Graspop Metal Meeting 2026

O2 Forum has a capacity of ~2300 people for example and the tour sold out almost immediately.

2) Are they big enough for the Metal Dome headline slot?
de UK venues zijn inderdaad groot en daar zal de bekendheid van Charlie Simpson in de UK wel in meespelen.
Die Europese venues zijn maar een paar honderd mensen qua capaciteit. Dat lijkt mij toch redelijk klein om de headline slot in de Metal Dome te claimen. Als je naar andere namen kijkt in datzelfde slot voor 2025 & 2026 heb je met Carpenter Brut, Alcest, Apocalyptica, Mass Hysteria bands die allemaal toch significant grotere venues (AB zaal & Trix Zaal) spelen.
Los daarvan moeten die uitverkochte shows ook nog gespeeld worden dus de publieksreactie afwachten is blijkbaar ook niet nodig wat misschien ook weer een "industry plant"-argument is.

My initial post was arguing against the former claim while I think the jury’s still out on the ladder.

To me, the biggest and most significant indicator of an industry plant is the lack of organic growth and there is nothing organic about President. At some point, the industry concluded that President was gonna be "a thing".

Labels, promotors, venues, websites, magazines (all British) decided that we were gonna like President, that President were the new way to go, a future mammoth, the sound of tomorrow, etc... that they were innovative, fresh, combining things we love and that we should all get on board before they completely took off.... All of this when no one had even heard a single note of their music or knew how they were gonna turn out.

Because it didn't matter, the matter was already settled, the choice for them to be a success was already made. The industry had determined that it was the most ingenious and relevant music (in their genre) of the moment, even though it hadn't been written or recorded yet. They wanted a successful Sleep Token clone and to ensure it was gonna work, they decided to skip about 10 stages of growth and treated them like they were already an established name, we had all just blinked and missed it.

"Aw man, you have to check out President, they are soooooooo good, you're gonna love them. Everyone is losing it over their sound. They're gonna be so massive."
"Cool! ..... I'll check them out immediately.... Uhm... I can't find any of their music?"
"Oh yeah, they don't have songs yet"

"Then why are they so great?"
"Because everyone says so"
"But how do they know? Have these other people heard their songs?"
"No, of course not. And stop asking stupid questions. President! President! President!"

De management team achter Sleep Token zit ook achter President. Zij waren de eerste die teasers enzo begonnen te posten bij de eerste release van President, wat veel speculatie schepte onder de fans van Sleep Token... dus vandaar een sterkere link dan enkel 'gemaskerde band'.

Charlie Simpson had ook redelijk veel succes in de UK met Fightstar. Hun laatste optreden was een uitverkochte Wembley Arena waar grappig genoeg Ed Sheeran te spotten was in de crowd.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en johanra
De management team achter Sleep Token zit ook achter President. Zij waren de eerste die teasers enzo begonnen te posten bij de eerste release van President, wat veel speculatie schepte onder de fans van Sleep Token... dus vandaar een sterkere link dan enkel 'gemaskerde band'.

Charlie Simpson had ook redelijk veel succes in de UK met Fightstar. Hun laatste optreden was een uitverkochte Wembley Arena waar grappig genoeg Ed Sheeran te spotten was in de crowd.
Management van sleep token/president is ook gewoon de eigenaar van download festival, Andy Coping.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
To me, the biggest and most significant indicator of an industry plant is the lack of organic growth and there is nothing organic about President.
See, that’s what I don’t understand:

How does „organic growth“ look for a dude who is an established name with many influential contacts in the industry? He got those contacts to management, promoters through his work with Busted and Fightstar - dare I say through organic means.

Is he supposed to play the local gas station for spare change and never ask anyone in his network for potential gigs - just to make sure no one calls him inorganic on festileaks?

It‘s just a silly argument, honestly.
Take away the anonymity and no one bats an eye.

Laatst bewerkt:
Well if President's music was steered and created by a cash counting soulless marketing team to appeal to BMTH fans it works for me. Gimme more.

In the end it's just subjective. You can buy huge awareness but lasting listeners and filling halls and festival plazas over years can only be earned by releasing a lot of appealing music and performing well.

How many thrash copies came up in the 80s? How many Cannibal Corpse imitations are there? But only the good ones survive.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Well if President's music was steered and created by a cash counting soulless marketing team to appeal to BMTH fans it works for me. Gimme more.

In the end it's just subjective. You can buy huge awareness but lasting listeners and filling halls and festival plazas over years can only be earned by releasing a lot of appealing music and performing well.

How many thrash copies came up in the 80s? How many Cannibal Corpse imitations are there? But only the good ones survive.

Even Megadeth is just a Metallica continuation. But how good.
Maar de bands die je noemt zijn inderdaad kopieën of voortkomend uit andere bands. Opgepikt door platenmaatschappijen. Dus nog steeds bands met muzikanten die hun eigen naam bekend probeerden te maken. Een band die puur is bedacht door een productiemaatschappij om simpelweg alleen een shitload geld mee te verdienen heeft niks met creativiteit te maken..dat zou dus ook niet beloond moeten worden met headline spots op welk festival dan ook. Eerst op de normale manier zichzelf bewijzen en dan opklimmen naar de hogere spots.

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en RobsZombie
  1. Je kan ook wel gewoon zeggen dat je niet gaat, ipv het een "boycot" te noemen.
  2. Anoniemiteit in bands gaat mega ver terug in de metalgeschiedenis en heeft vaak genoeg bewezen een positieve catalysator te zijn in de groei.
  3. De band staat te hoog voor wat ze al bewezen hebben, wat uitzonderlijk is voor graspop. Ik vermoed wel dat de tent goedgevuld zal zijn, ookal is het met volk dat vooral nieuwschierig is.
  4. Kans is klein dat ik ze ga zien door hun plaatsing, wat ook weer spijtig is.
  5. "Het lijikt teveel op band XXX", ja da's nu eenmaal hoe genres onstaan. Eentje begint met iets anders te doen, heeft succes, waarna er een hoop andere volgen.
Deze overtuigd me allesinds niet van hun positie.

President hun succes nu is toch exact hetzelfde als Gorillaz in begin jaren 2000? Surfen op de bekendheid van 1 persoon om zichzelf te lanceren? 26 jaar later worden Gorillaz gezien als 1 van de grootste acts van een generatie en spelen ze al 26 jaar (wanneer ze touren) non-stop als headliner? Marshmello is een ander voorbeeld in het Trap/Dubstep genre die momenteel behoort tot 1 van de grootste artiesten van het moment.

Nu, je kan het haten maar niemand houdt je tegen om er niet naar te gaan kijken.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en festivalryo
Het hele punt is toch juist dat die gast van busted helemaal niet zo bekend is in de benelux

Als corey taylor of bruce dickinson de metaldome zou headlinen zonder een album uitgebracht te hebben zou men dat nog enigszins begrijpen

Leuk dat hij bekend is in de UK maar dat heeft geen enkele relevantie met zijn positie op Graspop

Management van sleep token/president is ook gewoon de eigenaar van download festival, Andy Coping.
Dit zegt natuurlijk veel....Zou het dan niet kunnen dat er bandleden van Sleep Token deel uitmaken van President...en daarom de reden is waarom het zo stil is rond Sleep Token voor de zomerfestivals?

Hmm dat lijkt me niet handig en mogelijk ook riskant voor de band sleep token.
Ze kunnen op de langer termijn niet 2 bands door dezelfde mensen laten touren als ze ook nog nieuw materiaal moeten brengen.
Buiten dat je nog interne wrijving kan krijgen van de leden die niet in beide bands mee gaan.

Voor mezelf heb ik ook echt een ban gelegd op president.
Lijkt mij een band totaal gemaakt door de muziek industrie op het sleeptoken succes. Stond ook in de metaldome en daarna op alle mains.

Die verdienen het nog niet in mijn ogen als 80% geen idee hebt wie je bent, je muziek niet kent of je verward met The Presidents of USA.
Inmiddels heb ik ook een paar van hun nummers gehoord maar wat een verschrikking zeg, bah. Sleep Token vind ik heel vet maar dit klinkt zo formulematig en plastic. Nee ik ga daar zeker niet heen

Ik had echt helemaal niet van President gehoord voor die hele discussie hier en de aankondiging van de fests volgend jaar waar ze vaak al een hoge plek in beslag nemen.

Dus als ze de boel in onze strot duwen, doen ze het toch vooral bij gen z en niet bij een mid dertiger zoals mij ;).

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Ik had echt helemaal niet van President gehoord voor die hele discussie hier en de aankondiging van de fests volgend jaar waar ze vaak al een hoge plek in beslag nemen.

Dus als ze de boel in onze strot duwen, doen ze het toch vooral bij gen z en niet bij een mid dertiger zoals mij ;).
Dus ook bij jou duwen ze het door de strot door ze die hoge plek in te laten nemen, wat automatisch aandacht genereert. Als ze ergens onderaan hadden gebungeld, was er lang niet zoveel aandacht voor geweest.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Dus ook bij jou duwen ze het door de strot door ze die hoge plek in te laten nemen, wat automatisch aandacht genereert. Als ze ergens onderaan hadden gebungeld, was er lang niet zoveel aandacht voor geweest.
Daar hadden ze ook gewoon thuis gehoord. Hadden ze daar gestaan had ik zonder clash gaan kijken

Ze overlappen waarschijnlijk met Anthrax, dus dat wordt gewoon Anthrax voor mij

Het hele punt is toch juist dat die gast van busted helemaal niet zo bekend is in de benelux

Als corey taylor of bruce dickinson de metaldome zou headlinen zonder een album uitgebracht te hebben zou men dat nog enigszins begrijpen

Leuk dat hij bekend is in de UK maar dat heeft geen enkele relevantie met zijn positie op Graspop
Het hele punt is dat jij en ik niet weten wie de overige bandleden zijn. Als ze onthuld worden denk je misschien ‘die horen op de mainstage’ en houden ze hun identiteit geheim om net niet op de mainstage te staan.

Het hele punt is dat jij en ik niet weten wie de overige bandleden zijn. Als ze onthuld worden denk je misschien ‘die horen op de mainstage’ en houden ze hun identiteit geheim om net niet op de mainstage te staan.
Of het zijn gewoon een stel nobody's die slechte ripoff muziek maken. Wat het ook gaat zijn ik ben en blijf geen fan van het fenomeen dat een act met 6 nummers en mysterieuze maskers gelijk de Metal Dome mag afsluiten boven bands die jaren bloed zweet en tranen hebben gelaten om op die plek te komen.

Wat dan ook de oorsprong van President, ze hebben het wel slim aangepakt qua publiciteit en in een korte tijd een grote hype gecreëerd. En dat is in dit Instagram tijdperk ook erg belangrijk zeker voor het jongere publiek. En kijk naar ons, we praten er over, checken ze uit, luisteren er naar....iets wat met een nieuwe band met een meer klassieke approach waarschijnlijk toch veel minder zou zijn gebeurd.

That said and done, ik heb dus ook naar ze geluisterd en wat clips gezien - en ik vind persoonlijk de muziek gewoon heel bagger. Ik ga er zeker niet staan, maar de tent zal vol zijn ;)

Users who are viewing this thread