Graspop Metal Meeting 2025

Het wordt tijd dat de ontbrekende spots ingevuld geraken. Nu "lullen" wij er maar oplos.

The prodigy zou Fantastisch zijn maar zonder Keith toch zwakker geworden.
Moby mss, is iemand van alle markten thuis. Kan stevige set spelen en als het moet ook een roots bloddy roots erin steken. Misschien is hij wel dan weer teveel techno...
Het is en blijft graspop metal meeting...

Graspop is het vandaag de dag?

Het is inderdaad zowel het kaliber (diepte) als het aantal (breedte) headliners dat het grote verschil maakt tussen grote (GMM) en middelgrote (Alcatraz) festivals.

Alcatraz kan een of hoogstens twee headliners boeken die ook headliner op GMM zouden (kunnen) zijn (bv. Gojira, Korn, Machine Head, Powerwolf, Within Temptation), maar boekt daarnaast headliners die op GMM (vooralsnog) subheadliner of lager zouden zijn (Accept, Anthrax, Arch Enemy, Architects, Amon Amarth, Avantasia, Avatar, Behemoth, Electric Callboy, Epica, Europe, Heilung, KK's Priest, Saxon, blijkbaar dus een lichte voorkeur voor de letter A ;)).

GMM boekt dus een stuk of 6 bands van het kaliber Gojira/Powerwolf/Machine Head, een hele reeks subheadliners, én daarnaast nog een of enkele headliners die Alcatraz nooit zou kunnen boeken om financiële en/of logistieke redenen (Iron Maiden, GnR, Sabaton, Slipknot, Tool, inmiddels ook Ghost).
En ik denk dat we ook niet moeten onderschatten hoe groot het prijsverschil is tussen bands als Tool en Powerwolf, ik denk dat het dan toch al gauw om veelvouden gaat.
Oftewel kort samengevat: de ene GMM-headliner is de andere niet..
Er dient hier ook wel nog een kanttekening bij te komen. Graspop is livenation, Alcatraz dient tegen Livenation op te boksen.
Proberen al drie jaar Gojira te boeken, nu is lokerse feesten (livenation) er mee weg. Korn hetzelfde verhaal vorig jaar, vage reden dat ze geen metalfestivals wouden spelen…
Er zullen nog wel wat van die verhalen zijn met ook Pukkelpop in the mix.
Bij de organisatie van Alcatraz is er wel al eens naar buiten gekomen dat het moeilijker en moeilijker wordt om met Livenation te werken.
Lokerse komt nu met een dag Gojira én dan nog een metal dag met Electric Callboy. Hun volste recht uiteraard. Alcatraz wil volgens mij wel die grotere namen eens boeken, en na succesvolle edities hebben ze mss een spaarpotje, maar kunnen niet lijkt het. Daarom keren ze terug naar hun ‘roots’ en blijven ze bij die ‘kleinere’ headliners.

Even my two cents :)

Maar ik zie net ook dat een dagticket voor Dynamo 50 euro goedkoper is dan een dagticket voor Graspop.
Op Dynamo staan dan ook 14 bands op een dag, verdeeld over twee podia, terwijl er op Graspop een stuk of 35 staan, verdeeld over vijf podia. Ik snap dat we geneigd zijn om qua ticketprijs vergelijkingen te kijken naar de grootste bands, maar die 20 overige bands moeten ook gewoon betaald worden.

Nou laten we daarop hopen dan. Heideroosjes hadden een jubileum in 2024 en hebben een aantal optredens gegeven.
Hebben aangegeven alleen nog de pareltjes te pakken.
Best kans als gmm hen een aanbod doet dat ze geen nee kunnen zeggen.

Op Dynamo staan dan ook 14 bands op een dag, verdeeld over twee podia, terwijl er op Graspop een stuk of 35 staan, verdeeld over vijf podia. Ik snap dat we geneigd zijn om qua ticketprijs vergelijkingen te kijken naar de grootste bands, maar die 20 overige bands moeten ook gewoon betaald worden.
Precies
Een combi zonder camping is uit de early bird fase op 4 euro na de helft van De combi van gmm. ( 2,5 dagen vs 4 dagen)

Dynamo vs gmm
2 podia vs 5
Je ziet alles vs 35-40%
42 bands vs 145 bands

Dan hebben we nog niet over verschil aan locatie / eten/ ruimte en slapen.

Dus jah het ticket is voor dynamo de helft.
Maar als je dit al ziet is het knap dat GMM voor de het dubbele zoveel meer kan bieden.

Nou laten we daarop hopen dan. Heideroosjes hadden een jubileum in 2024 en hebben een aantal optredens gegeven.
Hebben aangegeven alleen nog de pareltjes te pakken.
Best kans als gmm hen een aanbod doet dat ze geen nee kunnen zeggen.
Marco Roelofs treedt momenteel ook op met Ramones materiaal. Lijkt mij ook leuk om op een festival mee te pakken.

• Leuk
Waarderingen: saurus
Precies
Een combi zonder camping is uit de early bird fase op 4 euro na de helft van De combi van gmm. ( 2,5 dagen vs 4 dagen)

Dynamo vs gmm
2 podia vs 5
Je ziet alles vs 35-40%
42 bands vs 145 bands

Dan hebben we nog niet over verschil aan locatie / eten/ ruimte en slapen.

Dus jah het ticket is voor dynamo de helft.
Maar als je dit al ziet is het knap dat GMM voor de het dubbele zoveel meer kan bieden.
Wat je uiteraard ook moet meenemen is het aantal personen die een ticket kunnen kopen.
En dan wordt het weer een stuk logischer dat een kleiner festival relatief duurder is.
Als alle kosten betaald moeten worden door 20.000 tickets aan zo'n 200 euro (alcatraz, 3 dagen, 4 milj ticketinkomsten) of 65.000 tickets aan zo'n 300 euro (GMM, 4 dagen, 19,5 milj ticketinkomsten) - en ik hou hier even geen rekening met duurdere dagtickets etc.
Qua aantal bands en podia zitten zij alvast een heel stuk dichter bij Graspop, met een 100-tal namen tov 150 namen.
Dan wordt het weer een stuk logischer dat de meeste van de topnamen toch vaak gewoon subheadliners op graspop zijn en vind ik het al knap dat zij marquee headliners in hun swamp kunnen zetten (zoals Opeth) of opstapelen zoals dit jaar met Dimmu, Emperor (en dan zelfs nog Machine Head)
Vergelijk dat dan weer met een Werchter (ook rond de 100 bands, capaciteit 88.000 personen) en dan wordt het heel logisch dat zij nog wat grotere kanonnen kunnen neerzetten voor een gelijkaardig ticketbedrag pp als Graspop.
Ik heb zelf geen idee van de capaciteit van Dynamo dus daar waag ik me maar even niet aan.

Wilde ook nog even benoemen dat hoewel Dynamo inderdaad twee Graspop headliners heeft, deze op Graspop gewoon op 1 dag zouden staan
Ik denk dat het vrij realistisch is om alle Dynamo namen die tot nu toe zijn aangekondigd op 1 Graspop dag te verwachten, en dit zou voor Graspop begrippen niet eens een hele sterke dag zijn, misschien zelfs een redelijk zwakke dag die moeilijk uitverkoopt

Met aan de bovenkant:
South stage: Within Temptation, Mastodon
Northstage: Gojira, I Prevail
Marquee headliner: Kreator

In principe moet je dus niet een Dynamo dagticket vergelijken met een Graspop dagticket, maar eerder 2 dagen dynamo of een combi vergelijken met een dag Graspop. Alleen zal je op dat dagje Graspop natuurlijk een stuk meer clashes hebben.

Bekijk bijlage 12067

Goedemorgen Graspoppers! Wellicht ligt het aan mij, maar doordat de Graspop-poster van November niet op dag ingedeeld is, en de website wel, vond ik het lastig om de lineups van de dagen te vergelijken. Dus heb ik het heft in eigen handen genomen! Misschien helpt dit iemand anders nog met de beeldvorming of in het uitzoeken van dagen om te bezoeken. Mochten er fouten in staan, laat het dan vooral weten! 🤘🏻
Dit in de officiele vormgeving/layout 🤘 Ik vind dit ook veel overzichtelijker.
Poster is enkel gebaseerd op de reeds bekendgemaakte namen op 27 november. De logo's zijn voor 99% dezelfde grootte als op de initiele poster, op basis van dat heb ik Falling in Reverse dan maar als headliner gezet (schiet me niet moest het niet zo zijn). De rest staat alfabetisch op volgorde.

Graspop 2025 poster per day.jpg
(mijn excuses voor moesten er schrijffouten instaan 😅 -> edited )

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread