en vrij recent nog, waardoor ik het wel kan missen, maar ik zou mij hier zonder meer geweldig vermaken als ik er was.

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en MetalLimbo
Sterkste podium van het festival eigenlijk, al zou de zondag Marquee mij nog bijna een dagje naar het festival getrokken hebben staan hier eigenlijk de grootste parels bij elkaar. De onderste twee ken ik niet maar de rest zijn stuk voor stuk fantastische live bands, uitstekend verspreid over verschillende hoeken van mijn smaak. Gelukkig heb ik ze ook allemaal al eens live kunnen zien, sommige meerdere keren en vrij recent nog, waardoor ik het wel kan missen, maar ik zou mij hier zonder meer geweldig vermaken als ik er was.
Eens! Het drieluik Oranssi Pazuzu - Harakiri - Elder is denk ik het beste wat Graspop te bieden heeft dit jaar als muzikaal blokje. En dan het machtige Leprous als afsluiter. Ik zou het wel weten als bezoeker waar ik te vinden was!

Heel sterk podium inderdaad, met een hoop must-sees (met name HFTS en OP).
Leprous altijd wat moeite met de stem gehad, maar begint toch langzaam op me te groeien.
Elder wordt ook steeds interessanter hoe vaker ik het luister, is ook een stuk progressiever dan bv. Kadavar.
Vower moet ik nog meer luisteren, maar klinkt ook zeker niet verkeerd.
TX2 is natuurlijk de vreemde eend in deze bijt, maar stond ook eigenlijk op de zondag en is verschoven.

Ik ga zelf niet, maar wel eens leuk om een mogelijke route uit te stippelen:

Donderdag
Static-X > Danko Jones > A Day To Remember > Megadeth > Within Temptation > Limp Bizkit > The Offspring

Best een vermakelijke dag dit! Al zit ik wel met een gapend gat in de middag.

Vrijdag
Drowning Pool > Triggerfinger > Mammoth > Harakiri For The Sky > Elder > Kadavar > Leprous > Volbeat

Akkoord met de commentaren hierboven, de Metal Dome line-up is prachtig. Voor deze dag zou ik nog beginnen twijfelen (als ik zou kunnen)!

Zaterdag
Fleddy Melculy > P.O.D > Rivers of Nihil > Sepultura > Lacuna Coil > Corrosion of Conformity > Architects > Avatar

Natuurlijk niet zo goed ingeluisterd, maar er staat niet echt iets nieuws op voor mij waar ik heel enthousiast van word of dat ik nog niet recent heb gezien.

Zondag
Gaerea > Europe > Vltimas > Black Label Society > Alice Cooper > Solstafir > Mastodon

Idem als zaterdag.

• Leuk
Waarderingen: won666 en MandyRose
Ik vind het heel moeilijk om hierin geen rekening te houden met clashes, nu de timetables gekend zijn...

Daar heb ik voorlopig geen last van😅

Ik wou er die dag niks zien en de timetable bevestigd dat ik die dag er niks zal zien 🤣

Ik heb over het heel weekend maar 2 bands in de Dome die ik wou en die ik er gelukkig zal zien

Dus bij deze @MetalLimbo mijn overzicht van de vrijdagse dome 😅

• Leuk
Waarderingen: CedricH en MetalLimbo
Nou dit waarom de metaldome vaak 1 van mij favorieten plekken is. De donderdag er niet te vinden en op vrijdag zonder clashes niet weg te krijgen.

Leprous
heel benieuwd wat ze live kunnen zien probeer sowieso een stuk te zien.

Kadaver en Elder
Beide klinken goed maar de voorkeur gaat echt uit naar Elder klinkt net wat dynamischer.
Maar wat ook uit maakt, los(andere dag of andere tijd) zou ik ze allebei kijken maar back2back zou kadaver misschien te veel worden van dezelfde stijl.

Harakiri
Eveneens lekkere muziek en past goed in de metaldome sfeer

Pazazu
Hmm dit is degene waar ik niet zeker van ben.
Soms is een beetje te veel als een drone en kom ik er niet in en bij andere nummers juist wel.
Dit kan echt een hit or miss bent zijn dus juist een reden om te kijken.

Vower en tx2
Dat zijn de eerste 2 sloten van de dag en ben ik meestal aan het rondstruinen.
Daar laat ik me gewoon verrassen door de spontane sound en energie van een band op dat moment. Dus geen garantie maar ik loop sowieso een keer binnen

Users who are viewing this thread