Graspop Metal Meeting 2026

Het hele punt is dat jij en ik niet weten wie de overige bandleden zijn. Als ze onthuld worden denk je misschien ‘die horen op de mainstage’ en houden ze hun identiteit geheim om net niet op de mainstage te staan.
Gezien de slechte kwaliteit van hun werk, denk ik dat als het inderdaad bekende namen zijn, ze beter voor altijd anoniem kunnen blijven! 🤣🤣🤣 Hum...Sorry! 🤣

• Haha
Waarderingen: Loek123 en Dr. Hannibal
Of het zijn gewoon een stel nobody's die slechte ripoff muziek maken. Wat het ook gaat zijn ik ben en blijf geen fan van het fenomeen dat een act met 6 nummers en mysterieuze maskers gelijk de Metal Dome mag afsluiten boven bands die jaren bloed zweet en tranen hebben gelaten om op die plek te komen
Dat zegt dan toch ook ineens genoeg over die bands die al jaren bloed zweet en tranen hebben gelaten. We noemen dat… niet goed genoeg.

Wat een onzin. Dan staan er dus zo ongeveer 110 bands op het affiche die niet goed genoeg zijn.
Wat een onzin dat je een band ligt af te kraken voor je ze bezig hebt gezien. Je noemt de muziek ripoff en daarom horen ze er niet te staan, wel mocht elke ‘ripoff’ band er niet meer staan dan schieten er geen 20 meer over.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Wat een onzin dat je een band ligt af te kraken voor je ze bezig hebt gezien. Je noemt de muziek ripoff en daarom horen ze er niet te staan, wel mocht elke ‘ripoff’ band er niet meer staan dan schieten er geen 20 meer over.

Je hoeft niet per se een band live te hebben gezien, om te weten dat je het niks vindt natuurlijk. Anders zou ik een groot probleem hebben…

Net als je vorige bericht vind ik dit geen goede take. Heeft, zoals al zoveel gezegd, echt niets ermee te maken of ze wel of niet op Graspop mogen staan. Heeft ermee te maken dat een band zonder concrete discografie plots een stage mag afsluiten op basis van "vermoedens" van de muzikanten in de band. Dat hun muziek daarnaast ook gewoon een (naar mijn mening, vrij fletse) kopie van Sleep Token moet voorstellen, helpt ook allerminst in het argument. Eveneens, zoals eerder aangehaald, het feit dat Graspop niet eens de publieke opinie heeft afgewacht alvorens hun programma op te stellen.

Dit terwijl er in het verleden andere bands waren, mét een uitgebreidere discografie én meer hype (zoals Lorna Shore, of zelfs Sleep Token zelf) die niet eens zo'n hoge spot in de Dome kregen dan President wel kreeg.

En dan ga ik ook akkoord: dit is een middelvinger opsteken naar bands die jarenlang moeten groeien, muziek uitbrengen, touren ... om te dromen van zo'n spot. En op basis van wat? Omdat zij géén bandlid hebben van een andere bekende band?
Wat trouwens ook niet altijd een argument hoeft te zijn, want bands als Asinhell en Me and that Man stonden lang niet zo hoog op de affiche/poster, hoewel zij toch ook wat bekende namen in hun band hebben zitten.

En ook hier: ik heb géén probleem met "President" op Graspop, wél met hun positie op de affiche.

Heeft ermee te maken dat een band zonder concrete discografie plots een stage mag afsluiten op basis van "vermoedens" van de muzikanten in de band
Who said that this was the reason for them closing the Metal Dome?

I would argue that they’re scheduled to close the stage because of their drastically increasing popularity, no? At least that’s what I‘m suspecting.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Los van of het terecht is of niet, en begrijp volledig dat dit niet geheel eerlijk is. Maar even glas halfvolle take:

Als je ze toch niet gaat zien wees blij dat ze de dome dan afsluiten ipv een band die je wel zou willen zien. Bespaart zo laat op de avond waarschijnlijk wel een clash.👌

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Jimmeh07
Net als je vorige bericht vind ik dit geen goede take. Heeft, zoals al zoveel gezegd, echt niets ermee te maken of ze wel of niet op Graspop mogen staan. Heeft ermee te maken dat een band zonder concrete discografie plots een stage mag afsluiten op basis van "vermoedens" van de muzikanten in de band. Dat hun muziek daarnaast ook gewoon een (naar mijn mening, vrij fletse) kopie van Sleep Token moet voorstellen, helpt ook allerminst in het argument. Eveneens, zoals eerder aangehaald, het feit dat Graspop niet eens de publieke opinie heeft afgewacht alvorens hun programma op te stellen.

Dit terwijl er in het verleden andere bands waren, mét een uitgebreidere discografie én meer hype (zoals Lorna Shore, of zelfs Sleep Token zelf) die niet eens zo'n hoge spot in de Dome kregen dan President wel kreeg.

En dan ga ik ook akkoord: dit is een middelvinger opsteken naar bands die jarenlang moeten groeien, muziek uitbrengen, touren ... om te dromen van zo'n spot. En op basis van wat? Omdat zij géén bandlid hebben van een andere bekende band?
Wat trouwens ook niet altijd een argument hoeft te zijn, want bands als Asinhell en Me and that Man stonden lang niet zo hoog op de affiche/poster, hoewel zij toch ook wat bekende namen in hun band hebben zitten.

En ook hier: ik heb géén probleem met "President" op Graspop, wél met hun positie op de affiche.
Denk je nu echt dat een band zomaar gebombardeerd wordt als headliner van een stage zonder dat er een deftige discografie aan te pas komt? Wij weten niks van die band alleen dat er een enorm sterk team achter staat. De zanger is de zanger van Busted, in de muziekwereld een sterke naam door zijn sideprojects. De gitarist zou Alex Bailey van Sylosis zijn, de eigenaar van allotment productions die ook zorgt voor de gehele producties van bands als Architects, Sleep Token, Bleed from Within, Bury Tomorrow, Idles, Loathe, Behemoth.

Is het dan niet normaal dat wanneer hij zelf terug een band begint hij zijn connecties aanspreekt?

Daarnaast is het muziek die ik niet per se kan apprecieren maar muzikaal technisch zijn die songs echt tot in het detail goed geproduceerd wat maakt dat je al een heleboel andere artiesten voorbijsteekt op kwaliteit.

Nu, wij discussieren hier op een forum over of ze het verdienen of niet maar door het werk dat hun bandleden lijken te hebben gedaan achter de schermen voor andere bands denk ik niet dat iemand die in de metal dome speelt op dezelfde dag niet begrijpt waarom President headliner is.

• Thinking
  • Haha
Waarderingen: MetalLimbo en nikita
Denk je nu echt dat een band zomaar gebombardeerd wordt als headliner van een stage zonder dat er een deftige discografie aan te pas komt?
Nee, dat denk ik niet.
Maar dat is momenteel wél wat er aan het gebeuren is.

En je volgende citaat: "Wij weten niks van die band alleen dat er een enorm sterk team achter staat." is voor mij ook géén argument om een podium af te sluiten. Inderdaad, ik weet niks van die band. Dus waarom mogen zij wél een stage headlinen en bands waar ik wel iets van weet (of die ik andere jaren al op een ander podium zag) niet?

Dat ze er staan is niet erg. Op die positie wel. Dat is echt beledigend naar bands die wel hard voor zo'n spot werken.

Dat is totaal niet revelant in deze discussie.
Dus Olivia Rodrigo mocht Werchter niet headlinen vorig jaar ;)

Verdienen andere bands het meer dan President om die spot te nemen op basis van hun jarenlange werk: ja!

Is President bekend genoeg om die spot in te nemen (al is het door duidelijk de formule van ST te lenen en met een serieuze duw in de rug van LN): ook ja!

Waar is de discografie van President dan?
Zoals ik dus al zei, wij weten (bijna) niets van die band. De organisaties van GMM en andere festivals hebben waarschijnlijk al veel meer gehoord dat in de toekomst op het publiek wordt losgelaten en zij hebben daaruit besloten deze spot te geven. Er is duidelijk een reden waarom bijna alle festivals waar ze staan ze zo'n hoge plaatsing geven op de line up.

• Thinking
  • Leuk
Waarderingen: El_Leipo en Timmetje
Nee, dat denk ik niet.
Maar dat is momenteel wél wat er aan het gebeuren is.

En je volgende citaat: "Wij weten niks van die band alleen dat er een enorm sterk team achter staat." is voor mij ook géén argument om een podium af te sluiten. Inderdaad, ik weet niks van die band. Dus waarom mogen zij wél een stage headlinen en bands waar ik wel iets van weet (of die ik andere jaren al op een ander podium zag) niet?
Omdat de bands waar je wel iets van weet waarschijnlijk niet het potentieel hebben dat een President wel heeft. Simpel. Er zit een geldmachine maar ook een enorm sterk team met een goede marketing techniek achter deze band en zo'n band is nu eenmaal altijd in het voordeel. Ook Simpel.

Heel dat President gedoe is gewoon een gevolg van hoe de (muziek) maatschappij momenteel in elkaar steekt. Tik tok and what not.

Als die band echt zo'n hype is, om welke reden dan ook, dan is dat gewoon goed gedaan van GMM om die als Metal Dome afsluiter te zetten. Ik had er dan eerder een Jupiler spot aan opgeofferd, maar goed... Er zal veel publiek voor zijn, vermoed ik.

De muziek zelf is wel povertjes, dus ik laat het met plezier aan anderen.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71

Users who are viewing this thread