Rock Werchter 2024

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.170
5.500
Voor een headliner als Metallica zou ik nog zeggen ja, maar als co-head met Lenny niet echt toch? 2 jaar geleden zou Greta nog voor het duo QOTSA - Metallica staan.

Maar misschien onderschat ik hun populariteit en verkoopt die donderdag weldegelijk uit...
Nood breekt wet. Wij hebben allemaal makkelijk praten achter onze pc/gsm.
Alsof Herman het zelf niet anders zou hebben gewillen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.978
8.628
Nood breekt wet. Wij hebben allemaal makkelijk praten achter onze pc/gsm.
Alsof Herman het zelf niet anders zou hebben gewillen.
I know, maar reageer alleen op de uitspraak dat ze daar op de juiste plek staan.
 

Vicarious

Gouden Tip
10 jul 2022
283
179
IDLES hoger dan Royal Blood? Dat vind ik een straffe uitspraak. Nu, goed, ik zal IDLES wel wat onderschatten wellicht, en Royal Blood is ook niet meer wat ze enkele jaren geleden waren qua populariteit. Het momentum ligt bij IDLES. Maar ze hoger inschatten qua festivalwaarde,... lijkt me toch nog te veraf voor IDLES.
Ik zie Royal Blood dit jaar ook wel nog hoger spelen dan IDLES, puur op basis van naam, maar het zal in elk geval de laatste keer zijn. Als ze back-to-back staan op de zondag speelt IDLES ze gewoon naar huis en dat zeg ik als iemand die nog altijd fan is van Royal Blood.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.170
5.500
Ik zie Royal Blood dit jaar ook wel nog hoger spelen dan IDLES, puur op basis van naam, maar het zal in elk geval de laatste keer zijn. Als ze back-to-back staan op de zondag speelt IDLES ze gewoon naar huis en dat zeg ik als iemand die nog altijd fan is van Royal Blood.
Ken wel wat mensen met zondagtickets speciaal voor de Foo’s die RB prima vinden ervoor. Er wordt dan wat gelachen als ik aangeef het niet speciaal te vinden.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.166
4.309
Denk dat er dit jaar geen enkele voorlaatste act op zijn plek staat. En Lenny al helemaal niet als afsluiter.

Zelfs M&S was een stevigere vervanger dan wat ze hebben als headliner donderdag en vrijdag.
Wat deze editie sowieso opvalt, is geen coheadlinerconstructie. Bij de Foo Fighters snap ik dat en Dua Lipa zal op de zaterdag ook wel de nodige tickets schuiven. Maar Lenny op de lastige donderdag en nieuwe headliner Måneskin zonder coheadliner, vind ik toch opvallend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.170
5.500
Wat deze editie sowieso opvalt, is geen coheadlinerconstructie. Bij de Foo Fighters snap ik dat en Dua Lipa zal op de zaterdag ook wel de nodige tickets schuiven. Maar Lenny op de lastige donderdag en nieuwe headliner Måneskin zonder coheadliner, vind ik toch opvallend.
Al over gehad hè… denk dat in oorspronkelijke planning het anders lag, waardoor je grootste acts op weekenddagen niet echt uitmaakte.
 

ZERO74

Playlistbediener
29 jan 2024
8
8
Well, Pearl Jam are going to announce their tour dates next Tuesday. Maybe the day when we will get our next package. 😊
Don't beat me up, I know the heads are already set.
But to be honest, I don't get, why one of the biggest and most famous summer festival in continental Europe missed so many bands touring this year. Yes well we can discuss, if new and fresh bands should be placed on high slots to keep the business going. And I wouldn't say anything against Maneskin or Lenny as co-ceads.
Further: for me personally Werchter is much more than the headliners. But even the second row is surprisingly weak this year with so many beautiful acts playing somewhere else.
Like I said before: I am pretty sure, we will have a beautiful weekend and maybe the next package will add some germs. But next year will be the first year for me to wait with my ticket decision until you can judge the line-up.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.853
1.764
Well, Pearl Jam are going to announce their tour dates next Tuesday. Maybe the day when we will get our next package. 😊
Don't beat me up, I know the heads are already set.
But to be honest, I don't get, why one of the biggest and most famous summer festival in continental Europe missed so many bands touring this year. Yes well we can discuss, if new and fresh bands should be placed on high slots to keep the business going. And I wouldn't say anything against Maneskin or Lenny as co-ceads.
Further: for me personally Werchter is much more than the headliners. But even the second row is surprisingly weak this year with so many beautiful acts playing somewhere else.
Like I said before: I am pretty sure, we will have a beautiful weekend and maybe the next package will add some germs. But next year will be the first year for me to wait with my ticket decision until you can judge the line-up.
Welke headliners van de festivals in begin juli had je dan nog willen zien?

The National en Pearl Jam zijn twee acts waar ik nog in meekom dat ze die gemist hebben, The National missen ze keer op keer en Pearl Jam komt al veels te vaak, maar er tourt ook niet heel veel in die periode volgensmij.
 

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
365
296
Welke headliners van de festivals in begin juli had je dan nog willen zien?

The National en Pearl Jam zijn twee acts waar ik nog in meekom dat ze die gemist hebben, The National missen ze keer op keer en Pearl Jam komt al veels te vaak, maar er tourt ook niet heel veel in die periode volgensmij.
"Grote" namen die ik zo snel kan verzinnen wat in Juli tourt op Europese festivals: Green Day, The Prodigy, QOTSA, Metallica, BMTH, Tool, Ed Sheeran, Calvin Harris, The National, Pearl Jam, The Killers, Arcade Fire, Sam Smith, Doja Cat, 21 Savage
En buiten festivals om: Bruce Springsteen, Rammstein, Pink en Taylor Swift

Denk dat je minimaal de helft hiervan niet eens op Werchter zou moeten willen. En of je met bijvoorbeeld Green Day zo veel beter verkoopt als Lenny betwijfel ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands en ZERO74

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.853
1.764
"Grote" namen die ik zo snel kan verzinnen wat in Juli tourt op Europese festivals: Green Day, The Prodigy, QOTSA, Metallica, BMTH, Tool, Ed Sheeran, Calvin Harris, The National, Pearl Jam, The Killers, Arcade Fire, Sam Smith, Doja Cat, 21 Savage
En buiten festivals om: Bruce Springsteen, Rammstein, Pink en Taylor Swift

Denk dat je minimaal de helft hiervan niet eens op Werchter zou moeten willen. En of je met bijvoorbeeld Green Day zo veel beter verkoopt als Lenny betwijfel ik.
Ik zie hier nou ook niet zo veel namen die beter zouden zijn dan Lenny en die niet de afgelopen 2 jaar op RW hebben gestaan inderdaad. Ed Sheeran had dan nog de grootste kandidaat geweest, maar de gitaardiscussie kon je dan al van mijlen ver zien aankomen.
 

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
408
542
Ik heb zelf best een brede muzieksmaak (tot bepaalde grenzen), maar als je kijkt naar het programma van RW is mijn voorlopige conclusie (met nog 40 relatief kleine namen in het verschiet) dat het toch wat minder gevarieerd is dan vorig jaar (los van de kwaliteit).

Donderdag: de rockliefhebber kan eigenlijk de hele dag bij Main Stage blijven. Voor wie Greta Van Fleet niet trekt is er Jane's Addiction als alternatief en dan moet ook the Slope nog helemaal gevuld worden. In de alternatieve hoek heb je al een aardig rijtje met Eefje de Visser, Black Pumas, PJ Harvey, Slowdive en the Streets. Voor popliefhebbers is er weinig te beleven.

Vrijdag: dit is tot nu toe echt een 'net niet' dag. Ja, er is de nodige rock op Main Stage (maar voor de puristen net niet). Op popgebied heb je Snow Patrol (en voor de liefhebbers James Arthur), wat ook nog niet dagvullend is. Hetzelfde geldt voor Archive en dEUS als meer alternatieve namen.

Zaterdag: popmuziek all over the place. Je komt ogen en oren tekort met een bijna dagvullend popprogramma op Main Stage (vreemde eend in de bijt Khruangbin, tenzij ze Leon Bridges meenemen) plus een al even interessant programma in the Barn. Voor rockliefhebbers is dit een wat karige dag met voorlopig alleen Belgische inbreng met wat gitaargeweld (Equal Idiots, Peuk). Als alternatieveling heb je een paar leuke krenten, vooral in Klub C.

Zondag: Foo Fighters! En ook eerder op de dag genoeg voor de rockliefhebber op Main Stage en als eerste wortel op the Slope bovendien High Vis. Voor andere genres komt een redelijk afwisselend programma op gang in de loop van de dag tussen the Barn en Klub C. Aan het begin van de dag moet er nog wel wat bij komen om de uitslapers te verleiden op tijd op de wei te staan.

Conclusie: voor de rockliefhebbers twee aantrekkelijke dagen (maar is dat genoeg om een combiticket te nemen?). Als je minder met rock hebt is het een beetje behelpen. Waar zijn de singer-songwriters en waar is de Americana? En er mag ook nog wel wat soul bij. Wat mij betreft krijgt de line up een mooie boost als er op dat gebied nog wat bij komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

ZERO74

Playlistbediener
29 jan 2024
8
8
This is the same list that I would have created. And you could add so many "smaller" name like Smashing Pumpkins, The Smile, Vaccines, Struts, LCD, Massive Attack.... It's not only about the heads. It's about the spices.
 

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
693
479
"Grote" namen die ik zo snel kan verzinnen wat in Juli tourt op Europese festivals: Green Day, The Prodigy, QOTSA, Metallica, BMTH, Tool, Ed Sheeran, Calvin Harris, The National, Pearl Jam, The Killers, Arcade Fire, Sam Smith, Doja Cat, 21 Savage
En buiten festivals om: Bruce Springsteen, Rammstein, Pink en Taylor Swift

Denk dat je minimaal de helft hiervan niet eens op Werchter zou moeten willen. En of je met bijvoorbeeld Green Day zo veel beter verkoopt als Lenny betwijfel ik.

Welke helft dan? De helft die er in 2022 al stond, de helft die niet meer relevant is? De namen zoals The National die door de concurrentie geboekt worden? De namen die op Graspop staan dat ook aan zijn headliners moet geraken? Of de namen die totaal geen Werchter headliners (meer) zijn?

Van heel die opsomming is Green Day de enige gemiste kans imo.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.978
8.628
Conclusie: voor de rockliefhebbers twee aantrekkelijke dagen (maar is dat genoeg om een combiticket te nemen?). Als je minder met rock hebt is het een beetje behelpen. Waar zijn de singer-songwriters en waar is de Americana? En er mag ook nog wel wat soul bij. Wat mij betreft krijgt de line up een mooie boost als er op dat gebied nog wat bij komt.
Kom tot dezelfde conclusie. Ik zou me er een weekend kunnen geraken (of die vrijdag na), maar het is op vlak van variatie maar een schim van wat we normaal gewoon zijn op RW. Weinig gedurfde boekingen ook, die de boel wat oprekken.

Maar misschien blaast een (scherpere, gevarieerdere ) volgende lichting die classic rock vibe er een beetje vanaf. En zetten ze ook eens wat dingen op de main die niet per se rockgericht zijn.

Ik zag dat London Grammar Latitude doet. Zo’n naam als sub op de main (of een plek daaronder), zou al kunnen helpen
 

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
365
296
Welke helft dan? De helft die er in 2022 al stond, de helft die niet meer relevant is? De namen zoals The National die door de concurrentie geboekt worden? De namen die op Graspop staan dat ook aan zijn headliners moet geraken? Of de namen die totaal geen Werchter headliners (meer) zijn?

Van heel die opsomming is Green Day de enige gemiste kans imo.
Daarom zei ik ook minimaal ;-)

Als iets door een ander festival wordt geboekt, gaat het aan Werchter voorbij. Vgm was dat het punt wat Zero74 probeerde te maken, dat Werchter hierin wat andere keuzes had kunnen maken. Maar het is natuurlijk niet zo dat Werchter hierin als eerste een vrije keuze heeft oid. Als Tool wil je toch liever op Graspop staan dan Werchter.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.170
5.500
This is the same list that I would have created. And you could add so many "smaller" name like Smashing Pumpkins, The Smile, Vaccines, Struts, LCD, Massive Attack.... It's not only about the heads. It's about the spices.
Sorry neen. Pumpkins zijn voor het headline aanbod gegaan met live is live, The smile niet beschikbaar, Lcd en massive attack willen per se headlinen.
Struts kan nog, Vaccines dit jaar Pkp, volgend jaar werchter.

Het kan dat naar je smaak onvoldoende aanwezig is. Maar als de acts die je noemt willen/kunnen, hadden ze hen wel neergezet.

Het is niet omdat een act tourt, dat die ook zomaar komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: redle

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.170
5.500
Daarom zei ik ook minimaal ;-)

Als iets door een ander festival wordt geboekt, gaat het aan Werchter voorbij. Vgm was dat het punt wat Zero74 probeerde te maken, dat Werchter hierin wat andere keuzes had kunnen maken. Maar het is natuurlijk niet zo dat Werchter hierin als eerste een vrije keuze heeft oid. Als Tool wil je toch liever op Graspop staan dan Werchter.
Wat lees ik hier nu weer 😂😂. Dus Tool verkiest zelf Graspop?
 

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
365
296
Wat lees ik hier nu weer 😂😂. Dus Tool verkiest zelf Graspop?
Wilde het anders verwoorden maar dit kwam eruit, weet ook n iet meer wat ik er precies mee wilde zeggen. Vrijdagmiddag met mijn hoofd al bij carnaval.
Punt was in ieder geval dat Werchter natuurlijk niet volledig vrije keuze heeft :)
 

Luisteraar

Playlistbediener
25 jan 2023
12
28
Cacturfestival haalt met "The War on Drugs" een topnaam voor Werchter binnen. De Lokerse Feesten haalde vorig jaar Blur binnen, een naam die volgens velen hier altijd op Rock Werchter had moeten staan. Live /s Live haalt met The National en Smashing Pumpkins 2 namen die ik vooraf met stip had genoteerd voor hoge spots op Rock Werchter dit jaar.

Tja, mijn wishlist voor RW dit jaar zag er ook anders uit dan de realiteit :cool:

Het blijkt inderdaad een feit dat RW steeds vaker namen die net geen headliner zijn op RW moet laten aan kleinere festivals waar ze "top of the bill" zijn. Een nieuwe realiteit vanwege bands die zelf steeds meer eisen stellen of een overaanbod aan festivals?

Maar anderzijds zal er ook dit jaar opnieuw heel wat moois op de wei staan: Voor mezelf zijn dat 2 Topheadliners is een totaal verschillend genre (Foo Fighters & Dua Lipa) - Belgische trots met dEUS en Brutus (eindelijk) - Nostalgie met Lenny Kravitz, PJ Harvey, Janes Addiction, Sum 41, Avril Lavigne, The Breeders, The Kooks, Snow Patrol - nieuwe rock met IDLES, Stone, Maneskin. en nog veel om te ontdekken.

En herhaling, tja: er zijn 4 podia, dus wie de herhaling wil ontlopen kan altijd wel iets nieuws gaan ontdekken (misschien een ideetje voor mezelf dit jaar :) )
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken