Er dient hier ook wel nog een kanttekening bij te komen. Graspop is livenation, Alcatraz dient tegen Livenation op te boksen.Het is inderdaad zowel het kaliber (diepte) als het aantal (breedte) headliners dat het grote verschil maakt tussen grote (GMM) en middelgrote (Alcatraz) festivals.
Alcatraz kan een of hoogstens twee headliners boeken die ook headliner op GMM zouden (kunnen) zijn (bv. Gojira, Korn, Machine Head, Powerwolf, Within Temptation), maar boekt daarnaast headliners die op GMM (vooralsnog) subheadliner of lager zouden zijn (Accept, Anthrax, Arch Enemy, Architects, Amon Amarth, Avantasia, Avatar, Behemoth, Electric Callboy, Epica, Europe, Heilung, KK's Priest, Saxon, blijkbaar dus een lichte voorkeur voor de letter A).
GMM boekt dus een stuk of 6 bands van het kaliber Gojira/Powerwolf/Machine Head, een hele reeks subheadliners, én daarnaast nog een of enkele headliners die Alcatraz nooit zou kunnen boeken om financiële en/of logistieke redenen (Iron Maiden, GnR, Sabaton, Slipknot, Tool, inmiddels ook Ghost).
En ik denk dat we ook niet moeten onderschatten hoe groot het prijsverschil is tussen bands als Tool en Powerwolf, ik denk dat het dan toch al gauw om veelvouden gaat.
Oftewel kort samengevat: de ene GMM-headliner is de andere niet..
Proberen al drie jaar Gojira te boeken, nu is lokerse feesten (livenation) er mee weg. Korn hetzelfde verhaal vorig jaar, vage reden dat ze geen metalfestivals wouden spelen…
Er zullen nog wel wat van die verhalen zijn met ook Pukkelpop in the mix.
Bij de organisatie van Alcatraz is er wel al eens naar buiten gekomen dat het moeilijker en moeilijker wordt om met Livenation te werken.
Lokerse komt nu met een dag Gojira én dan nog een metal dag met Electric Callboy. Hun volste recht uiteraard. Alcatraz wil volgens mij wel die grotere namen eens boeken, en na succesvolle edities hebben ze mss een spaarpotje, maar kunnen niet lijkt het. Daarom keren ze terug naar hun ‘roots’ en blijven ze bij die ‘kleinere’ headliners.
Even my two cents