En daarmee schieten ze zichzelf wat in de voet vrees ik. Ja, het is een moeilijk jaar. Ja, het is in de breedte best een boeiende affiche die niet onder doet voor de concurrentie in het buitenland in 2024. Daar hebben Rick en Suzy op Facebook echter geen notie van. Die blijven ook nu nog roepen om Green Day, Bring me the Horizon, Florence of The Killers.
Daar hangt uiteraard geen jota realiteitsbesef aan vast, maar het is wel tekenend voor de hoge verwachtingen die bij heel wat mensen gepaard gaan wat Rock Werchter betreft. Voor de Ricks en Suzy's van deze wereld is deze affiche gewoon te zwak aan de bovenkant, en ik ken er dan ook die voor het eerst in 15 jaar Werchter gaan skippen.
Nou blijf ik er bij dat ik alle respect heb voor het lastige jaar en dat het dus echt een fijne affiche lijkt te worden, maar zeg ik ook dat het erg gemakzuchtig en onkarakteristiek voor het festival gaat overkomen wanneer blijkt dat in juli GVF - Sum 41 - Khruangbin en Royal Blood als voorlaatste gaan spelen? Yup, zeker en vast. Van een Rock Werchter verwacht je gewoon meer, en dat niet leveren..moeilijk jaar of niet, zorgt voor een deuk in hun opgebouwde reputatie.
Maar hey, wie weet spelen in 2025 Pearl Jam, Green Day, Metallica, Angele, Florence en de Peppers weer en staat de weide weer vol Ricks en Suzy's. Time will tell.
Ik vermaak me dit jaar wel met Måneskin, Dua, Lenny en Dave en die fijne undercard die ze aan het opbouwen zijn.