Ik woon zelf in Leeuwarden en ben op elke editie geweest. Het festival is echt top, zeer gemoedelijke sfeer en je ziet veel gezinnen rondlopen die met kinderen een dagje weg zijn, zeker met mooi weer. Het is een ruim opgezet festivalterrein voor het aantal bezoekers die er komen. De hoofdboeker zit bij mij in het voetbalteam en hij heeft aangegeven dat het artiestenbudget enorm is gedaald tot een paar ton. Waar internationale namen als Django Django, Franz Ferdinand, The Boxer Rebillion etc op het podium hebben gestaan, zal niet meer gebeuren, maar toch programmeert het altijd wel een aantal spannende namen. Dat is helaas ook de valkuil. In de omgeving Leeuwarden wonen gewoon niet zoveel muziekliefhebbers zoals elders in het land. Niet dat het festival alleen maar daarvan moet hebben, maar toch zeker de helft van alle mensen komen uit de provincie.
Daarnaast lopen ze heel erg te kloten met eindtijden van het festival. Er zijn een aantal zeikerds die in de buurt wonen, die zich inzetten dat er geen muziekfestivals meer mogen worden georganiseerd in de prachtige omgeving. Met als resultaat dat vorig jaar de muziek om 00:00 uur uit moest. Het mooie van het festival is dan weer dat de organisatie tot 03:00 uur allerlei andere dingen heeft bedacht om de bezoeker toch te vermaken zonder versterkte muziek. Een klein festival waar in het begin grootste plannen mee waren, maar uiteindelijk haalt het zijn kracht uit de intimiteit. Misschien een wat negatieve ondertoon in deze lap tekst maar je gaat je echt vermaken. De camping heb ik geen ervaring mee, dus dat weet ik verder niet. Wel gehoord dat het echt een dorps-gevoel kent. Eén familie.