Rock Werchter 2025

Haha ja daar stond ik ook in, verzwikte nog bijna m'n enkel maar was het waard. Het viel me ook op hoeveel mensen mee zongen de hele tijd, dacht op voorhand dat ik één van de weinigen zou zijn. Wat een optreden en sfeertje :love: Bij een eventuele zaalshow komende maanden ben ik er sowieso bij.
Haha hier ook rechts voorin en dacht ook dat ik een van de weinigen zou zijn die ging mee schreeuwen 🤣 blij voor de band, merkte dat ze ook wel echt dankbaar waren. Enkel de zandstormen waren pittig soms 😅

• Geweldig
Waarderingen: Pommer en swissepfan
Haha nee, totaal gemist! Ik ben klein, baard, grijze Boston Manor tshirt en heup/schoudertasje.
Hier een lila shirt en een ontiegelijk lelijk festivalhoedje met wietplantjes erop (en ik hou niet eens van wiet). Maar goed, hij heeft me wel gered in die brandende zon:cool:

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
Die zandstorm aan de slope was next level bij Fat Dog. Ontelbare hoeveelheid stofdeeltjes binnengehapt in de pit daar!

Ik snap de positieve recensies over Olivia echt niet. Ze deed het echt niet slecht, maar behalve de gillende tienermeisjes in het voorvak heb ik bijzonder weinig enthousiasme gevoeld op de rest van de weide. De sfeer was echt absoluut dood.
Hangt er toch net van af waar je staat, net zoals bij elk optreden. Wij stonden links net achter de planché en daar deed iedereen rondom ons héél enthousiast mee (waaronder ikzelf).

• Leuk
Waarderingen: JP5
Zeker zelfs, vond het in vergelijking met andere jaren ook echt bizar druk bij de Slope.
Viel me ook op ja, maar ging gelukkig niet ten koste van de sfeer (integendeel).

Staan jullie wel eens op die "tribune" achteraan? Ik sta altijd vrij ver van voor tussen het feestgedruis, maar denk dat het ook wel een mooi gezicht is van daarboven (maar dan nog denk ik dat ik er liever tussen sta). Of gaat het op de tribune ook wel een beetje los?

• Leuk
Waarderingen: phil en Nelios
Viel me ook op ja, maar ging gelukkig niet ten koste van de sfeer (integendeel).

Staan jullie wel eens op die "tribune" achteraan? Ik sta altijd vrij ver van voor tussen het feestgedruis, maar denk dat het ook wel een mooi gezicht is van daarboven (maar dan nog denk ik dat ik er liever tussen sta). Of gaat het op de tribune ook wel een beetje los?
Ligt beetje aan de act. Heb er alleen tijdens JVB gestaan, omdat ik daarna door wilde naar Lola Young. Publiek daar ging ook wel los met handen, maar niet springen of moshen enzo. Het geeft overigens wel een tof beeld om alle springende mensen beneden te zien

• Leuk
Waarderingen: Pommer
Maar goed dat hij niet eerder dit deed. De vervangende vervanger zou dan vervangen moeten worden .

YUNGBLUD cancelt optreden om gezondheidsredenen : https://www.rtl.nl/boulevard/entert...ungblud-cancelt-optreden-om-amandelontsteking
Bizar als je dan nagaat dat de oorspronkelijke headliner(Sam Fender) niet genoeg tickets verschuift. Kings of Leon wordt toegevoegd, die vervolgens cancellen. Daarna cancelt óók oorspronkelijke headliner Sam Fender zelf, waarna Yungblud wordt opgetrommeld, die vervolgens zou cancellen.
Drie annulerende headliners voor één dag. Is dat ooit eerder gebeurd? 😅

Ook al waren wij maar 2 dagen op het festival (het weekend), het nagenieten (en een vervelend beetje heimwee) is er niet minder om.

Mijn top 10.

1. RAYE - 🏆al genoeg bewierookt door anderen maar mooi om te zien dat zo'n beetje iedere Festileaker die erbij was haar show zo hoog in zijn ranking zette. (Net als dat volgens mij met Amenra het geval is, overigens). Na RAYE's aankondiging kwamen hier best wat sceptische geluiden omhoog maar volgens mij heeft ze menig verstokte rocker volledig voor zich gewonnen. Vakwerk, en ook nog eens een leuk mens.
  2. 2manydj's - tja, boeien, ik zet ze toch echt gewoon op mijn podium. De dwarsdoorsnede aan Werchterhits die ze in de regen lieten horen was zo full pull genieten, zelfs zonder dat de mannen ook maar een greintje charisma toonden. Mag het volgend jaar nog eens over? Tuurlijk. Maar aan de andere kant maakt deze eenmaligheid het wel uniek. Laten we deze gebeurtenis maar gewoon in herinnering houden. Gaat nooit meer zo raak worden.
  3. Olivia Rodrigo - ik deel de wat negatievere comments hier niet echt. Ik vond het een sterke performance, het veld om mij heen was vol en enthousiast. Het rottige van het feit dat je als organisatie de show van een superster aankoopt die ze al in meer dan 100 venues heeft gedaan, is dat er uiteraard een beetje plichtmatigheid in sluipt. Je gaat nooit meer de meest spontane versie krijgen. En alsnog vond ik het een wereldact. (Ik denk dat dat ook het geluk was met de Radical Optimism show die Dua Lipa ons vorig jaar gaf. Dat was echt een enorm geslaagde boeking, precies op het juiste moment, Dua moest toen haar hele tour cyclus nog beginnen. Dat had echt wel wat minder glans gehad als we die in '25 voorgeschoteld hadden gekregen).
  4. Goldband - ik kan er op plaat geen 10 minuten naar luisteren en het was regelmatig kneitervals maar het was een heerlijk (fout) feestje met mogelijk het meest indrukwekkende statement van het weekend. De zon + een blije dochter hielpen ook mee. WAAR BLIJFT DIE FUCKING AMBULANCE.
  5. Merol - ik stond op een wat tamme plek in de Barn maar Merol ging er vol voor met haar foute en vunzige synthpop-songs die zo lekker mee te brullen zijn. Merel 2 (Elmer) bracht met haar bijdrage aan Prinses Pil vervolgens nog de overtreffende trap aan weirde overgave. Enorm theatraal allemaal, soms echt op het randje. Maar ik smulde er wel van.
  6. Goose - lekkere compacte en intense show. Een uurtje knallen voorin de Barn. Opvallend: voor mijn gevoel bestond de Barn voor 80% uit mannen. Stonden de dames aan de main bij Dean Lewis?
  7. Beth Gibbons - Lichte tegenvaller. Ik kwam vanuit de warmte van de mainstage en ik kwam er maar niet in, ondanks (of dankzij?) torenhoge verwachtingen. Lives Outgrown is waarschijnlijk een van mijn meest gedraaide en gewaarde platen van vorig jaar. Ik stond vrijwel vooraan in de Barn, in mijn eentje, voor maximale aandacht. Het was prachtig. Maar ik ken die nummers zo van binnen en buiten dat ik een stukje extra verbinding of interactie miste. Stoorde het jullie niet dat Beth Gibbons zich eigenlijk continu met haar rug naar het publiek keert? En dat ze zich pas omdraait zodra zij moet invallen? Zodra haar partij klaar is, keert ze zich weer om naar haar toetsenist, vaak om wat te drinken. Zelfs als de band nog het restant van een nummer af maakt. Alle applaus neemt ze daardoor ook met haar rug in ontvangst, alleen het laatste stukje ontdooide ze daarin een beetje. Anyway, voor mij persoonlijk voelde het alsof het gordijn continu open en dicht ging. Het lukte me maar niet om in de performance gezogen te worden, zonde. 🤔
  8. Jacoténe. Eén voor de toekomst. Overdonderend goede vocalen, niet te begrijpen dat dat uit een 19 jarig meisje komt. Het was natuurlijk maar 30 minuten, ze had alleen een drummer mee en het is sowieso een ondankbare taak om voor een amper gevulde Barn te moeten openen. Allemaal redenen waarom je ook niet compleet overdonderd naar buiten loopt. Maar wat ze bracht was echt klasse. Over een jaar of 2/3 met hopelijk een sterk album op zak, en een fijne band, gaat ze iedereen wegblazen.
  9. Gracie Abrams - fijne relaxte set in de zon met best veel sterke songs. Ik las dat iemand het niet toonvast vond maar ik vond het juist enorm klinken zoals ik het van plaat ken.
  10. YUNGBLUD - Enige show naast die van RAYE die we vanuit het voorvak deden. Mijn dochters hoogtepunt van het weekend & ik moet zeggen dat hij echt wel wat knaps neerzette. Maar jammer van één behoorlijk groot minpunt: YUNGBLUD. Het eerste half uur was genieten en van mega kwaliteit maar daarna werd ik steeds lamlendiger van zijn constante gezeur om die fucking hands in the air en zijn voortdurende verlangen naar verheerlijking en het bijzonder irritante en onsympathieke opeisen daarvan. Genoeg andere artiesten hebben ook wel die neiging maar dit was echt de overtreffende trap, niet te doen. Doodvermoeiende manier van performen, enorm gemaakt ook. Ik voelde me een hondje dat 1u45min een kunstje moest doen. 😅 Ik werd er opstandig van, met een enorm gevoel van laat ons met rust fucking yungblud en ga gewoon doen waar je goed in bent, dan krijg je vanzelf wel applaus. Ik moest echt mijn best doen de sfeer erin te houden want mijn dochter was heerlijk aan het genieten. Heb er na afloop tegen haar ook niet over geklaagd dus fijn dat ik hier bij jullie even mijn gal mag spuwen. 😁 Was denk ik wel als mijn nr. 3 geëindigd als hij die extreem vervelende trekjes thuis had gelaten.
Verder:
  • Pommelien vrijwel volledig gemist
  • Hello Tempest Road was vrij aardig (die Tom heeft eigenlijk best wat soul in z'n lijf)
  • Echt spijtig dat we Sam Fender moesten missen
  • Shoutout naar Lola Young die ik - niet verwacht - op de stream enorm sterk vond
  • Shoutout naar dat gitaar spelende ventje bij YUNGBLUD - heel stoer en hilarisch hoe vol hij daar voor ging

Resumé: het was meer dan geslaagd, en de regen op zondag en tijdens het vertrek op maandag mocht de pret niet drukken. Ik krijg het met mijn werk- en gezinssituatie (nog) niet voor elkaar om het volledige festival mee te pakken maar ben er volgend jaar zeker weer 2 dagen bij. Kijk er nu al naar uit. In de toekomst moeten 4 dagen soms wel weer eens gaan lukken, er is toch niks mooiers. Maar misschien red ik komend jaar een derde dag zelfs al wel, dat zou briljant zijn.
Wat betreft Beth Gibbons sla je de spijker op zijn kop. Hele mooie performance, maar niet dat beetje extra ten opzichte van de cd/lp. Ik stond helemaal vooraan en kwam er redelijk goed in. Maar kan me heel goed voorstellen wanneer je niets van haar solo kent, je na 2 of 3 nummers weer weggaat.

• Leuk
Waarderingen: JP5

Users who are viewing this thread