Rock Werchter 2025

….
Persoonlijk zou ik verbaasd zijn als Rock Werchter drie old school headliners zou boeken voor RW 2026. Minpunt volgend jaar is dat er geen Glastonbury is een week voor Rock Werchter zodat minder groepen geneigd zullen zijn om einde juni of begin juli te touren.

Als bepaalde old school headliners op de poort kloppen, worden ze gewoon geboekt hoor. Een Metallica of Pearl Jam hebben een goede verstandhouding met het festival. Als die zich melden staan ze er gewoon. Werchter heeft er belang bij om de pool met headliners groot te houden. Dus worden veelbelovende namen ook hoge posities gegeven. Da’s niet iets van de laatste jaren, dat was 10, 20 jaar geleden ook al.

Beetje flauw wat @festirock zegt dat het alleen marketing is. Je moet het als artiest ook waar maken. En je wordt gewoon afgerekend op de verkoopcijfers.
 
De tijd dat Herman zelf bepaalde bands nog groter maakte bv Talking Heads, Dire Straits, Simple Minds, U2 of R.E.M. ligt achter ons. Er is nu veel meer concurrentie van andere grote festivals die later begonnen zijn. En Live Nation heeft nu een belangrijk deel van de megafestivals opgekocht. Nu worden de beslissingen over welke headliners op Werchter komen te staan deels gemaakt in de internationale onderhandelingen van Live Nation met opkomende artiesten (bv Olivia Rodrigo). Imo heeft Benson Boone (van de hit Beautiful Things) de meeste kans om in 2026 headliner te worden bij RW. Als we dan twee old school rock headliners krijgen dan is het al veel. De tijd van enkel Rock headliners is mi definitief voorbij.

Een voorsmaakje van zijn concert gisteren in Coachella
Als ik dat stukje van Benson Boone zie, heb ik continu het idee dat niets spontaan is en alles bedacht zoals bovenop de piano staan. Niet mijn ding eerlijk gezegd. Komt hij, dan ben ik vast in de Barn of KlubC te vinden.
 
Als ik dat stukje van Benson Boone zie, heb ik continu het idee dat niets spontaan is en alles bedacht zoals bovenop de piano staan. Niet mijn ding eerlijk gezegd. Komt hij, dan ben ik vast in de Barn of KlubC te vinden.
Ik denk dat ik na zijn eerste sprongetje op de grond lig van het lachen. Ook van dat stemmetje van 'm, dus wellicht barst het lachen eerder uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: elo
Hoeveel pagina's en discussies kunnen we dan wel niet schrappen vanwege niet relevant?
Zo werd de KOL discussie ook maanden weggezet.
Nuja het komt ook van Bob, die er steevast in slaagt om de discussie off topic te trekken zonder geïnterpelleerd te worden.
 
Heb je Herman niet gehoord in het recente Nederlandse radioprogramma

Als bepaalde old school headliners op de poort kloppen, worden ze gewoon geboekt hoor. Een Metallica of Pearl Jam hebben een goede verstandhouding met het festival. Als die zich melden staan ze er gewoon. Werchter heeft er belang bij om de pool met headliners groot te houden. Dus worden veelbelovende namen ook hoge posities gegeven. Da’s niet iets van de laatste jaren, dat was 10, 20 jaar geleden ook al.

Beetje flauw wat @festirock zegt dat het alleen marketing is. Je moet het als artiest ook waar maken. En je wordt gewoon afgerekend op de verkoopcijfers.
Bedoelde niet puur marketing. Maar een eerste voorwaarde zal altijd zijn of een band tourt of niet. En dan zijn er idd bands die een band hebben met het festival en bij een tour er staan. Daarom als volgend jaar 3 van die bands touren , zullen die er ook staan
 
Wie zegt dat ik Benson Boone goed vind? Ik zou veel liever Bruce Springsteen of Nick Cave live zien dan Benson Boone.

Hoeveel mensen dachten begin 2024 dat Olivia Rodrigo dit jaar RW zou afsluiten als headliner?
Wat je nu ziet is de vermerking van sommige bands. Je stapt bv naar een Pommelien Thijs toe en je zegt dat je als Live Nation de nodige hefbomen hebt om haar nog meer populair te maken. Je zorgt eerst voor een ongeevenaard record van 9X sold out AB, spreekt af dat je haar als headliner op live nation middelgrote festivals en op een betere plek gaat uitspelen op PKP en RW mits ze exclusief deze zomer enkel optreedt bij Live Nation festivals en belooft dat je twee Sportpaleizen (de droom van elke Vlaamse artiest of band) kunt uitverkopen in 2026.

En ja, in dit verhaal is Olivia Rodrigo de Pommelien Thijs op wereldschaal. Je spreekt een meerjaren plan met haar af inzake albums, indoor concerten en festivals. Denk je echt dat het een toeval is dat Olivia Rodrigo nu eerst op de LN festivals in ZuidAmerika (Chile, Mexico,...) en later op veelal de live nation festivals in Europa (idays, RW, Madrid cool, NOS Late,...) te zien is. Dit zijn zaken die al veel eerder met haar waren besproken in een algemene deal waarbij Live Nation haar mag vertegenwoordigen.
Dat is toch geen nieuw verhaal bij Rodrigo dat ze speelt op festivals in zuid Amerika en dan hier. Zo kan je door de jaren heen veel artiesten opnoemen.
Nieuwe headliners tuurlijk mag dat. Maar benson boone ga je toch niet vergelijken met dua lipa bvb
 
Weezer speelde een goede set op Coachella dus hierbij bevestigd voor RW ondanks het schietincident van de vrouw van een bandlid.
 
Live stream Sam Fender bevestigt helaas al mijn vooroordelen.
Staat om 6u PM daar te spelen in een vrij kleine tent gevuld voor 3/4de en die positie lijkt mij te passen met zijn performance.

Zeer zeer afgelikt, minuscuul gerepeteerd zonder rock 'n roll feeling. Zelfs wanneer ze eens alles zogenaamd los smijten, komt dat afgelikte terug naar boven.
Ik krijg er wat Eurovision vibes bij, wanneer zo'n typisch lokaal commercieel bandje een rock song komt brengen, maar dan gebald in drie minuten.

Backing vocal en blazers zijn een pluspunt, altijd, maar de saus pakt niet.
Toch niet bij mij.
 
Wat je nu ziet is de vermerking van sommige bands. Je stapt bv naar een Pommelien Thijs toe en je zegt dat je als Live Nation de nodige hefbomen hebt om haar nog meer populair te maken. Je zorgt eerst voor een ongeevenaard record van 9X sold out AB, spreekt af dat je haar als headliner op live nation middelgrote festivals en op een betere plek gaat uitspelen op PKP en RW mits ze exclusief deze zomer enkel optreedt bij Live Nation festivals en belooft dat je twee Sportpaleizen (de droom van elke Vlaamse artiest of band) kunt uitverkopen in 2026.

Er moet toch ook een bepaalde (muzikale) aantrekkingskracht zijn van een artiest. Je kan wel zo’n plan maken, maar als niemand tickets koopt, ben je alsnog de sjaak.

Je verkoopt niet zomaar die 9 AB uit of als Rodrigo zijnde een RW dag… Dan moet je ook gewoon fans hebben. Zeker tegenwoordig kan je veel makkelijker populair worden zonder een of ander groot bedrijf erachter
 
Pas op, het lijkt heel makkelijk om bekend te worden, maar er is 10x meer concurrentie dan tientallen jaren geleden. Nu is het zo dat je inderdaad tegenwoordig erg snel van een clubshow (Chapell Roan) gepromoveerd kan worden, maar nog meer artiesten bereiken dat niveau gewoon niet hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje
Live stream Sam Fender bevestigt helaas al mijn vooroordelen.
Staat om 6u PM daar te spelen in een vrij kleine tent gevuld voor 3/4de en die positie lijkt mij te passen met zijn performance.

Zeer zeer afgelikt, minuscuul gerepeteerd zonder rock 'n roll feeling. Zelfs wanneer ze eens alles zogenaamd los smijten, komt dat afgelikte terug naar boven.
Ik krijg er wat Eurovision vibes bij, wanneer zo'n typisch lokaal commercieel bandje een rock song komt brengen, maar dan gebald in drie minuten.

Backing vocal en blazers zijn een pluspunt, altijd, maar de saus pakt niet.
Toch niet bij mij.
Ik heb het idee dat hij niet in je opblaaszwembadje mag springen.
 
  • Haha
Waarderingen: Timmetje

Users who are viewing this thread