Graspop Metal Meeting 2023

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Tussen alle genrediscussies door een tip voor een ieder die van epische extreme metal houdt: het nieuwe album van Keep of Kalessin is gister gedropt en het is werkelijk waar een pareltje. Album van het jaar materiaal.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Nou, volgens mij heb je daarin nu juist meer medestanders gevonden ;) want ook al is dat totaal niet mijn ding, dat is wél al jaren onderdeel van de identiteit van Graspop. Ook op headline posities. Een modern alternative rock bandje kan nog geboekt worden als het overdag in de Metal Dome kan staan ofzo, net als dat punk of elektronische acts wel op lagere posities staan. Maar niet als headliner. Zo boekt Graspop simpelweg niet.

Het valt op zich ook wel mee, maar het triggert me gewoon, voornamelijk omdat ik er uiteraard ook zelf fan van ben :p
 

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
206
531
Precies. Als Motley Crue kan, dan Pearl Jam toch zeker ook.
Boh nee, heb ze gezien op Pinkpop afgelopen jaar en dat was meer gezever dan zang. Zang was al niet veel en na e.o.a. verhaal over een overleden vriend die gitaren bouwde, zette die een fles (wijn?) op de kiezen en de rest was "vagina" helaas...
 

magrathea

Campingartiest
9 feb 2020
66
131
Iets heel anders. Heb even een draaitabel in Excel gemaakt van de muziekstijl (bron: bio van de bands op Graspop-website waarbij ik de bands zonder genoemde stijl heb gegoogeld).

Valt op dat metalcore en hard rock zwaar oververtegenwoordigd zijn. Metalcore werd zo'n drieduizend pagina's eerder al benoemd. Liefhebbers van hardcore, death metal, prog en punkrock komen ook goed aan hun trekken. Het valt me vooral op dat power metal en symfonische metal behoorlijk achterblijven. Verder zegt het allemaal niet zoveel natuurlijk. Stijl is maar een hokje, terwijl bands doorgaans wel in meer van deze gecategoriseerd kunnen worden.

Bekijk bijlage 4411
Ik vind het frappant dat een maat van mij die niet meegaat naar graspop dit jaar (voor het eerst in 8 jaar ofzo) juist heel erg van de meest voorkomende genres is, maar hij klaagde gisteren dat er zo weinig bands in zijn straatje zijn geprogrammeerd :LOL: Misschien moet ik dit maar even onder zijn neus schuiven
 

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
206
531
Ben wel benieuwd: Wat zien jullie hier dan liever? Een ''kleinere'' metalband die omhoog geschoven wordt en de headlinerpositie krijgt of een niet metalact als Muse of Pearl Jam die komt headlinen?
Beiden mag van mij wel, Alhoewel ik zoals gezegd PJ vond tegenvallen op Pinkpop.
Muse heb ik geregeld aan in de auto of bv onder de douche, zingt lekker mee. Denk dat beide bands wel in het affiche van dit jaar passen.

Maar een andere band doorschuiven is ook tof, vooral voor die band en om sommigen hier te overtuigen dat zij het WEL in zich hebben om te headlinen. Haha 😆

Ik ben al met al content met de invulling en heb al genoeg waar voor mijn geld, dus lig niet echt wakker van wat er nog bij komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Timmetje

DenZwo

Playlistbediener
8 jun 2022
27
69
Waarom zou Pearl Jam wel passen en Muse (als ze konden) niet?
Ben wel benieuwd: Wat zien jullie hier dan liever? Een ''kleinere'' metalband die omhoog geschoven wordt en de headlinerpositie krijgt of een niet metalact als Muse of Pearl Jam die komt headlinen?

PJ hoeft can mij niet perse,maar Muse mag van mij zeker komen. Die zie ik liever een bijvoorbeeld een GnR
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Mij maakt het ook helemaal niks uit wat er staat. 3 a 4 namen is al voldoende voor een dagticket en de overige 30 namen doen ze maar mee wat ze willen. Vorig jaar had ik op de vrijdag 7 bands om te zien, 5 vroeg op de dag en 2 headliners, daartussen een gat van 5 uur. Hoorde je me ook niet over klagen

Het gaat mij vooral om het eindeloze bashen van oudere hardrock en (glam)metalbands die er om wat voor reden dan ook niet thuis zouden horen.
@Rockbeer gaf alleen zijn persoonlijke mening over hoe zijn favoriete festival eruit zou zien, wat hij natuurlijk mag. 😉

Maar ook hij zal heus wel weten dat glam en classic ('rollator') bands onlosmakelijk bij GMM horen, en door een aanzienlijk deel van het publiek zeer worden gewaardeerd.

Idem voor metalcore, dat gewoon niet meer is weg te denken uit de huidige metalwereld.
Het is dan ook geen toeval dat GMM dit jaar zoveel metalcore-bands programmeert.
Ze zetten duidelijk in op het aantrekken en binden van jonger publiek, zonder daarbij het oudere, traditionelere deel van het publiek te vergeten.
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Zou volgende week of die week erna de week zijn?
Voor corona waren de laatste acts in deze periode toch?
Rond 13 april het blokkenschema.

Vorig jaar rond 16 mei laatste namen + blokkenschema.
Alleen dat jaar zo of het nieuwe normaal?
Wel 22 maart al een poster en daarvoor ook al een eerdere in februari en december.

In 2020 in februari een poster.

Krijgen we binnenkort een poster?
Zou er een headliner binnenkort aangekondigd worden of mogelijk afgezegd hebben?
Waarop wacht de headliner? Denk dat het aan de band ligt.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Zou volgende week of die week erna de week zijn?
Voor corona waren de laatste acts in deze periode toch?
Rond 13 april het blokkenschema.

Vorig jaar rond 16 mei laatste namen + blokkenschema.
Alleen dat jaar zo of het nieuwe normaal?
Wel 22 maart al een poster en daarvoor ook al een eerdere in februari en december.

In 2020 in februari een poster.

Krijgen we binnenkort een poster?
Zou er een headliner binnenkort aangekondigd worden of mogelijk afgezegd hebben?
Waarop wacht de headliner? Denk dat het aan de band ligt.
Bedankt voor het samenvatten van de voorbije 300 pagina's.. 😉
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.398
2.825
Laatste week van maart, dus er zal vast iets te gebeuren staan. Weet alleen niet welke kans groter is. Dat we een poster/laatste headliner kennen of dat we een potje winnen met oranje van Gibraltar
 
  • Winning
Waarderingen: Piebe71

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Laatste week van maart, dus er zal vast iets te gebeuren staan. Weet alleen niet welke kans groter is. Dat we een poster/laatste headliner kennen of dat we een potje winnen met oranje van Gibraltar
Liefst allebei, maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn 😅
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Ben wel benieuwd: Wat zien jullie hier dan liever? Een ''kleinere'' metalband die omhoog geschoven wordt en de headlinerpositie krijgt of een niet metalact als Muse of Pearl Jam die komt headlinen?
Een band doorschuiven zou makkelijk kunnen.
Disturbed en Amon amarth zijn allebei geen topheadliners, maar in mijn ogen eerder de titel waardig dan Gojira.
Ik gok nog altijd op een nieuwe naam die headliner wordt.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Een band doorschuiven zou makkelijk kunnen.
Disturbed en Amon amarth zijn allebei geen topheadliners, maar in mijn ogen eerder de titel waardig dan Gojira.
Ik gok nog altijd op een nieuwe naam die headliner wordt.
ALS ze al daadwerkelijk een band zouden doorschuiven, dan schuift Gojira gewoon mee, en worden ze de grotere (South Stage) headliner.
Ze gaan echt niet een band over Gojira heen promoveren, dat zou compleet onlogisch en belachelijk zijn.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.398
2.825
Een band doorschuiven zou makkelijk kunnen.
Disturbed en Amon amarth zijn allebei geen topheadliners, maar in mijn ogen eerder de titel waardig dan Gojira.
Ik gok nog altijd op een nieuwe naam die headliner wordt.
Een band doorschuiven gaat echt niet 'makkelijk' kunnen hoor. In alle communicatie wordt heel duidelijk gesproken over een nog ontbrekende headliner. Als je deze dan uit je reeds aangekondigde namen gaat oproepen, zul je echt met een goed verhaal moeten komen. De organisatie zal derhalve een aanzienlijk deel van het voorbereidingsproces moeten blootgeven; dat is voor band noch festival een prettig idee.

Ik denk dat wij het er allemaal over eens zijn dat de line-up en ook de vrijdag stacked genoeg zijn voor een kleinere headliner (zelfs een Disturbed, Amon Amarth of Gojira), maar door de communicatie van Graspop zelf wordt het toch wel heel lastig om nog iemand door te schuiven. Dan eerder een behoorlijk kleine headliner nog zoals een Helloween of een FFDP. Zal ze een hoop gezeik schelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
Een band doorschuiven gaat echt niet 'makkelijk' kunnen hoor. In alle communicatie wordt heel duidelijk gesproken over een nog ontbrekende headliner. Als je deze dan uit je reeds aangekondigde namen gaat oproepen, zul je echt met een goed verhaal moeten komen. De organisatie zal derhalve een aanzienlijk deel van het voorbereidingsproces moeten blootgeven; dat is voor band noch festival een prettig idee.

Ik denk dat wij het er allemaal over eens zijn dat de line-up en ook de vrijdag stacked genoeg zijn voor een kleinere headliner (zelfs een Disturbed, Amon Amarth of Gojira), maar door de communicatie van Graspop zelf wordt het toch wel heel lastig om nog iemand door te schuiven. Dan eerder een behoorlijk kleine headliner nog zoals een Helloween of een FFDP. Zal ze een hoop gezeik schelen.
alle communicatie? hebben ze uberhaupt ergens iets gezegd dat er nog 1 headliner aan komt? in de laatste posts zie ik het niet echt.
eerlijk gezegd heb ik het idee dat het meerendeel van het publiek niet eens door heeft dat er nog een headliner aangekondigd moet worden, vooral met die nieuwe aankodigingsstrategie dat ze 2 headliners aankondigen per dag zullen er vast mensen zijn die er van uit gaan dat Gojira de grote naam van de vrijdag is.

denk wel dat je gelijk hebt over het doorschuiven dat dat gewoon echt niet gaat gebeuren. is ook nog een juridisch dingetje met de contracten lijkt me. disturbed en amon amarth zullen ook geen headline waardige show voor in het donker bij zich hebben voor deze tour. zal gewoon een kleine headliner als bmth of ffdp worden, en anders een vaste huisband als sabaton
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
Alles is al wel gezegd over het topic van de laatste headliner, maar wilde toch nog eens delen wat ik denk dat de realistische kanshebbers zijn. Dingen als pearl jam, the who, linkin park etc lijken me allemaal totaal niet realistisch om verschillende redenen. onderstaanden hebben ook allemaal wel een tegenargument maar ik verwacht toch dat de laatste headliner uit dit rijtje gaat komen:
  • Five Finger Death Punch (discutabel of ze groot genoeg zijn)
  • Sabaton (nog een show in Mei in België)
  • Bring me the horizon (zullen wellicht niet willen omdat de week na graspop hun VS tour begint)
En 3 iets minder waarschijnlijke opties maar nog steeds kanshebbers in mijn ogen:
  • Evanescence (zijn vermoedelijk al terug in de VS tijdens Graspop
  • Scorpions (geen idee of die 2 dagen achter elkaar spelen)
  • Deep Purple (zijn volgens huidige tourschema pas 1 week na graspop in europa te vinden)
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Timmetje

Gebruikers die dit onderwerp bekijken