Er is wel degelijk een shift gebeurd. Ik snap Electric Callboy, Baby Metal,... helemaal niet. Volgens mij is het een verkapte gimmick om zo bekend mogelijk te worden om geld te maken (daar is uiteraard ook talent voor nodig) maar het ontbreekt een beetje ziel ofzo? Is EC ook niet ooit van genre veranderd omdat het vorige niet aansloeg? Dan kan je moeilijk zeggen dat je het voor je creatieve expressie doet, dan doe je het alleen voor de extrinsieke motivatie. Ze doen wat ze willen, maar ik zeg maar dat het er gewoon bijhoort nu.Ik denk vooral het zondag effect eigenlijk en de formule. Had Gojira op zondag gezet en EC op dinsdag, dan denk ik dat die zondag nog steeds even goed zou verkocht hebben. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat Korn vorig jaar niet op zondag werd geboekt, nu was de Korn dag niet uitverkocht. Op zondag zou dat zeker hebben uitverkocht. Maar Korn zal niet gekund hebben die zondag
De zondag van PKP is de enige dag die niet uitverkoopt. Met Qotsa, Papa Roach, August Burns Red,... De andere dagen zijn (voor mij!) echt wel minder. Maar Joost, Macklemore (waar eerst ASAP Rocky stond), Chappell Roan, Chase & Status, Oscar, Pommelien,... doen het gewoon beter in de verkoop.
Moshpits bij Average Rob op RW, de volksverhuizen bij van die mannen die een hele show op een launchpad spelen,... Dat is nu een mainstream festival. Ik ben mijn weg daar nog in aan het zoeken