Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Kan aan mij liggen, maar ik vind Tool een stuk minder risicovol voor Graspop dan Aerosmith.

Ik weet het niet, volgens mij is Aerosmith wel een heel stuk populaireder. Ik zou het zelf heel gaaf vinden als een van de twee of beide zouden komen iig
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.162
4.293
Bij “I don’t wanna lose a thing” heb ik nou niet direct de associatie met Graspop.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Bij “I don’t wanna lose a thing” heb ik nou niet direct de associatie met Graspop.
*I don’t wanna miss a thing :wink:
Aerosmith stond er ook al in 2007 en 2010, en heeft natuurlijk ook wel behoorlijk wat stevigere nummers die er wel ingaan bij het standaard metalpubliek.
Maar ook een powerballadje op zijn tijd is de gemiddelde GMM-bezoeker niet perse vies van, hoor. Er stonden immers ook al bands als Scorpions en Foreigner (of wat te denken van GnR's 'November Rain' dit jaar?).
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.834
Aerosmith was echt top op Hellfest vorig jaar, ik zou niet weten waarom ze dan niet op Graspop zouden passen. Steven Tyler wordt niet voor niks The Demon of Screamin’ genoemd heh. En met de Hollywood Vampires werd ik er ook weer aan herinnerd dat een lekkere Joe Perry gitaarsolo nooit verkeerd valt...
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Kan aan mij liggen, maar ik vind Tool een stuk minder risicovol voor Graspop dan Aerosmith.

Tool is vrij specifieke doelgroep en vooral ook 'puristen'. Als ik de recensies mag geloven wist een hoop volk ook niet zo goed wat ze met APC moesten dit jaar. Uiteraard stonden de fans en 'bewonderaars' te genieten, maar er druipt schijnbaar ook een hoop volk af wat een pitje of springnummer verwacht. En GMM heeft wel meer historie dan qua 'classic rock' acts zoals Scorpions, KISS, Aerosmith, Deep Purple etc. dan echt die specifieke metal als Tool, NiN, etc.

En A-lister zie ik een beetje als bands die bv. ook een Werchter of Pinkpop kunnen headlinen (qua populaireit zeg maar, niet zozeer qua type act). Bands die ook een stadion of een Goffertpark kunnen vullen. En dat vind ik een band als Slipknot (nog) niet. Ze zijn zeker een gearriveerde headliner inmiddels, maar hebben (in hun eentje) niet de 'trekkracht' die een Metallica, Maiden, AC/DC, Rammstein, SOAD wel hebben weten te vergaren.

Dat een Aerosmith en KISS er passen staat voor mij dus buiten kijf, en dat een Slayer en Manowar langs moeten komen met hun afscheidstournee ook. Ik vraag me alleen een beetje af of je het allemaal moet willen, zeker als je derde headliner dan niet van de 'buitencategorie' is bv. Dan zou ik liever één van die twee 'classic' acts pakken, Slayer/manowar ontkom je niet aan denk ik, en dan hopelijk twee andere headliners; een wat 'jongere' (Slipknot of Volbeat, die ook vrij duidelijk zaten te solliciteren naar nog een beurtje volgend jaar met nieuw album) en een A-lister zoals Rammstein, Metallica, SOAD, of wellicht toch Tool dan
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.834
Ik zie Aerosmith juist wel Werchter of Pinkpop headlinen eigenlijk. Sterker nog, nu je dat zo zegt zie ik het net zo goed gebeuren dat Werchter volgend jaar met Aerosmith aan de haal gaat. Slipknot is een ander verhaal maar dat ligt meer aan het genre denk ik, de populariteit hebben ze toch wel?

Hoe dan ook, over Tool ben ik het helemaal met je eens. Dat zal maar weinig mensen aanspreken die niet op voorhand al fan waren.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Paddy wrote:
Kan aan mij liggen, maar ik vind Tool een stuk minder risicovol voor Graspop dan Aerosmith.

Tool is vrij specifieke doelgroep en vooral ook ‘puristen’. Als ik de recensies mag geloven wist een hoop volk ook niet zo goed wat ze met APC moesten dit jaar. Uiteraard stonden de fans en ‘bewonderaars’ te genieten, maar er druipt schijnbaar ook een hoop volk af wat een pitje of springnummer verwacht. En GMM heeft wel meer historie dan qua ‘classic rock’ acts zoals Scorpions, KISS, Aerosmith, Deep Purple etc. dan echt die specifieke metal als Tool, NiN, etc.

En A-lister zie ik een beetje als bands die bv. ook een Werchter of Pinkpop kunnen headlinen (qua populaireit zeg maar, niet zozeer qua type act). Bands die ook een stadion of een Goffertpark kunnen vullen. En dat vind ik een band als Slipknot (nog) niet. Ze zijn zeker een gearriveerde headliner inmiddels, maar hebben (in hun eentje) niet de ‘trekkracht’ die een Metallica, Maiden, AC/DC, Rammstein, SOAD wel hebben weten te vergaren.

Dat een Aerosmith en KISS er passen staat voor mij dus buiten kijf, en dat een Slayer en Manowar langs moeten komen met hun afscheidstournee ook. Ik vraag me alleen een beetje af of je het allemaal moet willen, zeker als je derde headliner dan niet van de ‘buitencategorie’ is bv. Dan zou ik liever één van die twee ‘classic’ acts pakken, Slayer/manowar ontkom je niet aan denk ik, en dan hopelijk twee andere headliners; een wat ‘jongere’ (Slipknot of Volbeat, die ook vrij duidelijk zaten te solliciteren naar nog een beurtje volgend jaar met nieuw album) en een A-lister zoals Rammstein, Metallica, SOAD, of wellicht toch Tool dan

Nog een keer Volbeat als headliner volgend jaar zou voor mij een reden zijn om geen kaartje te kopen. Niet dat ik dit jaar Volbeat slecht vond, maar ik verwacht niet dat ze volgend jaar eeen hele nieuwe show gaan neerzetten. En 2 jaar achter elkaar bijna dezelfde show als headliner hoeft van mij niet
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Over Aerosmith heb je wel een punt ja, zeker nu met hun afscheidstournee (en arsenaal aan hits) is dat wellicht wat voor Werchter en zeker PP50.

Ik denk dat Slipknot je nog tegenvalt, kijk naar de Fortarock editie die ze headlineden, dat was bepaald geen succesvolle editie met >20k bezoekers ofzo. Die trekken echt niet (nogmaals; in hun eentje) het volk wat een SOAD, Metallica of AC/DC wel doet, en dat geeft niet, maar dat maakt ze qua populariteit nog net ff een stapje lager dan deze acts, ook al zijn ze al even geaccepteerd headliner. En daar hebben meer van dat soort acts last van, Volbeat, A7X, etc.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik zie Aerosmith juist wel Werchter of Pinkpop headlinen eigenlijk. Sterker nog, nu je dat zo zegt zie ik het net zo goed gebeuren dat Werchter volgend jaar met Aerosmith aan de haal gaat. Slipknot is een ander verhaal maar dat ligt meer aan het genre denk ik, de populariteit hebben ze toch wel?

Hoe dan ook, over Tool ben ik het helemaal met je eens. Dat zal maar weinig mensen aanspreken die niet op voorhand al fan waren.

Na wat ik van A Perfect Circle heb gezien dit jaar zeg ik laat maar komen over Tool, maar ik snap dat t niet voor iedereen iets is
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Loveless wrote:

Paddy wrote:
Kan aan mij liggen, maar ik vind Tool een stuk minder risicovol voor Graspop dan Aerosmith.


Tool is vrij specifieke doelgroep en vooral ook ‘puristen’. Als ik de recensies mag geloven wist een hoop volk ook niet zo goed wat ze met APC moesten dit jaar. Uiteraard stonden de fans en ‘bewonderaars’ te genieten, maar er druipt schijnbaar ook een hoop volk af wat een pitje of springnummer verwacht. En GMM heeft wel meer historie dan qua ‘classic rock’ acts zoals Scorpions, KISS, Aerosmith, Deep Purple etc. dan echt die specifieke metal als Tool, NiN, etc.

En A-lister zie ik een beetje als bands die bv. ook een Werchter of Pinkpop kunnen headlinen (qua populaireit zeg maar, niet zozeer qua type act). Bands die ook een stadion of een Goffertpark kunnen vullen. En dat vind ik een band als Slipknot (nog) niet. Ze zijn zeker een gearriveerde headliner inmiddels, maar hebben (in hun eentje) niet de ‘trekkracht’ die een Metallica, Maiden, AC/DC, Rammstein, SOAD wel hebben weten te vergaren.

Dat een Aerosmith en KISS er passen staat voor mij dus buiten kijf, en dat een Slayer en Manowar langs moeten komen met hun afscheidstournee ook. Ik vraag me alleen een beetje af of je het allemaal moet willen, zeker als je derde headliner dan niet van de ‘buitencategorie’ is bv. Dan zou ik liever één van die twee ‘classic’ acts pakken, Slayer/manowar ontkom je niet aan denk ik, en dan hopelijk twee andere headliners; een wat ‘jongere’ (Slipknot of Volbeat, die ook vrij duidelijk zaten te solliciteren naar nog een beurtje volgend jaar met nieuw album) en een A-lister zoals Rammstein, Metallica, SOAD, of wellicht toch Tool dan

Nog een keer Volbeat als headliner volgend jaar zou voor mij een reden zijn om geen kaartje te kopen. Niet dat ik dit jaar Volbeat slecht vond, maar ik verwacht niet dat ze volgend jaar eeen hele nieuwe show gaan neerzetten. En 2 jaar achter elkaar bijna dezelfde show als headliner hoeft van mij niet

Ik vond het ook niet slecht, maar dit was al grotendeels dezelfde show/set als waarmee ik ze in 2016 op Hellfest zag, en toen hadden ze nog een bak vuurwerk mee wat ze nu maar achterwege lieten. Dus nee, die hoeven écht niet weer volgend jaar opnieuw te komen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.834
Ik hoop ook eindelijk volgend jaar een editie Graspop zonder Volbeat mee te maken, na de afgelopen 3 keer juist toevallig elke keer erbij te zijn als zij er ook stonden :)
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Muse is trouwens ook bezig met een nieuw album voor eind 2018/begin 2019. Misschien is dit ook wel een risico maar ik ken veel mensen die Muse vet vinden en de bands die op Graspop komen ook, dus misschien is het een optie
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
Muse is trouwens ook bezig met een nieuw album voor eind 2018/begin 2019. Misschien is dit ook wel een risico maar ik ken veel mensen die Muse vet vinden en de bands die op Graspop komen ook, dus misschien is het een optie
Met de tour in 2015 vond ik de passage langs Download UK best gewaagd. Nou trek ik niet direct een associatie Muse/Graspop... Wel een aparte combinatie. Maar, is wel een 'andere' headliner voor Graspop en zal vast een succes kunnen worden. Al zou je in principe Muse meteen opschrijven bij een tour met festivals in één van de Werchter evenementen ipv Dessel...
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.834
Muse is trouwens ook bezig met een nieuw album voor eind 2018/begin 2019. Misschien is dit ook wel een risico maar ik ken veel mensen die Muse vet vinden en de bands die op Graspop komen ook, dus misschien is het een optie

Ik ben een van die mensen, maar ik hoef Muse echt niet op Graspop te zien. Het is een beetje als met eten: de meeste mensen houden van aardbeien en houden van pizza, maar hoeven geen aardbeien op hun pizza.
 

landgrockt

Playlistbediener
5 nov 2016
29
27
Er waren een aantal genres die dit jaar ondervertegenwoordigd waren, met name Folkpunk, Gothic en Progressive.
Ik hoop dat deze genres komend jaar e beter vanaf komen.
Eigenlijk begrijp ik nog steeds niet waarom mensen een act als SOAD als ideale headliner zien voor Graspop, een band die al jaren geen nieuw materiaal uitbrengt en alleen maar putten kan uit een paar albums.
Tool zou ik zelf wel graag zien, ik ben echter bang dat de meeste mensen een verkeerd verwachtingspatroon van deze band hebben. In 2006 stonden ze headliner op Pinkpop en ik kan me goed herinneren dat ik na een deel van het optreden heel veel plek voor het hoofdpodium had, veel mensen waren toch al weer vertrokken.
Ik verwacht komend jaar naast Slayer, Manowar en Dropkick Murphys .
Hopelijk na het succes van Eisbrecher dit jaar volgend jaar Megaherz, In Extremo, Blind Guardian of Hamatom
Daarnaast hoop ik op Sabaton, Nightwish, Deep Purple, Steve Wilson, Dream Theater, Journey, Lenny Kravitz, Alice Cooper als mogelijke Headliners

Faun, Elvenking, Corvus Corax, Versengold, Trust, Saltatio Mortis, Uraih Heep, Black Country Community, Opeth, Anathema, Halestorm, Letzte Instanz, Van Canto, Lucifers Brides.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.328
5.834
Er waren een aantal genres die dit jaar ondervertegenwoordigd waren, met name Folkpunk, Gothic en Progressive.
Ik hoop dat deze genres komend jaar e beter vanaf komen.

Je noemt ook wel een paar niche genres daar. Er zijn toch nooit heel veel namen in die categorieën, het is met name heavy/trash/death wat de klok slaat. En metalcore tegenwoordig. Progressive deed het nog best goed dit jaar met Ayreon, A Perfect Circle en Sons of Apollo op goede spots.

Eigenlijk begrijp ik nog steeds niet waarom mensen een act als SOAD als ideale headliner zien voor Graspop, een band die al jaren geen nieuw materiaal uitbrengt en alleen maar putten kan uit een paar albums.

Twee dingen: die paar albums zijn legendarisch, en ze hebben nog maar een keer (2005) op Graspop gestaan. Daarbij opgeteld dat ze nog steeds goede shows neerzetten, en de hoop dat ze aan een nieuw album gaan werken, zijn ze toch wel een publieksfavoriet.

Daarnaast hoop ik op Sabaton, Nightwish, Deep Purple, Steve Wilson, Dream Theater, Journey, Lenny Kravitz, Alice Cooper als mogelijke Headliners.

Steven Wilson is sowieso geen headliner, stond op Hellfest ook gewoon in de middag geprogrammeerd. Of hij moet Porcupine Tree weer nieuw leven inblazen, maar dan wordt het eerder een APC achtige spot denk ik. Dream Theater zal waarschijnlijk ook niet headlinen, en andere namen die je noemt hangen ook tussen MS1 en MS2 afsluiter in denk ik. Niettemin deel ik je hoop bij de meesten, met name de prog namen zou ik ook erg graag zien!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.150
10.444
Leuk om al die potentiële namen weer voorbij te zien komen. Muse is voor mij wel een stap te ver de reguliere rock hoek in. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een toffe band en zou ze vorig jaar graag weer zien, maar niet op Graspop. Daar horen toch de meer metal gerelateerde acts te staan. Acts als Muse nemen ook een geheel ander publiek met zich mee, een publiek dat ik niet direct daar vind passen. Muse is toch een beetje huisvrouwenrock.

Ik ben sowieso wel benieuwd wat de organisatie gaat doen na deze succeseditie. Met twee danceacts en iets meer poppunk werd de gehele wei toch helemaal vol getrokken, al lag dat bij lange na niet alleen aan die artiesten. Lokt het beeld van een vol veld weer voor volgend jaar en wordt er meer 'commercie' toegelaten of blijft met trouw aan de roots. Ik hoop het laatste. Een festival als Pukkelpop laat zien wat er gebeurt wanneer de harde kern afhaakt.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Leuk om al die potentiële namen weer voorbij te zien komen. Muse is voor mij wel een stap te ver de reguliere rock hoek in. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een toffe band en zou ze vorig jaar graag weer zien, maar niet op Graspop. Daar horen toch de meer metal gerelateerde acts te staan. Acts als Muse nemen ook een geheel ander publiek met zich mee, een publiek dat ik niet direct daar vind passen. Muse is toch een beetje huisvrouwenrock.

Ik ben sowieso wel benieuwd wat de organisatie gaat doen na deze succeseditie. Met twee danceacts en iets meer poppunk werd de gehele wei toch helemaal vol getrokken, al lag dat bij lange na niet alleen aan die artiesten. Lokt het beeld van een vol veld weer voor volgend jaar en wordt er meer ‘commercie’ toegelaten of blijft met trouw aan de roots. Ik hoop het laatste. Een festival als Pukkelpop laat zien wat er gebeurt wanneer de harde kern afhaakt.
Inderdaad, ik vraag me ook af welke kant ze (ook op de lange termijn) op willen.
Het is in ieder geval op vele vlakken een zeer interessante en leerzame editie geweest, lijkt me.

Ik ga er wel vanuit dat ze het succes van deze editie zullen willen blijven evenaren, en dat ze de komende jaren weer headliners van de A-categorie (met minimaal een buitencategorie als Metallica) willen neerzetten. Daarvoor zullen ze ook (iets) meer de concurrentie aan moeten gaan met festivals als Werchter.
Ook zullen ze wellicht op zoek moeten naar mogelijke uitbreiding van hun festivalterrein en verbetering van de infrastructuur.
Ik sluit tevens niet uit dat ze de 4e dag vaker of zelfs definitief gaan toevoegen.

Qua genres denk ik niet dat ze heel erg zullen gaan afwijken van hun huidige programmering. Wel zal er (als ik de recensies mag geloven) waarschijnlijk wel vaker wat dance-acts komen, en zie ik ook 'mainstream-acts' als Foo Fighters of The Prodigy best wel eens verschijnen (Muse zie ik echter ook niet zo snel gebeuren), maar dat zal denk ik niet ten koste gaan van de 'gewone' thrash-, death- en metalcore-boekingen zoals we gewend zijn. Een extra podium voor bv. dance-(achtige) acts behoort ook tot de mogelijkheden voor de toekomst.

Ze hebben dit jaar in ieder geval heel wat internationale ogen op zich weten te vestigen, dus zullen ze zich volgend jaar opnieuw moeten bewijzen.
Hun onderhandelingspositie lijkt me daarbij wel aanzienlijk toegenomen, zowel bij het boeken van bands als bij uitbreidingsverzoeken bij de lokale overheid.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Qua 'buitencategorie'-act lijkt AC/DC (met Axl) me overigens een zeer goed mogelijke kandidaat.
Volgens de geruchten zou eind 2018/begin 2019 (na de GnR-tour) een nieuw album uit moeten komen, waarna een wereldtour best voor de hand ligt.
Wellicht in een zelfde constructie op Graspop als GnR dit jaar (met extra dagkaarten dus)?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.150
10.444
Qua ‘buitencategorie’-act lijkt AC/DC (met Axl) me overigens een zeer goed mogelijke kandidaat.
Volgens de geruchten zou eind 2018/begin 2019 (na de GnR-tour) een nieuw album uit moeten komen, waarna een wereldtour best voor de hand ligt.
Wellicht in een zelfde constructie op Graspop als GnR dit jaar (met extra dagkaarten dus)?

Zie ik ook wel gebeuren ja, zeket als Axl goede herinneringen aan Graspop heeft overgehouden. Wat mij betreft zeker welkom. Die band begint wel langzaam een coverband van eigen materiaal te worden, maar heb ze nog nooit live gezien en wil die graag nog eens afstrepen!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken