Graspop Metal Meeting 2025

Ik vind het idee van deze tour sowieso een beetje 'raar' (ik snap het verder wel hoor). Ze zeggen eigenlijk "Jongens we gaan iets heel speciaals doen, we spelen sowieso meer dan de helft van onze catalogus NIET!!!". Er staan toch ook hele goede nummers op de recentere albums? The Longest Day, Writing On The Wall, When The Wild Wind Blows. Vooral die laatste is fenomenaal!

Al met al ben ik zeker blij met de setlist hoor, mooi om te zien dat in het tweede uur toch zeker de helft van mijn lijstje nog even voorbij kwam! Ik tel mezelf niet bij de die-hard Iron Maiden fans, maar ik heb er nu al enorm veel zin in🤘🤘
Een tour met alle albums doen ze ook regelmatig, ze stonden een paar jaar terug nog op Graspop met zo'n show.
Wat afwisseling in de setlists en niet iedere keer de greatest hits spelen zorgt er gewoon voor dat het voor fans die ze wel vaker live zien ook leuk blijft.
Uiteraard als je zo nog nooit gezien hebt is het leuk om de hits te horen, maar voor de meeste fans is dat niet het geval.

Een legacy of best of tour is toch leuker dan een album tour. Heb ze twee keer eerder gezien, eerste keer speelden ze A Matter Of Life And Death integraal, tweede keer stond Seventh Son Of A Seventh Son centraal geloof ik. Deze laatste was toch echt leuker hoor. Snap wel dat ze afwisselen tussen album en legacy / best of. Nog leuker dat ze ook binnen legacy / best of afwisselen, nooit saai in ieder geval!

• Leuk
Waarderingen: saurus
Ik kan het wel begrijpen. Ik begon naar metal te luisteren ten tijden van A Matter Of Life And Death, Dance Of Death en Brave New World. Maar toen ging ik nog niet naar concerten of festivals (was nog student zonder geld). Ik zou het toch ook fantastisch vinden als ze ook eens een tour doen waarin ze focussen op die albums. Of zoals Metallica, een no repeat weekend waarin ze bij de ene show op de legacy (tot 92 dus) en bij de andere show op de nieuwere nummers (vanaf '92 dus) richten

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Ze touren nu met de oude albums, hiervoor een tour met het nieuwe album, hierna volgt gewoon weer een tour met weer een nieuw album. Zo gaat het volgens mij al jaren lang?

En uiteindelijk zit er bij Maiden toch best veel variatie in de setlist. Ook nu weer wat nummers die ik nog niet eerder live heb gehoord, en dat is tot nu toe eigenlijk elke keer het geval.

Edit: ten opzichte van de vorige drie keer Graspop spelen ze 8 a 9 andere nummers. Dat is gewoon de halve setlist omgooien, behalve de echte klassiekers

Laatst bewerkt:
Ik vind het idee van deze tour sowieso een beetje 'raar' (ik snap het verder wel hoor). Ze zeggen eigenlijk "Jongens we gaan iets heel speciaals doen, we spelen sowieso meer dan de helft van onze catalogus NIET!!!". Er staan toch ook hele goede nummers op de recentere albums? The Longest Day, Writing On The Wall, When The Wild Wind Blows. Vooral die laatste is fenomenaal!

Al met al ben ik zeker blij met de setlist hoor, mooi om te zien dat in het tweede uur toch zeker de helft van mijn lijstje nog even voorbij kwam! Ik tel mezelf niet bij de die-hard Iron Maiden fans, maar ik heb er nu al enorm veel zin in🤘🤘
Volgens mij is het "idee" van deze tour behoorlijk duidelijk. We vieren het 50 jarig bestaan van Maiden met een tour. Vantevoren werd al aangekondigd dat het om de eerste 9 albums zou gaan. Het blijkt nu dat "No Prayer for the Dying" dus volledig genegeerd wordt tijdens deze tour. Bijna alle fans zijn het erover eens dat dat ook een uitermate zwak album was. De 50 jaar Maiden wordt gewoon gevierd aan de hand van de eerste 8/9 albums. Totaal terecht. Die albums hebben de band op de kaart gezet. Dus om je argument maar even te ontkrachten: de die hard Maiden fans doen zo ongeveer een moord voor deze setlist. Conclusie: klaag alstublieft niet! Ga heen, en geniet ervan! Het kan zomaar de laatste keer zijn dat je de band in deze glorie gaat aanschouwen. Groetjes van een Die Hard Maiden fan die ook heus wel begrijpt wat je nu mist 🥰🥰👊🏼

Prachtig hoe jij dit allemaal beleeft met je zoon!
Weet je wat het is? Hij heeft nu nog de kans om als jonge metalhead een aantal van de klassiekers te zien die er tussen nu en 10 jaar niet meer bij zijn. Bands waar ik mee ben opgegroeid en die voor mij gewoon vanzelfsprekend waren in mijn bestaan als metalhead. Ik besef mij heel goed dat die tijd voorbij is en dat elke kennismaking met die bands een openbaring voor hem kan zijn. Tegelijkertijd maakt hij ook kennis met bands die voor mij nieuw zijn. Neem een Orbit Culture of een Gojira. Die zijn we nu samen aan het ontdekken. En dan als kers op de taart gewoon 5 dagen in Dessel met hem te mogen optrekken met een pot bier of een joint in de klauwen en dan gewoon met kippevel vooraan te staan bij metalbands.......... priceless

Volgens mij is het "idee" van deze tour behoorlijk duidelijk. We vieren het 50 jarig bestaan van Maiden met een tour. Vantevoren werd al aangekondigd dat het om de eerste 9 albums zou gaan. Het blijkt nu dat "No Prayer for the Dying" dus volledig genegeerd wordt tijdens deze tour. Bijna alle fans zijn het erover eens dat dat ook een uitermate zwak album was. De 50 jaar Maiden wordt gewoon gevierd aan de hand van de eerste 8/9 albums. Totaal terecht. Die albums hebben de band op de kaart gezet. Dus om je argument maar even te ontkrachten: de die hard Maiden fans doen zo ongeveer een moord voor deze setlist. Conclusie: klaag alstublieft niet! Ga heen, en geniet ervan! Het kan zomaar de laatste keer zijn dat je de band in deze glorie gaat aanschouwen. Groetjes van een Die Hard Maiden fan die ook heus wel begrijpt wat je nu mist 🥰🥰👊🏼
Dank voor uw reactie! Het idee is ook echt wel duidelijk hoor, de eerste albums zijn natuurlijk gewoon klassiekers! Ik denk alleen dat de laatste albums net zulke goede nummers hebben! Het is dan net de verkeerde generatie waarin in geboren ben (2022 was ik nog te jong voor graspop). De setlist deze tour vind ik ook echt fenomenaal, ik verwacht alleen minstens 4 uur aan Iron Maiden songs in maar 2 uurtjes. Al met al ga ik super tevreden het concert in. Ik hoop nu al dat ze in 2027 nog een keer langskomen! Heeft u nog aanranders op basis van de setlist?

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Dank voor uw reactie! Het idee is ook echt wel duidelijk hoor, de eerste albums zijn natuurlijk gewoon klassiekers! Ik denk alleen dat de laatste albums net zulke goede nummers hebben! Het is dan net de verkeerde generatie waarin in geboren ben (2022 was ik nog te jong voor graspop). De setlist deze tour vind ik ook echt fenomenaal, ik verwacht alleen minstens 4 uur aan Iron Maiden songs in maar 2 uurtjes. Al met al ga ik super tevreden het concert in. Ik hoop nu al dat ze in 2027 nog een keer langskomen! Heeft u nog aanranders op basis van de setlist?

Ik snap je wel hoor. Zoals al eerder gezegd, de tour is meestal nieuw album + enkele klassiekers of gewoon greatest hits. Liedjes van de "nieuwere" albums worden precies maar zelden opnieuw gebracht. Vind dat zelf ook best wel jammer. Dance of the Death was mijn eerste Iron Maiden CD en daar heb ik nog geen enkel nummer live van gehoord (heb Iron Maiden inmiddels 6 keer gezien). Maar ook nummers zoals "When the Wild Wind Blows" of "Brave New World" zou ik wel eens live willen meemaken.

Ik had toch ook wel op een nummer van "No Prayer for the Dying" gehoord. Zwak album? Voor mij zijn "Holy Smoke" en "Bring Your Daughter" toch wel Iron Maiden klassiekers :p Ik ga hoe dan ook wel heel hard genieten van deze setlist.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Toch logisch dat ze iedere tour een ander thema bedenken?
Nou, veel bands uit de jaren ‘80 of ouder touren al 30 jaar met min of meer hetzelfde thema. Geen fan, maar geloof niet dat Kiss of Scorpions hun setlist elke 2 jaar omgooi(d)en?

Laatst bewerkt:
BESEF !!!

Over 3 weekjes is vandaag de dag
De dag dat het feest gaat beginnen
De dag dat we een heerlijke zon hebben
De dag dat we die geweldige setlist live gaan horen
De dag dat we nog veeeeeeeul meer moois horen
De dag waarvan we zeggen dat we hem nooit meer vergeten
De dag die we waarschijnlijk de dag erna weer zijn vergeten 🍻🍺🍻🍺🍻

In 2016 met de tour van Book of Souls (vind ik zelf echt een prachtig album) speelden ze bijvoorbeeld wel gewoon 6 nummers van dat album, dus denk dat je dan net pech hebt als dit je eerste Maiden tour is. Het wordt voor mij de vijfde keer Maiden, 2x een recent album tour en 3x een greatest hits van de eerste albums. Ondanks dat het voor de derde keer een greatest hits wordt, ga ik toch nog 5 nummers voor het eerst live horen!

Vooral de epische songs van 7 minuten en langer even goed inluisteren, dat wordt magisch met als hoogtepunten Seventh Son en Rime of the Ancient Mariner. Persoonlijk wordt het blokje van het Powerslave album een hoogtepunt, vind ik het beste album, en dan komt direct aansluitend Run to the Hills, wat voor mij het beste nummer is.

Nou, veel bands uit de jaren ‘80 of ouder touren al 30 jaar met min of meer hetzelfde thema. Geen fan, maar geloof niet dat Kiss of Scorpions hun setlist elke 2 jaar omgooi(d)en?

KISS heeft sinds dat ik ze heb gezien (vanaf 2015 elke tour 1x in de Benelux ergens) denk ik maximaal 1 a 2 nummers per tour anders gedaan. Maar voor de rest kan je eigenlijk vooraf gewoon precies zeggen wat er gaat komen. Dus totaal de andere kant van Iron Maiden, denk dat Maiden de meeste variatie in de setlists gooit van alle oude bands, al doet Judas Priest dat volgens mij ook wel redelijk goed.

Phantom Of The Opera!!!

• On fire
  • Winning
Waarderingen: Piebe71 en Elf
In wat voor vaag parallel Universum ben ik vanochtend wakker geworden dat ik uitgerekend jou de proggy 10 minute epics 'magisch' zie noemen? :oops:o_O

Voor Maiden doe ik niet zo moeilijk! Deze setlist is eigenlijk gewoon perfect, ookal ontbreken er nummers als Revelations en Afraid To Shoot Strangers, maarja, wat moet je er dan weer uit halen?

Maar ik heb ook nooit bij een nummer van Maiden gedacht van "oh wat heerlijk proggy"

• Leuk
Waarderingen: duck en Jamel
BESEF !!!

Over 3 weekjes is vandaag de dag
De dag dat het feest gaat beginnen
De dag dat we een heerlijke zon hebben
De dag dat we die geweldige setlist live gaan horen
De dag dat we nog veeeeeeeul meer moois horen
De dag waarvan we zeggen dat we hem nooit meer vergeten
De dag die we waarschijnlijk de dag erna weer zijn vergeten 🍻🍺🍻🍺🍻
Thx voor het besefmomentje. Meteen kippenvel😃

Hey allemaal, heb een vraagje over de parkings. Ben aan het twijfelen om parking te kopen of mij in station Mol te zetten zoals vorig jaar en dan met de gratis pendel bus af te komen naar de festival site. Dan bespaar je al 16 euro per dag en moet je iets minder lang wandelen (15min ipv 30 min in mijn geval).

Ik vermoed dat er minder bussen dan vorig jaar rijden (in de veronderstelling dat de parkings opengesteld gaan worden).
Hoe lang moet je wachten op een bus, is dat nog steeds +/- 15min zoals vorig jaar?

Na wat verder ingeluisterd te hebben, ga ik een wijziging in mijn schema aanbrengen: donderdag openen met Deafheaven ipv Psychonaut. Net wat exclusiever en helemaal in mijn straatje, iets meer black dan Psychonaut ook. Dus dat wordt openen in de Metaldome!

Over precies 3 weken zijn ze nét begonnen en sta ik hopelijk met een vers getapt pintje in de Metaldome, zin in!

Users who are viewing this thread