Rock Werchter 2025

Vond alleen bij Me myself and I dat er wat schwung inkwam. Voor de rest erg matig.
Vond Ring Ring Ring toch echt wel een dik hoogtepunt. Me Myself and I voor mij dan weer wat minder, ook omdat het zonder hun band was.

En RIP Trugoy the Dove trouwens. Die werd wel gemist. Geen Magic Number daardoor...

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Precies ja, ik doe hetzelfde. Ben al lang blij dat dat geen half uur of meer hoeft te zijn. Bij Soulwax, Iggy en Warhaus 10 minuutjes voor de start binnen gegaan en zo door kunnen lopen tot FOH.

Ja, dat is perfect. 10-15 min van te voren, en dan vaak zelfs nog constateren dat je even snel naar de wc/drank-hoek kunt.

De La Soul maar van een afstand gezien omdat we daarna naar Lambrini Girls vlot wouden. Te ver om echt in de sfeer te zitten maar die mannen geven al 35 jaar dezelfde show met dezelfde 'trucs'. Nu linkerkant wat laten roepen, dan aan rechterkant vragen of ze luider kunnen. Elke 20 seconden een 'put your hands up' (Yungblud in zelfde bedje ziek). Kwam mij allerminst spontaan over.

Heb een theorie dat veel mensen pas in beweging kwamen als er een melding in hun app kwam van " 'x' is about to start", dus als je daarvoor was meestal goede plaatsen.

Merol dan wel een grappig voorbeeld, zou juist verwachten dat de jongere garde die beter kent dan ons oudgedienden... :)

Ja haha maar werd ook deels veroorzaakt doordat we pas zo laat op het veld waren en we noodgedwongen achter in de Barn moesten aansluiten. Samen met een hele sloot ongeïnteresseerden die voor de regen kwamen schuilen. Als je pa het itt de meeste anderen om je heen dan wel ontzettend naar z'n zin gaat staan hebben = recept voor verveling.

• Haha
Waarderingen: visdave34
1. Underworld - Een haast spirituele ervaring voor mij. Een duiveluitdrijving voor demonen waarvan ik niet wist dat ze er zaten. Een collectief moment van extase en catharsis wanneer op dat ene moment in Born Slippy 20.000 paar handen tegelijk wijd de lucht ingaan. The Barn een beetje anders buiten gekomen dan hoe ik was binnen gegaan.
2. Beth Gibbons - Wat een effect kan de menselijke stem toch op je hebben. Die van Beth Gibbons nam mij op een emotionele rollercoaster en brak mij helemaal tijdens Mysteries.
3. Amenra - Vijfde keer dat ik ze zag, maar ondanks suboptimale omstandigheden (praters, zonlicht van buiten) kwam het harder binnen dan vorige keren. Op een onverwacht moment helemaal vol geschoten van alle passie en pijn op dat podium.
4. Joey Valence & Brae - Who's the baddest bitch in this club ? JVB are the baddest bitch in this club ! Gestoord wild feest in het stof. Publiek en band die zichtbaar volop genieten. Bij thuiskomst helaas moeten vaststellen dat mijn veertig jaar oude camera dit optreden niet overleefd had.
5. Wet Leg - Wie komt daar uit de rook opgedoken ? Is dat Kendall Jenner ? Is het The Hulk ? Nee, het is Rhian Teasdale, the baddest bitch of the main stage ! Een band die onherkenbaar getransformeerd is van diegene die ik drie jaar geleden in Trix zag, maar het werkt verdomme goed.
6. Deftones - Jeugdhelden. Heersers van de melancholische rock. Eindelijk eens live gezien. Mooie productie en band in vorm.
7. Warhaus - Deze show eerder dit jaar ook al in AB gezien en daar werkte het beter. Maar dan krijg je die guest appearance van Sylvie Kreusch en het karaoke moment waarbij een volle Barn 'The Best' meezingt en dan wordt het toch weer een dingetje.
8. Elbow - Bij nader inzien was ik misschien beter naar RAYE gegaan, want Elbow het voorbije jaar ook al live gezien met dit album. Maar ook geen spijt. Elbow is altijd genieten en dat was in een volle Barn eens te meer het geval.
9. Lambrini Girls - Derde keer dat ik Lambrini Girls live zie, maar nog maar de eerste waarbij Phoebe Lunny meer tijd óp het podium dan ernaast doorbracht. Urgente, energieke set met een publiek dat er zin in had. Dat debuut van hen is waarschijnlijk nog steeds mijn favoriete plaat van het jaar.
10. GOOSE - Waren in Knaller Mode met de setlist die ze hadden meegebracht voor hun passage in The Barn.

Honourable mention : Ik laat het buiten beschouwing voor dit lijstje, maar de 2manydjs Rock Werchter 50 set was het beste en leukste moment van deze editie.

1. Underworld - Een haast spirituele ervaring voor mij. Een duiveluitdrijving voor demonen waarvan ik niet wist dat ze er zaten. Een collectief moment van extase en catharsis wanneer op dat ene moment in Born Slippy 20.000 paar handen tegelijk wijd de lucht ingaan. The Barn een beetje anders buiten gekomen dan hoe ik was binnen gegaan.
2. Beth Gibbons - Wat een effect kan de menselijke stem toch op je hebben. Die van Beth Gibbons nam mij op een emotionele rollercoaster en brak mij helemaal tijdens Mysteries.
3. Amenra - Vijfde keer dat ik ze zag, maar ondanks suboptimale omstandigheden (praters, zonlicht van buiten) kwam het harder binnen dan vorige keren. Op een onverwacht moment helemaal vol geschoten van alle passie en pijn op dat podium.
4. Joey Valence & Brae - Who's the baddest bitch in this club ? JVB are the baddest bitch in this club ! Gestoord wild feest in het stof. Publiek en band die zichtbaar volop genieten. Bij thuiskomst helaas moeten vaststellen dat mijn veertig jaar oude camera dit optreden niet overleefd had.
5. Wet Leg - Wie komt daar uit de rook opgedoken ? Is dat Kendall Jenner ? Is het The Hulk ? Nee, het is Rhian Teasdale, the baddest bitch of the main stage ! Een band die onherkenbaar getransformeerd is van diegene die ik drie jaar geleden in Trix zag, maar het werkt verdomme goed.
6. Deftones - Jeugdhelden. Heersers van de melancholische rock. Eindelijk eens live gezien. Mooie productie en band in vorm.
7. Warhaus - Deze show eerder dit jaar ook al in AB gezien en daar werkte het beter. Maar dan krijg je die guest appearance van Sylvie Kreusch en het karaoke moment waarbij een volle Barn 'The Best' meezingt en dan wordt het toch weer een dingetje.
8. Elbow - Bij nader inzien was ik misschien beter naar RAYE gegaan, want Elbow het voorbije jaar ook al live gezien met dit album. Maar ook geen spijt. Elbow is altijd genieten en dat was in een volle Barn eens te meer het geval.
9. Lambrini Girls - Derde keer dat ik Lambrini Girls live zie, maar nog maar de eerste waarbij Phoebe Lunny meer tijd óp het podium dan ernaast doorbracht. Urgente, energieke set met een publiek dat er zin in had. Dat debuut van hen is waarschijnlijk nog steeds mijn favoriete plaat van het jaar.
10. GOOSE - Waren in Knaller Mode met de setlist die ze hadden meegebracht voor hun passage in The Barn.

Honourable mention : Ik laat het buiten beschouwing voor dit lijstje, maar de 2manydjs Rock Werchter 50 set was het beste en leukste moment van deze editie.

Ik moest even helemaal bijkomen na Born Slippy toen ik bij Green Day stondo_O

• Leuk
Waarderingen: MrScissorhands
Iets rustiger gedaan dan andere festivals/jaren. Mede omdat ik wat minder wilde zien en ook omdat ik voor mezelf had besloten wat meer rekening te houden met mijn compagnie.

Donderdag
While She Sleeps

Ik ben fan geworden van deze band door hun show op Graspop 2019 toen ze de Jupiler Stage afbraken. Het nieuwste album was voor mij een tegenvaller en ook live vond ik die nieuwe nummers beduidend slechter (waar ik dat bij bvb. Parkway Drive niet had). Voor de rest klonk het ook iets rommeliger dan anders. Al stoorde dat minder bij de nummers die ik zelf kon meeschreeuwen.

Amyl & The Sniffers
Dit was een fijn optreden en exact wat je van punk mag verwachten. De energie die van de band en vooral de coole frontvrouw kwam, werkte aanstekelijk. Geen woord verstaan van haar bindteksten. Ik vond het enkel spijtig dat dit op de Main stond en niet in een tent, want deze muziek werkt nu eenmaal beter met meer sfeer.

Hiqpy
Dit was een goede vervanging. De band speelde goed en de zangeres was goed bij stem. Soms vond ik haar stem net wat te schel ofzo, maar het was een fijn optreden om mee te pakken.

Fontaines D.C.
Dan de eerste absolute persoonlijke headliner voor mij. Na Vorst had ik er al een beter oog in om ze op deze spot te zien door het enthousiasme in de zaal. Op de wei werd dit ook bevestigd. Het optreden ging van de ene banger naar de andere en ook rondom ons werd er duchtig meegezongen. De hoogtepunten van het concert waren Boys in the better land (die ze hun vorige passage niet hadden gespeeld), Bug en uiteraard het fantastische I Love You met toepasselijke boodschap. Voor mij mochten er zeker nog 1 of 2 extra Dogrel-nummers in de set, maar als dat het enige puntje van kritiek is dan weet je dat het goed zat.

London Grammar
Nog een stuk meegepikt van buiten de Barn, maar ik vind het allemaal te veel van hetzelfde klinken. Prachtige stem, maar wat te rustig op dat moment van de dag.

Deftones
Hier keek ik erg naar uit, maar het pakte me niet. Ik vond de zang niet erg sterk en het geluid kwam niet voor de volle honderd procent over. Dit had ik eigenlijk al heel de dag aan de Main Stage. Het leek gewoon veel te zacht te staan, waardoor ik mijn oortjes telkens uit moest doen om nog een beetje impact te voelen, wat zeker bij muziek als die van Deftones gewoon een nadeel was. Op de grond gaan liggen en toen vond ik het beter te genieten. Ik wil ze nog wel eens zien op Graspop waar het geluid meestal beter is.

Linkin Park
Tijdens Deftones bij vrienden gaan staan aan de poortjes, waardoor we mooi op tijd binnen waren. Spijtig genoeg stond er een ambetante zatlap naast ons die heel de tijd aan het duwen was en ook tijdens het concert geen oog had voor de mensen rond zich; zelfs niet wanneer meerdere mensen hem erop aan spraken. Gelukkig niet meer terug gezien na de pit bij 2faced.
Verder wel genoten van het optreden zelf en hard liggen meeschreeuwen. Emily zong fantastisch en vooral de screams waren absurd goed. Vooral die bij Heavy Is The Crown maakte erg veel indruk. Logisch ook als die 16 seconden was zoals ik achteraf las. Enige minpunten waren de pauzes en Crawling + Given Up niet spelen.

1. Fontaines D.C.
2. Linkin Park
3. Amyl & The Sniffers
4. Hiqpy
5. While She Sleeps
6. Deftones
7. London Grammar

Vrijdag
The Scratch

Mijn opener van de dag en het stond al vrij goed vol. De punk- en rockbands op dit podium doen het toch altijd goed qua opkomst zo overdag. De sfeer is hier eigenlijk ook altijd fijn. Het was geen standaard Iers punkbandje, maar ze mengden er veel hardere riffs in dan hun collega's. Op sommige momenten leken het wel Metallica-riffjes. Ik heb altijd wel een zwak voor dit type muziek en doordat ze het toch op een andere manier deden vond ik ze nog toffer. De band ging ook als een malle tekeer. Geen idee meer hoe die speciale drum heette, maar de zanger die deze bespeelde ging niet alleen erg hard, maar zong ook erg sterk. Als je op RW een wall of death tot de PA krijgt dan heb je iets goed gedaan.

Thee Sacred Souls
Vanachter in Klub C gezet in de tribune en dit was heerlijke muziek om op die manier mee te nemen. Goede stem, goede band en heel fijne muziek. Wel klein beetje sneller naar de Slope vertrokken omdat mijn vriendin zeker het eerste nummer van de volgende act wilde zien.

Jasmine 4.t.
Hier stond geen kat en ik begreep waarom toen ze begonnen. Het was gewoon niet heel goed gezongen. We zijn na een 3tal nummers doorgegaan.

Wet Leg
Bij deze band had ik een dubbel gevoel. Ze straalden veel spelplezier uit, ze speelden sterk en strak en hebben een aantal fijne nummers. Toch vond ik het voor een uurtje wat te lang duren en te veel van hetzelfde. Ik vermoed dat het uur van de dag en de hitte ook geen goed deden aan mijn instelling. Al bij al dus een licht positief verdict.

Bad Nerves
Weer zo'n rockband op de Slope die voor heel wat energie zorgde. De zanger sleurde aan en mende het publiek tot vervelens toe bij mij. Voor de rest was het gewoon een degelijke rechttoe rechtaan show met zeer fijne sfeer en een aantal toffe nummers.

Celeste
We twijfelden nog welk optreden te kiezen en gingen uiteindelijk voor Celeste. Een klok van een stem dat zeker, maar het ging toch vrij snel vervelen. Dus zijn we maar naar de main gegaan om nog het laatste stuk mee te pakken.

Weezer
Nog even een paar hitjes meegepakt, maar ze speelden erg ongeïnspireerd. Het leek alsof ze weinig zin hadden in het optreden, een enorm verschil met de laatste keer in 2019.

Boston Manor
Ook hier knalde de band de Slope aan flarden. Live klonk het een pak steviger dan op plaat, wat ook weer een golf aan crowdsurfers opleverde en ervoor zorgde dat de moshpits niet te houden waren. Ook een paar echt toffe nummers zoals Halo en Foxglove.

Girl In Red
Vanachter op de wei gaan zitten en het was echt zielig leeg. We zaten net achter die loopplaten en waar dat normaal een mierenhoop is, was er amper passage. Toen mijn vriendin een nummer hoorde dat ze goed vond en even wilde luisteren en filmen kon ze gewoon quasi rechtdoor tot bijna de barrier van het voorvak lopen (dat eveneens nog groene pijlen had). Op de performance zelf was weinig aan te merken. Leuk als achtergrondmuziek en goed gebracht.

Joey Valence & Brae
Ik had er meer van verwacht, want tijdens het inluisteren waren ze mijn favoriet van de vrijdag geworden. Ik ben een beetje allergisch aan die DJ's die eerst wat plaatjes draaien om het publiek "op te hypen", waardoor ik al bijna weg wilde gaan. Toen ze uiteindelijk het podium opkwamen deden ze gelukkig wel het meeste rappen live. Het probleem was dat ik hen de eerste nummers amper hoorde. Dit beterde gelukkig wel en toen werd het wel nog top. Er was ook enorm veel sfeer. Ik denk dat het wel nog beter zou zijn als ze bvb een live drummer zouden meepakken zoals Bob Vylan doet. Nu lag voor mij de nadruk nog ietd te veel op de beats en minder op de flow van de rappers zelf, maar al bij al nog flink van genoten.

Simple Minds
Ik had op voorhand geen al te hoge verwachtingen. Ik vermoedde dat het wat te langdradig ging zijn en zeker geen 1u30 zou kunnen boeien. Ik was verdorie fout, want de band speelde nog steeds alsof ze allemaal jonge wolven waren. Ik vond dat er ook veel sfeer was op de wei, iets wat ik eveneens niet had verwacht. Episch om don't you over de wei te horen schallen. Minder episch dat ze Belfast Child niet speelden.

Green Day
Weer in het voorvak geraakt en best wel genoten. Ze knalden er meteen wat hits tegenaan en schoten zo enorm sterk uit de startblokken. Daardoor vond ik het ook wel wat minder eindigen, omdat ze al hun grootste hits al hadden gespeeld. Doordat ik tussen het volk stond was het ge hey-ho net wat minder storend, al was ik het op den duur wel beu. Uiteindelijk sterk gespeelde show met heel wat meezingers en een goede sfeer.

1. The Scratch
2. Simple Minds
3. Green Day
4. Boston Manor
5. Joey Valence & Brae
6. Bad Nerves
7. Thee Sacred Souls
8. Wet Leg
9. Girl In Red
10. Celeste
11. Weezer
12. Jasmine 4.t.

Zaterdag
Tom Odell

Vrijdag door iets te lang na te praten, vrij lang moeten wachten bij de bussen en dus besloten om Jazz Brak te skippen (sad, maar zoals ik al schreef rekening houden met). Geeuw! Dit was weeral saai. Het geroezemoes sprak boekdelen, al vond ik het wel erg voor mijn vriendin, die er zo niet optimaal van kon genieten.

Amenra
Ze spelen altijd fantastisch. Het enige minpunt waren de praters. Daardoor kon ik spijtig genoeg iets minder in het optreden komen. Ik mis ook wel de stage presence van Tim De gieter, ook al doet de vervanging het zeker goed en is het wel tof om die vrouwelijke vocals te hebben.

Peter Cat Recording Company
Tijdens het inluisteren viel het me niet echt op, maar aangezien het hier zo werd aangeraden toch een dikke 20 minuten gaan piepen. Ik vond het live echter net als op plaat een beetje gezapig en veel van hetzelfde. Goed gespeeld, maar gewoon niet helemaal mijn ding.

Beth Gibbons
Voor haar geldt eigenlijk hetzelfde als hierboven met als verschil dat ik het wel veel beter vond live dan op plaat en ik hier in andere omstandigheden (op mijn eentje en meer naar voor) wel heel erg van had genoten. Nu na 40 minuten toch door gegaan voor iets energieker.

Gurriers
En of het energieker was. De Slope was weeral goed gevuld en de sfeer was weer erg uitgelaten. Met Des Goblin, Top of the Bill en Sign of the times hebben ze ook een aantal aanstekelijke nummers. Ze braken het podium met veel kunde af.

Raye
Door het liveoptreden op Youtube van Montreux Jazz Festival kwam ze op mijn radar. Ik kende namelijk enkel de bekende hitjes die ik op plaat niet erg goed vond, maar dankzij die ongelooflijke liveband alleen al klonk alles fantastisch. Wat een stem, wat een charisma, wat een grote madam. Dat middenstuk met Ice Cream Man en I Know You're Hurting was een echte tranentrekker en eigenlijk ongelooflijk dat ik zo'n grote wei zo stil heb gehoord. Ook ongelooflijk dat ze dan daarna weer zoveel sfeer kan brengen en het stof opwaaide door de springende massa. Het was een optreden waar ik echt emotioneel van moest bekomen en bij het terugschrijven al bijna terug van vol loop.

Elbow
Van buiten de Barn meegepakt, maar onmogelijk om er in te geraken na die bom van een show. De band speelde wel goed zoals de vorige keer, maar echt opletten hebben we niet gedaan. Toen het begon te regenen al maar de KlubC binnen gegaan.

Cymande
De definitie van legendes speelde hier namelijk. Deze duiven speelden een aanstekelijke set en ondanks dat ik het meer funky had verwacht, zorgden ze toch dat de fans en de schuilers een mooie show kregen voorgeschoteld en niet konden stilstaan. Het overdonderend applaus vatte de ontvangst het beste samen. Het enige positieve effect van al die cancels.

Wisp
Hier keek ik enorm naar uit, maar de verwachtingen lagen iets te hoog. Voor mij moet shoegaze een muur van geluid zijn, waarin de stem niet het belangrijkste is. Hier stond de zang juist voorop in de mix en die was niet altijd even toonvast. Verder wel genoten van de mooie melodieën. Er is potentie, hopelijk maakt ze de groeimarge waar.

Yungblud
Na het nieuwe album en door zijn redelijk ander gedrag nog eens gaan zien. (Aka vriendin wilde hem zien). Na Wisp nog vrij makkelijk tot de eerste geluidspaal geraakt en Hello Heaven Hello en Zombie waren live ook wel te genieten net als de cover van Bitter Sweet Symphony (al was de semi-originele in 2019 toch een pak beter). Toch stoorde ik me nog steeds aan zijn geroep om publieksparticipatie en hij heeft toch ook een paar draken van nummers (dat met MGK op kop). Ik vrees dat we die niet meer op een lagere positie zullen zien.

1. Raye
2. Amenra
3. Cymande
4. Gurriers
5. Wisp
6. Beth Gibbons
7. Elbow
8. Yungblud
9. Peter Cat Recording Company
10. Tom Odell

Zondag
Wunderhorse

Laat naar het festival afgezakt, omdat er de eerste uren niets interessant stond. Uiteindelijk wel wat gezien, omdat ik weinig echt interessant vond om te lang te blijven. In de gietende regen naar de bussen en de wei, terwijl al enorm veel mensen de andere kant opgingen. Gelukkig was de Klub nog niet volgelopen met schuilers. Het enige minpunt is dat ze Purple niet konden spelen, omdat ze slechts 40 minuten hadden. Voor de rest een erg sterke show van een fantastische band. Eens geen last van praters en omringd door enthousiaste fans. Ongelooflijk hoe het fantastische Teal al werd meegeschreeuwd, terwijl het niet eens een echt refrein heeft.
Uiteraard waren ook Midas, Butterflies, Leader of the Pack, Arizona en Rain allemaal toppertjes en meezingers.

Pommelien Thijs
Een goede popshow met een liveband wat ik sowieso een pluspunt vind. Ik vond er nog steeds niets aan en ook al zijn haar teksten goed, toch kwam het op mij nog steeds kinderachtig over.

Dean Lewis
Wat aan het napraten met familie die we tegenkwamen en daardoor per ongeluk te lang blijven zitten en hier nog een stuk van gehoord tijdens het weglopen en het beslissen wat te eten. Ik wilde heel even een naald in mijn oren boren om dit niet meer aan te moeten horen.

Foster The People
Met nacho's nog een stukje meegepakt en Pumped Up Kicks is wel leuk, maar geen spijt dat ik niet vroeger was.

Goose
Rode kruizen (mijn eigen schuld) en dan maar van net buiten de Barn gevolgd. Zelfs daar was er (vooral bij Synrise) een dik feestje aan de gang. De band speelde dan ook erg sterk en had er duidelijk zin in. Goed geluid ook.

Bolis Pupul
Nog een kwartier meegepikt en het was wel cool, maar niet mijn ding voor een uur, dus maar besloten om even naar de Main te gaan. Even die hype checken.

Gracie Abrams
Hier kon ik niet enthousiast van worden. Enige plus de liveband, verder muzikaal heel erg weinig om het lijf en de allesbehalve toonvaste zang droeg ook niet bij aan het geheel.

Soulwax
Ik had ze nog nooit gezien en vond het een indrukwekkend schouwspel. 3 drummers, waarvan 1 de legende Cavalera en ook de vrouwelijke drumster maakte indruk. Lijkt me gewoon enorm moeilijk om op die manier met 3 te performen. Heerlijke repetitieve, opbouwende sound die dan heerlijk losbarstte. Echt goed op gegaan en blijkbaar veel nieuw materiaal, maar ik luister dit type muziek eigenlijk nooit, dus niet storend. Ik kan het vooral live wel waarderen als het op deze manier wordt gebracht en gewoon kei hard binnen komt.

Noah Kahan
Ook gaan proberen, maar het was echt gewoon een uur en een kwart hetzelfde vervelende riedeltje. Zeker na Soulwax was dit eerder slaapmuziek. Een treinroman heeft nog meer inhoud. Na 20 minuten maar gaan liggen.

Olivia Rodrigo
Hier was ik wel benieuwd naar, maar me echt overtuigen heeft ze niet gedaan. Elk nummer komt eigenlijk op hetzelfde neer. Het begon en eindigde degelijk, maar het middenstuk kakte enorm hard in. Ze staat er wel en ik heb al zwakkere artiesten zien headlinen. Van de toekomstige headliners in ieder geval veel meer mijn ding dan bvb. Dua Lipa, Imagine Dragons ... en by far het beste van die Main Stage-zondag.

2ManyDJ's
Tijdens optreden van Rodrigo besloten om mee naar huis te keren na het optreden en niet meer te blijven voor die set. Toen het begon, zijn we toch nog een dikke 15 minuten blijven plakken, maar vriendin moest de volgende ochtend werken, dus met veel tegenzin mee de wei afgegaan richting Leuven. Vooral die lasers waren echt heel erg cool naast de fantastische draaipartij.

1. Wunderhorse
2. Soulwax
3. Goose
4. 2many dj's
5. Olivia Rodrigo
6. Bolis Pupul
7. Foster The People
8. Pommelien Thijs
9. Noah Kahan
10. Gracie Abrams
11. Dean Lewis

In totaal:
  1. Raye
  2. Fontaines D.C.
  3. Wunderhorse
  4. Linkin Park
  5. The Scratch
  6. Amenra
  7. Simple Minds
  8. Soulwax
  9. Cymande
  10. Green Day

Normaal lees ik mee, nu doe ik mee :)
Hier ook een mooie Werchter gehad met als absolute hoogtepunten Raye, Amenra, Starbuster bij Fontaines DC en The Passenger bij Iggy Pop. De donderdag, vrijdag en zaterdag zaten vol goede optredens. Op zondag was het taai door de vermoeidheid, de regen en het gebrek aan rockbands.

Top 10:
1. Raye
2. Amenra
3. Iggy Pop
4. Fontaines DC
5. Elbow (na Raye zo snel als kon naar de barn gegaan en ergens halverwege in de tent beland, helaas dus alles voor Lippy Kids gemist).
6. Fat Dog
7. Linkin Park
8. Green Day
9. Wunderhorse
10. Simple Minds

Voor het eerst sinds 2018 weer op Werchter en wat een practhing festival blijft het toch! Alles is top geregeld, nergens is het te druk en een shoutout naar het douche-systeem op de hive en de broodjes mexicano.

Eerste keer Rock Werchter. Sowieso eerste keer meerdaags festival incl. camping (op Into the Great Wide Open na)
En dat op mijn 48e....

F A N T A S T I S C H 🤘🏻🔥

We verbleven 5 nachten op MySpace Apollo 2.
Elbow vooraan! Fontaines D.C en Wet Leg in het voorste vak!
Iggy Pop en Underworld op de tribune vooraan vlakbij podium. Op the Slope veel leuke/goede bands gezien.

Dit is mijn Top 10

1. Elbow
2. Fontaines D.C.
3. Iggy Pop
3. Yungblud
4. Linkin Park
6. Wet Leg
7. Almost Monday
8. Green Day
9. the Scratch
10. Underworld

Gedeeld 11e...: Wunderhorse, Corella, Soulwax, Weezer, Joey Valence & Brae, Nothing but Thieves en Boston Manor
En wat een afsluiter met 2ManyDJ's !!

Laatst bewerkt:
Ik geef ook nog graag even mijn top 10 van het festival.
Deze is toch een stuk anders dan ik vooraf had ingeschat ...
Steeds een afweging van hoe goed/kwalitatief het was of waar ik me het meeste geamuseerd heb ...

1/ London Grammar - vooraf twijfel tussen hen en FDC maar ZO blij dat ik naar LG ben gegaan. Wat een stem ... wat een vrouw.
Hemels mooi

2/ Bad Nerves - heerlijk rammen op de slope. Een man/dame of 10 gelanceerd tot crowdsurfer en heerlijk meebrullen.

3/ Raye - voor mij DE verrassing van het weekend. Had hier gelezen ze zeker te checken, maar had me niet echt ingeluisterd. Waanzinnige vrouw & fantastische band.

4/ Linkin Park - vooraf had ik hier het meeste zin in. Maar de waanzinnige drukte & groepje degoutante noorderburen (excuses) rond ons heen zorgden voor wat irritatie waardoor we er een beetje minder van genoten

5/ Greenday - jukebox van hits, maar door iets teveel drank in de aanloop niet meer 100% helder.

6/ Nothing But Thieves - 4e keer dat ik ze zie en doen het elke keer gewoon goed. Enkele heeeerlijke nummers. Groeien bij een volgende plaat volgens mij toch stilaan door naar echte sub.

7/ Amyl & The Sniffers - zalig enthousiaste frontvrouw. lekkere punk en. Stond blijkbaar op een goede plaats want rond ons waren de mensen toch redelijk mee. Ik in ieder geval wel !

8/ Lambrini Girls - hoe zot kan je zijn ?

9/ Goose - De laatste krachtinspanningen van het weekend, maar echt genoten hiervan. Liggen me in principe op radio niet steeds helemaal, maar echt petje af voor die mannen !

10/ Deftones - van genoten, maar vooraf nog meer van verwacht en had ik in mijn top 3 vooraf gezet.

Net buiten de top 10 - Pommelien.
Neen, het is niet mijn ding. Maar het viel me echt 100% mee en rond mij stond iedereen stevig mee te zingen en dansen.
Dat nieuwe nummer van haar is trouwens enorm vet gitaarwerk !
Ze heeft gewoon bewezen dat ze daar gerust mag staan.

Verder complimenten aan organisatie van Hive Resort & het gehele festival.
4 TOPDAGEN gehad.
Nu al 3 dagen met Werchter-blues ... het mag gaan stoppen.
Enige kleine puntje van kritiek was het geluid op donderdag. Leek me iets mis met de afstelling of apparatuur.

Hier nog mijn top 10:

Top 10
  1. 2manydjs, geniaal einde met Slaaaaaaayer! in de mix (en roots!)
  2. Linkin Park, me niet echt gestoord aan lange pauzes. Keek hier het meest naar uit.
  3. The scratch, lekker Iers bandje waar the slope voor is gemaakt
  4. Green Day, 4e keer gezien, 1e keer vol vermaak uitgekeken. Eindelijk niet een optreden vol tijdrekken.
  5. Amenra, Zware kost, maar wat een mokerslag in de Barn.
  6. While she sleeps,
  7. Deftones , vooral bij nummers van white pony erg goed.
  8. Barry Can’t Swim, nog net in klub C geraakt, leuk feestje
  9. Sawyer Hill, klonk live beter dan op spotify
  10. Hermanos Gutierrez, heerlijk gerelaxed voor klub C

Verder nog prima vermaakt bij:

Julia Wolf, Fontaines DC, elbow, (stukje) Raye, Wisp, somebody’s child, Simple minds, cymande en Noah Kahan

Tegenvallers:
NBT (klonk erg schel), lambrini girls (fuck this, fuck that), de la soul en Joey Valence & Brae

Ook al waren wij maar 2 dagen op het festival (het weekend), het nagenieten (en een vervelend beetje heimwee) is er niet minder om.

Mijn top 10.

1. RAYE - 🏆al genoeg bewierookt door anderen maar mooi om te zien dat zo'n beetje iedere Festileaker die erbij was haar show zo hoog in zijn ranking zette. (Net als dat volgens mij met Amenra het geval is, overigens). Na RAYE's aankondiging kwamen hier best wat sceptische geluiden omhoog maar volgens mij heeft ze menig verstokte rocker volledig voor zich gewonnen. Vakwerk, en ook nog eens een leuk mens.
  2. 2manydj's - tja, boeien, ik zet ze toch echt gewoon op mijn podium. De dwarsdoorsnede aan Werchterhits die ze in de regen lieten horen was zo full pull genieten, zelfs zonder dat de mannen ook maar een greintje charisma toonden. Mag het volgend jaar nog eens over? Tuurlijk. Maar aan de andere kant maakt deze eenmaligheid het wel uniek. Laten we deze gebeurtenis maar gewoon in herinnering houden. Gaat nooit meer zo raak worden.
  3. Olivia Rodrigo - ik deel de wat negatievere comments hier niet echt. Ik vond het een sterke performance, het veld om mij heen was vol en enthousiast. Het rottige van het feit dat je als organisatie de show van een superster aankoopt die ze al in meer dan 100 venues heeft gedaan, is dat er uiteraard een beetje plichtmatigheid in sluipt. Je gaat nooit meer de meest spontane versie krijgen. En alsnog vond ik het een wereldact. (Ik denk dat dat ook het geluk was met de Radical Optimism show die Dua Lipa ons vorig jaar gaf. Dat was echt een enorm geslaagde boeking, precies op het juiste moment, Dua moest toen haar hele tour cyclus nog beginnen. Dat had echt wel wat minder glans gehad als we die in '25 voorgeschoteld hadden gekregen).
  4. Goldband - ik kan er op plaat geen 10 minuten naar luisteren en het was regelmatig kneitervals maar het was een heerlijk (fout) feestje met mogelijk het meest indrukwekkende statement van het weekend. De zon + een blije dochter hielpen ook mee. WAAR BLIJFT DIE FUCKING AMBULANCE.
  5. Merol - ik stond op een wat tamme plek in de Barn maar Merol ging er vol voor met haar foute en vunzige synthpop-songs die zo lekker mee te brullen zijn. Merel 2 (Elmer) bracht met haar bijdrage aan Prinses Pil vervolgens nog de overtreffende trap aan weirde overgave. Enorm theatraal allemaal, soms echt op het randje. Maar ik smulde er wel van.
  6. Goose - lekkere compacte en intense show. Een uurtje knallen voorin de Barn. Opvallend: voor mijn gevoel bestond de Barn voor 80% uit mannen. Stonden de dames aan de main bij Dean Lewis?
  7. Beth Gibbons - Lichte tegenvaller. Ik kwam vanuit de warmte van de mainstage en ik kwam er maar niet in, ondanks (of dankzij?) torenhoge verwachtingen. Lives Outgrown is waarschijnlijk een van mijn meest gedraaide en gewaarde platen van vorig jaar. Ik stond vrijwel vooraan in de Barn, in mijn eentje, voor maximale aandacht. Het was prachtig. Maar ik ken die nummers zo van binnen en buiten dat ik een stukje extra verbinding of interactie miste. Stoorde het jullie niet dat Beth Gibbons zich eigenlijk continu met haar rug naar het publiek keert? En dat ze zich pas omdraait zodra zij moet invallen? Zodra haar partij klaar is, keert ze zich weer om naar haar toetsenist, vaak om wat te drinken. Zelfs als de band nog het restant van een nummer af maakt. Alle applaus neemt ze daardoor ook met haar rug in ontvangst, alleen het laatste stukje ontdooide ze daarin een beetje. Anyway, voor mij persoonlijk voelde het alsof het gordijn continu open en dicht ging. Het lukte me maar niet om in de performance gezogen te worden, zonde. 🤔
  8. Jacoténe. Eén voor de toekomst. Overdonderend goede vocalen, niet te begrijpen dat dat uit een 19 jarig meisje komt. Het was natuurlijk maar 30 minuten, ze had alleen een drummer mee en het is sowieso een ondankbare taak om voor een amper gevulde Barn te moeten openen. Allemaal redenen waarom je ook niet compleet overdonderd naar buiten loopt. Maar wat ze bracht was echt klasse. Over een jaar of 2/3 met hopelijk een sterk album op zak, en een fijne band, gaat ze iedereen wegblazen.
  9. Gracie Abrams - fijne relaxte set in de zon met best veel sterke songs. Ik las dat iemand het niet toonvast vond maar ik vond het juist enorm klinken zoals ik het van plaat ken.
  10. YUNGBLUD - Enige show naast die van RAYE die we vanuit het voorvak deden. Mijn dochters hoogtepunt van het weekend & ik moet zeggen dat hij echt wel wat knaps neerzette. Maar jammer van één behoorlijk groot minpunt: YUNGBLUD. Het eerste half uur was genieten en van mega kwaliteit maar daarna werd ik steeds lamlendiger van zijn constante gezeur om die fucking hands in the air en zijn voortdurende verlangen naar verheerlijking en het bijzonder irritante en onsympathieke opeisen daarvan. Genoeg andere artiesten hebben ook wel die neiging maar dit was echt de overtreffende trap, niet te doen. Doodvermoeiende manier van performen, enorm gemaakt ook. Ik voelde me een hondje dat 1u45min een kunstje moest doen. 😅 Ik werd er opstandig van, met een enorm gevoel van laat ons met rust fucking yungblud en ga gewoon doen waar je goed in bent, dan krijg je vanzelf wel applaus. Ik moest echt mijn best doen de sfeer erin te houden want mijn dochter was heerlijk aan het genieten. Heb er na afloop tegen haar ook niet over geklaagd dus fijn dat ik hier bij jullie even mijn gal mag spuwen. 😁 Was denk ik wel als mijn nr. 3 geëindigd als hij die extreem vervelende trekjes thuis had gelaten.
Verder:
  • Pommelien vrijwel volledig gemist
  • Hello Tempest Road was vrij aardig (die Tom heeft eigenlijk best wat soul in z'n lijf)
  • Echt spijtig dat we Sam Fender moesten missen
  • Shoutout naar Lola Young die ik - niet verwacht - op de stream enorm sterk vond
  • Shoutout naar dat gitaar spelende ventje bij YUNGBLUD - heel stoer en hilarisch hoe vol hij daar voor ging

Resumé: het was meer dan geslaagd, en de regen op zondag en tijdens het vertrek op maandag mocht de pret niet drukken. Ik krijg het met mijn werk- en gezinssituatie (nog) niet voor elkaar om het volledige festival mee te pakken maar ben er volgend jaar zeker weer 2 dagen bij. Kijk er nu al naar uit. In de toekomst moeten 4 dagen soms wel weer eens gaan lukken, er is toch niks mooiers. Maar misschien red ik komend jaar een derde dag zelfs al wel, dat zou briljant zijn.

Laatst bewerkt:
Mijn top tien van combinatie live/stream

1. Yungblud
2. Green Day
3. London Grammar
4. Pommelien Thijs
5. GOOSE
6. Gracie Abrams
7. Goldband
8. Merol
9. Tom Odell
10. Olivia Rodrigo

• Leuk
Waarderingen: JP5
Guilty as charged. De pit rechts vooraan bij Boston Manor was zo fantastisch. Sfeer-hoogtepunt voor mij deze editie.
Haha ja daar stond ik ook in, verzwikte nog bijna m'n enkel maar was het waard. Het viel me ook op hoeveel mensen mee zongen de hele tijd, dacht op voorhand dat ik één van de weinigen zou zijn. Wat een optreden en sfeertje :love: Bij een eventuele zaalshow komende maanden ben ik er sowieso bij.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Lisa23 en swissepfan
Ik hoor weinig geklaag over de rode kruizen dit jaar... Hoe was dat een beetje? Minder extreem als afgelopen jaren?
Rode kruizen tijdens/vlak voor de show kan ik best nog begrijpen. Maar als je 45 minuten van tevoren naar binnen moet, voor een plaatsje helemaal achteraan. Is de pret er ook een beetje af.
Elk concert waar ik was in the Barn of Club C was er een half uur voor tijd nog ruimte zat in de tent en kon je nog makkelijk een goede plek vinden. Het is ook fantastisch hoeveel ruimte ik elk concert voorin de barn had!

Haha ja daar stond ik ook in, verzwikte nog bijna m'n enkel maar was het waard. Het viel me ook op hoeveel mensen mee zongen de hele tijd, dacht op voorhand dat ik één van de weinigen zou zijn. Wat een optreden en sfeertje :love: Bij een eventuele zaalshow komende maanden ben ik er sowieso bij.
Is één van jullie dan de persoon die aan het moshen was op zen blote voeten om nadien rustig zijn crocs terug aan te doen?

• Leuk
Waarderingen: Pommer

Users who are viewing this thread