Alcatraz Open Air 2026

Rock Castle (CZ) (13 - 15 Aug): Powerwolf - Black Label Society - Alestorm - Testament - Sonata Arctica - Nothingmore - D'Artagnan - Nervosa - Van Canto - Heathen - Serenity - Brunhilde - Hellboulevard - Frogleap - Victorious - Forrest Jump

Bekijk bijlage 16191
Alestorm, Sonata Arctica, Nervosa, Van Canto, Heathen en (ja ik weet het) Frog Leap (opnieuw) mogen van mij zeker afkomen! 🤩
Frog Leap raar genoeg dit jaar gemist. Was al vrij hard vermoeid. Als ik dan in die tent stond geraakte ik amper vooruit, teveel volk en waar ik telkens wel geraakte was het geluid slecht. Waarschijnlijk meer van voor was het wel goed geluid maar daar geraakte ik niet. En toen heb ik opgegeven en mij in een van de zeteltjes tussen metal market en Swap gezet. En in slaap gevallen.
Ofwel was het door de vermoeidheid dat ik het slecht vond klinken, ofwel omdat ik ze ooit met een topshow gezien heb in Lyon

Alestorm, Sonata Arctica, Nervosa, Van Canto, Heathen en (ja ik weet het) Frog Leap (opnieuw) mogen van mij zeker afkomen! 🤩
Frog Leap raar genoeg dit jaar gemist. Was al vrij hard vermoeid. Als ik dan in die tent stond geraakte ik amper vooruit, teveel volk en waar ik telkens wel geraakte was het geluid slecht. Waarschijnlijk meer van voor was het wel goed geluid maar daar geraakte ik niet. En toen heb ik opgegeven en mij in een van de zeteltjes tussen metal market en Swap gezet. En in slaap gevallen.
Ofwel was het door de vermoeidheid dat ik het slecht vond klinken, ofwel omdat ik ze ooit met een topshow gezien heb in Lyon
Geluid was ook voorin niet fantastisch hoor. Sfeer zat er wel goed in. Maar hoe leuk het ook was hoop ik niet dat een coverband weer op retour komt.

Van deze namen zou ik heel graag Sonata Arctica erbij hebben! Is alweer een hele tijd geleden dat ik die live gezien heb.

• Leuk
Waarderingen: johanra en won666
Wishlist:
- Black Label Society
- Helloween
- Sonata Artica
- Defheaven
- The Sisters of Mercy
- Hatebreed
- Sepultura
- Castle Rat
- Pentagram
- Saor
- Witch Club Satan
- Blood Fire Death
- Wolfbrigade
- In The Woods...
- Old's Man Child
- Coroner
- Marduk
- Paradise Lost
- In Extremo

• Leuk
Waarderingen: johanra
Ik zal mijn reactie wel hier in het juiste topic zetten ipv in het Graspop topic.
Van Gojira vind ik het oprecht jammer, maar die generieke metalcore en nu metal bands die kan Alcatraz echt missen als kiespijn en heeft het festival ook helemaal niet nodig.
Ben het hier toch niet mee eens, als ik zag wat voor bizarre ontlading er plaatsvond bij Fit For A King de afgelopen editie. Er is toch wel degelijk behoefte onder de bezoekers aan een paar van dit soort bands. Zag gedurende het weekend ook ontzettend veel metalcore shirts rondlopen overal. Dit heeft Alcatraz naturlijk zelf ook wel veroorzaakt door de vorige twee edities namen als Architects, Electric Callboy , Spiritbox, Jinjer, Killswitch Engage, Trivium te boeken. De afgelopen editie stond er niets van dat formaat. Het is toch niet vreemd dat fans van die bands een band krijgen met het festival en dan ook dit soort acts gaan verwachten op de lineup.

Uiteraard moet het ook niet de bovenhand krijgen zoals op Graspop, daarin ben ik het volledig met je eens hoor. Maar net die 2 middelgrote bandjes per editie geeft de bezoekers de nodige afwisseling en zorgt waarschijnlijk op zijn beurt ook voor die push die nodig is om voldoende tickets te verkopen.

Volgend jaar lijken ze meer in te zetten op de deathcore, niet persee een ontwikkeling waar ik op zit te wachten maar prima voor de afwisseling. Met dan naast Of mice and men nog 1 of 2 leuke metalcore bandjes erbij vind ik het dan ook wel weer mooi geweest qua core bands.

Dan over het andere subgrenre dat je noemt, nu-metal, ben ik het ook volledig eens dat bands als Limp Bizkit of Papa roach niets te zoeken hebben op Alcatraz, maar die kleine bandjes die vrijwel nooit in Europa spelen zoals Static-X, Snot en nu Mushroomhead moeten ze toch niet laten liggen. Al doel je daar dan wellicht niet op met generieke numetal.

Uiteindelijk moet een festival als Alcatraz in mijn ogen gewoon zorgen voor een mooie balans in de line up, dat is waardoor ze tickets verkopen. Dat stelt ze dan weer in staat om een mooi tentenprogramma samen te stellen met pareltjes als Thy Catafalque. Helaas zijn dat niet de bands die zorgen voor de resultaten onderaan de streep. Daarnaast maakt het natuurlijk ook niet veel uit als je in de morgue staat of er een Architects of een Accept op de mainstage bezig is terwijl dat voor de ticketverkoop wel een gigantisch verschil maakt.

Ik zal mijn reactie wel hier in het juiste topic zetten ipv in het Graspop topic.

Ben het hier toch niet mee eens, als ik zag wat voor bizarre ontlading er plaatsvond bij Fit For A King de afgelopen editie. Er is toch wel degelijk behoefte onder de bezoekers aan een paar van dit soort bands. Zag gedurende het weekend ook ontzettend veel metalcore shirts rondlopen overal. Dit heeft Alcatraz naturlijk zelf ook wel veroorzaakt door de vorige twee edities namen als Architects, Electric Callboy , Spiritbox, Jinjer, Killswitch Engage, Trivium te boeken. De afgelopen editie stond er niets van dat formaat. Het is toch niet vreemd dat fans van die bands een band krijgen met het festival en dan ook dit soort acts gaan verwachten op de lineup.

Uiteraard moet het ook niet de bovenhand krijgen zoals op Graspop, daarin ben ik het volledig met je eens hoor. Maar net die 2 middelgrote bandjes per editie geeft de bezoekers de nodige afwisseling en zorgt waarschijnlijk op zijn beurt ook voor die push die nodig is om voldoende tickets te verkopen.

Volgend jaar lijken ze meer in te zetten op de deathcore, niet persee een ontwikkeling waar ik op zit te wachten maar prima voor de afwisseling. Met dan naast Of mice and men nog 1 of 2 leuke metalcore bandjes erbij vind ik het dan ook wel weer mooi geweest qua core bands.

Dan over het andere subgrenre dat je noemt, nu-metal, ben ik het ook volledig eens dat bands als Limp Bizkit of Papa roach niets te zoeken hebben op Alcatraz, maar die kleine bandjes die vrijwel nooit in Europa spelen zoals Static-X, Snot en nu Mushroomhead moeten ze toch niet laten liggen. Al doel je daar dan wellicht niet op met generieke numetal.

Uiteindelijk moet een festival als Alcatraz in mijn ogen gewoon zorgen voor een mooie balans in de line up, dat is waardoor ze tickets verkopen. Dat stelt ze dan weer in staat om een mooi tentenprogramma samen te stellen met pareltjes als Thy Catafalque. Helaas zijn dat niet de bands die zorgen voor de resultaten onderaan de streep. Daarnaast maakt het natuurlijk ook niet veel uit als je in de morgue staat of er een Architects of een Accept op de mainstage bezig is terwijl dat voor de ticketverkoop wel een gigantisch verschil maakt.
Op persoonlijk vlak zit ik helemaal op een lijn met Jamel wat dit betreft, maar breder gekeken vanuit het festival als geheel valt er wel wat te zeggen voor wat metalcore boekingen. Al toont afgelopen editie juist ook aan dat ze het niet écht nodig hebben, want zoals je al zegt stond er geen enkele metalcore act van formaat, terwijl ze hun beste ticketverkoop ooit hadden. Maar een mooie mix blijft wel de succesformule.

• Leuk
Waarderingen: nikita en Loek123
ik denk ook wel dat je 'metalcore' en "metalcore" hebt. ik denk dat er daar wel een subset in zit die gewoonweg past op alcatraz, ik denk dan aan
fit for a king, bleed from within, bury tomorrow, while she sleeps, .. metalcore waar het screamen nog steeds centraal staat.

En het zijn net die type bands die niet meer tot alcatraz geraken door externe factoren, ik denk dan aan

while she sleeps, motionless in white, imminence, i prevail, landmvrks, .. zijn allemaal bands die alcatraz wel wilt maar niet meer gelukt zijn de laatste paar jaar door externe factoren.

In mijn post ervoor sprak ik, net als wat jij hierboven doet, ook van 'enkele namen uit deze subgenres'. Dus daarmee zeggen we volgens mij niet heel veel anders. De post die je quote is wat zwaarder aangezet, akkoord. Maar dat was een reactie op de stelling dat Alcatraz bands uit dat soort subgenres nodig heeft om jong publiek naar het festival te krijgen en zo de toekomst van het festival veilig te stellen. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Het is, zoals je zelf al zegt, de mix van allerlei verschillende genres plus nog een heleboel andere aspecten die zorgen voor een succesformule van Alcatraz.

In mijn post ervoor sprak ik, net als wat jij hierboven doet, ook van 'enkele namen uit deze subgenres'. Dus daarmee zeggen we volgens mij niet heel veel anders. De post die je quote is wat zwaarder aangezet, akkoord. Maar dat was een reactie op de stelling dat Alcatraz bands uit dat soort subgenres nodig heeft om jong publiek naar het festival te krijgen en zo de toekomst van het festival veilig te stellen. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Het is, zoals je zelf al zegt, de mix van allerlei verschillende genres plus nog een heleboel andere aspecten die zorgen voor een succesformule van Alcatraz.
ik bedoelde met die comment niet, dat Alcatraz moet evolueren naar een metalcore festival ofzo, ik doelde gewoon dat die bands belangrijk zijn om een deel van de jongere metalheads de deur in te krijgen en kennis te laten maken met de andere van de niche genres die alcatraz ook aanbied.

Full Rewind (DE) (30 Juli - 1 Aug) met de eerste namen: In Flames - Caliban - Madball - Ghøstkid - Rawside - Nornír - Party Cannon

556490006_740494379038815_8926868588151488564_n.jpg

• Leuk
Waarderingen: won666
Rock The Lakes (CH) (14-16 Augustus) met 2 nieuwe headliners: Powerwolf & Imminence en verder Bleed From Within - Igorrr - Overkill - Stick To Your Guns - Allt - Expellow - Future Palace - Kittie - Mushroomhead - Scare the Children - Thundermother

557742371_834739725554016_2324419374738889494_n.jpg

allt is ook wel een leuke band
Ben ik ook wel benieuwd naar! Volgens de bandomschrijving van Brutal Assault zitten ze een beetje in de progressive kant van de metalcore, dus ik moet dan automatisch aan bijvoorbeeld Tesseract, Currents of Jinjer denken. Binnenkort maar eens wat van luisteren.

Ben ik ook wel benieuwd naar! Volgens de bandomschrijving van Brutal Assault zitten ze een beetje in de progressive kant van de metalcore, dus ik moet dan automatisch aan bijvoorbeeld Tesseract, Currents of Jinjer denken. Binnenkort maar eens wat van luisteren.
Zeker doen, die gaan weldra boomen volgens mij.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Zeker doen, die gaan weldra boomen volgens mij.
Curiosity killed the cat, dus ben gelijk maar wat gaan luisteren. Je hebt gelijk, deze band klinkt als iets wat groot kan gaan worden. Ze hebben een goeie, moderne sound. Erg goeie vocalist, catchy hooks, interessante riffs. De productie van hun album is gedaan door Buster Odeholm, zie ik. Dat zegt ook wel iets.

@Loek123 ook wel iets voor jou, denk ik.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Hills of Rock (BG) (24-26 Juli): Lamb of God, Black Label Society, Electric Callboy, Deafheaven, Karen Dio, Orbit Culture, The Toy Dolls

557006174_1318742409616102_8345909522855628364_n.jpg

• Leuk
Waarderingen: won666 en Jamel
The Toy Dolls... Denk dat ik die naam al bijna 20 jaar niet meer gehoord had.

• Wow
Waarderingen: TNFke
karen dio vind ik ook wel interessant, ben benieuwd wat die gaat brengen
edit: never mind ik dacht dat het RJD zijn vrouw was maar dat is wendy dio

Users who are viewing this thread