Graspop Metal Meeting 2026

Ik denk vooral het zondag effect eigenlijk en de formule. Had Gojira op zondag gezet en EC op dinsdag, dan denk ik dat die zondag nog steeds even goed zou verkocht hebben. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat Korn vorig jaar niet op zondag werd geboekt, nu was de Korn dag niet uitverkocht. Op zondag zou dat zeker hebben uitverkocht. Maar Korn zal niet gekund hebben die zondag
Er is wel degelijk een shift gebeurd. Ik snap Electric Callboy, Baby Metal,... helemaal niet. Volgens mij is het een verkapte gimmick om zo bekend mogelijk te worden om geld te maken (daar is uiteraard ook talent voor nodig) maar het ontbreekt een beetje ziel ofzo? Is EC ook niet ooit van genre veranderd omdat het vorige niet aansloeg? Dan kan je moeilijk zeggen dat je het voor je creatieve expressie doet, dan doe je het alleen voor de extrinsieke motivatie. Ze doen wat ze willen, maar ik zeg maar dat het er gewoon bijhoort nu.

De zondag van PKP is de enige dag die niet uitverkoopt. Met Qotsa, Papa Roach, August Burns Red,... De andere dagen zijn (voor mij!) echt wel minder. Maar Joost, Macklemore (waar eerst ASAP Rocky stond), Chappell Roan, Chase & Status, Oscar, Pommelien,... doen het gewoon beter in de verkoop.

Moshpits bij Average Rob op RW, de volksverhuizen bij van die mannen die een hele show op een launchpad spelen,... Dat is nu een mainstream festival. Ik ben mijn weg daar nog in aan het zoeken :D

• Thinking
Waarderingen: MetalLimbo
Er is wel degelijk een shift gebeurd. Ik snap Electric Callboy, Baby Metal,... helemaal niet. Volgens mij is het een verkapte gimmick om zo bekend mogelijk te worden om geld te maken (daar is uiteraard ook talent voor nodig) maar het ontbreekt een beetje ziel ofzo? Is EC ook niet ooit van genre veranderd omdat het vorige niet aansloeg? Dan kan je moeilijk zeggen dat je het voor je creatieve expressie doet, dan doe je het alleen voor de extrinsieke motivatie. Ze doen wat ze willen, maar ik zeg maar dat het er gewoon bijhoort nu.

Ze zijn van naam veranderd, omdat de oorspronkelijke naam Eskimo had. Qua genre denk ik gewoon altijd hetzelfde gebleven, dus dan blijft er weinig van dat verhaal over, behalve dat je het niks vindt. (Niks mis mee uiteraard)

Ze zijn van naam veranderd, omdat de oorspronkelijke naam Eskimo had. Qua genre denk ik gewoon altijd hetzelfde gebleven, dus dan blijft er weinig van dat verhaal over, behalve dat je het niks vindt. (Niks mis mee uiteraard)
Nee dat klopt niet. Met de oude naam maakte ze veel meer rechttoe rechtaan metalcore. Na de naamsverandering zijn ze volledig op de feesttoer gegaan met de mix met Duitse Slager. Heeft ook vooral te maken met het vertrek van de toenmalige frontman.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en saurus
Jij hebt hun oudere albums nooit opgezet gok ik? :)

Dat is echt niet vergelijkbaar met de nieuwe muziek, sinds hypa hypa zijn die een compleet andere richting op gegaan, net als bijvoorbeeld een BMTH
Ik krijg de indruk dat het juist een band is die op gegeven moment begonnen is met de muziek te maken die ze graag wilden maken, er waren duidelijk wat 'creative differences' binnen de band. De oude zanger die van de hardere metalcore was is uit de band gegaan en is verder gegaan met Ghostkid, en de rest van de band is deze 'hype hypa' kant opgegaan. Je kunt van de muziek vinden wat je wilt maar het is duidelijk een groep die zichzelf niet te serieus neemt en gewoon doet wat ze willen, natuurlijk is het commercieel maar dat is iedere andere grote metalband ook.

Er valt verder ook niets te begrijpen, het is je ding niet en dat is prima

Nee dat klopt niet. Met de oude naam maakte ze veel meer rechttoe rechtaan metalcore. Na de naamsverandering zijn ze volledig op de feesttoer gegaan met de mix met Duitse Slager. Heeft ook vooral te maken met het vertrek van de toenmalige frontman.
Nooit gedacht dat ik van een band zou zeggen "hadden ze maar meer rechttoe rechtaan metalcore blijven maken"... 🥲

Maar dan is het een kwestie van gewoon een ander subgenre of het standaard metalcore ding van steeds toegankelijker worden wat volgens mij een Parkway Drive ook heeft gedaan?

Dat is echt niet vergelijkbaar met de nieuwe muziek, sinds hypa hypa zijn die een compleet andere richting op gegaan, net als bijvoorbeeld een BMTH

Zo goed vind ik ze nou ook weer niet, een paar van de bekende nummers plus het TEKKNO album, en dan houd het wel weer op. Was wel een gaaf optreden in 2024! Leuk blokje toen met back to back Bruce, Avantasia en ECB

• Leuk
Waarderingen: Metalhead Liam
Maar dan is het een kwestie van gewoon een ander subgenre of het standaard metalcore ding van steeds toegankelijker worden wat volgens mij een Parkway Drive ook heeft gedaan?
Daar kan je eindeloos over discussieren, of EC nog een metalcore band is of niet. Die discussie kan je inderdaad ook voeren over PWD en BMTH. Alle drie de bands maakten ooit vrij standaard metalcore of deathcore en nu iets totaal anders, en ze zijn alle drie een hele andere kant op gegaan waardoor ze alle 3 een totaal verschillende sound hebben nu

Laatst bewerkt:
Daar kan je eindloos over discussieren, of EC nog een metalcore band is of niet. Die discussie kan je inderdaad ook voeren over PWD en BMTH. Alle drie de bands maakten ooit vrij standaard metalcore of deathcore en nu iets totaal anders, en ze zijn alle drie een hele andere kant op gegaan waardoor ze alle 3 een totaal verschillende sound hebben nu

En dan kan je er ook meteen over gaan discussieren of PWD en BMTH het ook om het geld doen, of dat dat alleen van toepassing is als je een band niks vind

• Leuk
Ik krijg de indruk dat het juist een band is die op gegeven moment begonnen is met de muziek te maken die ze graag wilden maken, er waren duidelijk wat 'creative differences' binnen de band. De oude zanger die van de hardere metalcore was is uit de band gegaan en is verder gegaan met Ghostkid, en de rest van de band is deze 'hype hypa' kant opgegaan. Je kunt van de muziek vinden wat je wilt maar het is duidelijk een groep die zichzelf niet te serieus neemt en gewoon doet wat ze willen, natuurlijk is het commercieel maar dat is iedere andere grote metalband ook.

Er valt verder ook niets te begrijpen, het is je ding niet en dat is prima
Dat is inderdaad een ander verhaal. Ik begrijp het niet maar dat is mijn probleem en ik hoef er niet naar te gaan kijken.

Ik reageerde vooral op het feit dat het gek was dat Korn, Gojira,... geen dag uitverkocht krijgen op LF. Maar EC kan dat wel. Voor mij is dat niet gek. Je voelt die shift gewoon, op mainstream festivals doen de "oude zekerheden" er niet meer toe, die beleving is totaal anders dan toen ik 18 jaar was.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Koekdoos
Zoals ik hier eerder ook las, geen idee of het echt EC is die de zondag uitverkoopt. Het is gewoon een hele sterke programmatie. Persoonlijk heb ik eerder een ticket gekocht voor Pendulum en enter shikari, en dat dan EC daar ook staat is mooi meegenomen. Als inderdaad Gojira op zondag had gestaan had die dag misschien nog wel veel sneller gegaan.. We zullen het nooit weten :D.

• Leuk
Dat is inderdaad een ander verhaal. Ik begrijp het niet maar dat is mijn probleem en ik hoef er niet naar te gaan kijken.

Ik reageerde vooral op het feit dat het gek was dat Korn, Gojira,... geen dag uitverkocht krijgen op LF. Maar EC kan dat wel. Voor mij is dat niet gek. Je voelt die shift gewoon, op mainstream festivals doen de "oude zekerheden" er niet meer toe, die beleving is totaal anders dan toen ik 18 jaar was.
Ja ik had zelf ook wel verwacht dat Gojira meer tickets zou verkopen na de Olympische hype, maar ik vind persoonlijk het programma van die dag ook niet heel sterk. Als ik een ticket voor Gojira zou kopen dan zou een dagje Dynamo vele malen aantrekkelijker zijn voor mij persoonlijk.

Bij electric callboy staat nog Pendulum, bizkit park, Psychonaut, enter shikari en brutus. Dat vind ik toch wel veel sterker dan het programma van de gojira dag.

electric callboy heeft altijd al feest metalcore gemaakt, MC thunder much?
wat ze wel voor een paar nummers gedaan hebben is een ander genre mixen (hurrikan, fuckboy) maar het merendeel van hun nummers blijft metalcore met een electronica invloed zoals het al altijd geweest is lijkt mij gewoon natuurlijke evolutie van een band + invloed van een nieuw lid iets wat je bij gelijk welke band zal zien.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Paddy
Ja ik had zelf ook wel verwacht dat Gojira meer tickets zou verkopen na de Olympische hype, maar ik vind persoonlijk het programma van die dag ook niet heel sterk. Als ik een ticket voor Gojira zou kopen dan zou een dagje Dynamo vele malen aantrekkelijker zijn voor mij persoonlijk.

Bij electric callboy staat nog Pendulum, bizkit park, Psychonaut, enter shikari en brutus. Dat vind ik toch wel veel sterker dan het programma van de gojira dag.
echt zonde want gojira op alcatraz had gewoon gewerkt dat was los uitverkocht. ik denk dat je amenra op de gojira dag trouwens niet mag onderschatten. 5 uitverkochte AB's 10k kaarten, geen enkele band op de zondag doet dat, zelfs gojira niet.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
echt zonde want gojira op alcatraz had gewoon gewerkt dat was los uitverkocht. ik denk dat je amenra op de gojira dag trouwens niet mag onderschatten. 5 uitverkochte AB's 10k kaarten, geen enkele band op de zondag doet dat, zelfs gojira niet.
Gojira naar Lokeren ipv Alcatraz is dus een trauma waar ik nog altijd niet over ben.

Gojira naar Lokeren ipv Alcatraz is dus een trauma waar ik nog altijd niet over ben.
veel mensen in de organisatie van alcatraz ook niet, 2 jaar na elkaar geboekt en afgezegd om dan het 3e jaar praktisch geen enkele mail te beantwoorden en naar lokeren te gaan. de alcatrazbezoeker is best wel trouw, denk dat lokerse feesten en in beperkte mate pukkelpop daar ook rekening mee moeten houden.

Laatst bewerkt:

Amenra en Gojira voor 69 euro? Een double bill waar ik graag een erotische prijs voor betaal als ik in de buurt zou wonen. Zet die afzonderlijk in de AB op een dinsdag en het verkoopt vlot uit.

Ik heb zelf ook interessantere keuzes gemaakt deze zomer. Maar het geeft aan dat festivals wel liever die kaart van het jongere publiek trekken. Die willen gewoon vlammen, de band maakt niet op zich niet uit. Maar dan is dinsdag te specifiek?

Ze maakten altijd al feestelijke, elektronische nummers, alleen is daar steeds meer de nadruk op komen te liggen, ook al voor de naamswijziging (Hypa Hypa kwam bv. al ruim een jaar voor de naamswijziging uit, MC Thunder vier jaar eerder).
Het is dan ook zeker niet zo dat Eskimo Callboy een ander genre was dan Electric Callboy (de naamswijziging had heel andere redenen).
Ze zijn simpelweg geëvolueerd, net zoals de meeste bands niet meer klinken als hun eerste album.
Gaandeweg merk je vanzelf welke nummers werken en welke niet, en daar pas je ook je koers mede op aan (naast eigen voorkeur natuurlijk).

Laatst bewerkt:

Beetje zoals Pantera?
Van powermetal naar groovemetal.

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Daar kan je eindeloos over discussieren, of EC nog een metalcore band is of niet. Die discussie kan je inderdaad ook voeren over PWD en BMTH. Alle drie de bands maakten ooit vrij standaard metalcore of deathcore en nu iets totaal anders, en ze zijn alle drie een hele andere kant op gegaan waardoor ze alle 3 een totaal verschillende sound hebben nu
Je kunt het ook anders zien, dat ze de grenzen van het genre metalcore oprekken en verleggen.
Ik zie al deze bands nog steeds als metalcore, ook al hebben ze nu een totaal verschillende sound (uitzondering is wel een band als Avenged Sevenfold, ooit ook begonnen als metalcore, maar die kun je nu met de beste wil van de wereld niet meer daartoe rekenen ;) ), dat is immers niet veel anders in andere subgenres.

Zo heb je binnen black metal weer allerlei subsubgenres als traditional (Mayhem, Gorgoroth), symphonic (Dimmu Borgir, Carach Angren), atmospheric (Agalloch, Wolves In The Throne Room), orthodox (Watain, Funeral Mist), war (Marduk, Blasphemy), post-black/blackgaze (Alcest, Deafheaven), black 'n' roll (Carpathian Forest, Kvelertak), blackened death (Behemoth, Belphegor), folk black/viking/pagan (Bathory, Primordial), etc.
Dit kun je voor ieder subgenre doen: heavy, power, folk, death, zelfs het ogenschijnlijk zo uniforme thrash (om over prog niet eens te beginnen.. 😅).

• Leuk
Waarderingen: saurus

Users who are viewing this thread