Graspop Metal Meeting 2025

Dit in de officiele vormgeving/layout šŸ¤˜ Ik vind dit ook veel overzichtelijker.
Poster is enkel gebaseerd op de reeds bekendgemaakte namen op 27 november. De logo's zijn voor 99% dezelfde grootte als op de initiele poster, op basis van dat heb ik Falling in Reverse dan maar als headliner gezet (schiet me niet moest het niet zo zijn). De rest staat alfabetisch op volgorde.

Bekijk bijlage 12154
(mijn excuses voor moesten er schrijffouten instaan šŸ˜… )
denk dat falling in reverse zelfs in het eindresultaat ook gewoon op de headliner rij zal staan, zelfs al zijn er 3

(mijn excuses voor moesten er schrijffouten instaan šŸ˜… ) -> FLOGGNG MOLLY en THE REVAN AGE bijvoorbeeld? :)

Dit in de officiele vormgeving/layout šŸ¤˜ Ik vind dit ook veel overzichtelijker.
Poster is enkel gebaseerd op de reeds bekendgemaakte namen op 27 november. De logo's zijn voor 99% dezelfde grootte als op de initiele poster, op basis van dat heb ik Falling in Reverse dan maar als headliner gezet (schiet me niet moest het niet zo zijn). De rest staat alfabetisch op volgorde.

Bekijk bijlage 12154
Geef maar gewoon toe dat jij de posters voor Graspop maakt, want dit is vakwerk (op schrijffoutjes na)
Dus zeg eens, wat zijn de ontbrekende namen!

• Thinking
  • Leuk
Waarderingen: Elf en nepticot
Wat je uiteraard ook moet meenemen is het aantal personen die een ticket kunnen kopen.
En dan wordt het weer een stuk logischer dat een kleiner festival relatief duurder is.
Als alle kosten betaald moeten worden door 20.000 tickets aan zo'n 200 euro (alcatraz, 3 dagen, 4 milj ticketinkomsten) of 65.000 tickets aan zo'n 300 euro (GMM, 4 dagen, 19,5 milj ticketinkomsten) - en ik hou hier even geen rekening met duurdere dagtickets etc.
Qua aantal bands en podia zitten zij alvast een heel stuk dichter bij Graspop, met een 100-tal namen tov 150 namen.
Dan wordt het weer een stuk logischer dat de meeste van de topnamen toch vaak gewoon subheadliners op graspop zijn en vind ik het al knap dat zij marquee headliners in hun swamp kunnen zetten (zoals Opeth) of opstapelen zoals dit jaar met Dimmu, Emperor (en dan zelfs nog Machine Head)
Vergelijk dat dan weer met een Werchter (ook rond de 100 bands, capaciteit 88.000 personen) en dan wordt het heel logisch dat zij nog wat grotere kanonnen kunnen neerzetten voor een gelijkaardig ticketbedrag pp als Graspop.
Ik heb zelf geen idee van de capaciteit van Dynamo dus daar waag ik me maar even niet aan.
Zeker ook het aantal bezoeker alleen is dat heel tricky hoeveel.dat precies is.
Enig wat ze zeggen is dat de derde editie met 10.000 bezoekers uitverkocht was.

Wat ik zelf alleen zelf kan afleiden is dat tussen dan en nu het terein niet echt is gewijzigd. Op het feit na dat er in 2023 een 2e podia is en die neemt ook ruimte in en de ijsbaan bak is niet groter geworden.

Op Maps heeft de Marquee ongeveer 85m x 50m bruikbare ruimte (totale lengte lijkt 100 meter te zijn)

Ijsbaan 100m x 55m aan bruikbare ruimte.
Maar een hoop minder wc's. ( Dat kan ook een beperkende factor zijn)

Laat ik is eens een stelling posten en kijken of kenners van beide het er meer eens zijn

Dus ik denk 75-80% van de marquee capaciteit is de Dag capaciteit van Dynamo.

Zeker ook het aantal bezoeker alleen is dat heel tricky hoeveel.dat precies is.
Enig wat ze zeggen is dat de derde editie met 10.000 bezoekers uitverkocht was.

Wat ik zelf alleen zelf kan afleiden is dat tussen dan en nu het terein niet echt is gewijzigd. Op het feit na dat er in 2023 een 2e podia is en die neemt ook ruimte in en de ijsbaan bak is niet groter geworden.

Op Maps heeft de Marquee ongeveer 85m x 50m bruikbare ruimte (totale lengte lijkt 100 meter te zijn)

Ijsbaan 100m x 55m aan bruikbare ruimte.
Maar een hoop minder wc's. ( Dat kan ook een beperkende factor zijn)

Laat ik is eens een stelling posten en kijken of kenners van beide het er meer eens zijn

Dus ik denk 75-80% van de marquee capaciteit is de Dag capaciteit van Dynamo.
Ik heb eens aan chatgpt gevraagd wat een realistische schatting zou zijn voor de marquee

Schatting​

Voor een tent van 85 x 50 m op een festival zoals Graspop, met Ć©Ć©n wand open en voornamelijk staand publiek:

• Capaciteit: Tussen 7000 en 8500 personen, afhankelijk van de exacte inrichting en regelgeving.

Ik heb eens aan chatgpt gevraagd wat een realistische schatting zou zijn voor de marquee

Schatting​

Voor een tent van 85 x 50 m op een festival zoals Graspop, met Ć©Ć©n wand open en voornamelijk staand publiek:

• Capaciteit: Tussen 7000 en 8500 personen, afhankelijk van de exacte inrichting en regelgeving.
Hmm dan past er toch meer op de ijsbaan want 10.000 bezoekers is al 6 jaar geleden aan getikt

Schatting​

Op wikipedia heb ik onderstaande informatie gevonden, als dat helpt:
Voor Graspop wordt gebruikgemaakt van de "Manhattan" van Top Tents in een uitvoering met acht palen. Met een lengte van 94 meter en een breedte van 55 meter, heeft deze tent een totale oppervlakte van 5170 vierkante meter.

Op wikipedia heb ik onderstaande informatie gevonden, als dat helpt:
Voor Graspop wordt gebruikgemaakt van de "Manhattan" van Top Tents in een uitvoering met acht palen. Met een lengte van 94 meter en een breedte van 55 meter, heeft deze tent een totale oppervlakte van 5170 vierkante meter.
tussen de 1.666 en 2 personen per vierkante meter is wat chatgpt gokt wat bij de grote festivals wel de norm is. Ik weet dat alcatraz rekent op 1.5 personen per vierkante meter oppervlakte. Kamping kitsch die hetzelfde terrein gebruikt rekent dan weer 2.5 personen per vierkante meter.

• Leuk
Waarderingen: nikita en Loek123

Bekijk bijlage 12154
Knap gedaan man, chapeau! Zo had ik hem graag ook gemaakt, cool dat je je design skills hiervoor inzet šŸ˜

Bizar eigenlijk dat wij genoodzaakt zijn dit te doen, kon Graspop niet zelf zo'n poster maken? Anyway, prettig om nu een goed beeld te hebben van wat wanneer speelt. šŸ¤˜šŸ»

tussen de 1.666 en 2 personen per vierkante meter is wat chatgpt gokt wat bij de grote festivals wel de norm is. Ik weet dat alcatraz rekent op 1.5 personen per vierkante meter oppervlakte. Kamping kitsch die hetzelfde terrein gebruikt rekent dan weer 2.5 personen per vierkante meter.
Klinkt wel realistisch. 2,5 personen /m2 is het maximum (volgens google) Dus dan zou je al rap aan 12.500 mensen geraken in de marquee maar ik weet natuurlijk niet waar dat graspop op richt. Juist onder de 10000 lijkt me wel logisch aangezien zeker aan de zijkanten vaak nog vrij veel plek over blijft
nog wat ruimte voor licht en geluid, Rolstoel platform etc

Fleddy Melculy is toch al min of meer Urbanus goes metal (en dat bedoel ik als een compliment)? Ik vind Fleddy klinken als het antwoord op de vraag ā€œWat als niet Phil Anselmo maar Urbanus de frontman van Pantera was geweest?ā€ en dat antwoord mag er wezen.
Eerder rock, en ik vind het echt niet als Pantera klinken

Over Pantera gesproken, is dat geen kandidaat headliner en wachten ze met announcemets tot de zaaltour voorbij is
Ik heb get gevoel dat Pantera een beetje zoals Megadeth toch wel fel over hun piek zijn en daarme ook de headliner status niet echt meer hebben.

Al zou pantera mits er een sterke Sub is op die dag wel op de North kunnen staan zou ik denken.

parkway drive heeft nog niks staan volgende zomer, ik denk dat die wel kunnen overhaald worden om een paar shows te spelen als de nood hoog is.

• Leuk
Waarderingen: dennis87

Users who are viewing this thread