Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.036
7.131
Deze mening hierboven valt natuurlijk niet los te zien van mijn persoonlijke muzieksmaak. Maar dat hoeft ook niet. Mijn ideale festival zou een mix tussen de hardere rocknamen van Rock Werchter zijn en Graspop minus de metalcore en glam/rollatormuziek.
Om even terug te komen op deze comment, zoals je het omschrijft klinkt het voor mij als een festival dat al bestaat, namelijk Rock Am Ring?
Oke, dit jaar valt de line up daar enorm tegen, maar over het algemeen qua genre komt dit toch aardig in de buurt, combinatie van metalbands van graspop en rock headliners van RW.
 

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
349
791
Te lang in mijn ogen ;-)

Dan maar een spoorboekje van mij op basis van mijn eigen clashfinder:

Donderdag: Evergrey - Haken - Molybaron - Epica - Alter Bridge - Cradle of Filth - My Dying Bride / Ghost

Vrijdag: Delain - Airbourne - The Distillers - Disturbed - Amon Amarth - Meshuggah - Gojira

Zaterdag: Draconian - Sleep Token - Antimatter - Field of the Nephilim - Soen - Slipknot - Parkway Drive

Zondag: Bloodywood - Hippotraktor - Billy Talent - Avatar - Generation Sex - Katatonia
Ik ben er nog niet heel door geraakt, maar de samenvatting van mijn eerste 2 dagen is wel al klaar ;)
DO: Butcher babies --> toog --> As I lay dying --> snel toog voor dubbele portie --> Motionless in white --> Stray from the path --> toog hangen --> Arch enemy --> happeke eten en toog --> spiritbox --> toog --> at the gates --> toog heel snel --> sick of it all --> toog hangen aan main stage

VR: Toog --> Asking Alexandria --> middageten bij Bad wolves --> toog --> Ice nine kills --> Middagdutje --> toog --> Hatebreed --> Toog --> Finntroll --> toog -->Behemoth --> toog hangen main stage --> Amity affliction of Amon Amarth --> Toog en misschien toch ook nog eens iets eten --> Gojira
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.036
7.131
Ik ben er nog niet heel door geraakt, maar de samenvatting van mijn eerste 2 dagen is wel al klaar ;)
DO: Butcher babies --> toog --> As I lay dying --> snel toog voor dubbele portie --> Motionless in white --> Stray from the path --> toog hangen --> Arch enemy --> happeke eten en toog --> spiritbox --> toog --> at the gates --> toog heel snel --> sick of it all --> toog hangen aan main stage

VR: Toog --> Asking Alexandria --> middageten bij Bad wolves --> toog --> Ice nine kills --> Middagdutje --> toog --> Hatebreed --> Toog --> Finntroll --> toog -->Behemoth --> toog hangen main stage --> Amity affliction of Amon Amarth --> Toog en misschien toch ook nog eens iets eten --> Gojira
Ben je bang dat je dorst krijgt? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Rockbeer

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.385
2.811
Om even terug te komen op deze comment, zoals je het omschrijft klinkt het voor mij als een festival dat al bestaat, namelijk Rock Am Ring?
Oke, dit jaar valt de line up daar enorm tegen, maar over het algemeen qua genre komt dit toch aardig in de buurt, combinatie van metalbands van graspop en rock headliners van RW.
Klopt inderdaad ja. Ben er ook al een paar keer geweest. Een van de problemen van Rock Am Ring is wel dat het aanbod aan eten er veel minder groot is dan op Rock Werchter of Graspop. Hoewel het er wel verbeterd is de afgelopen jaren. Nu ben ik niet vies van frieten en een lekkere burger, maar op zijn tijd wat voedzamers zoals noodles is gewoon veel beter op de festivals in de Benelux. En zelfs de festivals die ik bezoek doen het weer minder goed dan een Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole als ik de reviews daarvan mag geloven.

Probleem van Rock Am Ring is wel het voorvak. Ze hebben er 3 als ik me niet vergis. Overdag wil dat nog wel, maar zodra de bands groter worden is het een drukte van jewelste in de pitstraat daarnaartoe. Tot verdrukkingen aan toe meegemaakt daar. Tijdens de shows zelf vind ik het Duitse publiek wel vele malen chiller dan Nederlanders en Belgen (ze weten wel hun gesprekken te bewaren voor de rustmomenten op het gras ipv naast de geluidstoren van de diverse podia). En ik vind het probleem van Rock Am Ring ook wel het asfalt. Ik ben met klompvoeten geboren en ben niet de lichtste persoon, dus te lang staan is echt een hel voor mij. Als het dan ook nog eens op asfalt is, is dat echt zeer pijnlijk. De beleving bij Tool viel behoorlijk in het water daardoor. Doe me dan maar gewoon gras of zelfs de meeverende platen die de Belgische festivals in de voorvakken hebben.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
788
2.206
Te lang in mijn ogen ;-)

Dan maar een spoorboekje van mij op basis van mijn eigen clashfinder:

Donderdag: Evergrey - Haken - Molybaron - Epica - Alter Bridge - Cradle of Filth - My Dying Bride / Ghost

Vrijdag: Delain - Airbourne - The Distillers - Disturbed - Amon Amarth - Meshuggah - Gojira

Zaterdag: Draconian - Sleep Token - Antimatter - Field of the Nephilim - Soen - Slipknot - Parkway Drive

Zondag: Bloodywood - Hippotraktor - Billy Talent - Avatar - Generation Sex - Katatonia
Waar kan ik jouw clashfinder vinden? Heb zin er weer één in te vullen, mooi lijstje trouwens!
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Rockbeer

RubenJS

Support act
18 feb 2023
788
2.206
Als dat de line-up wordt gaan er veel slachtoffers vallen..

Donderdag: Evergrey, Escape the Fate, 1914, Orbit Culture, As I lay Dying, Papa Roach, Arch Enemy, Epica, At the Gates, Cradle of Filth, Guns N' Roses (laatste uur), Ghost.
Vrijdag: Finntroll, Delain, Heidevolk, Hatebreed, Hollywood Undead, Behemoth, Disturbed, Amon Amarth, ???, Meshuggah, Gojira
Zaterdag: Mimi Barks (ik offer me op), Skindred, Draconian, Dark Angel, Sleep Token, In Flames, Vended, Less Than Jake, Pantera?, Rancid, Korpiklaani, Slipknot, Parkway Drive
Zondag: Lorna Shore, Bloodywood, The Halo Effect, Three Days Grace, Billy Talent, Insomnium, Anti-Flag, Katatonia, Enter Shikari, Kreator/ Forum meeting

Edit: in dit tijdschema ga ik niets kunnen eten/drinken, scheelt weer munten..
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
419
520
Ik hoop toch dat deze week the missing one bekendgemaakt wordt.

Toch ff uit nieuwsgierigheid gecheckt of Tool eventueel toch mogelijk zou zijn,maar zoals algemeen geweten is die kans bijzonder klein.
Puscifer speelt op Hellfest de zaterdag, denk niet dat JMK 2 dagen na elkaar performt.
Op Tool website staan maar 4 data (terwijl dat tijdje terug nog blanco was) en alle 4 in de US maar met wel ruimte voor Europees tussenstuk.
Ze zijn toch bevestigd voor Download Festival dacht ik,maar het vreemde is dat ik die niet terugvind.
Het zou helaas zonde zijn moesten zij eigenlijk de ontbrekende headliner zijn,maar nu vanwege omstandigheden misschien niet kunnen.

Edit;Puscifer speelt wel 2 dagen na elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

RubenJS

Support act
18 feb 2023
788
2.206
Alles is al wel gezegd over het topic van de laatste headliner, maar wilde toch nog eens delen wat ik denk dat de realistische kanshebbers zijn. Dingen als pearl jam, the who, linkin park etc lijken me allemaal totaal niet realistisch om verschillende redenen. onderstaanden hebben ook allemaal wel een tegenargument maar ik verwacht toch dat de laatste headliner uit dit rijtje gaat komen:
  • Five Finger Death Punch (discutabel of ze groot genoeg zijn)
  • Sabaton (nog een show in Mei in België)
  • Bring me the horizon (zullen wellicht niet willen omdat de week na graspop hun VS tour begint)
En 3 iets minder waarschijnlijke opties maar nog steeds kanshebbers in mijn ogen:
  • Evanescence (zijn vermoedelijk al terug in de VS tijdens Graspop
  • Scorpions (geen idee of die 2 dagen achter elkaar spelen)
  • Deep Purple (zijn volgens huidige tourschema pas 1 week na graspop in europa te vinden)
Evanescence vind ik nog best een logisch idee, spelen 9 juni nog in de UK. Dan is de stap naar 16 juni misschien nog wel te maken, 1-2 concerten ertussen, of een weekje vakantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.036
7.131
Ik hoop toch dat deze week the missing one bekendgemaakt wordt.

Toch ff uit nieuwsgierigheid gecheckt of Tool eventueel toch mogelijk zou zijn,maar zoals algemeen geweten is die kans bijzonder klein.
Puscifer speelt op Hellfest de zaterdag, denk niet dat JMK 2 dagen na elkaar performt.
Op Tool website staan maar 4 data (terwijl dat tijdje terug nog blanco was) en alle 4 in de US maar met wel ruimte voor Europees tussenstuk.
Ze zijn toch bevestigd voor Download Festival dacht ik,maar het vreemde is dat ik die niet terugvind.
Het zou helaas zonde zijn moesten zij eigenlijk de ontbrekende headliner zijn,maar nu vanwege omstandigheden misschien niet kunnen.

Edit;Puscifer speelt wel 2 dagen na elkaar.
Tool bevestigd voor Download? Of bedoel je Puscifer? Tool doet geen Europese festivals dit jaar in ieder geval. (Tot nu toe)
 

Wardibal

Randprogramma
16 feb 2022
210
394
Heel onwaarschijnlijk hoewel dee snider toch op twitter wel eens iets heeft laten vallen...

Onbrekende headliner twisted sister?

Ik val misschien in herhaling maar het zou wel een geweldige naam zijn, en ook de reden dat dit lang stil gehouden wordt...

Zal wel niet zijn maar toch...
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Evanescence vind ik nog best een logisch idee, spelen 9 juni nog in de UK. Dan is de stap naar 16 juni misschien nog wel te maken, 1-2 concerten ertussen, of een weekje vakantie.
Maar Evanescence ga je toch niet boven Disturbed zetten?

Nu begrijp ik sowieso niet waar Evanescence zijn status vandaan haalt. Niet omdat het mijn genre niet is, want bij Within Temptation of Nightwish kan ik er nog inkomen, maar waarom Evanescence? Waarom staat daar dan bijvoorbeeld geen Lacuna Coil? Veel stabielere carrière qua niveau van hun albums, live ook een pak sterker en kwalitatief ook gewoon beter (al is die laatste natuurlijk zeer subjectief). Is dat dan echt gewoon "Tja, Bring Me To Life, hè"?
 

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
317
939
Maar Evanescence ga je toch niet boven Disturbed zetten?

Nu begrijp ik sowieso niet waar Evanescence zijn status vandaan haalt. Niet omdat het mijn genre niet is, want bij Within Temptation of Nightwish kan ik er nog inkomen, maar waarom Evanescence? Waarom staat daar dan bijvoorbeeld geen Lacuna Coil? Veel stabielere carrière qua niveau van hun albums, live ook een pak sterker en kwalitatief ook gewoon beter (al is die laatste natuurlijk zeer subjectief). Is dat dan echt gewoon "Tja, Bring Me To Life, hè"?
Evanescence was voor ongelofelijk veel mensen de intro voor de meer 'harde' muziek! Niet alleen met Bring Me To Life maar ook My Immortal was zo ongelofelijk populair dat je er niet onderuit kon. Die twee hits geven ze zeker een status (en een breder kaarten-kopend-publiek dan bijvoorbeeld Lacuna Coil), maar dat is niet alles natuurlijk.

De symfonische rock was totaal niet aanwezig in de meer 'mainstream' radio/muziek-TV totdat deze nummers uitkwamen. Sowieso waren rockbands vooral bekend met frontmannen, en Evanescence knalde daar ff doorheen met Amy als frontvrouw! Doordat het zachtere rock was waar ze mee doorbraken waren ze overal te horen en een supergrote invloed op muziek daarna. Het opende de deuren voor andere rock en metalbands om ook op de radio te komen, en veel bands zijn door Evanescence geïnspireerd.

En mensen (zoals ik) die dit op de radio hoorden kwamen zo voor het eerst in aanraking met echte rock en later ook metal. Want als je verder gaat kijken in hun discografie hebben ze zeker ook hardere nummers, en vanaf daar maak je de overstap naar de door jou genoemde Within Temptation en Nightwish; van de symfonische rock naar de symfonische metal.

En ten slotte is het een band die nog steeds lekker bezig is, met goede nieuwe albums, en ze kunnen nog steeds live goed spelen.

Edit: Zelf vind ik wel Within Temptation en Nightwish beiden meer headlinerwaardig dan Evanescence, verder
 
Laatst bewerkt:

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.642
786
Evanescence was voor ongelofelijk veel mensen de intro voor de meer 'harde' muziek! Niet alleen met Bring Me To Life maar ook My Immortal was zo ongelofelijk populair dat je er niet onderuit kon. Die twee hits geven ze zeker een status (en een breder kaarten-kopend-publiek dan bijvoorbeeld Lacuna Coil), maar dat is niet alles natuurlijk.

De symfonische rock was totaal niet aanwezig in de meer 'mainstream' radio/muziek-TV totdat deze nummers uitkwamen. Sowieso waren rockbands vooral bekend met frontmannen, en Evanescence knalde daar ff doorheen met Amy als frontvrouw! Doordat het zachtere rock was waar ze mee doorbraken waren ze overal te horen en een supergrote invloed op muziek daarna. Het opende de deuren voor andere rock en metalbands om ook op de radio te komen, en veel bands zijn door Evanescence geïnspireerd.

En mensen (zoals ik) die dit op de radio hoorden kwamen zo voor het eerst in aanraking met echte rock en later ook metal. Want als je verder gaat kijken in hun discografie hebben ze zeker ook hardere nummers, en vanaf daar maak je de overstap naar de door jou genoemde Within Temptation en Nightwish; van de symfonische rock naar de symfonische metal.

En ten slotte is het een band die nog steeds lekker bezig is, met goede nieuwe albums, en ze kunnen nog steeds live goed spelen.

Edit: Zelf vind ik wel Within Temptation en Nightwish beiden meer headlinerwaardig dan Evanescence, verder
Alleen zo jammer dat Amy Lee niet live kan zingen
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken