Graspop Metal Meeting 2026

Het heeft geen impact voor jou, dat is héél anders dan helemaal geen impact hebben. En je kan die impact onmogelijk inschatten. Je hebt altijd voor 100% gelijk als er niemand aandacht vraagt voor nutteloze oorlogen waar de politieke elite schaakt met onschuldige mensen ("Why don't presidents fight the war? Why do they always send the poor?"). Dan maakt het helemaal geen maatschappelijke impact en doet iedereen zijn eigen goesting.

De wereld kijkt mee op zo een festivals en heel veel jongeren hangen tegelijk aan elk woord van zo een band. Als er 20 van die jonge mensen chat GPT leren gebruiken om meer te leren over die oorlog waar iedereen het over heeft, dan is dat een gigantische impact. Waarom denk je dat ze BV's vragen voor sensibiliseringscampagnes voor pesten, verkeersveiligheid,...? Mijn stiefdochter vroeg me dit weekend nog wat die Gaza is waar Pommelien het over heeft.

En als alle artiesten die een politiek statement maken alleen nog naar een spoken word-festival mogen van jou, dan moet jij het op die grote wei doen met... tja, wie blijft er nog over eigenlijk? Je verwijt artiesten dat ze zich best bij hun vak houden maar als bands ook in het fundament een politieke lading hebben, zou je dan niet kunnen stellen dat het hun vak is om maatschappijkritiek te uiten? En vanuit welke expertise mag jij daar dan tegen zijn? Blijf je dan ook niet beter bij je eigen stiel?

Artiesten die tegen oorlog zijn, is geen randfenomeen. Dat is echt een misvatting in een maatschappij is die gewend is geraakt aan de illusie dat alles alleen maar bestaat voor onze consumptie. Maar het was altijd met elkaar verbonden, vanuit de klassieke "Flower Power", een beweging van liefde en eenheid. Ik begrijp niet hoe tegen oorlog zijn voor jou moet verdelen? Ben jij vb. vóór de oorlog in Gaza?

P.S. Ik heb het dan niet over artiesten die "dood aan..." roepen. Dat is iets waar ik mij ook absoluut vragen bij stel.
Het is niet raar dat mensen tegen oorlog zijn. het 'stopt er nu is gewoon' mee idee zit er bij de meesten wel in. Het ding is dat de meest uitgespoken figuren van de free palestine club zich vaak geheel links van het politiek spectrum situeren net zoals voor uiterst rechts Israel blijkbaar niks verkeerd kan doen. Dat neemt al veel mogelijke 'wil om de andere te begrijpen' weg.

De meesten en daar reken ik uiteraard mezelf bij, willen gewoon dat het stopt.

Maar dat gaat gwn niet lukken met elk optreden erover te roepen. Als dat stopt is dat omdat het politiek beslist wordt, niet omdat iemand Pommelien daarover hoort zingen, en niet omdat er nog wat mensen op een treinspoor gaan staan met palestijnse vlaggen (wtf zelfs) of lawaai maken in centrum Brussel.

Ik blijf erbij, festivals zijn er om te ontspannen.

Het is niet raar dat mensen tegen oorlog zijn. het 'stopt er nu is gewoon' mee idee zit er bij de meesten wel in. Het ding is dat de meest uitgespoken figuren van de free palestine club zich vaak geheel links van het politiek spectrum situeren net zoals voor uiterst rechts Israel blijkbaar niks verkeerd kan doen. Dat neemt al veel mogelijke 'wil om de andere te begrijpen' weg.

Maar dat gaat gwn niet lukken met elk optreden erover te roepen. Als dat stopt is dat omdat het politiek beslist wordt, niet omdat iemand Pommelien daarover hoort zingen, en niet omdat er nog wat mensen op een treinspoor gaan staan met palestijnse vlaggen (wtf zelfs) of lawaai maken in centrum Brussel.

Genoeg nummers die over van alles en nog wat van oorlog gaan. Afgelopen editie Eisbrecher nog met Waffen, Waffen, Waffen. Bij dat nummer even een bord volspuiten met graffiti een peace teken over de titel van het nummer heen. Is toch gewoon een mooi statement tijdens het optreden?

Of even buiten de metal, een nummer als Over de Muur van Klein Orkest, De Bom van Doe Maar. Blijft allemaal zeer actueel, en anders ook gewoon mooie nummers waar best een extra statement aan toegevoegd mag worden tijdens een show

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Timmetje
Nee, oneens. Artiesten staan ook op een podium om verhalen te vertellen, een statement te maken of een boodschap te delen. Gelukkig niet enkel en alleen om te entertainen. Muziek is ook politiek.
Verhalen vertellen ja, dmv muziek en hun teksten. Losse statements maken en mogelijk verdeeldheid zaaien in een publiek niet akkoord mee.

Maar daar gaan we niet uitgeraken denk ik.. 🙃

Wat denk je SOAD op Werchter of toch Graspop? 😊

Verhalen vertellen ja, dmv muziek en hun teksten. Losse statements maken en mogelijk verdeeldheid zaaien in een publiek niet akkoord mee.
Maar dan kun je je gewoon omdraaien en naar een andere act lopen toch? Als een artiest iets belangrijk genoeg vindt om te benoemen is dat de keuze van de artiest. Wat er ook gezegd, geschreeuwd of gezongen wordt, er zullen altijd wel mensen oneens zijn of er iets van vinden.

SOAD naar Werchter. :)

Maar dan kun je je gewoon omdraaien en naar een andere act lopen toch? Als een artiest iets belangrijk genoeg vindt om te benoemen is dat de keuze van de artiest. Die hoeft niet zijn mond te houden omdat er mensen zijn die het misschien oneens zijn.

SOAD naar Werchter. :)
Ik heb niet zo zeer schrik dat er 50man niet akkoord gaat met dat standpunt. En dat ik met men ogen mdraai omdat ik er geen zin in heb gaat mij ook niet meteen doen vertrekken.

Ik hoop gewoon dat het niet ergens eens ontploft in een publiek als bovenstaande 50man tegengas geeft..

Tml moet nog komen, maar beide vlaggen mogen daar gewoon mee gedragen worden. Ongetwijfeld met het hart op de juiste plek maar hopelijk leidt dat niet tot miserie.

• Leuk
Waarderingen: bassisandro

Zoals @Timmetje zegt: het grootste meningsverschil is dat jij het ziet als iets voor jouw ontspanning. Maar niet elke band doet dat wat jij ontspannend vindt en geen enkele band bestaat om verantwoordelijk te zijn voor jouw ontspanning. Je kiest om te kijken of niet. Als het stopt, dan is dat door de aanhoudende maatschappelijke verontwaardiging die de politiek dwingt om een standpunt in te nemen en waardoor je druk zet op de leiders van de landen in oorlog. Dat is niet soms zo maar altijd.

Jij ziet dit als voor de ene en tegen de andere zijn. Maar daar gaat het voor mij helemaal niet over. Ik wil gewoon dat het stopt. En laat dat net de boodschap van de meeste artiesten zijn én tegelijk dat waar wij het ook over eens zijn. We hebben een gemeenschappelijke deler ;) Zie je, verbondenheid.

En on topic: ik geloof niet dat SOAD naar België komt. Maar als ze komen dan is het Werchter.

Voor mij moet het ook allemaal niet op het podium, huur dan een trekker en zet je voor de deur van onze Europese politici om daar je boodschappen te zeggen/zingen.

Begrijp ook niet goed waarom, de mensen die er staan weten het al en we zijn allemaal akkoord dat het niet kan en liefst zo snel mogelijk stopt. Helaas kunnen wij er niet veel aan veranderen, wat we ook doen.

Voor mij moet het ook allemaal niet op het podium, huur dan een trekker en zet je voor de deur van onze Europese politici om daar je boodschappen te zeggen/zingen.

Begrijp ook niet goed waarom, de mensen die er staan weten het al en we zijn allemaal akkoord dat het niet kan en liefst zo snel mogelijk stopt. Helaas kunnen wij er niet veel aan veranderen, wat we ook doen.

Dan kunnen we Metallica ook wel thuis laten als ze geen boodschap mogen zingen met een nummer als One, Black Sabbath is gelukkig al met pensioen, want War Pigs moeten ze ook maar niet meer zingen. Je kan toch prima genieten van een optreden als een nummer politiek geladen is of als een artiest even wat zingen zegt?

Anders krijg je van die optredens a la Tool, die gewoon perfect uitgevoerd zijn, maar je ook op plaat had kunnen opzetten. En dan zal Tool ongetwijfeld ook dieperliggende boodschappen in de nummers hebben over politieke onderwerpen.

Anders krijg je van die optredens a la Tool, die gewoon perfect uitgevoerd zijn, maar je ook op plaat had kunnen opzetten. En dan zal Tool ongetwijfeld ook dieperliggende boodschappen in de nummers hebben over politieke onderwerpen.
U vraagt, wij draaien ;)
Angels on the sideline
Puzzled and amused
Why did Father give these humans free will?
Now they're all confused
Don't these talking monkeys know that
Eden has enough to go around?
Plenty in this holy garden, silly monkeys
Where there's one, you're bound to divide it
Right in two
Angels on the sideline
Baffled and confused
Father blessed them all with reason
And this is what they choose?
Monkey killing, monkey killing, monkey over
Pieces of the ground
Silly monkeys
Give them thumbs, they forge a blade
And where there's one, they're bound to divide it
Right in two
Right in two
Monkey killing, monkey killing monkey over
Pieces of the ground
Silly monkeys
Give them thumbs, they make a club
To beat their brother down
How they've survived so misguided is a mystery
Repugnant is a creature who would squander the ability
To lift an eye to heaven, conscious of his fleeting time here
Gotta divide it all right in two
Fight till they die over sun, over sky
They fight till they die over sea, over air
They fight till they die over blood, over love
They fight till they die over words, polarizing
Angels on the sideline again
Benched along with patience and reason
Angels on the sideline again
Wondering where this tug of war will end
Right in two
Right in two

Waarom uberhaupt dan nog ergens over zingen?

Vrijwel 90% van de metal nummers heeft een politieke lading en vaak juist over oorlog. War Pigs, Holy Wars, Symphony of Destruction, alles van Megadeth eigenlijk, Kreator, Metallica, Anthrax, Rage Against The Machine, ga maar door.

Als politieke boodschappen ergens wel een plek zouden moeten hebben dan is dat in het Metal genre. Maar wel op een normale en juiste manier.

• Leuk
  • Winning
Waarderingen: Jimmeh07 en Vicarious
Dan kunnen we Metallica ook wel thuis laten als ze geen boodschap mogen zingen met een nummer als One, Black Sabbath is gelukkig al met pensioen, want War Pigs moeten ze ook maar niet meer zingen. Je kan toch prima genieten van een optreden als een nummer politiek geladen is of als een artiest even wat zingen zegt?

In songs heb ik er natuurlijk niks op tegen (punk zou maar flauw zijn zonder maatschappelijke kritiek).

Ik doelde op politiek geleuter tussen de liedjes.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Wordt daar wel een duur jaar. Oasis op Classic, Lady Gaga op Boutique, Linkin Park op Parklife, SOAD, Billie Eilish op de echte Werchter.... als ik het allemaal mag geloven.
Mja, ticketprijzen zullen ook wel duur genoeg zijn bij classic en boutique. Dus zo ongeloofwaardig is het allemaal niet.

Users who are viewing this thread