Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
En ik blijf het raar vinden dat je dat zelf niet inziet.
Je noemt als tegenargument altijd hetzelfde handje namen, wat dan bijna nooit 100% gitaarrock namen zijn. Altijd een alternatief randje, waaronder NIN, The Strokes en Blur.

In een rijtje met rock acts (en dan gewoon op basis van hun muziek, niet op basis van hoevaak ze live te zien zijn):
RHCP, Foo Fighters, Muse, Pearl Jam, Guns 'N Roses zou NIN, The Strokes of Blur "the odd one" in het rijtje zijn.
Oftewel, jouw voorkeur. Wat uiteraard helemaal prima is (ik vind alle 3 ook heel vet), maar als je zelf hieruit niet kan concluderen dat de "standaard RW-headliner", die "gitaarrock acts", zij die er het vaakst hebben gestaan, Metallica, PJ, RHCP, Muse etc. puur op basis van discografie minder jouw ding zijn en dus RW minder jouw festival is dan Primavera, dan vind ik dat toch redelijk naïef.

Je voorbeeld met favoriete Britpop acts pas illustreert het perfect. Jij bent een Blur-man en geen Oasis-man.
Oasis zou bij een reünie 100% een RW-naam zijn en Blur dus niet/eerder een Primavera-naam zijn.
De kritiek van Matt is toch eerder gestoeld op basis van herhaling in plaats van dat het evenwel zijn smaak is, dat zegt hij zelfs letterlijk in het bericht dat je quote? Je kunt er toch niet om heen hoe vaak bands als Pearl Jam of Metallica al de revue zijn gepasseerd en hoe, inderdaad, headliners (hoewel hit or miss) op Pinkpop verandering van spijs doen brengen?

Pearl Jam stond op Pinkpop toch ook gewoon in 2018 en 2022 op het affiche? Er zijn festivals waar herhaling minder plaatsvindt dan Rock Werchter maar ik weet niet of Pinkpop perse het beste voorbeeld hierin is.

Vier jaar tussen edities is imo over het algemeen ook wel voldoende tijd. Helemaal als bands met nieuw werk komen.

• Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 339
Die rocknamen hebben sowieso veel onderlinge verschillen

Guns N Roses is veel meer classic rock dan bijvoorbeeld RHCP en AM
Muse is veel alternatiever en pop-gericht dan bijvoorbeeld Pearl Jam en Foo Fighters
NIN is überhaupt niet te vergelijken met een van de andere bands

Ik vraag me af of Werchter zich überhaupt bezighoudt met dit soort stilistische dingen. Volgens mij kijken die echt puur naar welke namen zo'n mega veld kunnen vullen, wie er beschikbaar zijn natuurlijk, en misschien nog met een lichte voorkeur naar acts waar ze een goede relatie mee hebben. Maar of dat nou een rapper is of een rockband zal ze volgens mij een worst wezen.

Ik vind het zelf vooral jammer dat we in de Benelux geen festival hebben zoals Primavera. We zijn hier voor een festival met veel grote namen in de enigszins alternatieve hoek toch echt op Werchter aangewezen, maar die durven het logischerwijs niet aan met bijvoorbeeld Blur of Depeche Mode en zelfs niet met Ghost. En een festival als BKS is toch een stuk kleinschaliger qua hoeveelheid grote namen. Maar ja, om er nou helemaal voor naar Spanje te reizen...
1. Nee, dat denk ik niet. Vooral de afweging welke grote act op welk festival kan staan (verdeeld over RW, GMM, Cactus, Les Ardentes, Lokerse, Dour etc.).

2. Zie boven, de stempel van LN zorgt er enigszins voor dat zoiets maar weinig mogelijk is hier. Je hebt op zich BKS in Nederland, maar op zich is dat maar klein bier ten op zich te van ál die festivals samen. In België.. Live Is Live? Een poging tot enige vorm van concurrentie? Idk.. Blijft allemaal één pot nat.

In het concertaankondigingtopic gaat de tamtam rond dat Madonna dit jaar gaat touren. Ik zie het niet gebeuren maar gooi hem toch op: Zij zou ook een first timer voor Rock Werchter zijn toch?

Pearl Jam stond op Pinkpop toch ook gewoon in 2018 en 2022 op het affiche? Er zijn festivals waar herhaling minder plaatsvindt dan Rock Werchter maar ik weet niet of Pinkpop perse het beste voorbeeld hierin is.

Vier jaar tussen edities is imo over het algemeen ook wel voldoende tijd. Helemaal als bands met nieuw werk komen.
Eens, maar was PJ niet gewoon aangekondigd voor de editie van 2020 - en zat er dus nu niet maar twee jaar tussen in principe?

Ja, dat is wel waar natuurlijk. Vrij kort op elkaar. Maar toch, als je ziet hoe ze in hetzelfde jaar dan én twee keer Ziggo Dome én hun Pinkpopdag weten uit te verkopen kan ik de boekers ook niet helemaal ongelijk geven.

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Plus vergeet de speciale band tussen Pearl Jam en Pinkpop niet. Was jarenlang een vurige wens om die te boeken, maar ze grepen telkens mis, als ik het me goed herinner. Dan begrijp ik ook beter dat ze nu pakken wat ze pakken kunnen, in dit specifieke voorbeeld.

Plus vergeet de speciale band tussen Pearl Jam en Pinkpop niet. Was jarenlang een vurige wens om die te boeken, maar ze grepen telkens mis, als ik het me goed herinner. Dan begrijp ik ook beter dat ze nu pakken wat ze pakken kunnen, in dit specifieke voorbeeld.
Op Pinkpop stonden ze al in 1992. Op RW is dat door omstandigheden pas in 2006 voor het eerst gelukt. Ze zijn nadien erg vaak terug gekomen omdat ze de omkadering top vinden en omdat ze hier veel publiek trekken.

Op Pinkpop stonden ze al in 1992. Op RW is dat door omstandigheden pas in 2006 voor het eerst gelukt. Ze zijn nadien erg vaak terug gekomen omdat ze de omkadering top vinden en omdat ze hier veel publiek trekken.
Ze trekken sowieso volle weides ja. Dat 1992 optreden op Pinkpop was legendarisch schijnt het. De stage dive van Eddie Vedder vanaf een camaramast is een van de meest iconische Pinkpop momenten ooit, staat aardig in ons collectieve muziek geheugen gegrift. Vandaar dat alle keren dat ze daarna wel op Werchter en andere festivals stonden, maar Pinkpop buiten de boot viel, een tikje pijnlijk waren. Herinner me nog wel dat het hier ook best een ding was in die jaren, en in 2018 enorme hype dat ze terug waren.

Maar goed, ik dwaal af, terug naar Werchter hier :)

Foo Fighters op die donderdag zou wel echt een goeie boeking zijn. Eerste shows terug maar zonder Taylor. Terug sinds 2017. Twee uur lang en dan daarna Stromae. Ik zie het wel gebeuren.

• Leuk
Waarderingen: Vicarious
2007 - 2010 - 2012 - 2014 - 2018 - 2020 (normaal gezien, is 2022 geworden). Dat is heel, heel vaak op korte tijd. Heb daar heel goede, uitstekende shows van gezien (2014!), een enkele heel matige (2010) maar inmiddels al zo vaak gezien dat het mijn liefde voor die band wat bekoeld heeft.

Foo Fighters op die donderdag zou wel echt een goeie boeking zijn. Eerste shows terug maar zonder Taylor. Terug sinds 2017. Twee uur lang en dan daarna Stromae. Ik zie het wel gebeuren.
Jin denkt dat FF in een co-head constructie werkt? Wanneer is de laatste keer dat er na de Foos nog een grote headliner stond? Want dat is Stromae inmiddels wel, ook wereldwijd. En zeker in België.

De kritiek van Matt is toch eerder gestoeld op basis van herhaling in plaats van dat het evenwel zijn smaak is, dat zegt hij zelfs letterlijk in het bericht dat je quote? Je kunt er toch niet om heen hoe vaak bands als Pearl Jam of Metallica al de revue zijn gepasseerd en hoe, inderdaad, headliners (hoewel hit or miss) op Pinkpop verandering van spijs doen brengen?
Vanaf 2010 heeft Metallica er 2x gestaan in 2014 en 2022. Nou, tjonge wat een herhaling.

Jin denkt dat FF in een co-head constructie werkt? Wanneer is de laatste keer dat er na de Foos nog een grote headliner stond? Want dat is Stromae inmiddels wel, ook wereldwijd. En zeker in België.

Dan Stromae voor Foo's als het niet anders kan. Als ze Foo's kunnen boeken moeten ze die kans niet laten.

Dan Stromae voor Foo's als het niet anders kan. Als ze Foo's kunnen boeken moeten ze die kans niet laten.
Stromae weer in het daglicht? 😄 Ik denk dat als ze de Foos hadden kunnen boeken, wegeen RHCP oplossing op die vrijdag hadden gehad toch?

Stromae weer in het daglicht? 😄 Ik denk dat als ze de Foos hadden kunnen boeken, wegeen RHCP oplossing op die vrijdag hadden gehad toch?
Was dat niet ook al min of meer bevestigd door Jimmy? Foos hebben op tafel gelegen maar bleven in de VS dus staat RHCP hier?

Ja, als het niet anders kan wel.

Ik denk ook niet dat de Foo's er staan (eerder Robbie) maar mochten ze die nog hebben kunnen boeken dan zouden ze gek zijn om nee te zeggen zodat Stromae in het donker kan spelen.

Geldt voor Billie Eilish niet hetzelfde trouwens? Of gebeurt het bij haar wel vaker dat er nog acts na haar spelen?

Users who are viewing this thread