Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Nog iemand iets opgevangen over de popnaam in De Kuip begin juli?
Altijd het gevoel gehad dat deze naam met RW gedeeld zou worden...

Die rocknamen hebben sowieso veel onderlinge verschillen

Guns N Roses is veel meer classic rock dan bijvoorbeeld RHCP en AM
Muse is veel alternatiever en pop-gericht dan bijvoorbeeld Pearl Jam en Foo Fighters
NIN is überhaupt niet te vergelijken met een van de andere bands

Ik vraag me af of Werchter zich überhaupt bezighoudt met dit soort stilistische dingen. Volgens mij kijken die echt puur naar welke namen zo'n mega veld kunnen vullen, wie er beschikbaar zijn natuurlijk, en misschien nog met een lichte voorkeur naar acts waar ze een goede relatie mee hebben. Maar of dat nou een rapper is of een rockband zal ze volgens mij een worst wezen.

Ik vind het zelf vooral jammer dat we in de Benelux geen festival hebben zoals Primavera. We zijn hier voor een festival met veel grote namen in de enigszins alternatieve hoek toch echt op Werchter aangewezen, maar die durven het logischerwijs niet aan met bijvoorbeeld Blur of Depeche Mode en zelfs niet met Ghost. En een festival als BKS is toch een stuk kleinschaliger qua hoeveelheid grote namen. Maar ja, om er nou helemaal voor naar Spanje te reizen...

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mattman
Die rocknamen hebben sowieso veel onderlinge verschillen

Guns N Roses is veel meer classic rock dan bijvoorbeeld RHCP en AM
Muse is veel alternatiever en pop-gericht dan bijvoorbeeld Pearl Jam en Foo Fighters
NIN is überhaupt niet te vergelijken met een van de andere bands

Ik vraag me af of Werchter zich echt bezighoudt met dit soort stilistische dingen. Volgens mij kijken die echt puur naar welke namen zo'n mega veld kunnen vullen, wie er beschikbaar zijn natuurlijk, en misschien nog met een lichte voorkeur naar acts waar ze een goede relatie mee hebben. Maar of dat nou een rapper is of een rockband zal ze volgens mij een worst wezen.

Ik vind het zelf vooral jammer dat we in de Benelux geen festival hebben zoals Primavera. We zijn hier voor een festival met veel grote namen in de enigszins alternatieve hoek toch echt op Werchter aangewezen, maar die durven het logischerwijs niet aan met bijvoorbeeld Blur of Depeche Mode of zelfs niet met Ghost. En een festival als BKS is toch een stuk kleinschaliger qua hoeveelheid grote namen. Maar ja, om er nou helemaal voor naar Spanje te reizen...
Denk wel dat Best Kept Blur of Depeche Mode "aandurft" als ze de kans überhaupt hebben. En met veel (grote) namen heb je natuurlijk ook veel clashes.

Zie maar naar Primavera vorig jaar:
Pavement - Fred Again - Black Midi - Black Lips - 100 Gecs -> overlapten allemaal ietwat.
Of wat dacht ja van The Strokes(normaal gezien) - King Gizzard - Bikini Kill - Ear Sweatshirt
of The National - Warpaint - Jehnny Beth - Parquet Courts
of Gorillaz - Idles - Diiv - Beach House
Bon je snapt wel wat ik bedoel denk ik.

Begin maar te kiezen. Uiteindelijk is een parcour op een dag Primavera vaak gelijkaardig met een dag BKS, je word gewoon voor minder clashes gegooid.

Vind wel dat je BKS met Primavera mag vergelijken. Hat nadeel is dat Primavera gewoon zoveel credibility heeft dat die met hun meerdere weekend op hetzelfde weekend als BKS al veel wegsnoepen.

BKS en PS zijn totaal niet te vergelijken. Sommige boekingen van PS passen wellicht prima op BKS, maar dat kun je geen vergelijking noemen. Qua sfeer, doelgroep/populatie en populariteit echt totaal verschillend.

BKS en PS zijn totaal niet te vergelijken. Sommige boekingen van PS passen wellicht prima op BKS, maar dat kun je geen vergelijking noemen. Qua sfeer, doelgroep/populatie en populariteit echt totaal verschillend.
Ik zie echt 80 à 90% van de Primavera lineup best op Best Kept passen hoor. Er zijn altijd meer "speciaalkes" als op Best Kept. Napalm Death bijvoorbeeld of Sparks of die act die de Stranger Things muziek speelde. Maar Best Kept durft ook wel gerust een Amenra of Jonny Greenwood Orchestra of OFF! of Nils Frahm ofzo booken. Gewoon minder frequent, wat ook normaal is als je 3x zoveel acts bookt.

Qua grootte en inkleding is het anders ja. Maar qua doelpubliek en programmatie liggen er niet veel festivals dichter bij elkaar in die stijl in Europa vind ik.

Nee, niet mee eens. PS staat echt op zichzelf. Ook qua programma. Vooral de laatste 5 à 6 jaar. Daarvoor was PS veel minder pop/TikTok gericht. Toen waren er inderdaad meer raakvlakken met BKS.

Nee, niet mee eens. PS staat echt op zichzelf. Ook qua programma. Vooral de laatste 5 à 6 jaar. Daarvoor was PS veel minder pop/TikTok gericht. Toen waren er inderdaad meer raakvlakken met BKS.
Een Cardi B, Miley Cyrus, Calvin Harris, Skrillex of iets K-pop verwacht ik inderdaad niet op BKS

Maar Christine & The Queens, Lizzo, Carly Rae Jepsen, Sigrid kan perfect (en zelfde zou gelden voor Solange, Robyn, Caroline Polachek, Rosalia, Pinkpantheress, Erykah Badu,...).

Maar dan nog, dan hebben we het nog altijd max over 10% van de Primavera lineup.
Bon, ik ben blij dat ze beide bestaan. Wil er ook geen welles/nietes spelletje van maken. Vond het gewoon opmerkelijk, dat ons gevoel er omtrent zo verschilt ;)

• Leuk
Waarderingen: mattman
Prima dat ze allebei bestaan en respect voor de keuzes die PS sinds een aantal jaren geleden gemaakt heeft. Maar gelukkig wordt BKS geen Nederlandse PS versie.

Prima dat ze allebei bestaan en respect voor de keuzes die PS sinds een aantal jaren geleden gemaakt heeft. Maar gelukkig wordt BKS geen Nederlandse PS versie.
Gelukkig? Ik hou van BKS met heel mijn hart maar kijk toch elke jaar weer met grote ogen naar Primavera. De diepte in hun programma is echt gestoord, ook dit jaar weer.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik vind het zelf vooral jammer dat we in de Benelux geen festival hebben zoals Primavera. We zijn hier voor een festival met veel grote namen in de enigszins alternatieve hoek toch echt op Werchter aangewezen, maar die durven het logischerwijs niet aan met bijvoorbeeld Blur of Depeche Mode en zelfs niet met Ghost. En een festival als BKS is toch een stuk kleinschaliger qua hoeveelheid grote namen. Maar ja, om er nou helemaal voor naar Spanje te reizen...
Gewoon gaan gozer. Er is een grote geweldige wereld van optredens en festivals buiten de Benelux.

Users who are viewing this thread