Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.399
588


[SIZE= xx-large]Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten[/SIZE]

Datum: 21 juni - 23 juni
Locatie: Stenehei, Dessel
Genres: metal, punk, rock, hardcore

Alle info over line-up & kaartverkoop: https://www.graspop.be/
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.399
588
Hellfest heeft hun eerste namen bekend gemaakt voor 2019, valt in hetzelfde weekend als Graspop!
Manowar, Dropkick Murphys, Slayer, Carcass en Mass Hysteria.
Slayer gaat dus zeker het festivalseizoen van 2019 doen!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.939
5.986
Weekend is 21-23 juni, gelijk met Hellfest weer...
Download UK en NovaRock zitten een weekend eerder, 14-16 juni.
Overigens NovaRock maakt als eerste headliner Die Arzte bekend.
Evenals RaR/RiP, zij zitten gelijk met Pinkpop, het Pinksterweekend een weekend eerder.

Hier gaat vast wat kruisbestuiving onder deze festivals gebeuren.
Pinkpop zal hier weinig van meepikken, handje vol misschien, misschien 1 headliner...
Slayer gaat hoogstwaarschijnlijk dus de metalfestivals langs, gezien de Hellfest aankondiging.
Ik vond opvallend dat Iron Maiden niet op de Download festivals stond, FR en UK niet sinds 2016.
Daar zie ik wel een mogelijkheid.
Iron Maiden en Arzte zijn geen optie voor Graspop in 2019. Ook Metallica ivm een stadium run van mei tot augustus 2019, duidelijk afvaller. Rammstein vind ik een enorm twijfelgeval voor 2019, maar stond ook recent in 2017 op Graspop.
Als ik de Festileaks Geruchtenkeuken bekijk vallen mij een paar opties op voor 2019:
- Slayer
- TOOL
- KISS
 

Dweezzill

Playlistbediener
25 feb 2017
45
0
Zet Slayer al maar met een dikke viltstift op het Graspop bord. Gisteren gehoord in de perstent.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.039
10.116
Hoe groot moet ik Manowar inschatten? Ken de band niet zo goed maar zie er altijd veel shirts van. Dagafsluiter?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.926
1.958
Hoe groot moet ik Manowar inschatten? Ken de band niet zo goed maar zie er altijd veel shirts van. Dagafsluiter?

Als ze komen zijn ze headliner.
Maar die kans lijkt me klein aangezien ik in 15 jaar dat ik naar concerten en festivals ga ze nog nooit in België heb weten optreden.
Iemand zei me dat dat komt door de geluidsnormen hier en nadat ik ze gezien heb in Essen, Duitsland wil ik dat wel geloven.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.039
10.116
Joslittel wrote:
Hoe groot moet ik Manowar inschatten? Ken de band niet zo goed maar zie er altijd veel shirts van. Dagafsluiter?

Als ze komen zijn ze headliner.
Maar die kans lijkt me klein aangezien ik in 15 jaar dat ik naar concerten en festivals ga ze nog nooit in België heb weten optreden.
Iemand zei me dat dat komt door de geluidsnormen hier en nadat ik ze gezien heb in Essen, Duitsland wil ik dat wel geloven.

Ah thanks. Publiek moet dus minimaal met oorsuis naar huis. Hoop dat ze wel komen, goede reden om hen eens wat beter te leren kennen!
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik hoop nog steeds op System of a Down als headliner volgend jaar. Maar weet niet of ze zullen gaan touren. Dat zou voor mij iig een dagticket betekenen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.512
4.691
Mooi, gewoon lekker verder hier.. :cool:

Ik heb maar alvast weer eens een polltje aangemaakt. :)
Welke bands zou je graag zien op de allerbovenste rij van de affiche van Graspop 2019?
Oftewel, met welke absolute headliners (niet perse afsluiters) zou je tevreden zijn (of in ieder geval mee kunnen leven)?
Er staan ook nogal wat hypothetische gevallen bij, dus beschikbaarheid is niet zo'n issue. Gaat er meer om welke bands je (al/nog) goed/groot/geschikt genoeg acht om een show van een uurtje of 2 (of 3,5) neer te zetten op Main Stage 1.
(Vul er zoveel in als je zelf wilt.)

http://www.easypolls.net/poll.html?p=5b329b47e4b094aa41300dee
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Mooi, gewoon lekker verder hier..
1f60e.svg


Ik heb maar alvast weer eens een polltje aangemaakt.
1f642.svg

Welke bands zou je graag zien op de allerbovenste rij van de affiche van Graspop 2019?
Oftewel, met welke absolute headliners (niet perse afsluiters) zou je tevreden zijn (of in ieder geval mee kunnen leven)?
Er staan ook nogal wat hypothetische gevallen bij, dus beschikbaarheid is niet zo’n issue. Gaat er meer om welke bands je (al/nog) goed/groot/geschikt genoeg acht om een show van een uurtje of 2 (of 3,5) neer te zetten op Main Stage 1.
(Vul er zoveel in als je zelf wilt.)

http://www.easypolls.net/poll.html?p=5b329b47e4b094aa41300dee

Leuke poll! Ik heb hem ingevult
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.230
5.513
Mooi, gewoon lekker verder hier..
1f60e.svg


Ik heb maar alvast weer eens een polltje aangemaakt.
1f642.svg

Welke bands zou je graag zien op de allerbovenste rij van de affiche van Graspop 2019?
Oftewel, met welke absolute headliners (niet perse afsluiters) zou je tevreden zijn (of in ieder geval mee kunnen leven)?
Er staan ook nogal wat hypothetische gevallen bij, dus beschikbaarheid is niet zo’n issue. Gaat er meer om welke bands je (al/nog) goed/groot/geschikt genoeg acht om een show van een uurtje of 2 (of 3,5) neer te zetten op Main Stage 1.
(Vul er zoveel in als je zelf wilt.)

http://www.easypolls.net/poll.html?p=5b329b47e4b094aa41300dee

De keuze is reuze ja :) maar inderdaad weinig realistisch. Ik zie Aerosmith wel headlinen, KISS kan ook best, Slayer lijkt mij meer een MS2 afsluiter. Verder natuurlijk een heel zootje namen die er dit jaar al stonden dus die zullen niet weer komen. Rammstein/Metallica/AC/DC zijn alle drie prachtige namen maar twijfelachtig of ze beschikbaar gaan zijn. SOAD zou ook gaaf zijn, die zouden zomaar weer kunnen gaan touren, hopelijk met een nieuw album in het verschiet? En ja, Tool... Eerst maar eens afwachten wanneer dat album nu eens komt, dan zien we wel weer verder. Geen idee wanneer Europa weer aan de beurt gaat zijn voor een tour.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.230
5.513
Al zit ik zo te denken dat Tool misschien volgend jaar ook wat festival shows in Europa zou kunnen doen zonder nieuw werk. Net zoals dat handjevol headline shows ze dit jaar in de VS hebben/hadden staan. Dat lijkt mij eigenlijk wel ideaal, een goeie show met al het "oude" werk op Graspop zien en dan een zaalshow met het nieuwe werk erbij wanneer het album af is. Maar het blijft voorlopig dromen, voor zover ik weet geen realistische indicaties nog.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.230
5.513
Oh trouwens, Slipknot kan ook wel met een dik potlood worden opgeschreven denk ik. Schijnt een nieuw, heavy album uit te komen volgend jaar.

Dan zeg ik Aerosmith - KISS - Slipknot voor volgend jaar. Met een klein kansje op Tool in plaats van KISS.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Joslittel wrote:
Hoe groot moet ik Manowar inschatten? Ken de band niet zo goed maar zie er altijd veel shirts van. Dagafsluiter?

Als ze komen zijn ze headliner.
Maar die kans lijkt me klein aangezien ik in 15 jaar dat ik naar concerten en festivals ga ze nog nooit in België heb weten optreden.
Iemand zei me dat dat komt door de geluidsnormen hier en nadat ik ze gezien heb in Essen, Duitsland wil ik dat wel geloven.

Nee joh, die gaan echt niet headlinen. Vooral een leuk cultbandje, misschien met een afscheidstour subheadliner of bv. a la Manson dat ze op MS2 na een band gaan spelen die MS1 wil afsluiten tussen 21-23 ofzo.

Ze stonden er in 1999:

a0b0b798040b4963c9275b635954eaa4
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Ik hoop dat ze de flow van de afgelopen 2 jaar kunnen vasthouden, en we dus minstens 1 band uit de A-categorie hebben. Of Tool nou echt een GMM-band is weet ik niet, imho toch een risico'tje. Aerosmith - Kiss - Slipknot zou toch wel als weer een stapje terug voelen, dan hoop ik toch nog op iets als SOAD of wellicht Rammstein met een nieuwe plaat. Metallica had volgens mij geen festivalplannen? Al zou dat ook een mooie A-lister zijn. En dan óf KISS óf Aerosmith, niet beiden. Zeker als je Manowar en Slayer hebt (die ik beiden wel zie subheadlinen) met een afscheidstour wordt het imho anders wel echt een beetje weer bejaardenrock.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.230
5.513
Ik hoop dat ze de flow van de afgelopen 2 jaar kunnen vasthouden, en we dus minstens 1 band uit de A-categorie hebben. Of Tool nou echt een GMM-band is weet ik niet, imho toch een risico’tje. Aerosmith – Kiss – Slipknot zou toch wel als weer een stapje terug voelen, dan hoop ik toch nog op iets als SOAD of wellicht Rammstein met een nieuwe plaat. Metallica had volgens mij geen festivalplannen? Al zou dat ook een mooie A-lister zijn.

Ik weet niet hoe jij A-categorie definieert, maar wat mij betreft vallen Aerosmith en Slipknot daar toch zeker onder. KISS heb ik zelf wat minder mee maar dat is natuurlijk ook een gigantische act. Dus ik snap je punt niet helemaal.

En dan óf KISS óf Aerosmith, niet beiden. Zeker als je Manowar en Slayer hebt (die ik beiden wel zie subheadlinen) met een afscheidstour wordt het imho anders wel echt een beetje weer bejaardenrock.

Ben het met je eens dat KISS en Aerosmith wat veel is op ouwelullen gebied, maar aan de andere kant moet je vind ik niet Slayer op die hoop gooien. Dat ze een afscheidstour houden betekend niet dat ze bejaard zijn, ze willen hun eigen verval juist voor zijn heb ik het idee. Natuurlijk is het geen jong, fris bandje meer, maar om ze op een hoop te gooien met KISS en Aerosmith gaat mij toch wat ver. Zit toch zo'n 10 jaar verschil tussen die bands.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.230
5.513
En wat Tool betreft, die bungelen in mijn hoofd ook een beetje tussen MS1 en MS2 afsluiter in. Dus ik ben het wel met je eens dat dat misschien een risicovolle headliner is. Toch wel een hele specifieke doelgroep natuurlijk.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.512
4.691
Na 20 voters ontstaat toch al een aardig beeld:

Metallica  18
Rammstein  16
AC/DC  15
System Of A Down  15
Rage Against The Machine  14
Iron Maiden  12
KISS  12
Slayer  12
Foo Fighters  11
Led Zeppelin  11
Slipknot  11
Aerosmith  10
Ghost  10
Tool  10
Volbeat  10
A Perfect Circle  9
Alice Cooper  9
Nightwish  9
Sabaton  8
Van Halen  8

Metallica en AC/DC uiteraard geen verrassing, nog steeds onverminderd populair. Een boeking van een van beiden zou voor Graspop een voltreffer zijn, zeker aangezien ze er nog nooit gestaan hebben.
Ook Rammstein nog steeds uitermate geliefd, het optreden van 2017 smaakt blijkbaar naar meer.
Naar een terugkeer van SOAD en RATM op de podiums wordt duidelijk eveneens smachtend uitgezien. Zou het er volgend jaar weer eens van kunnen komen?
Een herhaling van Iron Maiden of Volbeat zouden echter veel mensen blijkbaar ook geen problemen mee hebben.
Oudjes KISS, Aerosmith, Alice Cooper en Van Halen doen het nog steeds prima, maar ook jonge(re) bands als Ghost, Nightwish en Sabaton worden langzaam in staat geacht de laatste stap richting A-categorie te maken.
Een nieuwe reünie van Led Zeppelin zal wel een utopie zijn, maar als GMM zelfs Ayreon op een festivalpodium weet te krijgen... :wink: Een boeking van LZ (laat staan een exclusieve) zou echt legendarisch zijn, en een gigantische rush op tickets betekenen, die de gekte rond Rolling Stones op Pinkpop zou overstijgen (de vraag of wij dan wel de organisatie dat moeten willen is een andere..).
Een headlineshow van 'mainstreamband' Foo Fighters zouden velen blijkbaar ook wel kunnen waarderen. Of die liefde ook wederzijds is..?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.117
4.200
Kan aan mij liggen, maar ik vind Tool een stuk minder risicovol voor Graspop dan Aerosmith.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Na 20 voters ontstaat toch al een aardig beeld:

Metallica 18
Rammstein 16
AC/DC 15
System Of A Down 15
Rage Against The Machine 14
Iron Maiden 12
KISS 12
Slayer 12
Foo Fighters 11
Led Zeppelin 11
Slipknot 11
Aerosmith 10
Ghost 10
Tool 10
Volbeat 10
A Perfect Circle 9
Alice Cooper 9
Nightwish 9
Sabaton 8
Van Halen 8

Metallica en AC/DC uiteraard geen verrassing, nog steeds onverminderd populair. Een boeking van een van beiden zou voor Graspop een voltreffer zijn, zeker aangezien ze er nog nooit gestaan hebben.
Ook Rammstein nog steeds uitermate geliefd, het optreden van 2017 smaakt blijkbaar naar meer.
Naar een terugkeer van SOAD en RATM op de podiums wordt duidelijk eveneens smachtend uitgezien. Zou het er volgend jaar weer eens van kunnen komen?
Een herhaling van Iron Maiden of Volbeat zouden echter veel mensen blijkbaar ook geen problemen mee hebben.
Oudjes KISS, Aerosmith, Alice Cooper en Van Halen doen het nog steeds prima, maar ook jonge(re) bands als Ghost, Nightwish en Sabaton worden langzaam in staat geacht de laatste stap richting A-categorie te maken.
Een nieuwe reünie van Led Zeppelin zal wel een utopie zijn, maar als GMM zelfs Ayreon op een festivalpodium weet te krijgen…
1f609.svg
Een boeking van LZ (laat staan een exclusieve) zou echt legendarisch zijn, en een gigantische rush op tickets betekenen, die de gekte rond Rolling Stones op Pinkpop zou overstijgen (de vraag of wij dan wel de organisatie dat moeten willen is een andere..).
Een headlineshow van ‘mainstreamband’ Foo Fighters zouden velen blijkbaar ook wel kunnen waarderen. Of die liefde ook wederzijds is..?

Ik ben het er niet mee eens dat Volbeat headliner status moet hebben. Het enige wat ze hebben is de populariteit, maar zaterdags show was naar mijn mening best saai. Ze spelen wat liedjes en op de achtergrond zie je de album cover van het liedje. Bij een headliner verwacht ik toch wel iets meer van een show (Iron Maiden overtrefte daarbij wel alles :p)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken