Rock Werchter 2025

Stonden vorige keer (door omstandigheden) als subheadliner, net als dit jaar bewust op die spot op Graspop. Dus schat hen wel even hoog in als Fontaines eigenlijk.
Stonden vorig jaar nog in de namiddag op Pukkelpop voor een niet-uitpuilend veld. De positie van Idles dit jaar lijkt me logischer.

Stonden vorig jaar nog in de namiddag op Pukkelpop voor een niet-uitpuilend veld. De positie van Idles dit jaar lijkt me logischer.

De publieksopkomst op Pukkelpop mag denk ik geen graadmeter zijn voor andere festivals. Anders zou Fontaines DC en Electric Callboy ook onderaan de line-up staan.

• Geweldig
Waarderingen: Yerko_music
De publieksopkomst op Pukkelpop mag denk ik geen graadmeter zijn voor andere festivals. Anders zou Fontaines DC en Electric Callboy ook onderaan de line-up staan.
Electric Callboy had op Graspop dan weer het grootste publiek van alle bands, inclusief de headliners.
Wellicht dat de doelgroep van pukkelpop en die van electric callboy niet zo goed op elkaar aansluiten.

• Leuk
Waarderingen: Lars. en swissepfan
Electric Callboy had op Graspop dan weer het grootste publiek van alle bands, inclusief de headliners.
Wellicht dat de doelgroep van pukkelpop en die van electric callboy niet zo goed op elkaar aansluiten.
Dan moet ik toch maar eens Pukkelpop gaan bezoeken ;).

Zach Bryan staat 28 Juni op Hyde Park. Is dit iemand die ook kans maakt om op RW te staan?

dat was een zondag en cru om te zeggen buiten Pommelien heeft dat veld heel de dag door niet vol gestaan, royal blood was niet bepaald vol en The offspring had zowaar nog minder volk vooraan. denk niet dat je dit echt een graadmeter mag noemen, ik weet wel dat Electric callboy veruit het meeste merch had die je die dag zag rondlopen

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Pukkelpop moeten we inderdaad niet meer als graadmeter meer gebruiken.

Die zijn een compleet andere weg ingegaan.

dat was een zondag en cru om te zeggen buiten Pommelien heeft dat veld heel de dag door niet vol gestaan, royal blood was niet bepaald vol en The offspring had zowaar nog minder volk vooraan. denk niet dat je dit echt een graadmeter mag noemen, ik weet wel dat Electric callboy veruit het meeste merch had die je die dag zag rondlopen
Merol en Royal Blood enigste wat ik had gezien op de main die dag, MEROL was wel echt top

Hoe zou de verdeling moeten zijn op RW tussen de regelmatig terugkerende gasten, de verloren zonen/dochters en de volstrekte nieuwkomers?

Dit jaar zag dat er zo uit:
* 51 debutanten
* 26 artiesten voor de 2e keer
* 11 artiesten voor de 3e keer
* 6 artiesten voor de 4e keer
* 2 artiesten voor de 5e keer
* 3 artiesten voor de 6e keer
* 1 artiest voor de 7e keer (Lenny Kravitz)

Vanuit het perspectief hoe lang een artiest afwezig was geweest:
* 51 nieuwelingen
* 2 artiesten stonden er in 2023 nog
* 11 artiesten voor het eerst sinds 2022
* 22 artiesten voor het eerst sinds 2017/2018/2019
* 14 artiesten stonden er voor het laatst in 2016 of nog langer geleden (Simple Plan dook voor het eerst sinds 2005 weer op in Werchter)

De eerste aankondiging voor dit jaar is in ieder geval een oudje:

voor het laatst in 2013:
Green Day (ook in 2005 en 2010)

Ging me evenzeer om de positie als om de opkomst. Bij hun laatste mainstream festival stonden ze dus om 17u en vooralsnog geen nieuw materiaal, dus een plotse sprong naar RW sub vind ik wat vergezocht. Fontaines DC en Electric Callboy zijn dat evenmin trouwens.

Hun subpositie op Graspop hou ik er even buiten. Parkway Drive is een mooi voorbeeld waarom genrefestivals en mainstream festivals niet te vergelijken zijn qua positie.

Olivia Rodrigo én Charli xcx én Chappelle Roan én Sabrina Carpenter op 1 dag tijd is toch gewoon onmogelijk. Zal al veel zijn als je er daar 2 van hebt op 1 dag.
3 van de 4 kan wel: of Olivia of Sabrina. Charli en Chapelle zullen wel tevreden zijn met niet-headline spots verwacht/hoop ik

Ging me evenzeer om de positie als om de opkomst. Bij hun laatste mainstream festival stonden ze dus om 17u en vooralsnog geen nieuw materiaal, dus een plotse sprong naar RW sub vind ik wat vergezocht. Fontaines DC en Electric Callboy zijn dat evenmin trouwens.

Hun subpositie op Graspop hou ik er even buiten. Parkway Drive is een mooi voorbeeld waarom genrefestivals en mainstream festivals niet te vergelijken zijn qua positie.
Maar ze hebben op Werchter effectief al gesubt, en succesvol ook nog. En als we zien dat dit jaar onder andere Khruangbin op die positie kon staan, dan kan dat in dit geval ook. Maar op twee na laatste (dus het 19/20u slot) lijkt mij waarschijnlijker. Lager zou ik ze toch niet inschatten. En gezien ze ook op Primavera staan verwacht ik wel nieuw materiaal. Plaat is tegen dan ook al 4 jaar oud, lijkt mij sterk dat ze nog maar eens daarmee op schok gaan.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Eigenlijk zou het perfect zijn als ze Green Day kunnen overtuigen tot een 2u set en Charli XCX er als (dance)headliner achter kunnen plannen. Zal wel te mooi zijn.

• Winning
Waarderingen: MadMandra27
Hoe zou de verdeling moeten zijn op RW tussen de regelmatig terugkerende gasten, de verloren zonen/dochters en de volstrekte nieuwkomers?

Dit jaar zag dat er zo uit:
* 51 debutanten
* 26 artiesten voor de 2e keer
* 11 artiesten voor de 3e keer
* 6 artiesten voor de 4e keer
* 2 artiesten voor de 5e keer
* 3 artiesten voor de 6e keer
* 1 artiest voor de 7e keer (Lenny Kravitz)

Vanuit het perspectief hoe lang een artiest afwezig was geweest:
* 51 nieuwelingen
* 2 artiesten stonden er in 2023 nog
* 11 artiesten voor het eerst sinds 2022
* 22 artiesten voor het eerst sinds 2017/2018/2019
* 14 artiesten stonden er voor het laatst in 2016 of nog langer geleden (Simple Plan dook voor het eerst sinds 2005 weer op in Werchter)

De eerste aankondiging voor dit jaar is in ieder geval een oudje:

voor het laatst in 2013:
Green Day (ook in 2005 en 2010)
Zalig om deze statistiek te zien. Zou die heel graag bijgehouden zien 😇😇

• Leuk
Waarderingen: Joss

Users who are viewing this thread