Ik zal mijn reactie wel hier in het juiste topic zetten ipv in het Graspop topic.
Ben het hier toch niet mee eens, als ik zag wat voor bizarre ontlading er plaatsvond bij Fit For A King de afgelopen editie. Er is toch wel degelijk behoefte onder de bezoekers aan een paar van dit soort bands. Zag gedurende het weekend ook ontzettend veel metalcore shirts rondlopen overal. Dit heeft Alcatraz naturlijk zelf ook wel veroorzaakt door de vorige twee edities namen als Architects, Electric Callboy , Spiritbox, Jinjer, Killswitch Engage, Trivium te boeken. De afgelopen editie stond er niets van dat formaat. Het is toch niet vreemd dat fans van die bands een band krijgen met het festival en dan ook dit soort acts gaan verwachten op de lineup.
Uiteraard moet het ook niet de bovenhand krijgen zoals op Graspop, daarin ben ik het volledig met je eens hoor. Maar net die 2 middelgrote bandjes per editie geeft de bezoekers de nodige afwisseling en zorgt waarschijnlijk op zijn beurt ook voor die push die nodig is om voldoende tickets te verkopen.
Volgend jaar lijken ze meer in te zetten op de deathcore, niet persee een ontwikkeling waar ik op zit te wachten maar prima voor de afwisseling. Met dan naast Of mice and men nog 1 of 2 leuke metalcore bandjes erbij vind ik het dan ook wel weer mooi geweest qua core bands.
Dan over het andere subgrenre dat je noemt, nu-metal, ben ik het ook volledig eens dat bands als Limp Bizkit of Papa roach niets te zoeken hebben op Alcatraz, maar die kleine bandjes die vrijwel nooit in Europa spelen zoals Static-X, Snot en nu Mushroomhead moeten ze toch niet laten liggen. Al doel je daar dan wellicht niet op met generieke numetal.
Uiteindelijk moet een festival als Alcatraz in mijn ogen gewoon zorgen voor een mooie balans in de line up, dat is waardoor ze tickets verkopen. Dat stelt ze dan weer in staat om een mooi tentenprogramma samen te stellen met pareltjes als Thy Catafalque. Helaas zijn dat niet de bands die zorgen voor de resultaten onderaan de streep. Daarnaast maakt het natuurlijk ook niet veel uit als je in de morgue staat of er een Architects of een Accept op de mainstage bezig is terwijl dat voor de ticketverkoop wel een gigantisch verschil maakt.