Ik vind het systeem goed met de rode kruisen. Honderd keer liever dit dan dat ze de tenten open maken.
Dat heeft ook te maken met hoe ik in het algemeen concerten en festivals beleef. Als ik iets populairs wil zien, dan kom ik VROEG en neem ik plaats. Ik sta ook graag redelijk vooraan. Achteraan kan ik nauwelijks in de sfeer komen. Op het laatste moment naar voren kruipen doe ik niet, want door mijn lengte (net geen twee meter) krijg ik het met iedereen aan de stok.
Voor de show van Editors heb ik zo dus wel eerst Ben Howard gezien, ook al stond die niet op mijn lijstje. Maar goed, als je naar een zaalshow gaat krijg je ook eerst een voorprogramma dat misschien niet helemaal je ding is. Ik neem dan liever dat extra concert mee dan die tijd door te brengen buiten The Barn, te wachten tot hij terug open gaat.
Het enige voordeel van een open tent zou zijn dat je van buiten de tent kunt staan kijken als de tent vol is. Ik vind dit een even rotte concertervaring als het concert gewoon niet, of op een scherm, te zien.
Een voordeel van die rode kruisen, ook in het voorvak aan de main, is dat je hierdoor die constante beweging in het publiek niet hebt, die afleidt van de concertervaring. Laatkomers die zich naar voren wurmen, constante beer runs en wc bezoekers, die dan daarna terug naar hun groepje moeten geloodst worden door zwaaiende telefoonlampjes in de lucht… Dit soort situaties heb je nauwelijks in een tent of voorvak waar je niet meer ingeraakt als je naar buiten gaat, en zo heb ik het graag.