Graspop Metal Meeting 2026

Off-topic, zitten er voordelen aan een VIP-deck ticket als je gewoon op de Boneyard gaat slapen? Info op de site zegt VIP parking, maar niet als je op de camping slaapt? 🙃 Of betaal je letterlijk €200 meer voor een verhoging + kruk & tafel?
Denk dat die VIP Parking enkel een voordeel is als je één dag gaat.

Brutus voorprogramma van Amenra?
real housewives no GIF

Zou Channel Zero met hun afscheidsshow niet op één van de Marquee slots of als headliner daar kunnen? Herinner me dat ze ooit (wel al een eeuwigheid geleden) zelfs vrij hoog op de Main stonden.
(sorry als dit al geopperd of afgeketst werd, ik probeer het echt goed bij te houden maar het is soms veel 😅)
Ik zie channel zero wel op zaterdag als sub of als 3de laatste op de jupiler belanden.

Ik denk ook dat de zondag het snelste gaat gaan dit jaar door de combinatie van bands idd.
Waar andere metalfestivals in het buitenland het veel minder van de bands moeten hebben hebben de belgische festivals precies toch een line up nodig met voor ieder wat wils.
Kijk naar Hellfest verkoopt uit zonder 1 band bekend te maken.
Wacken dit jaar voor de eerste keer in jaren niet uitverkocht binnen een week.
Terwijl graspop de laatste jaren een betere lineup dan beide heeft en toch pas uitverkoopt de laatste weken.

Zaterdag gaat ook wel uitverkopen maar eerder omdat het zaterdag is en niet omwille van de headliners.
snap dat wel ergens.

Wacken: Duitsland heeft al zeker een voorliefde voor zware muziek (een metalcoreband die bijna naar eurosong ging? als dat in belgië gebeurd krijgt men hier een hartverzakking..)

Hellfest: elk jaar met zekerheid wel meerdere van de grootst mogelijke namen op dat moment + kan nog wat rock zetten (FF, Muse,..) iets wat men op Graspop meestal niet wil. (dus ook dubbel soort publiek.

EN, hoewel sommigen het niet willen horen, steken blijkbaar beide veel meer moeite in aankleding van het festival.

Als uw festival het Disneyland/tml voor de metalhead genoemd wordt trekt dat mensen aan... Er is niemand die gaat zeggen: ik ga is naar Graspop om het daar gewoon wat te bekijken. Iets wat velen voor hellfest en wacken vb wel zullen overwegen, zelfs voor Alcatraz. sfeercreatie is een heel groot deel van de beleving.. uiteraard de muziek ook, maar dat tilt het gwn naar a whole other level.

Verder denk ik net wel dat zaterdag gaat uitverkopen omw de headliners.. bad omens blijkt alsk zowat rondhoor heel wat vrouwen in extase te brengen, en mogelijk bmth ook nog :D het zal mogelijk wel een anders publiek aanspreken (jonger?) .. maar kan fout zijn uiteraard (het kan ook de vaste bezoekers wegjagen)

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: Joslittel en Akephalos
Amenra en Emperor hebben ook de Marquee weleens afgesloten. Zou ik toch stukje kleiner noemen dan Mayhem en CC.
En bij Amenra puilde hij iedere keer uit.
Bij Emperor en King diamond bijvoorbeeld jammer genoeg halfvol nochtans ben ik een heel grote Emperor fan!
Mayhem heb ik altijd in de vooravond weten staan in de marquee.

Wie weet zitten we wel allemaal mis en komen ze met wardruna ofzo af wat ik ook wel zou weten te waarderen.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Joslittel en Dwarf
Off-topic, zitten er voordelen aan een VIP-deck ticket als je gewoon op de Boneyard gaat slapen? Info op de site zegt VIP parking, maar niet als je op de camping slaapt? 🙃 Of betaal je letterlijk €200 meer voor een verhoging + kruk & tafel?
Off topic zou ik dit alvast niet noemen, hoogstens iets dat al geregeld beantwoord is ;)
De VIP parking is eigenlijk even ver/verder wandelen naar de camping als de gewone camping, daardoor inderdaad interessant voor mensen die elke dag weer weg rijden naar hun verblijf / dagjesmensen.
VIP heeft net iets meer dan wat je noemt (al mag ieder voor zich uitmaken of dat het geld waard is); je hebt inderdaad dat VIP balkon met krukken en tafels, je hebt ook boven en beneden binnenruimtes (met airco), eigen bar (waar je drank in glazen krijgt), echte wc's (weinig aanschuiven), en er was een apart graspop merch punt - al weet ik niet of dit er nog steeds was nu die extra merch tent op het terrein is bijgekomen

• Leuk
Waarderingen: Akephalos
snap dat wel ergens.

Wacken: Duitsland heeft al zeker een voorliefde voor zware muziek (een metalcoreband die bijna naar eurosong ging? als dat in belgië gebeurd krijgt men hier een hartverzakking..)

Hellfest: elk jaar met zekerheid wel meerdere van de grootst mogelijke namen op dat moment + kan nog wat rock zetten (FF, Muse,..) iets wat men op Graspop meestal niet wil. (dus ook dubbel soort publiek.

EN, hoewel sommigen het niet willen horen, steken blijkbaar beide veel meer moeite in aankleding van het festival.

Als uw festival het Disneyland/tml voor de metalhead genoemd wordt trekt dat mensen aan... Er is niemand die gaat zeggen: ik ga is naar Graspop om het daar gewoon wat te bekijken. Iets wat velen voor hellfest en wacken vb wel zullen overwegen, zelfs voor Alcatraz. sfeercreatie is een heel groot deel van de beleving.. uiteraard de muziek ook, maar dat tilt het gwn naar a whole other level.

Verder denk ik net wel dat zaterdag gaat uitverkopen omw de headliners.. bad omens blijkt alsk zowat rondhoor heel wat vrouwen in extase te brengen, en mogelijk bmth ook nog :D het zal mogelijk wel een anders publiek aanspreken (jonger?) .. maar kan fout zijn uiteraard (het kan ook de vaste bezoekers wegjagen)
Ze hadden beter Electric callboy gestuurd dan hadden ze teminste eurosong gewonnen.

En klopt de randanimatie speelt zeker mee en zoals in Wacken of andere grote Duitse festivals de camping waar veel meer kan en mag. Voertuig bij de tent.
En de totaalbeleving die het festival afmaakt!
Heel het dorp dat meedoet, zwembad vol metalheads bvb zalig!

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Lars.
snap dat wel ergens.

Geef me dan toch maar gewoon Graspop waar de bands voorrang krijgen op Disney aankleding.

De aankleding van Alcatraz is wel leuk maar voor mij niet van toepassing bij de beslissing om er een ticket voor te kopen of niet.

• Leuk
Waarderingen: thesummoning en Piebe71

Vergelijken is altijd een beetje moeilijk. De organisatie van Hellfest is intussen eigenaar van de festivalgrond én de enorme parking. De aankoop ervan is een eenmalige kost. Nadien kan waar nodig aanpassingen doorvoeren, en kosten ze niet veel. In Clisson kan je de festivalgrond bijna gans het jaar bezoeken. Alleen bij de opbouw en de afbraak van de podia niet. Ze hebben er intussen ook een restaurant. Mijn maat is daar deze zomer langs geweest, en er bezoeken veel mensen die festivalgrond.

Om je een idee te geven, Hellfest is hoofd sponsor van FC Nantes (ligue 1). Om dat te kunnen, moet je toch een aardige stuiver achter de hand hebben. Ze hebben vorig jaar "la gardienne des ténèbres" laten maken. Ik veronderstel dat ze ergens wel een subsidie zullen gekregen hebben. Maar de kostprijs ervan bedraagt maar liefst €3.800.000 De winst die ze dus jaarlijks maken, zal dus vele keren groter zijn. Dit jaar hebben ze 40.000 Hellfest T-shirts verkocht. In 2022 maar liefst 60.000. Daar hebben ze een aparte plaats gecreëerd om dat allemaal aan de man/vrouw te brengen. The Sanctuary is er enkel en alleen voor de Hellfest merch. En de festivalhangers staan daar makkelijk tot 3 uur aan te schuiven in 4 rijen. Indrukwekkend allemaal.

Hoe de situatie is in Wacken weet ik niet.

Mijn vriendin alvast wel ja 😂 Daarnaast vind ze BMTH en Three Days Grace ook tof, dus die overweegt ook een zaterdagticket terwijl ze echt geen metalhead is (al doe ik mijn uiterste best om daar verandering in te brengen). Maar dat zegt misschien wel genoeg over de doelgroep van die dag.

Vergelijken is altijd een beetje moeilijk. De organisatie van Hellfest is intussen eigenaar van de festivalgrond én de enorme parking. De aankoop ervan is een eenmalige kost. Nadien kan waar nodig aanpassingen doorvoeren, en kosten ze niet veel. In Clisson kan je de festivalgrond bijna gans het jaar bezoeken. Alleen bij de opbouw en de afbraak van de podia niet. Ze hebben er intussen ook een restaurant. Mijn maat is daar deze zomer langs geweest, en er bezoeken veel mensen die festivalgrond.

Om je een idee te geven, Hellfest is hoofd sponsor van FC Nantes (ligue 1). Om dat te kunnen, moet je toch een aardige stuiver achter de hand hebben. Ze hebben vorig jaar "la gardienne des ténèbres" laten maken. Ik veronderstel dat ze ergens wel een subsidie zullen gekregen hebben. Maar de kostprijs ervan bedraagt maar liefst €3.800.000 De winst die ze dus jaarlijks maken, zal dus vele keren groter zijn. Dit jaar hebben ze 40.000 Hellfest T-shirts verkocht. In 2022 maar liefst 60.000. Daar hebben ze een aparte plaats gecreëerd om dat allemaal aan de man/vrouw te brengen. The Sanctuary is er enkel en alleen voor de Hellfest merch. En de festivalhangers staan daar makkelijk tot 3 uur aan te schuiven in 4 rijen. Indrukwekkend allemaal.

In wacken heb je een shop die ook het ganse jaar door is, tijdens de week van het festival zelfs 24u/24u. Dan is er ook een outlet shop in het centrum. En nog extra wacken merchandise op straat te koop.
Op het terrein zelf is er 1 grote shop voor bandmerch zoals op graspop en meerdere kleinere shops met wackenmerch zowel gewone standjes als hele winkels. En overal hebben ze wel andere merch.
In het zwembad hebben ze bvb ook een merchstand.

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Zeg maar niets meer. Ik moest nog uitzoeken wat ik komend jaar tijdens Electric Callboy moet gaan doen, die 3 kwartier kan ik best rekken tot een uur als er een echte WC staat.
Neem geluidsdoppen mee, je zit wel vlak naast de mainstage :ROFLMAO:

Hellfest heeft een goede lange termijn visie gehad. Dat park is echt prachtig en de samenwerking met Nantes of die omgeving daar (kunstenaars uit de omgeving) is goed voelbaar. Daar voel jeje gewoon echt welkom (ook in Nantes). Hun manier van camping/parking en die supermarkten er naast, fantastisch. En de supermarkt is niet eens zo hard nodig want het eten is beter en goedkoper op het terrein dan op GMM. Voel mij bij het eten op Graspop toch altijd op allerlei manieren opgelicht. Doet altijd hard af aan de gehele experience.

Grootste nadeel van Hellfest is de drukte. Kunt er je kont niet keren soms. En het is een pokken eind reizen. Ook regelmatig gehad dat je bands in de tent amper kan horen omdat de MainStage er dik bovenuit blaast.

Hoe ik het het beste kan omschrijven is dat ik bij Wacken en Hellfest het gevoel kreeg dat ik daar een bezoeker/gast ben en ik lekker kan doen waar ik zin in heb.
Op Graspop voel ik mij regelmatig consument...
En de veronderstelling Hellfest de lineup op de 2e plaats zouden zetten slaat echt nergens op. Die lineup is eigenlijk elk jaar vele malen beter en daarom kopen mensen ook zonder te weten wat er komt gewoon al een kaartje. Want het zal toch wel goed zijn.

Ik bedoel.. waarom is dat GMM logo bij de ingang ook alweer weggehaald? Voor onderhoud of gewoon omdat de buurt het lastig vond dat mensen daar fotos gingen maken? Toch een wereld van verschil hoe de mensen erover denken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en saurus
Geef me dan toch maar gewoon Graspop waar de bands voorrang krijgen op Disney aankleding.

De aankleding van Alcatraz is wel leuk maar voor mij niet van toepassing bij de beslissing om er een ticket voor te kopen of niet.

Ik kom ondertussen duidelijk ook naar Graspop en ben nog niet tot in Alcatraz geweest. Dit jaar twijfel ik met maar 2 bands op de line up en eigelijk maar 1 die ik echt wil zien.. puur omdat de aankleding daar ook wat te bieden heeft en ik dat eens wil zien... met die 1.5 band om te zien ga ik nooit een dagticket op Graspop kopen (zelfs niet als ze dezelfde prijs zouden zijn en met het CRC om de rest van de dag te vullen..)

en het is zoals @saurus zegt: Als Graspop zijnde al jaren de beste line-up maar pas uitverkopen weken voor het festival. 2 andere festivals errond verkopen uit zonder eigenlijk iets te moeten bekend maken, dan moet je beginnen kijken waar het verschil zit. Het zal zeker niet het enige zijn maar het zal er wel voor een stuk mee te maken hebben. TML op kop en duidelijk ook Hellfest/Wacken zijn toch wel duidelijke voorbeelden dat beleving ook goed verkoopt

maar zoals @imac aangeeft is het uiteraard makkelijker als het terrein gekocht is om centen aan randzaken uit te geven.. daarom is een jaar zonder giga naam misschien een mogelijkheid om wat zaken te veranderen (zoals de tenten..) maar ook extra beleving te creeën (nee ik ben niet weer over de metalmoose bezig🥹).

Al maak ik me niet teveel illusies, met deze in de breedte zeer kwalitatieve line up zal er ook dit jaar niet veel meer overschieten 🤷‍♂️

Ik kom ondertussen duidelijk ook naar Graspop en ben nog niet tot in Alcatraz geweest. Dit jaar twijfel ik met maar 2 bands op de line up en eigelijk maar 1 die ik echt wil zien.. puur omdat de aankleding daar ook wat te bieden heeft en ik dat eens wil zien... met die 1.5 band om te zien ga ik nooit een dagticket op Graspop kopen (zelfs niet als ze dezelfde prijs zouden zijn en met het CRC om de rest van de dag te vullen..)

en het is zoals @saurus zegt: Als Graspop zijnde al jaren de beste line-up maar pas uitverkopen weken voor het festival. 2 andere festivals errond verkopen uit zonder eigenlijk iets te moeten bekend maken, dan moet je beginnen kijken waar het verschil zit. Het zal zeker niet het enige zijn maar het zal er wel voor een stuk mee te maken hebben. TML op kop en duidelijk ook Hellfest/Wacken zijn toch wel duidelijke voorbeelden dat beleving ook goed verkoopt

maar zoals @imac aangeeft is het uiteraard makkelijker als het terrein gekocht is om centen aan randzaken uit te geven.. daarom is een jaar zonder giga naam misschien een mogelijkheid om wat zaken te veranderen (zoals de tenten..) maar ook extra beleving te creeën (nee ik ben niet weer over de metalmoose bezig🥹).

Al maak ik me niet teveel illusies, met deze in de breedte zeer kwalitatieve line up zal er ook dit jaar niet veel meer overschieten 🤷‍♂️

Denk toch dat het qua sfeer ook kan omslaan als mensen voor de aankleding komen. Denk dat je dan meer bezoekers gaat krijgen "die het eens gezien willen hebben" ten opzichte van zoals het nu is.

Mijn vriendin alvast wel ja 😂 Daarnaast vind ze BMTH en Three Days Grace ook tof, dus die overweegt ook een zaterdagticket terwijl ze echt geen metalhead is (al doe ik mijn uiterste best om daar verandering in te brengen). Maar dat zegt misschien wel genoeg over de doelgroep van die dag.
Ik hoor nu wel bij de doelgroep (zot van metalcore, niet de zangers 😅) maar verwacht toch ook idd wel een doelgroep die anders wrs in een bocht rond het festival zou gaan :D

Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Steph85 en Pommer

Users who are viewing this thread