Graspop Metal Meeting 2025

Het wordt tijd dat de ontbrekende spots ingevuld geraken. Nu "lullen" wij er maar oplos.

The prodigy zou Fantastisch zijn maar zonder Keith toch zwakker geworden.
Moby mss, is iemand van alle markten thuis. Kan stevige set spelen en als het moet ook een roots bloddy roots erin steken. Misschien is hij wel dan weer teveel techno...
Het is en blijft graspop metal meeting...

Graspop is het vandaag de dag?

Het is inderdaad zowel het kaliber (diepte) als het aantal (breedte) headliners dat het grote verschil maakt tussen grote (GMM) en middelgrote (Alcatraz) festivals.

Alcatraz kan een of hoogstens twee headliners boeken die ook headliner op GMM zouden (kunnen) zijn (bv. Gojira, Korn, Machine Head, Powerwolf, Within Temptation), maar boekt daarnaast headliners die op GMM (vooralsnog) subheadliner of lager zouden zijn (Accept, Anthrax, Arch Enemy, Architects, Amon Amarth, Avantasia, Avatar, Behemoth, Electric Callboy, Epica, Europe, Heilung, KK's Priest, Saxon, blijkbaar dus een lichte voorkeur voor de letter A ;)).

GMM boekt dus een stuk of 6 bands van het kaliber Gojira/Powerwolf/Machine Head, een hele reeks subheadliners, én daarnaast nog een of enkele headliners die Alcatraz nooit zou kunnen boeken om financiële en/of logistieke redenen (Iron Maiden, GnR, Sabaton, Slipknot, Tool, inmiddels ook Ghost).
En ik denk dat we ook niet moeten onderschatten hoe groot het prijsverschil is tussen bands als Tool en Powerwolf, ik denk dat het dan toch al gauw om veelvouden gaat.
Oftewel kort samengevat: de ene GMM-headliner is de andere niet..
Er dient hier ook wel nog een kanttekening bij te komen. Graspop is livenation, Alcatraz dient tegen Livenation op te boksen.
Proberen al drie jaar Gojira te boeken, nu is lokerse feesten (livenation) er mee weg. Korn hetzelfde verhaal vorig jaar, vage reden dat ze geen metalfestivals wouden spelen…
Er zullen nog wel wat van die verhalen zijn met ook Pukkelpop in the mix.
Bij de organisatie van Alcatraz is er wel al eens naar buiten gekomen dat het moeilijker en moeilijker wordt om met Livenation te werken.
Lokerse komt nu met een dag Gojira én dan nog een metal dag met Electric Callboy. Hun volste recht uiteraard. Alcatraz wil volgens mij wel die grotere namen eens boeken, en na succesvolle edities hebben ze mss een spaarpotje, maar kunnen niet lijkt het. Daarom keren ze terug naar hun ‘roots’ en blijven ze bij die ‘kleinere’ headliners.

Even my two cents :)

• Leuk
Waarderingen: imac
Maar ik zie net ook dat een dagticket voor Dynamo 50 euro goedkoper is dan een dagticket voor Graspop.
Op Dynamo staan dan ook 14 bands op een dag, verdeeld over twee podia, terwijl er op Graspop een stuk of 35 staan, verdeeld over vijf podia. Ik snap dat we geneigd zijn om qua ticketprijs vergelijkingen te kijken naar de grootste bands, maar die 20 overige bands moeten ook gewoon betaald worden.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Jimmeh07
Nou laten we daarop hopen dan. Heideroosjes hadden een jubileum in 2024 en hebben een aantal optredens gegeven.
Hebben aangegeven alleen nog de pareltjes te pakken.
Best kans als gmm hen een aanbod doet dat ze geen nee kunnen zeggen.

Op Dynamo staan dan ook 14 bands op een dag, verdeeld over twee podia, terwijl er op Graspop een stuk of 35 staan, verdeeld over vijf podia. Ik snap dat we geneigd zijn om qua ticketprijs vergelijkingen te kijken naar de grootste bands, maar die 20 overige bands moeten ook gewoon betaald worden.
Precies
Een combi zonder camping is uit de early bird fase op 4 euro na de helft van De combi van gmm. ( 2,5 dagen vs 4 dagen)

Dynamo vs gmm
2 podia vs 5
Je ziet alles vs 35-40%
42 bands vs 145 bands

Dan hebben we nog niet over verschil aan locatie / eten/ ruimte en slapen.

Dus jah het ticket is voor dynamo de helft.
Maar als je dit al ziet is het knap dat GMM voor de het dubbele zoveel meer kan bieden.

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Users who are viewing this thread