Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Set Abominae wrote:
Qua ‘buitencategorie’-act lijkt AC/DC (met Axl) me overigens een zeer goed mogelijke kandidaat.
Volgens de geruchten zou eind 2018/begin 2019 (na de GnR-tour) een nieuw album uit moeten komen, waarna een wereldtour best voor de hand ligt.
Wellicht in een zelfde constructie op Graspop als GnR dit jaar (met extra dagkaarten dus)?

Zie ik ook wel gebeuren ja, zeket als Axl goede herinneringen aan Graspop heeft overgehouden. Wat mij betreft zeker welkom. Die band begint wel langzaam een coverband van eigen materiaal te worden, maar heb ze nog nooit live gezien en wil die graag nog eens afstrepen!
Idem.
De band is aardig uit elkaar aan het vallen inderdaad, maar ach, zolang Angus over het podium blijft stuiteren, maakt het de meeste mensen niet zo heel veel uit wie er nog voor de rest op het podium staat.. :wink:
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Manowar heeft ooit in het verleden geheadlined, maar dat geldt ook voor Iced Earth.
De ego's van de heren van Manowar zullen het niet toelaten op te spelen en niet te headlinen.
Toch vind ik in het powermetalgenre bands als Hammerfall, Blind Guardian, Helloween en Avantasia eerder headlinewaardig dan Manowar...
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Nah, zowel AC/DC als Manowar zal niet headlinen. Die eerste zal zo vroeg niet weer touren verwacht ik, en doet traditiegetrouw weinig festivals. Daarnaast was dit écht gewoon een eenmalig toetje, die 4 dagen. Manowar is toch gewoon wat te obscuur om te headlinen, wellicht MS2 ofzo achter een grote MS1 headliner, maar die zullen niet zomaar bovenaan de bill staan, ook niet met een afscheidstournee.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.424
629
Metaldays komt alvast met de eerste namen voor volgend jaar! Aangezien ze toch namen deelden met GMM dit jaar zijn dit al mogelijkheden!
pmr1UE7.png
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.150
10.445
Laat Dimmu Borgir en Korpiklaani maar alvast doorschuiven dan.
1f642.svg

Mee eens! Wacken dropt na afloop toch ook altijd gelijk de eerste namen? Hebben we misschien gelijk nog wat meer speculatievoer:)

Van mij mag Sabaton overigens ook weer tot leven komen deze winter met een mooie zomertour!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Set Abominae wrote:
Laat Dimmu Borgir en Korpiklaani maar alvast doorschuiven dan.
1f642.svg


Mee eens! Wacken dropt na afloop toch ook altijd gelijk de eerste namen? Hebben we misschien gelijk nog wat meer speculatievoer:)

Van mij mag Sabaton overigens ook weer tot leven komen deze winter met een mooie zomertour!
Jep, Sabaton staat ook op mijn wishlist als een van de (sub)headliners.
Verder hoop ik ook dat Nightwish de Decades-tour nog even dunnetjes overdoet volgende zomer (nieuw album wordt pas in 2020 verwacht), die vond ik toch wel een van de meest verrassende afwezigen dit jaar, gezien de vele festivals die ze wel aandoen.
Aerosmith en/of Kiss zie ik ook wel zitten.
En Metallica is van mei t/m augustus in Europa voor een stadiontour, daar moet toch ook wel een festivalletje bijkunnen, zou je denken..?
 

deouwe

Playlistbediener
25 jan 2018
20
0
Aerosmith zou top zijn, net als Dragonforce.
Voor de rest nu maar eens geen Ozzy, Iron Maiden, Judas Priest wanr dat weten we nu wel. Dan liever Steel Panther en Airborne. Kortom, niet teveel ouwe meuk. Dit wordt mijn 9e GP en ik wil de 10 vol maken (nu 61).
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Aerosmith zou top zijn, net als Dragonforce.
Voor de rest nu maar eens geen Ozzy, Iron Maiden, Judas Priest wanr dat weten we nu wel. Dan liever Steel Panther en Airborne. Kortom, niet teveel ouwe meuk. Dit wordt mijn 9e GP en ik wil de 10 vol maken (nu 61).
Mee eens.
De oude classic bands zijn natuurlijk ook nog steeds prima (zolang het er niet teveel zijn), maar er is genoeg 'nieuws' onder de zon om het affiche fris en spannend te houden.
De drie die jij noemt, Dragonforce, Steel Panther (ga ik komende zondag op Lokerse Feesten zien) en Airbourne (vorig jaar fantastisch optreden op Bospop gezien), zijn perfecte voorbeelden daarvoor. Sowieso mag er voor mij naast het serieuzere snoeiharde gitaargeweld ook wel wat luchtigere, frivolere bands staan, die zichzelf iets minder serieus nemen en voor de nodige humor kunnen zorgen (zoals dus Steel Panther, maar ook bv. Alestorm of Tenacious D), of die een mooie, theatrale show met een dikke knipoog neerzetten (bv. Ghost, Avatar of Powerwolf).
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Hier een overzichtje van kanshebbers (niet perse mijn wishlist).
Wat denken jullie? Klopt het aardig, of zien jullie sommige bands als meer of juist minder waarschijnlijk? En hebben jullie nog meer kandidaten?

Aannemelijk
Aerosmith
Avantasia
Carcass
Dimmu Borgir
Disturbed
Dropkick Murphys
Kiss
Korpiklaani
Machine Head
Slash Ft. Myles Kennedy & The Conspirators
Slayer
Slipknot

Mogelijk
Airbourne
Alestorm
Alkaloid
Alter Bridge
Amon Amarth
Anthrax
Bad Religion
Battle Beast
Beast In Black
Brides Of Lucifer
Deftones
Delain
Dio Disciples
Dornenreich
Dragonforce
Epica
Five Finger Death Punch
Gaahls Wyrd
Gojira
Hatebreed
Hypocrisy
Igorrr
Impaled Nazarene
Korn
Lamb Of God
Last In Line
Mass Hysteria
Mastodon
Nightwish
NOFX
Opeth
Orden Ogan
Pennywise
Prophets Of Rage
Rancid
Rise of The Northstar
Sabaton
Scars On Broadway
Soilwork
Steel Panther
Testament
Thirty Seconds To Mars
VUUR
Wardruna
Within Temptation

Misschien
AC/DC
Alice Cooper
Blind Guardian
Dream Theater
Helloween
Manowar
Metallica
Rammstein
Tenacious D
Tool
Venom
Venom Inc.

Onwaarschijnlijk
Accept
Ayreon
Die Ärzte
Die Toten Hosen
Guns 'N Roses
Iron Maiden
Judas Priest
Kreator
Limp Bizkit
Marilyn Manson
Megadeth
Ozzy Osbourne
Rise Against
Stone Sour

Who knows???
Babymetal
Chickenfoot
Deep Purple
Evanescence
Foo Fighters
Led Zeppelin
Linkin Park
Nine Inch Nails
Queens Of The Stone Age
Rage Against The Machine
Status Quo
System Of A Down
The Prodigy
Van Halen

Op herhaling
Arch Enemy
Avenged Sevenfold
Batushka
Dool
Fleddy Melculy
Ghost
Volbeat
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.837
Goeie lijst, weinig op aan te merken. Vraag mij alleen af wat je redenatie is achter het "Op herhaling" lijstje? Ik zie bijvoorbeeld Arch Enemy, Dool, Batushka en Ghost niet zo 1 2 3 met een nieuw album komen, en om ze nu met dezelfde show op herhaling te vragen? En als Volbeat een headliner op herhaling wordt dan ga ik echt zwaar overwegen Graspop te boycotten. Wat een kutgrap zou dat zijn...
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Goeie lijst, weinig op aan te merken. Vraag mij alleen af wat je redenatie is achter het “Op herhaling” lijstje? Ik zie bijvoorbeeld Arch Enemy, Dool, Batushka en Ghost niet zo 1 2 3 met een nieuw album komen, en om ze nu met dezelfde show op herhaling te vragen? En als Volbeat een headliner op herhaling wordt dan ga ik echt zwaar overwegen Graspop te boycotten. Wat een kutgrap zou dat zijn…
Zit geen diepgaande redenatie achter, behalve dat de meesten van dit rijtje in mijn ogen het (min of meer boven verwachting) goed deden dit jaar, en wellicht een betere plek en/of tijdstip zouden verdienen (met name Fleddy Melculy, Dool en Batushka, maar ook Arch Enemy en Ghost zouden qua tijdstip nog wel wat naar achter mogen).
En ook wel omdat ik sommigen maar deels (Dool, Batushka, Arch Enemy) of helemaal niet (Fleddy Melculy, Avenged Sevenfold) heb kunnen zien, en dus blij zou zijn met een herkansing.. :)

Wat Volbeat betreft, die hoef ik zelf ook niet echt terug te zien volgend jaar. Een mogelijke herhaling baseerde ik volledig op een comment van Loveless enige tijd geleden:
Dan zou ik liever één van die twee ‘classic’ acts pakken, Slayer/manowar ontkom je niet aan denk ik, en dan hopelijk twee andere headliners; een wat ‘jongere’ (Slipknot of Volbeat, die ook vrij duidelijk zaten te solliciteren naar nog een beurtje volgend jaar met nieuw album) en een A-lister zoals Rammstein, Metallica, SOAD, of wellicht toch Tool dan
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Goeie lijst, weinig op aan te merken. Vraag mij alleen af wat je redenatie is achter het “Op herhaling” lijstje? Ik zie bijvoorbeeld Arch Enemy, Dool, Batushka en Ghost niet zo 1 2 3 met een nieuw album komen, en om ze nu met dezelfde show op herhaling te vragen? En als Volbeat een headliner op herhaling wordt dan ga ik echt zwaar overwegen Graspop te boycotten. Wat een kutgrap zou dat zijn…
Het ligt inderdaad niet voor de hand dat bands een jaar later terugkeren, zeker niet zonder nieuw album.
Toch komt het voor, zoals dit jaar Avatar (weliswaar met nieuw album, hoewel daar uiteindelijk niet veel van werd gespeeld) en The Raven Age zelfs voor de derde keer op rij (dit jaar zonder nieuw album).
Ik wil dus niets uitsluiten, zelfs niet de door velen zo gevreesde terugkeer van Volbeat.. :wink:
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.150
10.445
Mooie lijst hoor, zit weer veel moois in het vat!!

Qua terugkeerders is Fleddy Melculy een grote kanshebber, dat veld stond bomvol. Komt A7X met een nieuw album dit jaar? Met het huidige zijn ze al ff op pad. Arch Enemy zou ik graag nog eens zien, verbaasde me ontzettend positief. Dan ga ik nu wel vooraan staan. Volbeat zal volgend jaar zeker weer touren, ik zet mijn geld op subheadliner bij Werchter.
 

JelleCa

Campingartiest
24 okt 2016
77
42
Halestorm heeft zopas een nieuw album uitgebracht dus die maken ook wel kans om te komen.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.424
629
Wacken 2019 meldt zich!
Sabaton, Parkway Drive, Demons & Wizards, Powerwolf, Within Temptation, Airbourne, Rose Tattoo, Meshuggah, Dark Funeral en Avatar!

Sabaton zit dus weer in het geruchten circuit. Vind dat wel heel mooi! Ook mooi om Within Temptation terug te zien!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.150
10.445
Jaja! Dat is een mooi lijstje van Wacken. Mooi dat Sabaton zich weer meldt en Within Temptation weer festivals doet. Avatar nog voor een derde jaar door op tour.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Heel mooi inderdaad. Sabaton, Demons & Wizards, Within Temptation en Airbourne zijn zeer zeker welkom!
Parkway Drive, Powerwolf, Meshuggah en Avatar zullen wel niet (nogmaals) op herhaling komen, neem ik aan.

Persoonlijk mag er voor mij wel iedere dag een combinatie van een oudere, klassieke headliner met daarna een 'jongere' headliner staan, met ongeveer gelijke speeltijd van 1,5 tot 2 uur. Wie er dan bovenaan het affiche prijkt, maakt me niet zo gek veel uit.
Voorbeeld eerste categorie: Kiss, Aerosmith, Slayer.
Voorbeeld tweede categorie: Nightwish, Sabaton, Gojira (monsterlijk goed voorbije zondag op Lokerse Feesten!).

Uitzondering zou natuurlijk zijn als ze Metallica zouden weten te strikken, die zouden vanzelfsprekend wel wat meer speeltijd mogen krijgen. :)
 

deouwe

Playlistbediener
25 jan 2018
20
0
deouwe wrote:
Aerosmith zou top zijn, net als Dragonforce.
Voor de rest nu maar eens geen Ozzy, Iron Maiden, Judas Priest wanr dat weten we nu wel. Dan liever Steel Panther en Airborne. Kortom, niet teveel ouwe meuk. Dit wordt mijn 9e GP en ik wil de 10 vol maken (nu 61).

Mee eens.
De oude classic bands zijn natuurlijk ook nog steeds prima (zolang het er niet teveel zijn), maar er is genoeg ‘nieuws’ onder de zon om het affiche fris en spannend te houden.
De drie die jij noemt, Dragonforce, Steel Panther (ga ik komende zondag op Lokerse Feesten zien) en Airbourne (vorig jaar fantastisch optreden op Bospop gezien), zijn perfecte voorbeelden daarvoor. Sowieso mag er voor mij naast het serieuzere snoeiharde gitaargeweld ook wel wat luchtigere, frivolere bands staan, die zichzelf iets minder serieus nemen en voor de nodige humor kunnen zorgen (zoals dus Steel Panther, maar ook bv. Alestorm of Tenacious D), of die een mooie, theatrale show met een dikke knipoog neerzetten (bv. Ghost, Avatar of Powerwolf).

Inderdaad. Ik heb de afgelopen jaren veel ouwe bands gezien waarvan de LP's mijn kast sierden (Deep Purple, KISS, Alica Cooper, Whitesnake e.d.) en veel die een soort abonnement hebben op GP ( Volbeat, Iron Maiden, Ozzy etc.etc.). Het leukste blijven toch de nieuwe ontdekkingen zoals Airborne, Steel Panther, Powerwolf, Korpiklana, Dragonforce, Airborne en zèker Shinedown en Black Stone Cherry !!
Toch is er nog een heel blik ouwe èn nieuwe bands die nodig eens het gras van GP moeten betreden zoals, inderdaad, Van Halen, ACDC, Aerosmith, Metallicae en Peter Frampton (staat garant voor een leuk en levendig optreden). Kortom, keuze genoeg maar niet "meer van hetzelfde".
Het was dit jaar (4 dagen) best een uitputtingsslag en als je een bepaalde hoofdact al 3x gezien hebt ligt de keuze om eens vroeg de tent op te zoeken redelijk voor de hand .....
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
@deouwe
Dat hoop ik ook ja. Een zekere mate van herhaling is onvermijdelijk, het metalwereldje is nu eenmaal ook weer niet zo heel erg groot (aan de andere kant vallen mainstreamfestivals net zo goed steeds in herhaling). Maar vernieuwing/verjonging is gewoon een absolute must, zeker voor de toekomst van het festival.
Vandaar ook de 'affiche' van bands (jong en oud) die nog nooit op Graspop speelden, die ik een tijdje geleden plaatste:

https://i.imgur.com/0IIax8V.jpg

Eens afwachten of we daar uiteindelijk iets van te zien krijgen in Dessel.. :)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken