Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
ik denk dat de vraag ook wel ergens is: wil je dat volk wel op je festival. pukkelpop toestanden waar een heel deel een halve dag wacht voor billie eilish en daarna gewoon terug vertrekt, en daarmee zo goed als geen drank of eten koopt op je festival.

los van het feit dat een concert publiek niet altijd zich vertaald naar festivalpubliek of omgekeerd.
Dat gebeurt op Werchter toch ook? De keren dat ik voor een headliner de weide echt al vol zag staan met mensen.. Nog maar weinig gebeurt.

Bovendien moet je de jeugd wel blijven aantrekken, anders kun je binnen x-aantal jaren sluiten. Er zal bij veel dertigers of veertigers een moment komen waarbij ze liever de jaarlijkse Werchter inruilen voor een vakantie. Die hun plek zal dan ook moeten ingenomen worden.

Bovendien, de gemiddelde leeftijd op Pukkelpop ligt zowat tien jaar lager dan die op Rock Werchter. Dat zal niet door één act meteen worden naar beneden worden gehaald noch denk ik dat het zogenaamde kampeergedrag erger of slechter zou zijn dan andere bands (Pearl Jam, Metallica etc).
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.662
1.185
Graspop geeft de laatste jaren met hun 2 Main Stages wel al wat andere bands dan "oude rotten" een headlinerpositie hoor: Volbeat, Korn, Lamb Of God, Sabaton, Parkway Drive, A Perfect Circle,...

Werchter heeft vaak herhaling. Maar ik heb wel het gevoel dat ze proberen met bv. Kendrick Lamar, The Strokes, The Killers, Arctic Monkeys, Florence & The Machine,... zijn allemaal relatief jonge bands.

Denk dat ze meer commentaar gaan krijgen (ongeacht van mijn eigen smaak) met een rijtje Kendrick Lamar, Taylor Swift, Tame Impala, Arctic Monkeys dan met het rijtje Muse, Arctic Monkeys, System Of A Down, Pearl Jam (om maar iets te zeggen). Wij zijn maar een klein deel van de bezoekers...
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Dat gebeurt op Werchter toch ook? De keren dat ik voor een headliner de weide echt al vol zag staan met mensen.. Nog maar weinig gebeurt.

Bovendien moet je de jeugd wel blijven aantrekken, anders kun je binnen x-aantal jaren sluiten. Er zal bij veel dertigers of veertigers een moment komen waarbij ze liever de jaarlijkse Werchter inruilen voor een vakantie. Die hun plek zal dan ook moeten ingenomen worden.

Bovendien, de gemiddelde leeftijd op Pukkelpop ligt zowat tien jaar lager dan die op Rock Werchter. Dat zal niet door één act meteen worden naar beneden worden gehaald noch denk ik dat het zogenaamde kampeergedrag erger of slechter zou zijn dan andere bands (Pearl Jam, Metallica etc).
hier antwoord je eigenlijk al een beetje, werchter hun doelpubliek is 20ers 30ers 40ers. Mensen met meer disposable income. Werchter heeft niet als doelpubliek tieners omdat ze weten dat die minder geld hebben om te spenderen. Daarom denk ik dat de Olivia rodrigo's die volgens mij vooral populair zijn bij tieners maar veel minder bij de oudere generatie gewoon al afgeschreven zijn behalve als ze akkoord gaan voor een plaats ergens doorheen de dag.

Je vraagt je soms af waarom "weeral metallica" maar de cijfers liegen er niet om, dag volledig uitverkocht in recordsnelheid, en record bier/eten verkoop. werchter is nog steeds een business en dat segment van het publiek zorgt voor de meeste inkomsten.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
En weeral Metallica valt ook best mee. Vorige keer was 2014.

Neem dan Pearl Jam als voorbeeld.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.662
1.185
Ook zijn er heel veel mensen die niet elk jaar gaan (zoals ik zelf) en voor hen zijn die herhalingen niet zo erg.

Ik heb zodanig Kings Of Leon nog nooit gezien en wil die graag zien, maar al de keren dat ze er stonden, kwamen mij niet uit of was de programmering er rond niet goed genoeg (voor mij om er zoveel geld tegenaan te smijten).

Het feit dat je de grootste der aarde kan zien maar dat dit wel grotendeels in een bepaald segment zit, is gewoon een deel van hun identiteit.
Ze staan al 40 jaar aan de top van de wereldwijde festivalsector. Dat gebeurd niet toevallig en zonder strategie hoor...
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
om nog maar eens een blik wormen te openen, is iron maiden een optie? touren blijkbaar in juni volgende zomer, stonden vorige editie al op graspop en is al van 2011 geleden dat iron maiden nog op werchter stond. toegegeven was geen super succes maar het staat natuurlijk wel garant voor een goede kaartverkoop en drankverkoop.

Er zijn ook wel geruchten dat iron maiden volgend jaar De weide in Oostende kan aandoen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
om nog maar eens een blik wormen te openen, is iron maiden een optie? touren blijkbaar in juni volgende zomer, stonden vorige editie al op graspop en is al van 2011 geleden dat iron maiden nog op werchter stond. toegegeven was geen super succes maar het staat natuurlijk wel garant voor een goede kaartverkoop en drankverkoop.

Er zijn ook wel geruchten dat iron maiden volgend jaar De weide in Oostende kan aandoen.
zie de leak van @DennisvdBr in het Iron Maiden topic, die gaan dus een senjutsu zalen/arena tour doen, dus zeker geen werchter.
 
  • Geweldig
Waarderingen: DennisvdBr

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Grappig hoe self aware die aankondigingspost van LN is re: Iron Maiden. Of niet en ik lees er te veel in, kan ook.

"#NEWCONCERT Iron Maiden will not be meeting at a Belgian festival in the summer of 2023, but in Sportpaleis for an exclusive show! On Thursday, July 13, the British hard rock band will bring their latest 'The Future Past Tour' to Antwerp."
 
  • On fire
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en DennisvdBr

Oh Well

Randprogramma
7 feb 2014
172
114
Hoooow man toch.
Tijd voor een aankondiging of enkele geruchten, want de laatste dagen worden hier heel wat bomen omgedaan.

Werchter is een commercieel festival. Wat verkoopt & wat in de buurt is, dat boeken ze.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Hoooow man toch.
Tijd voor een aankondiging of enkele geruchten, want de laatste dagen worden hier heel wat bomen omgedaan.

Werchter is een commercieel festival. Wat verkoopt & wat in de buurt is, dat boeken ze.
morgen is het vrijdag, toch
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Tijd voor een aankondiging of enkele geruchten, want de laatste dagen worden hier heel wat bomen omgedaan.
Als tegen elkaar wat lullen over de zin en onzin van muziek al zagerij is, amai haha.

hier antwoord je eigenlijk al een beetje, werchter hun doelpubliek is 20ers 30ers 40ers. Mensen met meer disposable income. Werchter heeft niet als doelpubliek tieners omdat ze weten dat die minder geld hebben om te spenderen. Daarom denk ik dat de Olivia rodrigo's die volgens mij vooral populair zijn bij tieners maar veel minder bij de oudere generatie gewoon al afgeschreven zijn behalve als ze akkoord gaan voor een plaats ergens doorheen de dag.
Neuh, dat doe ik totaal niet. En er zal een dag komen dat tieners twintigers, dertigers worden en dan sta je daar met je opa-bands. Of je moet een abonnement pakken op Imagine Dragons en Twenty One Pilots als huisbands-van-de-toekomst. Je gaat altijd mee moeten met je tijd, althans.. dat denk ik toch om je festival vitaal te houden.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034

Als dit niet kwalitatief is, dan denk ik dat er kritisch gekeken moet worden naar wat "muziekliefhebbers" verstaan onder kwalitatief.
Nee, inhoudelijk is het niet kwalitatief. Ten eerste is deze clip al behoorlijk bijgewerkt in de studio wat letterlijk te horen valt, geeft niet want dat is normaal. Maar dan kan je toch vrij duidelijk er veel is geschaafd en bijgewerkt....

Productioneel is dit goed neergezet, maar muzikaal inhoudelijk heeft gewoon weinig om het lijf. Sorry but not sorry.
 
  • Leuk
Waarderingen: Special Monkey

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.451
6.116
Nee, inhoudelijk is het niet kwalitatief. Ten eerste is deze clip al behoorlijk bijgewerkt in de studio wat letterlijk te horen valt, geeft niet want dat is normaal. Maar dan kan je toch vrij duidelijk er veel is geschaafd en bijgewerkt....

Productioneel is dit goed neergezet, maar muzikaal inhoudelijk heeft gewoon weinig om het lijf. Sorry but not sorry.
Ieder z'n mening. ;)
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.399
1.907
Misschien is de stadiontour van The Weeknd wel een verhaaltje zoals die van Pink/Muse in 2019 of RHCP in 2022...

Met Muse, Florence, AM, Qotsa, AF als meest concrete geruchten (slag om de arm voor RATM), tjah povertjes, nog zeker een maand wachten met nieuws waarschijnlijk...

#alredelijkongeduldig
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken